patriot sanoi:
Siihen verrattuna, että ostaa auton uutena kaupasta ja vaihtaa kolmen vuoden päästä toiseen. Eli kannattaisiko tehdä mieluummin leasing sopimus?
Jos taloudellisesti vertaa, niin tuon yksityiskäytössä liisarit eivät varmasti pärjää ostamiselle. Miks pärjäiskään...leasing on kovaa pisniistä eikä tapa jakaa ihmisille edullisia autoja.
Otetaan eka sivuilta silmiin osunut esimerkki: "Kerttu 52 v, lähihoitaja. Kerttu arvostaa sitä että apu on aina saatavilla, jos auto jättää tien päälle. Hänen valintansa on Nissan Micra 1,2 65 hv Acenta 3-ov (ovh. 13800e )"
Kuukausileasingmaksu on 269 e. Lisäksi kuluihin tulee päälle sivun mukaan 5 euroa/kk. Siitä en löydä suoraa mainintaa, paljonko maksaa jos ajaa yli kilsojen, tuon perussopimuksen kesto on 36 kk ja kilsat 45 000 mut oletetaan nyt sit, että lähihoitajatäti ajaa vain 15 000/vuosi.
Kerttu maksaa siis 9864 euroa kolmessa vuodessa ja auto ei jää omaksi. Lisäksi koko leasing-ajan pitää olla leasingfirman tilillä takuumaksu, tuon sivun mukaan 2 kuukauden maksut.
Maksamalla sama kuukausimaksu pankille, auto olisi 4 vuoden 8 kuukauden kuluttua maksettu ja oma. Maksamalla kuukaudessa n. 400 euroa pankille, auto olisi oma 3 vuoden leasing-ajan puitteissa.
Lisäksi pitäisi maksaa huollot.
Tuolla mainostetaan, että homma on huoleton ja huollot ilmaisia ja siksikin kannattaa maksaa. Noh, kassotaas. En tiedä Nissanin huoltoväleistä, mutta useimmissa nykyautoissa se huoltoväli oli pyörinee siellä 30 000 km kieppeillä, oletan ettei kauheesti poikkea siitä. Huolto maksaa jokusen satasen.
Lisäks tuolla mainostetaan sitä, että jos auto jättää tien päälle, niin leasing on turvallista siinä mielessä että auto järkätään pois. Kyllä sen siirron korjaamolle maksaa kaskovakuutus, eikä tuo leasingfirma ja se sama pätee kyllä ihan ostettuunkin autoon.
Automerkistä riippuen, autossa saattaa olla ilmainen oma Autopalvelu, joka maksaa hotelliyöpymiset ja tarvittaessa jopa lennot kotiin ulkomailta. Ainakin omaani kuuluu sijaisauto yms. Homma toimii Euroopan alueella ilmaiseksi ympäri vuorokauden. Merkin oikein valitsemalla saa auton mukana huomattavasti paremmat edut kuin mitä leasingfirma tarjoaa auton yhteydessä.
Vakuutusmaksut on ihan samat riippumatta siitä, otakko tollasen liisarin vai ostakko omaks. Nuo liisarien hinnat ei siis sisällä vakuutuksia yms.
Käytännössä ei siis ero ole kuin yhden huollon verran, mutta leasingissa auto ei jää omaksi. Maksat 9800 euroa ja mitään ei jää omaksi.
Saat vain käyttää jonkun muun omistamaa auto tuolla summalla 3 vuoden ajan.
Jos ostat saman auton itsellesi noilla n. 400 euron erillä, maksat 3000 euroa+yhden huollon verran enemmän, mutta sinulle jää lainanmaksun jälkeen 3 vuoden ikäinen Nissan Micra joka on vapaasti myytävissäsi.
Nettiautossa näyttää 3 vuoden ikäiset Microjen hintojen alkavan n. 7900 eurosta. Tuo on siis halvimman löytämäni hinta. Jos oletetaan että autosi hinta olisi tuo halvin löytynyt, ja vähennetään siitä kuluihin menneet 3000 euroa ja vaikkapa 350 euroa huollosta, omistaminen olisi silti 4550 euroa edullisempaa/3 vuotta.