aika epäkuranttia selittelyä ollut taas jonkun aikaa tämän sinänsä erittäin mielenkiintoisen keskustelunaiheen jatkoprosessointi.. Mitä ihmeen imuriautoja ja jeeppejä tossa yllä tungetaan väkisin mukaan:thumbfh:
Palataanpa vaihteeksi taas asiaan. Mielenkiintoista miten karting-keijot ovat "unohtaneet" kokonaan niiden konkareiden lausunnot, jotka ovat noita B-ryhmäläisiä itse ajaneet:
-Juha Kankkunen, moninkertainen maailmanmestari ja arvostettu moottoriurheilumies totesi ajaneensa kostealla (asflatilla ylämäkiajoissa) kovempaa B-ryhmäläisellä kuin aikansa F1-autot kulkivat. Kuivasta kelistä hänellä ei ollut kokemusta.
-Suomalaisen rata ja-ralliajon suurlähettiläs, noissa piireissä läpeensä arvostettu, kaiken nähnyt ja kokenut Pentti Airikkala totesi itse kunigas Henri Toivosen kertoneen hänelle omin sanoin, kuinka ajoi noin kovan ajan Estorilissa Lancialla yleisön hauskuuttamiseen tarkoitetussa näytösajossa. Ja tiedoksi niille jotka eivät tiedä, Henriä pidettiin yleisesti erittäin rehellisenä ja vilpittömänä kaverina. Hän myös omasi ajokokemusta F1-autoista 80-luvulta.
Tuossa on parin oikeasti noita tykkejä kuskanneen maestron mielipide asiaan. Mielestäni se on jokseenkin noteeramisen arvoinen aspekti, varsinkin huomioiden täällä suu ja takapuoli vaahdossa meuhkaavien siipi-auto-simojen innostuksen tason, josta realismi näyttää välillä olevan valovuosien päässä. Ja omat kokemukset jää suurimmalla osalla sinne maikkarin jälkilähetyksiin, mutta asiaa tuntuu kyllä olevan senkin edestä.
Hieman arvostusta näitä vanhja kehäkettuja kohtaan, pyydän. He ohjastivat noita villejä petoja korpiteiden läpi öin ja päivin vauhdilla, josta modernitkin F1-kuskit pystyvät vain uneksimaan!
Eikä ollut sähkösyöttöisiä mehupillejä kabiineissa, tietokoneohjattuja nappivaihteistoja tai vysioterapeutteja motorhomeissa, vaan painettiin rehellisesti rööki suussa sen minkä uskallettiin (ja vaikkei olisi uskallettukaan), oli pakko unohtaa henkirievun arvo ku kypärä pantiin käyntiin ja Lancian remmi-ja turboahdettu motti kajautti ilmoille tärykalvoja armahtamattoman voiman pauhun. Se oli pojat ajamista isolla Aalla se!
PS: melkoista (huumori?)amatööripuhetta tolta Tomi Tuomiselta (en kyllä ole kaveria koskaan kovin tietäväksi moottoriurheilusta tituulerannutkaan, sai potkut maikkariltakin. Jopa Matti "f1-auto kiihtyy sataseen 7 sekuntia" Kyllösen ura kesti pidempään)vastaus tähän Lancia vs f1-kysymykseen. Perusteli näkemystä formulan puolesta sillä, että B-ryhmän pedot kulkivat rallisäädöillä monesti 220 km/h soraränneissä. Kaverille kannattaisi jonkun kertoa, että jo 1800-luvulla (lähinnä hevosvaununomaisten) autojen vaihteiston ja muunkin voimansiirron osalta osattiin vaihtaa välityksiä....... Näin tod. näk osattiin toimia myös Lancian huippukilpatallin insinöörien osalta 1980-luvulla..