Lancia Delta tasapäinen F1 auton kanssa?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No minäpä syötän rautalangasta:rolleyes:
Veyron (siviiliauto) kulkee X tehoilla yli 2 tonnin liikutettavalla painolla yli 400 km/h.
B-ryhmän auto kulkee samalla X teholla, mutta yli tonnin kevyempänä ERITTÄIN LUJAA.

ja se tärkein pointti koko verrannon kannalta: F1-auto ei ole tiettävästi ikinä kulkenut edes tuon yli 2 tonnin Veyronin huippunopeutta:eek:
Huoh. Minulla ei ole erityistä mielenkiintoa puuttua tämän vitsitopicin "asiapuoleen", mutta jos nyt tämän kerran:

Onko B-ryhmän korilla varustettu auto todistettavasti missään kulkenut yli 400 km/h? Erittäin lujaa varmasti (mitä se tarkoittaakaan), mutta lähellekään Veyronin nopeutta? Ei sillä ilmanvastuksella.

F1-auto on todistettavasti kulkenut Bonnevillessä yli 400 km/h.

-Edit- Paino lakkaa olemasta merkittävä tekijä pelkästä suoranopeudesta puhuttaessa, kun suora on riittävän pitkä. Nykyinen "Land speed record" on tehty yli 10 tonnia painavalla vehkeellä.
 
Viimeksi muokattu:

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Huoh. Minulla ei ole erityistä mielenkiintoa puuttua tämän vitsitopicin "asiapuoleen", mutta jos nyt tämän kerran:

Onko B-ryhmän korilla varustettu auto todistettavasti missään kulkenut yli 400 km/h? Erittäin lujaa varmasti (mitä se tarkoittaakaan), mutta lähellekään Veyronin nopeutta? Ei sillä ilmanvastuksella.

F1-auto on todistettavasti kulkenut Bonnevillessä yli 400 km/h.

-Edit- Paino lakkaa olemasta merkittävä tekijä pelkästä suoranopeudesta puhuttaessa, kun suora on riittävän pitkä. Nykyinen "Land speed record" on tehty yli 10 tonnia painavalla vehkeellä.
Hienoa, rakettimoottorilaitos siis on painanut 10 000 kg ajaessaan kovaa, liittyy paljon formuloihin tai B-ryhmäläisiin? Niin ja varmaan laskit myös tehopainosuhteen siitä hökötyksestä samantien ja huomasit jotain ihmeellistä (kuten sellaista että se oli aika "hyvä" vaikka kone painoikin varsin paljon?)?. Kenties.

Ja kutakuinkin yhtä mahtavaa on se, että F1-autolla on erikoissäädettynä (puuttuiko muuten siivetkin?) onnistuttu ajamaan 400 km/h jonkun 30 kilometrin kiihdytyksen jälkeen suola-aavikolla kauheassa myötätuulessa vuonna X, kun tuotantoautot koppiautorakenteella ajaa kovempaa jokapäivä ihan Autobahnillakin (mm. Bugatti Veyron tai SledgeHammer Corvette vm 1989)..

Ja kun tuollaista koppiautoa kevennetään tonnilla (mieletön määrä autourheilussa muuten:wink:) niin voi vain kuvitella kuinka nopea peli saavutetaan. Toisinsanoen kutakuinkin B-ryhmän auton konsepti siis:thumbup:
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Ja kutakuinkin yhtä mahtavaa on se, että F1-autolla on erikoissäädettynä (puuttuiko muuten siivetkin?) onnistuttu ajamaan 400 km/h jonkun 30 kilometrin kiihdytyksen jälkeen suola-aavikolla kauheassa myötätuulessa vuonna X, kun tuotantoautot koppiautorakenteella ajaa kovempaa jokapäivä ihan Autobahnillakin (mm. Bugatti Veyron tai SledgeHammer Corvette vm 1989).
En kyllä ajaisi autobahnilla yli neljääsataa, voi tulla vähän tiukat paikat :eek:

Eikä Bugatissa ainakaan bensa riittäisi seuraavalle huoltoasemalle
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
En sitten Lanciasta tiedä mutta Audista ja Pösöstä ainakin repee lasikuitu yli 250km/h nopeuksissa. Ne ei muuten ole sitten mitään paksuja/kestäviä himmeleitä, Audin ovestakin kuultaa valo läpi ilman maalia..
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
mitäs siihen sanotte jos väitän ettei auton massa vaikuta huippunopeuteen? Toki vierimiskitka lisääntyy, mutta muuta vaikutusta sillä ei ole.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Mutta kysymys aiheeseen liittyen lienee, kuinka paljon yli 400 km/h B-ryhmän superautomaailmanhienoinkeksintö-ralliauto pääsee vuoden 1986 Estorilin pääsuoralla? Veikkaisin että aika paljon. :cool:
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
mitäs siihen sanotte jos väitän ettei auton massa vaikuta huippunopeuteen? Toki vierimiskitka lisääntyy, mutta muuta vaikutusta sillä ei ole.
Että olet oikeassa, kiihtyvyys vaan kestää suuremmalla massalla kauemmin, mutta huippunopeus suunnilleen sama. Toki tämä on vain teoriaa, eli en suosittele kokeilemaan sitä, että joku lastaa tonnin verran kiviä Bugattiinsa ja lähtee suola-aavikolle, siinä vaiheessa tulee sitten jo muita ongelmia vastaan. :frank:
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Tehoa ykkösessä vähintään 200hv enemmän. Painoa taasen melkein 200kg vähemmän. Ykkösessä isot siivet edessä ja takana, Lanciassa pari spoileria laatikkomaisen korin kulmissa. F1-auto suunniteltu vain kiertämään tasaista asvalttirataa ympäri, Lancialla pitää selvitä syheröllä asvaltilla, lumessa, mudassa ja kivikossa vain pienillä muutoksilla. F1:ssä todennäköisesti paremmat renkaat.
Ainoat edut Lanciassa ovat katetut pyörät, sekä neliveto.

Gran turismo 3:ssa sen Escudon saa muuten tietyillä säädöillä kulkemaan paljonkin yli 400km/h, mutta en tiedä sitten kuinka realistista se on...
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Tuollakin radalla se on se suoranopeus ainoa, jolla on vaikutusta kierrosaikaan. Not.
Kun katsoo tarpeeksi läheltä rataa, niin mutkathan itse asiassa muodostuvat vain pienistä suoranpätkistä. Eli suoranopeus on kaikki kaikessa.
 

L2K2

Member
Liittynyt
7.2.2008
Viestit
10
No minäpä syötän rautalangasta:rolleyes::
Veyron (siviiliauto) kulkee X tehoilla yli 2 tonnin liikutettavalla painolla yli 400 km/h.
B-ryhmän auto kulkee samalla X teholla, mutta yli tonnin kevyempänä ERITTÄIN LUJAA.

ja se tärkein pointti koko verrannon kannalta: F1-auto ei ole tiettävästi ikinä kulkenut edes tuon yli 2 tonnin Veyronin huippunopeutta:eek:
:nope:
Ikävä murskata haaveet, mutta ajoneuvon massalla ja huippunopeudella ei ole juurikaan tekemistä keskenään. (Kiihdyttäminen on aivan eri asia.)
Nopeuden kasvaessa ilmanvastuksesta tulee merkittävin vastusvoima, ja siksi teho, muotokerroin ja poikkipinta-ala ovat ratkaisevia huippunopeuden saavuttamisessa.
 

weemax

Well-known member
Liittynyt
1.2.2007
Viestit
55
Sijainti
pohojosessa
Lastaamalla autoon lisää painoa voi jopa pienentää ilmanvastusta kun maavara pienenee. :D Kunhan ei pohja raahaa maata.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
:nope:
Nopeuden kasvaessa ilmanvastuksesta tulee merkittävin vastusvoima, QUOTE]

Juuri niin. Ja osin juuri siksi F1 ottaa pahasti pataan koppiauto B-ryhmäläiseltä, siinä kun on katetut renkaat. Tekee ihmeitä kovissa nopeuksissa.

Vai etkö ole koskaan ihmetellyt miksi näennäisesti uskomattoman teho/painosuhteen omaavat moottoripyörät (esim 200 hv kawasaki ninja, painoa alle 300 kg) omaavat nekin huippuja hyvä kun edes 300 km/h siinä missä saman verran kulkee huomattavasti heikompi tehopainosuhteinen (monta kertaa, esim 400 hv ja 1300kg) auto.

Vähän sama efekti mutta vielä suuremmin koppiauton eduksi on nähtävissä f1-autoa vastaan, siinä kun on 4 kattamatonta rengasta vieläpä. ja onneton aerodynamiikka kovissa nopeuksissa. se hikinen 400 km/h autiomaassa on oikeasti umpihuono tulos 900 hv/550 kg laitokselta:nope: samoilla spekseillä koppiauto kulkisi JÄRKYTTÄVÄN paljon kovempaa:thumbup: Kuten tilastoista nähdään, verrataan nyt sitten esim sitä 2000 kg Veyronia (huiput 407km/h) sihen 4 kertaa kevyempään formulaan vaikkapa.
 

PohjoisenPike

Nappula
Liittynyt
15.12.2007
Viestit
1258
Sijainti
JJ:n pelaamo
Luovuta jo pendel. F1-autot ovat aina olleet aikakautensa edistyksellisimpiä ajoneuvoja. Ne ovat nyt ja niin ne olivat 80-luvullakin:eek:
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
samoilla spekseillä koppiauto kulkisi JÄRKYTTÄVÄN paljon kovempaa:thumbup: Kuten tilastoista nähdään, verrataan nyt sitten esim sitä 2000 kg Veyronia (huiput 407km/h) sihen 4 kertaa kevyempään formulaan vaikkapa.
Tuollaisilla spekseillä koppiauto nousisi ilmaan.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
se hikinen 400 km/h autiomaassa on oikeasti umpihuono tulos 900 hv/550 kg laitokselta:nope: samoilla spekseillä koppiauto kulkisi JÄRKYTTÄVÄN paljon kovempaa:thumbup: Kuten tilastoista nähdään, verrataan nyt sitten esim sitä 2000 kg Veyronia (huiput 407km/h) sihen 4 kertaa kevyempään formulaan vaikkapa.
Edelleenkään noita painoja on ihan turha tuoda esille, kun puhutaan huippunopeudesta. :rolleyes:

Rautalangasta: Veyron on koppiauto, eikä sen huiput ole JÄRKYTTÄVÄN paljon suuremmat ja siinä on sentään tuhat heppaa. Jos siinä olisi vain tuo 900 hv, niin sen huiput olisi pienemmät kuin nyt, oli sitä painoa sitten tuo 2000kg tai 550kg. Ymmärrätkö?
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Olishan se pitänyt arvata että kyse on taas huippunopeuksista. Kilpavenetoikeissa pendel väitti joskus vuonna nakki kiihdytysveneiden ajavan takia kahdeksikkoa F1-veneiden ympärillä = ei ottanut ollenkaan huomioon mutkanopeuksia saati jarrutuksia. Epäilen tässä toikissa olevan kyse samasta.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös