Historialliset, nykyiset ja tulevat F1 radat

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mickey sanoi:
Tietäisiköhän joku hyviä linkkejä vanhan Nürburingin historiaan ja sen ollessa F1 rata?

Missä käytössä se on nykyään?


Mitäs muita vanhoja kuuluisuuksia löytyy?
http://home3.swipnet.se/~w-32546/nbring/index.htm

Tuolla ainakin nyt on jotain, Googleen kun laitat Nordschleife niin eiköhän noita löydy.

Vanha Nürburgring on edelleen käytössä, sitä pääsee kiertämään omalla autolla maksua vastaan. Jotkut autotehtaat (BMW nyt erityisesti) käyttävät autojensa testaamiseen myös. Lisäksi joitain kisoja järjestetään (24 h ajo vuosittain), 90-luvun alussa taisi DTM vielä vierailla tuolla (?).

Muita vanhoja klassikoita nyt ainakin Bremgarten, vanha Interlagos, vanha Spa, Österreichring, jossain määrin myös Dijon, vanha Kyalami ja Zandvoort, vaikka noitakin kai pidettiin tylsinä ennen kuin vanhoista radoista hurjempia pudotettiin pois. Noista vanhaa Spata lukuunottamatta kaikki olivat kuitenkin enemmän tai vähemmän "normaalin" moottoriradan mitoissa, Bremgarten ja Interlagos kuitenkin lähemmäs 8 km.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Bobakki sanoi:
Tätähän ei ole tosiaan enää olemassakaan, mutta on varmasti mallinnettu moniin peleihin, joissa sitä pääsee ajamaan. GP2:ssa tuli aikoinaan testattua. Hurjaa menoa metsän siimeksessa ja paljon nopeita mutkia(pelissä pääsi ne vitosella tai kutosella), sekä ihana palotorni-shikaani (luultavasti ollut oikeasti erittäin hengenvaarallinen kohta :D ) heti lähtösuoran jälkeisen mutkan jälkeen.

Mutta sen perusteella IMHO yks kaikkien aikojen upeampia ratoja, joka varmasti on mitannut kuskin uskalluksen. Harmi vaan, ettei sitä enää ole. :jaska:

Täältä ratoja: http://www.racingcircuits.net/

EDIT: Katuradoista pitää mainita Barcelonan Montjuich. Dangerous, very dangerous. :ahem:
 
Viimeksi muokattu:

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Bobakki sanoi:
90-luvun alussa taisi DTM vielä vierailla tuolla (?).
Kyllä. Viimeistä vuotta en muista, mutta tais olla jo sitä aikaa kun BMW oli virallisesti lopettanut DTM:n, mutta joku yksityistiimi toi oranssisen M3 II:n Jägermeister -sponsseilla... Hienoa, HIENOA menoa. V*tuttaa vieläkin kun en säästänyt niitä Eurospurtin nauhoituksia. Eihän ne toki kisassakaan montaa kierrosta vetäissyt radan pituudesta johtuen.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
Sveitsin Bremgarten oli kyllä melkoinen rata. Pitkä kuin nälkävuosi ja aivan hirveitä mäkiä. Rata oli hurjan nopea, ajoin sillä kun löysin kerran netistä GP2:een sen radan. Keskinopeudekseni radan kierroksella tuli jotain 280 kilometriä tunnissa, ottaen huomioon että rata mentiin käytännössä kokonaan täydellä kaasulla yhtä mutkaa lukuunottamatta, jossa köröteltiin jotain 120km/h ja sitten taas menoksi. Ei ihme että rata poistettiin kalenterista. Ainakin tuossa GP2:n radan grafiikassa silmämääräisesti arvioiden muutaman metrin päästä radan reunasta oli vain metsää. Siinä kun sitten menetät auton hallinnan täydessä vauhdissa..
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Vanha Span rata on mun mieleen. Se on aivan mielettömän upea varsinkin Gpl:ssä ja aivan mielettömän nopea! Vaarallinenhan se oli kuin mikä, mistä osoituksena esim. vuoden 61 kisa, missä menehtyi kaksi kuljettajaa kilpailun aikana. :( Pirun upea paikka tossa radassa on masta "shikaani", joka Gpl:ssäkin ajettiin melkein 300 lasissa ja paljon ei auttanut ihannelinjalta poiketa tai metsään mentiin ja lujaa.
 

Kanzo

Totaalirankka
Liittynyt
21.8.2004
Viestit
120
Sijainti
Helsinki
Vilperi sanoi:
... joka Gpl:ssäkin ajettiin...
latojan huomautus: ...joka Gpl:ssäkin ajetaan...

Ei mulla muuta.

Paitsi että nyt voi koettaa samaa 1969-formuloillakin. :wink:
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Kanzo sanoi:
latojan huomautus: ...joka Gpl:ssäkin ajetaan...

Ei mulla muuta.

Paitsi että nyt voi koettaa samaa 1969-formuloillakin. :wink:
Nus nus. No kuitenkin, vois melkein kaivaa ton geplin esiin jostain ja testailla sitä pitkästä aikaa. Enää tarvis keksiä että missähän se on. :ahem:
 

Kanzo

Totaalirankka
Liittynyt
21.8.2004
Viestit
120
Sijainti
Helsinki
Ja sitten kun löydät sen, niin rekkaat sisään Trelleihin. Kymppikausi alkoi juuri, ja gridissä on tilaa vielä muutamalle.




Ihan totta, jotkut hullut ajaa tätä vielä. :ahem:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
WebSlave sanoi:
En usko kuskien viehtyneen G-voimiin sinänsä. Vauhdin tunteeseen mutkien läpi kyllä. Mutkista sen verran, että yhtenä kunnioitetuimmista ja nimenomaan ajotaitoa mittaavimmista radoista pidetään Monacoa.
Monaco on kieltämättä omalla tavallaan erittäin vaikuttava rata mutta yksi, enintään kaksi, tuollaista riittää vallan mainiosti.

Minä taas en hyväksy sitä, että urheilijoita asetetaan tietoisesti hengenvaaraan, jos asialle olisi tehtävissä jotain.
No jos aivan tarkkoja ollaan niin jokainen autoon istuva hyväksyy ajamiseen liittyvät riskit. Ketäänhän ei voida ohjaamoon pakottaa. Eikä pidä unohtaa sitä että vaara on yksi moottoriurheilun peruselementeistä. Turvallisuutta pitää kehittää ja se on tärkeä asia, mutta se ei saa olla määrävä tekijä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Black Leopard sanoi:
No jos aivan tarkkoja ollaan niin jokainen autoon istuva hyväksyy ajamiseen liittyvät riskit. Ketäänhän ei voida ohjaamoon pakottaa. Eikä pidä unohtaa sitä että vaara on yksi moottoriurheilun peruselementeistä. Turvallisuutta pitää kehittää ja se on tärkeä asia, mutta se ei saa olla määrävä tekijä.
Tietenkin ajaminen on vapaaehtoista, mutta ei se tarkoita, että vaaraa pitäisi vähätellä. Mielestäni urheileminen henkensä uhalla on jossain määrin sairasta, ja sellaisen urheilun katsominen onnettomuuksia odottaen on vielä sairaampaa. Sellaista ei tule säännöillä rohkaista. (Toisaalta, minä kuulunkin myös siihen porukkaan, joiden mielestä nyrkkitappelu ei ole jääkiekkoa.)
Montako Sennaa on oikeutettua menettää, koska vaara on yksi "peruselementeistä"?
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
WebSlave sanoi:
Tietenkin ajaminen on vapaaehtoista, mutta ei se tarkoita, että vaaraa pitäisi vähätellä. Mielestäni urheileminen henkensä uhalla on jossain määrin sairasta, ja sellaisen urheilun katsominen onnettomuuksia odottaen on vielä sairaampaa. Sellaista ei tule säännöillä rohkaista. (Toisaalta, minä kuulunkin myös siihen porukkaan, joiden mielestä nyrkkitappelu ei ole jääkiekkoa.)
Montako Sennaa on oikeutettua menettää, koska vaara on yksi "peruselementeistä"?
Kukas tässä vaaraa vähättelee? Tuntuu nyt olevan lieviä väärinkäsityksiä asiassa :thumbfh: Onko todella olemassa sellaisia ihmisiä jotka katsovat kisoja odottaen onnettomuuksia? Ja tällä en tarkoita tiukan kisaamisen lomassa tapahtuvia kolareita tai pyörähdyksiä. Jos tarkkaan aletaan katsomaan, Henkensä uhalla urheilevia löytyy muuten monesta lajista ja paljon.

Kaikki F1-kuljettajat haluavat ajaa nimen mukaisesti moottoriurheilun kuninkuusluokassa joka tarjoaa enemmän haasteita joka saralla kuin mikään muu luokka. Siihen kuuluu olennaisena osana riskit. Jos kaikki riskit lajista tarkoituksella riisutaan F1 ei ole enää F1 ja kuniinkuusluokka.

PS: Katsotko sinä ennemmin kisaa Spasta vai Imolasta?

PS 2: Kuuluvatko taklaukset selkään tai päähän jääkiekkoon
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
WebSlave sanoi:
Tietenkin ajaminen on vapaaehtoista, mutta ei se tarkoita, että vaaraa pitäisi vähätellä. Mielestäni urheileminen henkensä uhalla on jossain määrin sairasta, ja sellaisen urheilun katsominen onnettomuuksia odottaen on vielä sairaampaa. Sellaista ei tule säännöillä rohkaista. (Toisaalta, minä kuulunkin myös siihen porukkaan, joiden mielestä nyrkkitappelu ei ole jääkiekkoa.)
Montako Sennaa on oikeutettua menettää, koska vaara on yksi "peruselementeistä"?
Tuolla ajattelumallilla kolmeasataa autolla ajaminen voidaan lopettaa, se vaara kun on silloin aina olemassa. Etenkin, mikäli renkaat ovat esillä kuten formulassa. Jos turvallisuuden kanssa halutaan oikeasti mennä pidemmälle, poistetaan Monaco ja kenties Spa ja Suzukakin kalenterista ja katetaan ohjaamot ja renkaat. Kuulostaako hyvältä?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Black Leopard sanoi:
Onko todella olemassa sellaisia ihmisiä jotka katsovat kisoja odottaen onnettomuuksia?
On. Miksi luulet kaupiteltavan kaatovideoita?
Henkensä uhalla urheilevia löytyy muuten monesta lajista ja paljon.
Toki, sama mielipiteeni pätee niihinkin.
Kaikki F1-kuljettajat haluavat ajaa nimen mukaisesti moottoriurheilun kuninkuusluokassa joka tarjoaa enemmän haasteita joka saralla kuin mikään muu luokka. Siihen kuuluu olennaisena osana riskit. Jos kaikki riskit lajista tarkoituksella riisutaan F1 ei ole enää F1 ja kuniinkuusluokka.
F1 on kuninkuusluokka niin kauan kuin FIA niin sen määrittelee (millään muulla formulaluokalla ei ole MM-statusta). Olivat säännöt mitkä tahansa. Ja aina on niitä, jotka haluavat ajaa sillä korkeimmalla tasolla, olivat säännöt mitkä tahansa. Vaarallisuus tai haastavuus eivät tee F1:stä kuninkuusluokkaa. Luulisinpa, että pienemmillä formuloilla on nykyisin vaikeampi ajaa, koska niissä ei ole ajoapuja.
PS: Katsotko sinä ennemmin kisaa Spasta vai Imolasta?
Yhtä mielelläni. Imola on yksi lempiradoistani. Tosin katsoisin F1:ä vaikka Caesar's Palacen parkkipaikalla. ;)
PS 2: Kuuluvatko taklaukset selkään tai päähän jääkiekkoon
Eivät, sillä ne on säännöissä kielletty.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
WebSlave sanoi:
On. Miksi luulet kaupiteltavan kaatovideoita?
On eri asia jos kolari/kaato/ulosajo on harmiton, kuin jos siinä käy huonosti.

Toki, sama mielipiteeni pätee niihinkin.
Ok.

F1 on kuninkuusluokka niin kauan kuin FIA niin sen määrittelee (millään muulla formulaluokalla ei ole MM-statusta). Olivat säännöt mitkä tahansa. Ja aina on niitä, jotka haluavat ajaa sillä korkeimmalla tasolla, olivat säännöt mitkä tahansa. Vaarallisuus tai haastavuus eivät tee F1:stä kuninkuusluokkaa. Luulisinpa, että pienemmillä formuloilla on nykyisin vaikeampi ajaa, koska niissä ei ole ajoapuja.
F1 on kuninkuusluokka niin kauan kun se kerää nykyiset katsojaluvut ympäri maailman sekä parhaat kuljettajat ja huipputeknologian. On melkoinen harhaluulo että kuninkuusluokan asema kestää minkälaiset muutokset tahansa.

Yhtä mielelläni. Imola on yksi lempiradoistani. Tosin katsoisin F1:ä vaikka Caesar's Palacen parkkipaikalla. ;)
Olen sanaton.

Eivät, sillä ne on säännöissä kielletty.
Kuitenkin niitä harrastetaan. Ovatko tappelut pahempi asia?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bobakki sanoi:
Jos turvallisuuden kanssa halutaan oikeasti mennä pidemmälle, poistetaan Monaco ja kenties Spa ja Suzukakin kalenterista ja katetaan ohjaamot ja renkaat. Kuulostaako hyvältä?
Ei koppiautoissa mitään vikaa ole. Itse asiassa Le Mansin urheiluautot autot ovat näyttävämpiä kuin ykköset (makuasia, toki). Muutoinkin olisi perustellumpaa ajaa lähempänä katuautoa olevilla malleilla kuin prototyypeillä, joilla ei ole juuri muuta yhteistä auton kanssa kuin renkaat ja ratti. Eivätkä nekään ole kovinkaan samanlaiset kuin normiautossa. ;)

Monacon poistoa on takavuosina vaadittu säännöllisesti ja Suzuka antaa tilaa Fujille muutenkin. Eikä Spatakaan tänä vuonna ajeta. Ei mikään rata ole korvaamaton.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Black Leopard sanoi:
On eri asia jos kolari/kaato/ulosajo on harmiton, kuin jos siinä käy huonosti.
Toki, eikä niitä sairaita katsojia olekaan kuin pienenpieni vähemmistö. Mutta niitä on.
F1 on kuninkuusluokka niin kauan kun se kerää nykyiset katsojaluvut ympäri maailman sekä parhaat kuljettajat ja huipputeknologian. On melkoinen harhaluulo että kuninkuusluokan asema kestää minkälaiset muutokset tahansa.
F1:n asema kuninkuusluokkana riippuu vertailukohdasta, ei luokasta itsestään. Jos F1 "lopetettaisiin" ja nimi myönnettäisiin GP2-luokalle, olisi se edelleen F1 ja "kuninkuusluokka". Se olisi edelleen nopein (normaaleilla moottoriradoilla ajettava) formulaluokka.
Kuitenkin niitä harrastetaan. Ovatko tappelut pahempi asia?
Ovat sikäli, ettei niillä ole pelillistä merkitystä toisin kuin (sääntöjenkin vastaisilla) taklauksilla, jotka tehdään pelin ollessa käynnissä. Tappelut eivät vaikuta pelitilanteisiin eikä niitä yleensä käydä pelikellon käydessä. Tappelut ovat vain ihmisten kykenemättömyyttä käsitellä tunteitaan (sivistyneesti).
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
WebSlave sanoi:
Ei koppiautoissa mitään vikaa ole. Itse asiassa Le Mansin urheiluautot autot ovat näyttävämpiä kuin ykköset (makuasia, toki). Muutoinkin olisi perustellumpaa ajaa lähempänä katuautoa olevilla malleilla kuin prototyypeillä, joilla ei ole juuri muuta yhteistä auton kanssa kuin renkaat ja ratti. Eivätkä nekään ole kovinkaan samanlaiset kuin normiautossa. ;)

Monacon poistoa on takavuosina vaadittu säännöllisesti ja Suzuka antaa tilaa Fujille muutenkin. Eikä Spatakaan tänä vuonna ajeta. Ei mikään rata ole korvaamaton.
Eli mielestäsi kuninkuusluokka ei menettäisi mitään, jos sitä ei ajettaisi formuloilla? Uhh. Radat ei toki ole korvaamattomia, mutta nykyradoista nuo mittaavat kuskin taitoja parhaiten ja osin juuri siksi, että ulosajoilla on jotain oikeaakin merkitystä, eikä kuljettaja vain palaa radalle asfalttiselta turva-alueelta.

Kerros nyt vielä, että miksi seuraat urheilua, joka on omilla mittareillasi "jokseenkin sairasta"?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bobakki sanoi:
Eli mielestäsi kuninkuusluokka ei menettäisi mitään, jos sitä ei ajettaisi formuloilla?
Olisihan se erilainen, mutta olisiko se huonompi? Miksi tämä avorengasjuttu on muuten alunperin keksitty?
Radat ei toki ole korvaamattomia, mutta nykyradoista nuo mittaavat kuskin taitoja parhaiten ja osin juuri siksi, että ulosajoilla on jotain oikeaakin merkitystä, eikä kuljettaja vain palaa radalle asfalttiselta turva-alueelta.
Suunnittelukysymys. Toki asfalttialueet on otettu mukaan turvallisuussyistä. Mielestäni ulosajosta pitäisikin tulla jokin rangaistus, vaikka stop and go.
Kerros nyt vielä, että miksi seuraat urheilua, joka on omilla mittareillasi "jokseenkin sairasta"?
Jäin nuorena koukkuun. ;) No, ovathan ykköset menneet koko ajan turvallisempaan suuntaan, joten sikäli minulla ei ole nykytilanteesta hirvittävästi valittamista, ainakaan turvallisuuden suhteen. Viimeisimmästä kuolintapauksesta on kuitenkin kohta 12 vuotta, enkä äkkiseltään muista milloin vakava onnettomuus olisi viimeksi katkaissut ajajauran. 80-luvulla jouduin kuitenkin seuraamaan neljää kuolemantapausta ykkösissä (joista kaksi tosin tuli testeissä).
 
Ylös