Lancia Delta tasapäinen F1 auton kanssa?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13766
Noniin, eli nyt on saavutettu ilmeisesti yhteisymmärrys siitä, että f1-auton ilmanvastus on totaaliSURKEA (sen rekka-auton luokkaa) verrattuna B-ryhmän Lanciaan.
Se ei paljoa merkkaa ykkösen tehoilla lyhyehköillä suorilla, ja joille tulonopeus ed. mutkasta on jo niin suuri. Zampan esimerkissä on Monza ja Brands Hatch, joista Brands on enempi Estorilin tyyppinen. Brandsin vähän yli minuutin radalla eroa ykkösellä ja C-ryhmän autolla yli 9 sekuntia. Se on todella paljon sekin.
F1 > koppi-Lancia.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
KUN esim auto liikkuu 400km/h niin mitä vastuksia sillä on voitettavana ja mitä niiden voittamiseksi tarvitaan.

Mun mielestä autoilla on ilmanvastus sekä renkaiden vierimiskitka. Varmasti tulee vielä jotain pienempi vastuksia. Ilmanvastus perus autolla tuossa nopeudessa on luokkaa 90% kokonais vastuksista ( mutua )

Mitä tuon vastuksen voittamiseksi tarvitaan? Voimaa/tehoa

Jos veyron kulkee 1000hv:lla tuon reilut 400km/h ja formula 900hv samat niiin kummalla on suurempi vastus?
Niin... Ns. normaalisäädöissä, ei edes Hocken, F1 ei kulje tuota 400 km/h. Ehkäpä siitä Veyronistakin voitaisiin tehdä erikoisversio ja sitten vertailla... ;)

Mitä tulee C-ryhmään, niin se on todellakin hyvä vertailukohta. Harmi vain, että noihin aikoihin luokka taisi olla hieman hiljaiselossa eli Porsche hallitsi kuvioita ja kilpailut olivat varsin luotettavuusvoittoisia. Luokan kukoistus alkoi vasta tuossa 87-88 ja sitten 90-luvun alussa oltiin ehkäpä F1:siä lähimpänä. Joku voisi keräillä kierrosaikoja F1 vs. C vuosilta 91 ja 92.

Se on bullshittia, että B-ryhmäläiseen sai lyödä minkälaiset siivet halusi. Audi Sport Quattro E2 oli FIA:n limitillä ja Peugeot tiettävästi ei saanut 205 T16 E2:seen sellaisia muutoksia kuin olisivat halunneet.
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
"C tuli englannin kielen sanasta consumption, kulutus, sillä C-ryhmän autojen polttoaineenkulutusta oli rajoitettu siten, että C-ryhmän autojen tuli 1 000 kilometrin kilpailuissa tehdä 5 välitankkausta ja 24 tunnin ajoissa 25 tankkausta."

Eli kyseessä rankasti säännöin rajattu (jopa kulutus rajattu=jokainen tajuaa,ettei silloin voida irrottaa villeimpiä voimia radalle vapaasti mellestämään ja kaikki suunnittelu perustuu tähän sinänsä autourheiluun kuulumattomaan nyhveröinti-lähtökohtan) luokka tuo C-luokka.

B-ryhmä taas on tunnettu nimenomaan siitä, että kyseessä on ainoita täysin rajoittamattomia kilpa-autoluokkia maailman historiassa:thumbup: Tämä tosiasia on herättää kuulijoissa kunnioitusta. Siellä ei desilitroja laskettu kun annettiin palaa siihen malliin että Mikkolakin totesi "ei uskaltanut painaa kaasua pohjassa kuin 2 sekuntia, muuten tuli noutaja,voimaa oli niin paljon"!

Ihan turha verrata C-luokkaa siis aikansa moottoriurheilun kuningasluokkaan, eli B-ryhmään sen enempää. No itseasiassa sanottakoon, että yllättävän lähellä nuo rajoitetuilla koppiautoillakin(C-group) ajetut ajat verrattuna noihin F1-autoilla tehtyihin aikoihin (olivatko muuten kummatkin verranto-ajat 80-luvun peleistä?), mikäli C-ryhmäläisillä olisi niilläkin jo hakattu hitaammat F1-autot.
Kannattaa edelleen toki muistaa, että B-ryhmän ralliautojen piti kestää neljä päivää ajoa. Toisin kuin F1.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Noniin, eli nyt on saavutettu ilmeisesti yhteisymmärrys siitä, että f1-auton ilmanvastus on totaaliSURKEA (sen rekka-auton luokkaa) verrattuna B-ryhmän Lanciaan.

...

-Rajoittamattomat säännöt takasivat mm. aikakautensa tehokkaimpien jarrujen käyttämisen B-ryhmäläisissä, F1-sarjassa jarrulevyjen kokokin oli tarkasti säännelty,eli hidastuvuuskin tod. näk. menee B-ryhmäläiselle kiihtyvyyslukujen lisäksi (aikoja sitten todettiin monesta lähteestä, että 80-luvun Lancia hakkasi jopa soralla jopa TÄMÄN PÄIVÄN F1-auton asfaltilla 0-100 km/h kiihtyvyydesä vain noin niinkuin kuriositeettina mainittakoon...). Ja tuo ilmanavastus tosiasia puoltaa lisäksi kovempia suoranopeuksia Lancialle (kovempi hidastuvuus, kiihtyvyys ja suoranopeus= aika fakiiri jos tuosta yhtälöstä taikoo mitään hyvää F1-auton kannalta, korkeintaan kovempi mutkanopeus muta siinäkin 4x4 ja siipien käyttö Lanciassa voi tuoda yllättävät tulokset).
Ristiriita? :dunno:
 

Kiertokanki

Well-known member
Liittynyt
23.4.2002
Viestit
579
Sijainti
Männän alapuolella
KUN esim auto liikkuu 400km/h niin mitä vastuksia sillä on voitettavana ja mitä niiden voittamiseksi tarvitaan.

Mun mielestä autoilla on ilmanvastus sekä renkaiden vierimiskitka. Varmasti tulee vielä jotain pienempi vastuksia. Ilmanvastus perus autolla tuossa nopeudessa on luokkaa 90% kokonais vastuksista ( mutua )

Mitä tuon vastuksen voittamiseksi tarvitaan? Voimaa/tehoa

Jos veyron kulkee 1000hv:lla tuon reilut 400km/h ja formula 900hv samat niiin kummalla on suurempi vastus?
voi hemmetin palikat....käykää edes yläasteen fysiikan tunnit loppuun ennen ku kyselette tollasia :D
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Jos "rajoittamattomista" luokista puhutaan, niin miksei kukaan ole vielä tuonut CanAm-sarjaa tähän keskusteltuun mukaan. Ohittaisivat kierroksella B-ryhmäläisetkin :ahem:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos "rajoittamattomista" luokista puhutaan, niin miksei kukaan ole vielä tuonut CanAm-sarjaa tähän keskusteltuun mukaan. Ohittaisivat kierroksella B-ryhmäläisetkin :ahem:
Chapparalin imuriauto ja säädettävät siivet. :thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jep, tuo on 2J, jossa erillinen moottorikelkan moottori käytti "imuria", jolla poistettiin ilmaa auton alta.

Liikkuvat siivet oli aikaisemmissa Chaparraleissa, mutta ne kiellettiin 1970, jolloin Jim Hall toi tuon imuriauton. Jim Hall oli tiettävästi ensimmäinen, joka kilpa-autoon siiven laittoi (Chaparral 2E, vuonna 1966).
 

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
Voisko saada formulastaralta ammattimaista analyysiä tuon laatikon aerodynaamisista ominaisuuksista? :p
 
Viimeksi muokattu:

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Noniin, eli nyt on saavutettu ilmeisesti yhteisymmärrys siitä, että f1-auton ilmanvastus on totaaliSURKEA (sen rekka-auton luokkaa) verrattuna B-ryhmän Lanciaan.

Missä tuohon on päädytty?

Rekoissa on joitain 500 heppaa ja ne ei kulje edes 200km/h kun taas F1 kulkee tuolla 500 hepalla tuon 200km/h kevyeen..

Jos F1 Hockessa/Monzassa kulkee jotain 350-370km/h ja heppoja on alle tuhat niin ei tuossa nyt ihan rekan ilmanvastusta ole. ( siis noissa säädöissä. ) Millä radalla on pienimmät huiput? Monacossa jotain 270?

F1 auton ilmanvastuskerroin voi toki olla samaa luokkaa kuin rekalla, mutta kun pinta-ala on murto-osa niin vastuskin on murto-osan kokoinen?
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Nopeasti laskettuna F1 auton ilmanvastus on samaa luokaa tämän kannsa


Käytin arviota F1 auton poikkipinta-alana 1.5m^2 ja ilmanvastuskertoimena 0,7
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Voisko saada formulastaralta ammattimaista analyysiä tuon laatikon aerodynaamisista ominaisuuksista? :p
Sitä odotellessa...tulee mieleen Brawnin vehje. Värityskin melkein identtinen. Diffuusori tosin surisee ja joku on jopa tintannu kolme dildoa neidin perseeseen...ja vielä väärinpäin. Olisko playboy Button? Näyttää kuitenkin nopealta.

:alppu:
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Töissä yksi valopää väitti että jossain pleikkaripelissä lukee että vuonna -86 Estorilin aika-ajoissa sillä Lancian B-ryhmäläisellä oltaisiin oltu sijalla 16,jos aikoja vertaillaan.
En viitsi edes tarkkistaa mutta väittäisin että kyllä se 20 sekuntia per kierros olisi jäänyt.
Onko kellään faktaa asiasta?
Voisko joku nyt sitten tiivistää onko ralliauto nopeampi kuin formula. En jaksa lukea 32 sivua jaarittelua. Paras juttu ekalla sivulla, jonka vielä jaksoin lukea, oli se, kun valopää tuli mukaan keskusteluun.:D

EDIT: Vai onko tätäkään asiaa saatu kuuden vuoden aikana ratkaistua?
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Voisko joku nyt sitten tiivistää onko ralliauto nopeampi kuin formula. En jaksa lukea 32 sivua jaarittelua. Paras juttu ekalla sivulla, jonka vielä jaksoin lukea, oli se, kun valopää tuli mukaan keskusteluun.:D
Ei moottoriradalla.
EDIT: Vai onko tätäkään asiaa saatu kuuden vuoden aikana ratkaistua?
Monet kerrat, paitsi pendellstockin mielestä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös