Olisiko ollut kuitenkin niin että kun F1 nostaa kaasun pois niin se pysähtyy nopeammin kuin normaaliauto. Kyllä nuo pikkuformulatkin aika hyvin pysähtyy.
Jep näin se on suunnilleen, riippuu tietysti vauhdista eli kuinka kauan on ehditty kiihdyttää. Eli hidastuvuus on tuolla 1 G:n tuntumassa joka vastaa normiauton maksimijarrutusta. Tietty jos tarpeeksi pikkuformulaan vertaa, vaikkapa Formula Ford tai jotain?
Uskoakseni myös Veyron ja muut tehokkaimmat urheiluautot hidastuvat suunnilleen samaa luokkaa kun veto loppuu nostaa huippunopeudesta. Tämä perustuu siihen että huippunopeudessa moottorin koko teho käytetään vastuksen voittamiseen. Eli voisi ajatella käänteisesti että kun huippunopeudessa veto katkeaa, sama teho muuttuu jarruttavaksi. Tällä foorumilla joskus laskin noita ja sain muistaakseni suunnilleen 1 G:n verran hidastuvuutta pelkästään vastuksesta.
Moottorijarrutus sen nopean hidastuvuuden tekee, kun nostaa kaasun.
Ei, kyllä se suurin voima tulee ilmanvastuksen puolelta. Ellei sitten moottorissa ole jotain ihme systeemiä jolla moottorijarrutukseen käytettäisiin täyttä tehoa. En osaa keksiä mitä hyötyä tuollaisesta voisi olla, eikä sekään kyllä riittäisi.
...Ihan mahdollista tämäkin. Tuon mainitsemani kommentin aikaan taisi moottorinohjaus jo jollain tasolla olla, ilman sitähän taitaisi mennä renkaat lukkoon jos vaan kaasun nostaa.
Ei, formuloissahan on hurja määrä downforcea suurissa nopeuksissa. Jos se auto ei sudi kokoaikaa täydellä kaasulla niin ei se kyllä moottorijarrutuksellakaan jaksa renkaita lukita.
Ainiin, saatto se Lancia tietty sutia ja tehdä vaikka mitä, siihenhän ei fysiikan lait päde :thumbup:
EDIT: Nyt kun tota pari minuuttia pohti niin ei kyllä noi superautotkaan ihan samalla tahdilla hidastu vedon loppuessa kuin formulat. Painoa on sen verran enempi että ihan samanlaisia hidastuvuuksia ei muodostu.