Lancia Delta tasapäinen F1 auton kanssa?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Moottorijarrutuksella auton renkaat lukkoon!! :alppu::D:thumbup:
Teoriassa rengas ei mene lukkoon vaikka heittäis ykkösvaihteen suoraan suurimmalta sisään. Rengas vaan pyöriin esim 30Km/h kun auto kulkee vaikka 200Km/h. Eli spinni tulee, mutta rengas ei ole lukossa. Pakki on poikkeus tuossa.

Todellisuudessa JOS renkaiden kitka on tarpeeksi suuri voi moottori ottaa liikaa keikkoja ja hajota. Tällöin luultavasti renkaat menevät lukkoon.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13711
Tämä on kyllä kiva toikki alusta saakka :)

Ottakaa huomioon se, että rallissa lähdetään paikaltaan. Lentävällä lähdöllä F1-paaluaika olisi ollut paperia.

Se, että b-ryhmäläisessä ei ollut isoja siipiä, ei ole merkittävä seikka, koska neliveto tuplaa vetopidon. Sivuluisuilla mutkissa saadaan vetopito suunnattua sivuttaispidoksi ja voimakkaalla sudittamisella lisätään kitkakertoimen kyntötermin merkitys pääosaan kitkavoiman muodostumisessa.
Voin melkein kuvitella koppi-Lancian sivusladissa 250 km/h Estorilin ekan mutkan läpi :D
 

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
tää on kyllä yks viihdyttävimpiä ja eniten hekotuksia aiheuttanut topikki täällä :thumbup:
jatkakaa :D
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tämäkin jarna näköjään jatkaa omaa elämäänsä forumin syövereissä :rolleyes:
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Nopeasti laskettuna F1 auton ilmanvastus on samaa luokaa tämän kannsa
[I MG]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c7/Jeep_Grand_Cherokee_WJ_34h.jpg[/IMG]

Käytin arviota F1 auton poikkipinta-alana 1.5m^2 ja ilmanvastuskertoimena 0,7
Itse taas väittäisin olevan sen huomattavasti suurempi. Lisää arvioon vielä se, kuinka paljon ilmaa pitää siirtää vastakkaiseen suuntaan että formulalla voi ajaa katossa. Sitten voitais olla jo siellä päin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Itse taas väittäisin olevan sen huomattavasti suurempi. Lisää arvioon vielä se, kuinka paljon ilmaa pitää siirtää vastakkaiseen suuntaan että formulalla voi ajaa katossa. Sitten voitais olla jo siellä päin.
Tämän täytyy olla pelkkä täky keskustelun jatkamiseksi. Relevanssi puuttuu.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
aika epäkuranttia selittelyä ollut taas jonkun aikaa tämän sinänsä erittäin mielenkiintoisen keskustelunaiheen jatkoprosessointi.. Mitä ihmeen imuriautoja ja jeeppejä tossa yllä tungetaan väkisin mukaan:thumbfh:

Palataanpa vaihteeksi taas asiaan. Mielenkiintoista miten karting-keijot ovat "unohtaneet" kokonaan niiden konkareiden lausunnot, jotka ovat noita B-ryhmäläisiä itse ajaneet:


-Juha Kankkunen, moninkertainen maailmanmestari ja arvostettu moottoriurheilumies totesi ajaneensa kostealla (asflatilla ylämäkiajoissa) kovempaa B-ryhmäläisellä kuin aikansa F1-autot kulkivat. Kuivasta kelistä hänellä ei ollut kokemusta.

-Suomalaisen rata ja-ralliajon suurlähettiläs, noissa piireissä läpeensä arvostettu, kaiken nähnyt ja kokenut Pentti Airikkala totesi itse kunigas Henri Toivosen kertoneen hänelle omin sanoin, kuinka ajoi noin kovan ajan Estorilissa Lancialla yleisön hauskuuttamiseen tarkoitetussa näytösajossa. Ja tiedoksi niille jotka eivät tiedä, Henriä pidettiin yleisesti erittäin rehellisenä ja vilpittömänä kaverina. Hän myös omasi ajokokemusta F1-autoista 80-luvulta.


Tuossa on parin oikeasti noita tykkejä kuskanneen maestron mielipide asiaan. Mielestäni se on jokseenkin noteeramisen arvoinen aspekti, varsinkin huomioiden täällä suu ja takapuoli vaahdossa meuhkaavien siipi-auto-simojen innostuksen tason, josta realismi näyttää välillä olevan valovuosien päässä. Ja omat kokemukset jää suurimmalla osalla sinne maikkarin jälkilähetyksiin, mutta asiaa tuntuu kyllä olevan senkin edestä.

Hieman arvostusta näitä vanhja kehäkettuja kohtaan, pyydän. He ohjastivat noita villejä petoja korpiteiden läpi öin ja päivin vauhdilla, josta modernitkin F1-kuskit pystyvät vain uneksimaan!

Eikä ollut sähkösyöttöisiä mehupillejä kabiineissa, tietokoneohjattuja nappivaihteistoja tai vysioterapeutteja motorhomeissa, vaan painettiin rehellisesti rööki suussa sen minkä uskallettiin (ja vaikkei olisi uskallettukaan), oli pakko unohtaa henkirievun arvo ku kypärä pantiin käyntiin ja Lancian remmi-ja turboahdettu motti kajautti ilmoille tärykalvoja armahtamattoman voiman pauhun. Se oli pojat ajamista isolla Aalla se!




PS: melkoista (huumori?)amatööripuhetta tolta Tomi Tuomiselta (en kyllä ole kaveria koskaan kovin tietäväksi moottoriurheilusta tituulerannutkaan, sai potkut maikkariltakin. Jopa Matti "f1-auto kiihtyy sataseen 7 sekuntia" Kyllösen ura kesti pidempään)vastaus tähän Lancia vs f1-kysymykseen. Perusteli näkemystä formulan puolesta sillä, että B-ryhmän pedot kulkivat rallisäädöillä monesti 220 km/h soraränneissä. Kaverille kannattaisi jonkun kertoa, että jo 1800-luvulla (lähinnä hevosvaununomaisten) autojen vaihteiston ja muunkin voimansiirron osalta osattiin vaihtaa välityksiä....... Näin tod. näk osattiin toimia myös Lancian huippukilpatallin insinöörien osalta 1980-luvulla..
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Eikä ollut sähkösyöttöisiä mehupillejä kabiineissa, tietokoneohjattuja nappivaihteistoja tai vysioterapeutteja motorhomeissa, vaan painettiin rehellisesti rööki suussa sen minkä uskallettiin (ja vaikkei olisi uskallettukaan), oli pakko unohtaa henkirievun arvo ku kypärä pantiin käyntiin ja Lancian remmi-ja turboahdettu motti kajautti ilmoille tärykalvoja armahtamattoman voiman pauhun. Se oli pojat ajamista isolla Aalla se!
:D:D

Aika kovia vehkeitä ja jätkiä, täytyy myöntää. Kypärässäkin moottori(t)?
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
PS: melkoista (huumori?)amatööripuhetta tolta Tomi Tuomiselta (en kyllä ole kaveria koskaan kovin tietäväksi moottoriurheilusta tituulerannutkaan, sai potkut maikkariltakin. Jopa Matti "f1-auto kiihtyy sataseen 7 sekuntia" Kyllösen ura kesti pidempään)vastaus tähän Lancia vs f1-kysymykseen.
Krhm, missäs se Tomi tällä hetkellä työskenteleekään? Ja hän lähti maikkarilta omasta tahdostaan.


Minkälaiset välitykset tuollaiseen autoon pitäisi laittaa, jotta nopeus kasvaisi sen n.100 km/h?


Idiootti ..|..
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Palataanpa vaihteeksi taas asiaan. Mielenkiintoista miten karting-keijot ovat "unohtaneet" kokonaan niiden konkareiden lausunnot, jotka ovat noita B-ryhmäläisiä itse ajaneet:


-Juha Kankkunen, moninkertainen maailmanmestari ja arvostettu moottoriurheilumies totesi ajaneensa kostealla (asflatilla ylämäkiajoissa) kovempaa B-ryhmäläisellä kuin aikansa F1-autot kulkivat. Kuivasta kelistä hänellä ei ollut kokemusta.

-Suomalaisen rata ja-ralliajon suurlähettiläs, noissa piireissä läpeensä arvostettu, kaiken nähnyt ja kokenut Pentti Airikkala totesi itse kunigas Henri Toivosen kertoneen hänelle omin sanoin, kuinka ajoi noin kovan ajan Estorilissa Lancialla yleisön hauskuuttamiseen tarkoitetussa näytösajossa. Ja tiedoksi niille jotka eivät tiedä, Henriä pidettiin yleisesti erittäin rehellisenä ja vilpittömänä kaverina. Hän myös omasi ajokokemusta F1-autoista 80-luvulta.
Ei käynyt mielessä heittää kehiin lähteitä? :eek:
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Ei käynyt mielessä heittää kehiin lähteitä? :eek:
http://www.motorsportforums.com/forums/showthread.php?p=211094l#post211094

Airikkala toteaa: "Henry himself told me about this Estoril test that he would have been 5th in F1 grid"

Ja Laatikkokauhalle sellaisia terveisiä, että välityksiä muuttamalla me voidaan laittaa auto kulkemaan vaikka 120 km/h huippuja tai (jos voima riittää) 400 km/h.. Tuomiselle voisi tosiaan infota, että jos se 220 km/h on ollut riittävä kattonopeus jossain Jyväskylän sorapikiksellä, niin se ei tarkoita sitä, että tuo sama välityksillä tehty huippunopeus olisi ollut ideaali Estorilissa. Tod näk siellä on käytetty välityksiä, jotka sallivat selvästi kovemmat huiput ("pikkaisen" eroa välityksistä rengasvalintoihin kun säädetään auto soraränniin vs. moottoriradalle ihan tiedoksi vain Tomille ja Laatikkokauhalle)
 
Viimeksi muokattu:

Zire

`.´
Liittynyt
5.2.2009
Viestit
536
Sijainti
Lahti
Pakko itelläki kirjotella näinkin mahtavaan topickiin.

Näin maalaisjärellä aateltuna sen ajan formula on nopeampi radalla kuin Lancia, ihan jo sillä perusteella että toinen on tehty täysin rata-ajoon ja toinen ralliajoon. Formulan aerodynaamiset ominaisuudet aivan omaa luokkaansa, joten mutkissa auto on huomattavasti parempi ajaa. Mekaaninen pito voi olla aikalailla samaa luokkaa? Tietenki riippuu jousituksesta mutta jos kummassaki sliksit alla? En asiasta paljoakaan tiiä mutta en oikein usko siihen että Lancian tehoetu vois riittää tasapäiseen aikaan fykkösen kans. Nopeissa mutkissa vois luulla Lancian aliohjaavan, mutta hitaissa mutkissa Lancian tehot ja vaihteiston välityssuhteet vois auttaa. En tiiä, tulipa taas kirjoteltua mitä sattuu ja ilman mitään asiantuntemusta, mutta tässä mun mielipide näin perstuntumalta. :alppu:

Eli Lancialla ei ois mahollisuuksia formulaa vastaan ns. normaalilla moottoriradalla.
 
Viimeksi muokattu:

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1828
Sijainti
<:
http://www.motorsportforums.com/forums/showthread.php?p=211094l#post211094

Airikkala toteaa: "Henry himself told me about this Estoril test that he would have been 5th in F1 grid"

Ja Laatikkokauhalle sellaisia terveisiä, että välityksiä muuttamalla me voidaan laittaa auto kulkemaan vaikka 120 km/h huippuja tai (jos voima riittää) 400 km/h.. Tuomiselle voisi tosiaan infota, että jos se 220 km/h on ollut riittävä kattonopeus jossain Jyväskylän sorapikiksellä, niin se ei tarkoita sitä, että tuo sama välityksillä tehty huippunopeus olisi ollut ideaali Estorilissa. Tod näk siellä on käytetty välityksiä, jotka sallivat selvästi kovemmat huiput ("pikkaisen" eroa välityksistä rengasvalintoihin kun säädetään auto soraränniin vs. moottoriradalle ihan tiedoksi vain Tomille ja Laatikkokauhalle)
Ei Lancia pysy 80-luvun f1 perässä vaikka mitä tekis aerodynamiikka on B-ryhmän autossa kivikaudelta ja jousitus PASKAA. Ei mitään ajo-ominaisuuksia verrattuna F1.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Itse taas väittäisin olevan sen huomattavasti suurempi. Lisää arvioon vielä se, kuinka paljon ilmaa pitää siirtää vastakkaiseen suuntaan että formulalla voi ajaa katossa. Sitten voitais olla jo siellä päin.
Perustele miksi se olisi suurempi?

Toi mun arvo on arvio, joka perustuu F1 mittoihin. Tuolla ilman siirtämisellä ei ole sitten mitään tekemistä pinta-alan kanssa vaan se kuuluu tuohon ilmanvastuskertoimeen

http://www.f1-country.com/f1-engineer/aeorodynamics/aerodynamics.html
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
ei löytynyt videomateriaali kuin karting-radalta, mutta meno on aika huimaa: http://www.youtube.com/watch?v=orhVgxJljRM

Jokainen tajuaa, etteivät noita ja F1-autoja kumpiakin kuskanneet sankarit olleet väärässä kertoessaan, että Lancialla tosiaan piestiin F1-autoja mennen tullen..

Hymyilyttää nämä laiskanlinna-Laudojen kommentit huonoista jousituksista.. Ihan kun aikansa nopeimmassa moottorirurheiluluokassa, jossa säännöillä ei rajattu juuri mitään, olisi huvikseen asenneltu jotain ö-luokan vietereitä auton alle: ei kyllä sinne on radasta riippuen laitettu parasta tavaraa mitä on rahalla ja taidolla vaan voinut tuohon aikaan kuvitella ja Estorilille on säädetty tod näk todella kova alusta.

Tuohon päälle slicksit, turboruuvia normaaliakin iloisemmalle asteluvulle, nelivedon edut, F1:stä murskaavasti parempi ilmanvastus sekä tod näk hieman myös siipeä niin siinä on vormulat vikisseet itkuvirttä vieressä kun Toivonen on antanut kenkää Lancialle.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös