FIA Class II (Supertouring) suomessa?

Boyracer

Well-known member
Liittynyt
17.11.2005
Viestit
190
http://en.wikipedia.org/wiki/Supertouring

Joskus 90 luvun alussa FIA kehitteli Class II luokan alle 2 litraisille touring autoille, esikuvana oli hyvin menestynyt BTCC englannissa. Class II säännöillä ajettiin saksassa (STW), englannissa (BTCC) sekä italiassa ja ranskassa sekä ilmeisesti kaukoidässäkin. Luokka taisi lopahtaa joskus 90 luvun lopussa.

Mahtoiko suomessa olla Class II luokkaa joskus 90 luvun puolivälissä? Vanhoja VM:iä lueskellessa jäi kuva että Touring Saloon olisi ollut sellainen. Mistäs muuten löytyisi infoa tuosta Touring Saloonista? Ilmeisesti ne ajeli jokin aika sitten omissa lähdöissään tai Sport 2000 lähdöissä.

Itseäni kiinnostaa Class II mukaiset E36 bemarit, olen vähän miettinyt tuohon luokkaan tehdyn homologaatiomallin hankkimista.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Touring Saloon on/oli paljon lähempänä vakiota kuin Super Touring. Nuo supertourerit olivat melkoista high techiä verrattuna vaikkapa nykyisiin Super 2000 -autoihin, ja niinpä kustannukset karkasivat käsistä.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Ajoivat Super Salooneissa. En nyt itsekkään varmasti muista, vaikka tietoja keräisin (Don Vito voi tulla hätiin, jos muistan väärin), mutta Suomessa on tainut olla 3 Audia, jotka olivat kyseiseen kategoriaan. Elikkä LMS ajatti Hietamäellä ensin 80:stä ja myöhemmin kahta A4:sta.
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Siis Lempisen Mikkohan nappasi sellaisella autolla SS luokan kullan among other things, ihan STC trimmissä ajoi myös Ainoana Suomalaisena sarjaa Euroopassa missaten vain debyyttikisan Monzassa. Eli suomalaista väriä näkyi ja paljon Eurosportissa aikanaan. Auto oli LMSn ilmoittama ja pääväritys X1-Rn.
Auto oli tosiaan aika high-tech mutta ei nyt niin ufo että ei olisi normaalille ratafriikille ja moottorirakentajalle mitenkään ihmeellinen. Moni ratkaisu autossa oli ainakin itselle itsestäänselvyyksiä jos aletaan kilpaautoa yleensä toden teolla tekemään.
Kallistahan siitä tulee väkisinkin kun käsityönä joutuu kaiken tekemään osaava duunari kun nappaa 50€ tunti...jopa rakennuksilla nykyään.

Muistaakseni autoja oli 2, joista Mikon auto oli Frank Bielan testipeli joten siis säästynyt suurimmilta rääkeiltä ja majailee nykyään Puolassa VW/Audin tiloissa museoituna.
Hietamäen auton taustoja en muista.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Zep sanoi:
Ajoivat Super Salooneissa. En nyt itsekkään varmasti muista, vaikka tietoja keräisin (Don Vito voi tulla hätiin, jos muistan väärin), mutta Suomessa on tainut olla 3 Audia, jotka olivat kyseiseen kategoriaan. Elikkä LMS ajatti Hietamäellä ensin 80:stä ja myöhemmin kahta A4:sta.
Itse asiassa vain nuo A4:t olivat puhtaita XTCC luokituksen omaavia pelejä. Se asiakasautona ollu 80-veteraani oli päivitetty tekniikaltaan vastaamaan noita A4:ja ainakin suurinpiirtein, mutta TCC-kisaan kelvollinen se ei missään tapauksessa ollut.

Mitä sitten tulee itse FIA Luokka 2:een, niin eikös alunperin iso A-ryhmäkin ollut näitä 2-luokkaan kuuluvia pelejä ? Aitoja A-ryhmän kilpa-autoja Suomessa ei tällä erää taida olla jäljellä kuin Westmanin Sierra RS500, joka sekään ei ahtaasti tulkiten ole "matching numbers", vaan Suomen radoille rantautuessaan se rakennettiin täysin tehdasuuteen koriin uudelleen samalla kun kone tehdaskunnostettiin uutta vastaavaksi.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Mad-Mike sanoi:
Muistaakseni autoja oli 2, joista Mikon auto oli Frank Bielan testipeli joten siis säästynyt suurimmilta rääkeiltä ja majailee nykyään Puolassa VW/Audin tiloissa museoituna.
Hietamäen auton taustoja en muista.
Ahaa.. Olen ollut siinä uskossa, että sillä olisi ollut jopa kisahistoriaa Saksan Tourenwagen Meisterschaftista kyseisen Pieluksen ajamana...
Hietamäen peli oli ex-Pirro ja rantautui Suomeen Australian kautta. Ausseissa joku Brad Jones niminen hemmo ajoi sillä pari kautta.
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Don Vito sanoi:
Itse asiassa vain nuo A4:t olivat puhtaita XTCC luokituksen omaavia pelejä. Se asiakasautona ollu 80-veteraani oli päivitetty tekniikaltaan vastaamaan noita A4:ja ainakin suurinpiirtein, mutta TCC-kisaan kelvollinen se ei missään tapauksessa ollut.

Mitä sitten tulee itse FIA Luokka 2:een, niin eikös alunperin iso A-ryhmäkin ollut näitä 2-luokkaan kuuluvia pelejä ? Aitoja A-ryhmän kilpa-autoja Suomessa ei tällä erää taida olla jäljellä kuin Westmanin Sierra RS500, joka sekään ei ahtaasti tulkiten ole "matching numbers", vaan Suomen radoille rantautuessaan se rakennettiin täysin tehdasuuteen koriin uudelleen samalla kun kone tehdaskunnostettiin uutta vastaavaksi.

Mihin sä unohdit Sarlinin kallen Sierran..sehän oli Ex Maylander ja eikös se juurikin ollut A-ryhmä/ FIA luokka 2 auto ennenkuin suomeen tuli.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Ai XR4Ti? Eiköhän se ainakin ollut ihan vaan Beate Nodesin ex-tehdaskilpuri. Jos vanhoja A-ryhmäläisiä aletaan kaivelemaan, niin huomattavasti nimekkäämpiäkin yksilöitä löytyy.

- Leif Wiikin Volvoista ainakin yksi oli ihan ex-tehdasauto EM-sarjasta -taisi tuhoutua Ahveniston lähtösuoran kaiteeseen.

- Mika Arpiaisen/Nicke Wiikin 635 CSi oli Berger etc. Spa 24-auto

- Pakarin (ja myöhemmin monen muun) Holden Commodore.

Entäs tämä LMS:n perua oleva V8 Quattro? Omaako DTM-historian, vaiko ihan omatekeles alunperin?
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Ex Ruohsin DTM V8 pitäisi olla ex DTM auto onko en osaa sanoa mutta ruohis ajaa tänään Rallisprinttiä ja sinne olen menossa jos vaikka nykäisin Hannua hihasta ja kerrataan menneitä :alppu:

Puhun autosta jonka myynnistä kuulin vasta tällä viikolla, Sarlinilla lienee tallissa ollut RS500 Ex Bernd Mayländer Tehdaskosa.
En tiedä onko mutta näin siitä väitetään ja kaupat tehtiin aika sopivalla rahalla ainakin ostajan kannalta.
Auto on Nykyään Jurvassa
Pistäkää nimekkäämpiä kehiin?

Itse laitan Alfa GTA 1900 16v ,5 kpl tehty Autoa Ajoi Fagerudd R5 70/80 luvun taitteessa, moni Alfisti ei edes tiedä tällaisen auton tehdyn saatikka moni muu.
Huoma tämä on siis 1900 ei se 1300 joka kierteli suomessa vuioteen 1986 asti ratojamme ja myytiin 87 ulkomaille.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Juu tuon tapaisesta olen kuullut huhuja -että olisi Kokkelbyn seudulla jossain varastossa loikoillut. Jos siis kyseessä on ryhmä-5:n/SS peli?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Zep sanoi:
Ai XR4Ti? Eiköhän se ainakin ollut ihan vaan Beate Nodesin ex-tehdaskilpuri. Jos vanhoja A-ryhmäläisiä aletaan kaivelemaan, niin huomattavasti nimekkäämpiäkin yksilöitä löytyy.
Juu, vaan eipä ole enää ko. autot Suomessa tai ainakaan originaali-kunnossa... JOnnen Riesa taasen elää ja voi hyvin.. :)

Entäs tämä LMS:n perua oleva V8 Quattro? Omaako DTM-historian, vaiko ihan omatekeles alunperin?
Hietamäen Markun mukaan oli nimenomaan orggis V8 DTM-peli, Saksalaisten lähteiden mukaan ei originaali V8 koriltaan vaan tehty 200:n (Typ 44) koppaan... Mene ja tiedä sitten ketä uskoisi.
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Zep sanoi:
Juu tuon tapaisesta olen kuullut huhuja -että olisi Kokkelbyn seudulla jossain varastossa loikoillut. Jos siis kyseessä on ryhmä-5:n/SS peli?
Jos Alfoista puhut niin ei kokkelbyn lähimaillakaan enään ole kumpikaan.. molemmat poistuneet jo maasta ennenkuin suurin osa foorumilaisista syntynyt.
Autot oli molemmat R5 pelejä.
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Don Vito sanoi:
Juu, vaan eipä ole enää ko. autot Suomessa tai ainakaan originaali-kunnossa... JOnnen Riesa taasen elää ja voi hyvin.. :)



Hietamäen Markun mukaan oli nimenomaan orggis V8 DTM-peli, Saksalaisten lähteiden mukaan ei originaali V8 koriltaan vaan tehty 200:n (Typ 44) koppaan... Mene ja tiedä sitten ketä uskoisi.
Kyllä mä pistän likoon Germaanin tarkkuuden puolesta.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Mad-Mike sanoi:
Kyllä mä pistän likoon Germaanin tarkkuuden puolesta.
Joo vaikee sanoo kun ei ole todisteita. Buri sen kuitenkin ensimmäisenä radalle toi ja silloin siinä oli V8 motti. Hietamäki ei ehtinyt ajamaan kuin yhden kisan sillä koneella kunnes se sanoi poks. Sitten LMS:n apumeisselit lapioi sinne nokalle Kuismasen vara-moottorin. Varmaan samassa yhteydessä tai ainakin likimain samoihin aikoihin kylkiin tehtiin ekat pienet pokkaukset kun vanhat 19 tuumaiset ns. sirkelin terät vaihdettiin matalampiin ja leveämpiin kumeihin.
Noita kaposia 19" nakkeja kun ei LMS:n rengasputkasta ilmeisesti löytynyt.
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Juu tuon tapaisesta olen kuullut huhuja -että olisi Kokkelbyn seudulla jossain varastossa loikoillut. Jos siis kyseessä on ryhmä-5:n/SS peli?
Lisätään että 1900 käväisi vaan vuoden maassa molemmat oli Fageruddilla ja tuotiin maahan legendaarisen Alfa-harrastajan ja myyjän Reijo Tammisen toimesta.
 
Ylös