http://home3.swipnet.se/~w-32546/nbring/index.htmMickey sanoi:Tietäisiköhän joku hyviä linkkejä vanhan Nürburingin historiaan ja sen ollessa F1 rata?
Missä käytössä se on nykyään?
Mitäs muita vanhoja kuuluisuuksia löytyy?
Tätähän ei ole tosiaan enää olemassakaan, mutta on varmasti mallinnettu moniin peleihin, joissa sitä pääsee ajamaan. GP2:ssa tuli aikoinaan testattua. Hurjaa menoa metsän siimeksessa ja paljon nopeita mutkia(pelissä pääsi ne vitosella tai kutosella), sekä ihana palotorni-shikaani (luultavasti ollut oikeasti erittäin hengenvaarallinen kohta ) heti lähtösuoran jälkeisen mutkan jälkeen.Bobakki sanoi:Bremgarten
Kyllä. Viimeistä vuotta en muista, mutta tais olla jo sitä aikaa kun BMW oli virallisesti lopettanut DTM:n, mutta joku yksityistiimi toi oranssisen M3 II:n Jägermeister -sponsseilla... Hienoa, HIENOA menoa. V*tuttaa vieläkin kun en säästänyt niitä Eurospurtin nauhoituksia. Eihän ne toki kisassakaan montaa kierrosta vetäissyt radan pituudesta johtuen.Bobakki sanoi:90-luvun alussa taisi DTM vielä vierailla tuolla (?).
latojan huomautus: ...joka Gpl:ssäkin ajetaan...Vilperi sanoi:... joka Gpl:ssäkin ajettiin...
Nus nus. No kuitenkin, vois melkein kaivaa ton geplin esiin jostain ja testailla sitä pitkästä aikaa. Enää tarvis keksiä että missähän se on. :ahem:Kanzo sanoi:latojan huomautus: ...joka Gpl:ssäkin ajetaan...
Ei mulla muuta.
Paitsi että nyt voi koettaa samaa 1969-formuloillakin. :wink:
Monaco on kieltämättä omalla tavallaan erittäin vaikuttava rata mutta yksi, enintään kaksi, tuollaista riittää vallan mainiosti.WebSlave sanoi:En usko kuskien viehtyneen G-voimiin sinänsä. Vauhdin tunteeseen mutkien läpi kyllä. Mutkista sen verran, että yhtenä kunnioitetuimmista ja nimenomaan ajotaitoa mittaavimmista radoista pidetään Monacoa.
No jos aivan tarkkoja ollaan niin jokainen autoon istuva hyväksyy ajamiseen liittyvät riskit. Ketäänhän ei voida ohjaamoon pakottaa. Eikä pidä unohtaa sitä että vaara on yksi moottoriurheilun peruselementeistä. Turvallisuutta pitää kehittää ja se on tärkeä asia, mutta se ei saa olla määrävä tekijä.Minä taas en hyväksy sitä, että urheilijoita asetetaan tietoisesti hengenvaaraan, jos asialle olisi tehtävissä jotain.
Tietenkin ajaminen on vapaaehtoista, mutta ei se tarkoita, että vaaraa pitäisi vähätellä. Mielestäni urheileminen henkensä uhalla on jossain määrin sairasta, ja sellaisen urheilun katsominen onnettomuuksia odottaen on vielä sairaampaa. Sellaista ei tule säännöillä rohkaista. (Toisaalta, minä kuulunkin myös siihen porukkaan, joiden mielestä nyrkkitappelu ei ole jääkiekkoa.)Black Leopard sanoi:No jos aivan tarkkoja ollaan niin jokainen autoon istuva hyväksyy ajamiseen liittyvät riskit. Ketäänhän ei voida ohjaamoon pakottaa. Eikä pidä unohtaa sitä että vaara on yksi moottoriurheilun peruselementeistä. Turvallisuutta pitää kehittää ja se on tärkeä asia, mutta se ei saa olla määrävä tekijä.
Kukas tässä vaaraa vähättelee? Tuntuu nyt olevan lieviä väärinkäsityksiä asiassa :thumbfh: Onko todella olemassa sellaisia ihmisiä jotka katsovat kisoja odottaen onnettomuuksia? Ja tällä en tarkoita tiukan kisaamisen lomassa tapahtuvia kolareita tai pyörähdyksiä. Jos tarkkaan aletaan katsomaan, Henkensä uhalla urheilevia löytyy muuten monesta lajista ja paljon.WebSlave sanoi:Tietenkin ajaminen on vapaaehtoista, mutta ei se tarkoita, että vaaraa pitäisi vähätellä. Mielestäni urheileminen henkensä uhalla on jossain määrin sairasta, ja sellaisen urheilun katsominen onnettomuuksia odottaen on vielä sairaampaa. Sellaista ei tule säännöillä rohkaista. (Toisaalta, minä kuulunkin myös siihen porukkaan, joiden mielestä nyrkkitappelu ei ole jääkiekkoa.)
Montako Sennaa on oikeutettua menettää, koska vaara on yksi "peruselementeistä"?
Tuolla ajattelumallilla kolmeasataa autolla ajaminen voidaan lopettaa, se vaara kun on silloin aina olemassa. Etenkin, mikäli renkaat ovat esillä kuten formulassa. Jos turvallisuuden kanssa halutaan oikeasti mennä pidemmälle, poistetaan Monaco ja kenties Spa ja Suzukakin kalenterista ja katetaan ohjaamot ja renkaat. Kuulostaako hyvältä?WebSlave sanoi:Tietenkin ajaminen on vapaaehtoista, mutta ei se tarkoita, että vaaraa pitäisi vähätellä. Mielestäni urheileminen henkensä uhalla on jossain määrin sairasta, ja sellaisen urheilun katsominen onnettomuuksia odottaen on vielä sairaampaa. Sellaista ei tule säännöillä rohkaista. (Toisaalta, minä kuulunkin myös siihen porukkaan, joiden mielestä nyrkkitappelu ei ole jääkiekkoa.)
Montako Sennaa on oikeutettua menettää, koska vaara on yksi "peruselementeistä"?
On. Miksi luulet kaupiteltavan kaatovideoita?Black Leopard sanoi:Onko todella olemassa sellaisia ihmisiä jotka katsovat kisoja odottaen onnettomuuksia?
Toki, sama mielipiteeni pätee niihinkin.Henkensä uhalla urheilevia löytyy muuten monesta lajista ja paljon.
F1 on kuninkuusluokka niin kauan kuin FIA niin sen määrittelee (millään muulla formulaluokalla ei ole MM-statusta). Olivat säännöt mitkä tahansa. Ja aina on niitä, jotka haluavat ajaa sillä korkeimmalla tasolla, olivat säännöt mitkä tahansa. Vaarallisuus tai haastavuus eivät tee F1:stä kuninkuusluokkaa. Luulisinpa, että pienemmillä formuloilla on nykyisin vaikeampi ajaa, koska niissä ei ole ajoapuja.Kaikki F1-kuljettajat haluavat ajaa nimen mukaisesti moottoriurheilun kuninkuusluokassa joka tarjoaa enemmän haasteita joka saralla kuin mikään muu luokka. Siihen kuuluu olennaisena osana riskit. Jos kaikki riskit lajista tarkoituksella riisutaan F1 ei ole enää F1 ja kuniinkuusluokka.
Yhtä mielelläni. Imola on yksi lempiradoistani. Tosin katsoisin F1:ä vaikka Caesar's Palacen parkkipaikalla.PS: Katsotko sinä ennemmin kisaa Spasta vai Imolasta?
Eivät, sillä ne on säännöissä kielletty.PS 2: Kuuluvatko taklaukset selkään tai päähän jääkiekkoon
On eri asia jos kolari/kaato/ulosajo on harmiton, kuin jos siinä käy huonosti.WebSlave sanoi:On. Miksi luulet kaupiteltavan kaatovideoita?
Ok.Toki, sama mielipiteeni pätee niihinkin.
F1 on kuninkuusluokka niin kauan kun se kerää nykyiset katsojaluvut ympäri maailman sekä parhaat kuljettajat ja huipputeknologian. On melkoinen harhaluulo että kuninkuusluokan asema kestää minkälaiset muutokset tahansa.F1 on kuninkuusluokka niin kauan kuin FIA niin sen määrittelee (millään muulla formulaluokalla ei ole MM-statusta). Olivat säännöt mitkä tahansa. Ja aina on niitä, jotka haluavat ajaa sillä korkeimmalla tasolla, olivat säännöt mitkä tahansa. Vaarallisuus tai haastavuus eivät tee F1:stä kuninkuusluokkaa. Luulisinpa, että pienemmillä formuloilla on nykyisin vaikeampi ajaa, koska niissä ei ole ajoapuja.
Olen sanaton.Yhtä mielelläni. Imola on yksi lempiradoistani. Tosin katsoisin F1:ä vaikka Caesar's Palacen parkkipaikalla.
Kuitenkin niitä harrastetaan. Ovatko tappelut pahempi asia?Eivät, sillä ne on säännöissä kielletty.
Ei koppiautoissa mitään vikaa ole. Itse asiassa Le Mansin urheiluautot autot ovat näyttävämpiä kuin ykköset (makuasia, toki). Muutoinkin olisi perustellumpaa ajaa lähempänä katuautoa olevilla malleilla kuin prototyypeillä, joilla ei ole juuri muuta yhteistä auton kanssa kuin renkaat ja ratti. Eivätkä nekään ole kovinkaan samanlaiset kuin normiautossa.Bobakki sanoi:Jos turvallisuuden kanssa halutaan oikeasti mennä pidemmälle, poistetaan Monaco ja kenties Spa ja Suzukakin kalenterista ja katetaan ohjaamot ja renkaat. Kuulostaako hyvältä?
Toki, eikä niitä sairaita katsojia olekaan kuin pienenpieni vähemmistö. Mutta niitä on.Black Leopard sanoi:On eri asia jos kolari/kaato/ulosajo on harmiton, kuin jos siinä käy huonosti.
F1:n asema kuninkuusluokkana riippuu vertailukohdasta, ei luokasta itsestään. Jos F1 "lopetettaisiin" ja nimi myönnettäisiin GP2-luokalle, olisi se edelleen F1 ja "kuninkuusluokka". Se olisi edelleen nopein (normaaleilla moottoriradoilla ajettava) formulaluokka.F1 on kuninkuusluokka niin kauan kun se kerää nykyiset katsojaluvut ympäri maailman sekä parhaat kuljettajat ja huipputeknologian. On melkoinen harhaluulo että kuninkuusluokan asema kestää minkälaiset muutokset tahansa.
Ovat sikäli, ettei niillä ole pelillistä merkitystä toisin kuin (sääntöjenkin vastaisilla) taklauksilla, jotka tehdään pelin ollessa käynnissä. Tappelut eivät vaikuta pelitilanteisiin eikä niitä yleensä käydä pelikellon käydessä. Tappelut ovat vain ihmisten kykenemättömyyttä käsitellä tunteitaan (sivistyneesti).Kuitenkin niitä harrastetaan. Ovatko tappelut pahempi asia?
Eli mielestäsi kuninkuusluokka ei menettäisi mitään, jos sitä ei ajettaisi formuloilla? Uhh. Radat ei toki ole korvaamattomia, mutta nykyradoista nuo mittaavat kuskin taitoja parhaiten ja osin juuri siksi, että ulosajoilla on jotain oikeaakin merkitystä, eikä kuljettaja vain palaa radalle asfalttiselta turva-alueelta.WebSlave sanoi:Ei koppiautoissa mitään vikaa ole. Itse asiassa Le Mansin urheiluautot autot ovat näyttävämpiä kuin ykköset (makuasia, toki). Muutoinkin olisi perustellumpaa ajaa lähempänä katuautoa olevilla malleilla kuin prototyypeillä, joilla ei ole juuri muuta yhteistä auton kanssa kuin renkaat ja ratti. Eivätkä nekään ole kovinkaan samanlaiset kuin normiautossa.
Monacon poistoa on takavuosina vaadittu säännöllisesti ja Suzuka antaa tilaa Fujille muutenkin. Eikä Spatakaan tänä vuonna ajeta. Ei mikään rata ole korvaamaton.
Olisihan se erilainen, mutta olisiko se huonompi? Miksi tämä avorengasjuttu on muuten alunperin keksitty?Bobakki sanoi:Eli mielestäsi kuninkuusluokka ei menettäisi mitään, jos sitä ei ajettaisi formuloilla?
Suunnittelukysymys. Toki asfalttialueet on otettu mukaan turvallisuussyistä. Mielestäni ulosajosta pitäisikin tulla jokin rangaistus, vaikka stop and go.Radat ei toki ole korvaamattomia, mutta nykyradoista nuo mittaavat kuskin taitoja parhaiten ja osin juuri siksi, että ulosajoilla on jotain oikeaakin merkitystä, eikä kuljettaja vain palaa radalle asfalttiselta turva-alueelta.
Jäin nuorena koukkuun. No, ovathan ykköset menneet koko ajan turvallisempaan suuntaan, joten sikäli minulla ei ole nykytilanteesta hirvittävästi valittamista, ainakaan turvallisuuden suhteen. Viimeisimmästä kuolintapauksesta on kuitenkin kohta 12 vuotta, enkä äkkiseltään muista milloin vakava onnettomuus olisi viimeksi katkaissut ajajauran. 80-luvulla jouduin kuitenkin seuraamaan neljää kuolemantapausta ykkösissä (joista kaksi tosin tuli testeissä).Kerros nyt vielä, että miksi seuraat urheilua, joka on omilla mittareillasi "jokseenkin sairasta"?