Lancia Delta tasapäinen F1 auton kanssa?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Tää on kyllä surkuhupaisin tojk ikinä. :D

Pendell nöyryyttää itseään oikein koko rahan edestä. :alppu:

Noi huippunopeusjutut on kaikkein isoin vitsi. Ihan kuin teho/paino-suhde = huippunopeus. Saatikka, että pelkällä huippunopeudella olisi "mitään" tekemistä ratakierroksen kanssa.

Dragstereissa on 1500 hepoa ja painavat ehkä 500 kiloa, joten nehän kyykyttäis B-sarjalaistakin radalla ihan mennen tullen. eiku.. :eek:
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Ja ihan jokaiselle tiedoksi, että tästä asiasta en ala väitellä. Mä olen tätä mieltä ja jokainen voi olla ihan mitä mieltä tahansa.
Jotenkin oli hyvin heitetty, kun tiedetään tämän toikin luonne.... :D:D
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
F1 huippunopeus 413 ja risat.

Ei tuonkaan F1:sen aerodynamiikka nyt niin huono ole. Tehoa kuitenkin alle 1000hv
Sen verran täytyy pendelliä puolustaa, että täällä menee turhan monella kaverilla aerodynamiikka ja ilmanvastus sekaisin. Kyllä, aerodynamiikka voi tuolla Hondalla olla kohdillaan F1-spekseissä, radan kiertämiseen, mutta ilmanvastus on SUURI. Ovat kaksi eri asiaa. Sekä aerodynamiikka, että ilmanvastus ovat mitä ovat, kiitos luokan teknisten rajoitusten.

Ja mitä tulee Hondan ennätystempaukseen, niin siinä ennätysautossahan sitten olikin sivuvakaaja takasiiven tilalle eli ei edes minkäänlaista ylempää vaakaprofiilia.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Sen verran täytyy pendelliä puolustaa, että täällä menee turhan monella kaverilla aerodynamiikka ja ilmanvastus sekaisin. Kyllä, aerodynamiikka voi tuolla Hondalla olla kohdillaan F1-spekseissä, radan kiertämiseen, mutta ilmanvastus on SUURI. Ovat kaksi eri asiaa. Sekä aerodynamiikka, että ilmanvastus ovat mitä ovat, kiitos luokan teknisten rajoitusten.

Ja mitä tulee Hondan ennätystempaukseen, niin siinä ennätysautossahan sitten olikin sivuvakaaja takasiiven tilalle eli ei edes minkäänlaista ylempää vaakaprofiilia.
Sanotaan sitten ettei tuon formulan ilmanvastus ole Veyronia suurempi. jopa pienempi
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Joku innokas vois etsiä tiedot...

Itse kyllä väittäisin muuta.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Siinähän on jollekin autotekniikan kurssia suorittavalle koneinssi-opiskelijalle kurssitehtävän aihe.

http://www.autowiki.fi/index.php/Ilmanvastus
http://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_drag_coefficient
http://en.wikipedia.org/wiki/Bugatti_Veyron

Eli F1:sen ilmanvastuskerroin on tuollaista rekan luokkaa :D ja Veyronin 0,36-0,41. Veyronin poikkileikkauspinta-alan saa helposti netistä ja F1:sen nyt voi joku viitseliäs laskea, ellei mistään löydä... 0-siivillä ja jos teipataan ilmanottoaukot kiinni, päästään toki jo F1:lläkin jonkinmoisiin arvoihin.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24282
Sijainti
lappeen Ranta
Se on kyllä fakta, että F1-autoilla on hitonmoinen ilmanvastuskerroin. Aikoinaan joku kuski (Mika Salo mahdollisesti) sanoi, että F-ykkönen hidastuu pelkällä kaasun löysäämisellä enemmän kuin pykälää alemman sarja formula (F2?, joku muu?) täydellä jarrutuksella. Ja mikäpä muu sitä autoa silloin hidastaisi kuin ilmanvastus.

Tästä päästään sitten siihen, että miksi siihen ykköseen on niinkin paljon ilmanvastusta aiheuttavat siivet laitettu. Ei varmaankaan siksi, että saataisiin ratakierokseen kulumaan pidempi aika, vaan nimenomaan päinvastoin!
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Se on kyllä fakta, että F1-autoilla on hitonmoinen ilmanvastuskerroin. Aikoinaan joku kuski (Mika Salo mahdollisesti) sanoi, että F-ykkönen hidastuu pelkällä kaasun löysäämisellä enemmän kuin pykälää alemman sarja formula (F2?, joku muu?) täydellä jarrutuksella. Ja mikäpä muu sitä autoa silloin hidastaisi kuin ilmanvastus.

Tästä päästään sitten siihen, että miksi siihen ykköseen on niinkin paljon ilmanvastusta aiheuttavat siivet laitettu. Ei varmaankaan siksi, että saataisiin ratakierokseen kulumaan pidempi aika, vaan nimenomaan päinvastoin!
Olisiko ollut kuitenkin niin että kun F1 nostaa kaasun pois niin se pysähtyy nopeammin kuin normaaliauto. Kyllä nuo pikkuformulatkin aika hyvin pysähtyy.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Ja seuraavaks voitais väitellä vaikka keskipakovoimasta... ;)
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24282
Sijainti
lappeen Ranta
Olisiko ollut kuitenkin niin että kun F1 nostaa kaasun pois niin se pysähtyy nopeammin kuin normaaliauto. Kyllä nuo pikkuformulatkin aika hyvin pysähtyy.
Ihan mahdollista. Muistaakseni kuitenkin se kommentoija (joka saattoi olla Kekekin, ehkä) vertasi alemman sarjan formulaan.
Moottorijarrutus sen nopean hidastuvuuden tekee, kun nostaa kaasun.
Ihan mahdollista tämäkin. Tuon mainitsemani kommentin aikaan taisi moottorinohjaus jo jollain tasolla olla, ilman sitähän taitaisi mennä renkaat lukkoon jos vaan kaasun nostaa.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
TOMI:
Eiköhän jokainen voi itse päätellä, voiko edes B-ryhmäläisellä (jonka huippunopeus on noin 220km/h) kiertää Estorilin radan kuudenneksi oikeuttavaa vauhtia. Ellei sitten sen vuoden F1-kisassa ollut sadekelin aika-ajo ja Henkka ajoi kuivalla radalla. Ja ihan jokaiselle tiedoksi, että tästä asiasta en ala väitellä. Mä olen tätä mieltä ja jokainen voi olla ihan mitä mieltä tahansa.

Tuominen teki taktiset
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Olisiko ollut kuitenkin niin että kun F1 nostaa kaasun pois niin se pysähtyy nopeammin kuin normaaliauto. Kyllä nuo pikkuformulatkin aika hyvin pysähtyy.
Jep näin se on suunnilleen, riippuu tietysti vauhdista eli kuinka kauan on ehditty kiihdyttää. Eli hidastuvuus on tuolla 1 G:n tuntumassa joka vastaa normiauton maksimijarrutusta. Tietty jos tarpeeksi pikkuformulaan vertaa, vaikkapa Formula Ford tai jotain?

Uskoakseni myös Veyron ja muut tehokkaimmat urheiluautot hidastuvat suunnilleen samaa luokkaa kun veto loppuu nostaa huippunopeudesta. Tämä perustuu siihen että huippunopeudessa moottorin koko teho käytetään vastuksen voittamiseen. Eli voisi ajatella käänteisesti että kun huippunopeudessa veto katkeaa, sama teho muuttuu jarruttavaksi. Tällä foorumilla joskus laskin noita ja sain muistaakseni suunnilleen 1 G:n verran hidastuvuutta pelkästään vastuksesta.

Moottorijarrutus sen nopean hidastuvuuden tekee, kun nostaa kaasun.
Ei, kyllä se suurin voima tulee ilmanvastuksen puolelta. Ellei sitten moottorissa ole jotain ihme systeemiä jolla moottorijarrutukseen käytettäisiin täyttä tehoa. En osaa keksiä mitä hyötyä tuollaisesta voisi olla, eikä sekään kyllä riittäisi.

...Ihan mahdollista tämäkin. Tuon mainitsemani kommentin aikaan taisi moottorinohjaus jo jollain tasolla olla, ilman sitähän taitaisi mennä renkaat lukkoon jos vaan kaasun nostaa.
Ei, formuloissahan on hurja määrä downforcea suurissa nopeuksissa. Jos se auto ei sudi kokoaikaa täydellä kaasulla niin ei se kyllä moottorijarrutuksellakaan jaksa renkaita lukita.

Ainiin, saatto se Lancia tietty sutia ja tehdä vaikka mitä, siihenhän ei fysiikan lait päde :thumbup:

EDIT: Nyt kun tota pari minuuttia pohti niin ei kyllä noi superautotkaan ihan samalla tahdilla hidastu vedon loppuessa kuin formulat. Painoa on sen verran enempi että ihan samanlaisia hidastuvuuksia ei muodostu.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös