Historialliset, nykyiset ja tulevat F1 radat

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
WebSlave sanoi:
Olisihan se erilainen, mutta olisiko se huonompi? Miksi tämä avorengasjuttu on muuten alunperin keksitty?
Mielestäni olisi huonompi. Ajaminen mies miestä vastaan on kovin erilaista noilla autoilla kuin katetuilla. Nojailu ja kontaktien vaihto ei ole pitemmän päälle mahdollista, vaan jos haluaa selvitä hengissä, on syytä pitää peli jokseenkin puhtaana.

Avorengasjuttu on varmaankin "keksitty" ihan varhaisimpien kilpa-autoratkaisujen ollessa jokseenkin poikkeuksetta sellaisia. Kaikki F1-autot eivät kuitenkaan ole olleet open-wheelereitä, vaan ainakin Mercedes-Benz käytti katettuja autoja nopeammilla radoilla 50-luvulla. Hitaammilla radoilla ajoivat sitten samanlaisilla vimpaimilla kuin muutkin käsittääkseni lähinnä painonsäästön vuoksi. Voisin kuvitella, että loppujen lopuksi tuohon päädyttiin sääntöjen yhtenäistämisen kautta, joskaan tietoa minulla ei asiasta ole.

Suunnittelukysymys. Toki asfalttialueet on otettu mukaan turvallisuussyistä. Mielestäni ulosajosta pitäisikin tulla jokin rangaistus, vaikka stop and go.
Mielestäni tuo taas on typerä ajatus. Liikaa tulkinnanvaraa ja keinotekoisuutta. Joko rata itsessään rankaisee virheistä tai sitten ne jätetään huomiotta nykysäännöissä mainittavin poikkeuksin. Se on kuitenkin jo nähty, että mitä pidemmälle turvallisuus viedään, sitä ärhäkkäämmin osa kuskeista uudet turvallisuuskeksinnöt ulosmittaa tuntiessaan olevansa turvassa. Kaksiteräinen miekka tuo asia kun mitään suurta etua noilla muutoksilla ei kuitenkaan saavuteta, näkeehän sen jo mainitsemastasi loukkaantumisten ja kuolleiden määrästäkin.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kanzo sanoi:
latojan huomautus: ...joka Gpl:ssäkin ajetaan...

Ei mulla muuta.

Paitsi että nyt voi koettaa samaa 1969-formuloillakin. :wink:
Onko 1969 vuoden sarjasta tehty peli? Mistä sen voi ostaa? Ja onko GPL -peliä vielä jossain myynnissä. Imaisin netistä GPL 2004 demon ja ihastuin oitis, ratana oli vain Watkins Glen mutta pelin vaikeus herätti kiinnostuksen. Olen koittanut kaupoista metsästää GPL:ää mutta eioota on ollut vastauksena, myös monessa nettikaupassa.

Ja keskusteluun:
Mun mielestä nykyradat ovat ö-luokan suunnittelua. Katsoja saattaa nähdä kaukaa ison alueen mutta ainakin itseäni kiinnostaisi nähdä lyhyempi matka läheltä kovavauhtisessa mutkassa, kuin jollain keinotekoisella mikkihiiri-hockenheimilla tai Nürburgringin sysipaskalla Mercedesarenalla.. uusikin Nürburgring oli hyvä rata ennen Veedol Shikaanin ja Mercedesarenaa
Ainoat hyvät radat 90- ja 2000 luvun tekeleistä ovat Barcelona ja Sepang. Istanbulin rata olisi loistelias mikäli radalla olisi nurmi-hiekkaeste -turva-alueet. Turva-alueet asvaltoituna rata on parkkipaikka. Montoya menetti ainoastaan pari sekuntia ulosajossaan radan nopeimmassa mutkassa ja se ei ole F1:sen luonteeseen ollenkaan sopivaa. Hiekka-nurmi -turva-alueella olisi ajautunut reilusti pidemmälle ja aikaa olisi kulunnut runsaasti radalle paluuseen.

Lisäksi asvaltoidut turva-alueet "houkuttelevat" kuljettajia ajamaan mutkat leveiksi. Ennen kuskit sentään yrittivät pysyä radalla auton ollessa epävakaa mutkissa...

Kun olen katsellut vanhoja kisoja videoklipeistä niin voi vain ihailla Nordschleifea, Span pitkää versiota ja Le Mansia. Lyhyemmistä radoista vanha Zandvoort, Kyalami ja Österreichring olivat suurimpia suosikkejani. Myös vanha Imola oli loistelias, nykyään radalla ei enää voi ohittaa ilman edelläajavan selkeää virhettä / reilusti hitaampaa autoa. Kiitos kahden shikaanin Variante Bassan ja Tosan välillä. Ennen tuolla osuudella käytiin huimia kaksinkamppailuja. Mm. Nigel Mansell esitti röyhkeitä ohituksia tuolla osuudella useampaan otteeseen.. Suzuka ja Spa olivat hyviä ratoja ennen nykyisiä muutoksia. Suzukan 130R -mutkan tuhottiin loiventamalla rataa liikaa ja asvaltoimalla turva alue. Spa tuhottiin asvaltoimalla turva-alueet ja tiukentamalla liikaa Bussipysäkki-shikaania. Nykyisellään Eau-Rougessa voi oikaista jollei auto muuten pysy linjassa. Ja voi jopa voittaa ajassa siinä... Raidillon -mutkan voi myös huoletta laskea leveäksi ilman että aikaa kuluu.

Mosport Park, Elkhart Lake ja Sachsenring pitäisi saada F1:iin nykyradoista. Kahteen ensinmainittuun pitäisi toki tehdä joitain muutoksia turva-alueiden osalta mutten tosiaankaan halua mitään asvalttia jotta ketä tahansa noob pystyy ajamaan radan läpi tuosta vaan hyvässä ajassa...
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
WebSlave sanoi:
Olisihan se erilainen, mutta olisiko se huonompi? Miksi tämä avorengasjuttu on muuten alunperin keksitty?

Suunnittelukysymys. Toki asfalttialueet on otettu mukaan turvallisuussyistä. Mielestäni ulosajosta pitäisikin tulla jokin rangaistus, vaikka stop and go.

Jäin nuorena koukkuun. ;) No, ovathan ykköset menneet koko ajan turvallisempaan suuntaan, joten sikäli minulla ei ole nykytilanteesta hirvittävästi valittamista, ainakaan turvallisuuden suhteen. Viimeisimmästä kuolintapauksesta on kuitenkin kohta 12 vuotta, enkä äkkiseltään muista milloin vakava onnettomuus olisi viimeksi katkaissut ajajauran. 80-luvulla jouduin kuitenkin seuraamaan neljää kuolemantapausta ykkösissä (joista kaksi tosin tuli testeissä).
Onhan tuossa toimitsija mennyt hengiltä 12 vuoden sisälläkin. Villaneuleen rengas muistaakseni Australiassa tuon aikaan sai. Mutta eihän niitä lasketa, kyseessä ei ollut kuski.. eikä varsinkaan Senna.. :jaska:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
General FUp sanoi:
Onhan tuossa toimitsija mennyt hengiltä 12 vuoden sisälläkin. Villaneuleen rengas muistaakseni Australiassa tuon aikaan sai. Mutta eihän niitä lasketa, kyseessä ei ollut kuski.. eikä varsinkaan Senna.. :jaska:
Eiköhän nuo ole kaikkien tiedossa, vaikkei niitä mainittaisikaan kun eivät suoranaisesti asiaan liity. Noitakin on tosin ollut kaksi, unohdit Monzassa 2000 kuolleen Ghislimbertin. Hakataanko kaikki päätämme seinään nyt ja haukutaan sinua ajattelemattomuudesta?
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Bobakki sanoi:
Eiköhän nuo ole kaikkien tiedossa, vaikkei niitä mainittaisikaan kun eivät suoranaisesti asiaan liity. Noitakin on tosin ollut kaksi, unohdit Monzassa 2000 kuolleen Ghislimbertin. Hakataanko kaikki päätämme seinään nyt ja haukutaan sinua ajattelemattomuudesta?
Noh, onneksi nuo kuolemat eivät siis ole niitä "kuolintapauksia" :)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bobakki sanoi:
Mielestäni olisi huonompi. Ajaminen mies miestä vastaan on kovin erilaista noilla autoilla kuin katetuilla. Nojailu ja kontaktien vaihto ei ole pitemmän päälle mahdollista, vaan jos haluaa selvitä hengissä, on syytä pitää peli jokseenkin puhtaana.
Nojailu toki muuttaisi lajin luonnetta ratkaisevasti. Olen kuitenkin nähnyt 27 vuoden aikana niin paljon muutoksia, etten usko ykkösiä kovin helposti tapettavan, vaikka kaikenlaista muuttettaisiin.
Mielestäni tuo taas on typerä ajatus. Liikaa tulkinnanvaraa ja keinotekoisuutta. Joko rata itsessään rankaisee virheistä tai sitten ne jätetään huomiotta nykysäännöissä mainittavin poikkeuksin.
Myönnän, ettei rangaistus olisi ideaalinen ratkaisu, muttei sekään, ettei ulosajosta kärsi lainkaan (kuten Hocken hiusneulan jälkeen).
Sue_me sanoi:
Mun mielestä nykyradat ovat ö-luokan suunnittelua. Katsoja saattaa nähdä kaukaa ison alueen mutta ainakin itseäni kiinnostaisi nähdä lyhyempi matka läheltä kovavauhtisessa mutkassa, kuin jollain keinotekoisella mikkihiiri-hockenheimilla tai Nürburgringin sysipaskalla Mercedesarenalla.. uusikin Nürburgring oli hyvä rata ennen Veedol Shikaanin ja Mercedesarenaa
En ole ollut autokisoissa, mutta Imatran Ajoissa ainakin oli paljon kiintoisampaa katsoa pitkää radanpätkää, jossa näki pyörät niin kauan, että ne ehti tunnistaakin ja saattoi jopa nähdä ohituksia. Nopeassa kohdassa lyhyellä pätkällä ei ehdi nähdä pyörästä tai autosta kuin vilahduksen. Mutta makunsa kullakin. Ratana Imatra ei ollut kovin mielenkiintoinen.

En ymmärrä Mercedes-Arenan parjausta. Se on mielestäni tällä hetkellä radan paras kohta ja siinä nähdään hienoimmat skabat.
General FUp sanoi:
Onhan tuossa toimitsija mennyt hengiltä 12 vuoden sisälläkin. Villaneuleen rengas muistaakseni Australiassa tuon aikaan sai.
Totta. Tuossa onnettomuudessa kävi surkean huono tuuri. Jacquesin autosta irronnut rengas osui toimitsijaan osuttuaan juuri valokuvaajia varten tehtyyn aukkoon suoja-aidassa. Käsittääkseni renkaiden turvavaijerit tulivat käyttöön tuon Villeneuven onnettomuuden takia. Onnettomuuden jälkeen muuten pohdittiin sellaistakin vaihtoehtoa, että renkaisiin asennettaisiin jonkinlaiset "kuoret", jotta estettäisiin ns. katapulttiefekti, joka Villeneuven onnettomuuden aiheutti. Lokasuojia on siis mietitty niinkin äskettäin.
Ja tosiaan puoli vuotta aikaisemmin kuoli myös toimitsija Monzassa.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
WebSlave sanoi:
Totta. Tuossa onnettomuudessa kävi surkean huono tuuri. Jacquesin autosta irronnut rengas osui toimitsijaan osuttuaan juuri valokuvaajia varten tehtyyn aukkoon suoja-aidassa. Käsittääkseni renkaiden turvavaijerit tulivat käyttöön tuon Villeneuven onnettomuuden takia. Onnettomuuden jälkeen muuten pohdittiin sellaistakin vaihtoehtoa, että renkaisiin asennettaisiin jonkinlaiset "kuoret", jotta estettäisiin ns. katapulttiefekti, joka Villeneuven onnettomuuden aiheutti. Lokasuojia on siis mietitty niinkin äskettäin.
Muistelisin niiden tulleen jo Sennan kuoleman jälkeen, mutta toimivuudessa on ollut puutteita kun vaijerit eivät ole kestäneet. Niitähän vahvistettiin taas viime kaudeksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
WebSlave sanoi:
Onnettomuuden jälkeen muuten pohdittiin sellaistakin vaihtoehtoa, että renkaisiin asennettaisiin jonkinlaiset "kuoret", jotta estettäisiin ns. katapulttiefekti, joka Villeneuven onnettomuuden aiheutti. Lokasuojia on siis mietitty niinkin äskettäin.
Vastaan itselleni, mutta tämän ongelman pitäisi poistua siirryttäessä jaettuun, ns. CDG-takasiipeen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bobakki sanoi:
Muistelisin niiden tulleen jo Sennan kuoleman jälkeen, mutta toimivuudessa on ollut puutteita kun vaijerit eivät ole kestäneet. Niitähän vahvistettiin taas viime kaudeksi.
Nopeasti Googlattuna:
MTV3:n sivuilta poimittua: "Formula 1 -autojen pyörien ripustuksia vahvistettiin ylimääräisellä turvavaijerilla sen jälkeen, kun ratavalvoja menehtyi Monzassa 2000 saatuaan päällensä Heinz-Harald Frentzenin Jordan-autosta irronneen renkaan."
Eli tuon mukaan ne olisi juuri tulleet käyttöön, mutta eivät estäneet Villeneuven onnettomuudessa sitä mikä niiden tehtävä oli.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
WebSlave sanoi:
Nopeasti Googlattuna:

Eli tuon mukaan ne olisi juuri tulleet käyttöön, mutta eivät estäneet Villeneuven onnettomuudessa sitä mikä niiden tehtävä oli.
Näköjään olivat tulleet käyttöön 1999, tuon vuoden 2000 tapauksen jälkeen lisättiin toinen vaijeri, kuten tuosta MTV3:n tekstistä voi ehkä päätellä. Tuossa aika hyvä artikkeli aiheeseen liittyen: http://www.grandprix.com/ft/ftdt002.html
 

Kanzo

Totaalirankka
Liittynyt
21.8.2004
Viestit
120
Sijainti
Helsinki
Sue_me sanoi:
Onko 1969 vuoden sarjasta tehty peli? Mistä sen voi ostaa? Ja onko GPL -peliä vielä jossain myynnissä. Imaisin netistä GPL 2004 demon ja ihastuin oitis, ratana oli vain Watkins Glen mutta pelin vaikeus herätti kiinnostuksen. Olen koittanut kaupoista metsästää GPL:ää mutta eioota on ollut vastauksena, myös monessa nettikaupassa.
Jatkan törkeästi vielä hetken offtopicia...

Tuohon GPL:n 2004-demoon saa asennettua sekä 1965- että 1969 -modin. (Kannattaa asentaa nimenomaan tuossa järjestyksessä.)

RSC:ltä löytyy hyvä FAQ. Demoon voi lisätä melkein 500 addon-rataa. Kokeile vaikka Monza 10k, Charade Clermont Ferrand 1965, Isle of Man, Eltsu tai Machwerk.

GPL löytyy ainakin Sold-Outilta viiteen puntaan. (Products - Sports - Grand Prix Legends)
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kanzo sanoi:
Jatkan törkeästi vielä hetken offtopicia...

Tuohon GPL:n 2004-demoon saa asennettua sekä 1965- että 1969 -modin. (Kannattaa asentaa nimenomaan tuossa järjestyksessä.)

RSC:ltä löytyy hyvä FAQ. Demoon voi lisätä melkein 500 addon-rataa. Kokeile vaikka Monza 10k, Charade Clermont Ferrand 1965, Isle of Man, Eltsu tai Machwerk.

GPL löytyy ainakin Sold-Outilta viiteen puntaan. (Products - Sports - Grand Prix Legends)
Kiitoksia tiedosta.. Mun Firefoxi ei kyllä päästäny sold outin ostovaiheelle asti vaan katkaisi latauksen.. Täytyy kattoa kuseeko asetukset..

Noita addoneja kokeilin ja melko paljon ratoja löytyy.. Mm. Monthlery, Sachsenring ja AVUS on tullut kokeiltua. Mahtava peli, vaikka on melki 8v vanha.. :ahem: Täytyy tesmiä nuo modit nyt kun pääsi vauhtiin..

Noissa radoissa näkee mikä nykyradoissa puuttuu: vauhdin tunne... Varsinkin Avuksen radalla jossa on käytännössä motarin molemmat kaistat yhdistetty pitkien suorien päässä olevilla mutkilla. Ja toinen niistä mutkista on liki täysillä ajettava jyrkkä ovaali.. Hulluja kuskeja siihen aikaan kun on uskaltanu ajaa noissa olosuhteissa ja tuolla kalustolla. Koklasin vanhaa Spa-Francorchampsin wet -versiota addoneista ja täytyy myöntää että nykyinen Spa on melkoinen karting -rata verrattuna tuohon.. yli 14 km pitkä ja täysillä suurin osa radasta. Ja vielä keskellä pitkää Masta Straghtia on vielä liki täpöillä vedettävä Masta Kink s-mutka...

Nykyradat ovat maksimissaan kilsan suorilla varustettuja kiihdytä-jarruta -ratoja. Noilla GPL:ään simuloiduilla radoilla vedetään parhaimmillaan pari minuuttia talla pohjassa nopeimmilla radoilla (Le Mans ilman sikaaneja, Monthlery, AVUS, Dundrod).. Ei ihme että Dundrod hyllytettiin jo 50-luvulla liian nopeana ja vaarallisena.
 

Kanzo

Totaalirankka
Liittynyt
21.8.2004
Viestit
120
Sijainti
Helsinki
Viimeksi muokattu:

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Mistä kohdin? Kyllä se kuskien taito mitataan mutkissa eikä suorilla. Suoralla ei tapahdu mitään mielenkiintoista, paitsi silloin kun nopeampi auto ohittaa hitaamman.
Joku voisi väittää, että on typerää ruveta kommentoimaan 2,5 vuotta vanhaa viestiä, mutta nyt osui niin räikeä kummallisuus silmääni että onpi pakko.

Sanotaanko nyt näin, että mutkaa seuraava pitkä suora paljastaa kuljettajan taidon ajaa ko. mutka usein paljon paremmin kuin mutkaa seuraava mutka. Jos kämmäät aivan vähänkin mutkassa, maksat virheestäsi huonompana suoranopeutena vielä mutkaa seuraavan suoran lopussakin.

Toki kämmi vaikuttaa siinäkin tapauksessa, että mutkaa seuraa toinen mutka, mutta pieni virhe ei seuraavassa mutkassa näy läheskään yhtä voimakkaasti kuin suoralla.

En tarkoita, että itse tykkäisin valtavan pitkistä suorista joka mutkan jälkeen. Tarkoituksena oli vain kommentoida WebSlaven tokaisua, joka mielestäni on paikkansapitämätön.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Hockenheimin F1-kisa kaatumassa talousvaikeuksiin

"Saksan Hockenheimin F1-kisa on kaatumassa talousvaikeuksiin. Miljoonien eurojen kassavajeesta kärsivä kisa on F1-kalenterissa kauteen 2010 asti, mutta sen jälkeen kisan tulevaisuus näyttää epävarmalta.

- Formula ykkösissä pysyminen vuoden 2010 jälkeen ei näytä nykyisellä taloudellisella järjestelmällämme enää kuviteltavissa, Hockenheimin ylipormestari Dieter Gummer sanoi Mannheimier Morgen -lehden haastattelussa.

Gummer on myös Hockenheimring-yhtiön hallituksen puheenjohtaja.

Tämän vuoden heinäkuun kisasta järjestäjille koitui 5,3 euron tappiot, mikä oli runsaat kaksi miljoonaa euroa odotettua enemmän. F1-kisat Hockenheimissa ovat tuottaneet tappiota vuodesta 2004 lähtien.

Ensi kaudella Saksan GP ajetaan Nürburgringillä ja 2010 jälleen Hockenheimissa.

(MTV3-STT-DPA)"



Kovat on jätkillä panokset, pitäisiköhän sponsoroida näyttävästi ja maksaa järjestäjän kärsimät 5,3 Euron tappiot pois.

Mikäli Hokken paikka sarjassa jää avoimeksi, se olisi vuodenajallisesti hyvä paikka Scandinavian GP:lle. Ei puutu kuin rata.
 

Quklis

oiyp)ia
Liittynyt
13.4.2008
Viestit
4119
Sijainti
Behind 7 proxys
Ei ihme että rata poistettiin kalenterista.
Anteeksi kun vähän vanhaa postia kaivelen, mutta ei 50-luvulla Bremgartenia edes kovin vaaralliseksi radaksi ajateltu. Kisan pitäminen loppui Sveitsissä olleesta moottoriurheilukiellosta, Le Mansin vuoden 55 johtuen.
 
Ylös