JPP
as Quo as possible
Pasa ja Atpo - Suuri suomalainen vitutuskirja
Näytä liitetiedosto 15185
Näytä liitetiedosto 15185
Mikäs Suzuki sieltä on tulossa?Tuli suoritettua triplailmaveivi autokaupoissa.
Golfin tilaus peruttu, Fiiu vaihdettu Suzukiin.
Sain donan Stilosta vaihdossa 4130,-
Väliraha 12700,-. Uusi auto pihassa tiistaina.
Mies velaton ja rahaa jäi rutkasti ryypättäväksikin. Asita tärkysjärjestykseen.
Enää ei tässä perheessä rahoituksella autoja ostella.
Aivan tajuton uusi 1.2 litrainen Swift.Mikäs Suzuki sieltä on tulossa?
Kävin kokeilemassa 5-ovisen Suzuki Swiftin tuossa viikolla ja hämmästyin aidosti.
Minulla on ollut ajoltaan yleisesti aivan hyviä, mutta hieman isompia autoja alla. Edellinen pikkuauton ajokokemus lienee jostain vuodelta 1990-1995, silloin kyseessä oli joku japanilainen kallisteleva ja epämääräisesti ohjautuva uudehko kippo.
Swiftin ajotuntuma oli kiinteä ja ällistyttävän laadukas. Ei epämääräistä korin liikehdintää, huojahtelua, epävarmuutta tai muuta väljyyttä. Kuin olisi audia ohjannut (mulla on ollut aiemmin A4 2005 uudesta), paitsi että tämä oli fiilikseltään jotenkin tarkempi/mikroautomaisempi. Hauska! Audin ohjautuntuma oli aavistuksen etäisempi / jäyhempi. Suiza on kevyt ja herkkä mutta kuitenkin samaan aikaan tukeva, vakaa ja luottamusta herättävä. Auto ohjautui maaseututien kaarteissa sentintarkasti sisäkaarteen puoleiset asfaltin reunat hyödyntäen.
Auto kulki suoraan, ohjautui kuin ajatus ja oli kiinteä ajossa. Huikeata on ollut pikkuautojen ajo-ominaisuuksien kehitys.
Melutaso ja ohjaamon silmäily eivät tietysti tuo sitä laatuvastetta mitä tuplasti kalliimat autot tarjoavat, mutta voi veljet: Mikä huikea pikkukippo tämä Swift onkaan ajoltaan!
Käykää kokeilemassa, tulette yllättymään.
Minulle tämä oli ehdottomasti positiivisesti yllättävin koeajokokemus ever. Ennakko-odotukset kun olivat jotain aivan muuta.
Lantikka lähti Inkooseen keskiviikkona. Varustamojätin projektipäällikkö soitti maanantaina, että haluaa mun autoni viimeistään keskiviikkona, tuli junalla Manseen, löi rahat kouraan ja lähti Lantikalla kohti rannikkoa.Mitä ihmettä? Missä Lantikka? Downsizing?
No onpahan naapureilla ihmeteltävää kun autot pienenee ja halpenee. Mistä veto, että ens viikolla kuulet ekat juorut konkurssista ja avioerosta? Niin se menee porvarilähiöissä!
Ahaa! Järkipäätös vaikka brittikyydeistä luopuminen varmaan kirpaiseekin. Mutta vitullako niistä nauttii kun persereiässä tuntuu kuumotus kun lompsassa roihuaa tuli.Lantikka lähti Inkooseen keskiviikkona. Varustamojätin projektipäällikkö soitti maanantaina, että haluaa mun autoni viimeistään keskiviikkona, tuli junalla Manseen, löi rahat kouraan ja lähti Lantikalla kohti rannikkoa.
Mulla loppu autoilla ökyily tähän. On parempaa käyttö sille massille, jonka noihin saa uppoamaan. Back tuu tö beisiks!
Edit: Ja lantikkahan oli paras auto mitä minulla on ollut tai tulee koskaan olemaan. Todella upea kärry, jonka pitäminen maksoi aivan helvetisti.
Esim. Freelanderin verot ja vakuutukset vuosittain 1800,-
Suzukissa 420,-
Freelanderin huollot vuodessa n. 1000 ... 1200
Suzukissa n. 400,-
Polttoaineet Freelander : 3600, Suzuki 2500.
Säästöä vuosittain entiseen verrattuna reilut 3000,- jos ei arvon alentumista huomioida.
Yritä joskus päästä kokemaan SM:n, CX:n tai huippuvarusteisen XM:n Diravi :thumbup: Pienen totuttelun jälkeen siitä ei halua luopua. Sama kuin oikean jousituksen, jota jo DS tarjoaa paremmin kuin nykyautot :thumbup:Ahaa! Järkipäätös vaikka brittikyydeistä luopuminen varmaan kirpaiseekin. Mutta vitullako niistä nauttii kun persereiässä tuntuu kuumotus kun lompsassa roihuaa tuli.
Ja just tänään samankadun sitikkamiehen kans juteltiin autonpidosta. Kallista on. Hällä kun on kolme: XM ja DS, jota yrittää vuoden päästä museorekkariin. XMämmänkin oli pistäny seisontaan kun ei ollu talvella raskinu ajaa kun niin priimassa vedossa ja juo kuin mikä. V6 pensa eikä oo klubissa. No käyttöautoksi oli ostanu neljän huntin neljänollavitosen. Vai oliko kutonen. Se ja sama. Kallista on.
Juu. On vaan DS niin helmi, etten tiedä raskinko edes pyytää koeajoa. On ihan viimesen päälle. Konehuonekin puunattu ja alkuperäisosat joka paikassa. Näyttelykuntonen auto. Tosin tossa bensaäXmmässäkin on diravi. Ja diravihan on kuulemma hate or love -tapaus.Yritä joskus päästä kokemaan SM:n, CX:n tai huippuvarusteisen XM:n Diravi :thumbup: Pienen totuttelun jälkeen siitä ei halua luopua. Sama kuin oikean jousituksen, jota jo DS tarjoaa paremmin kuin nykyautot :thumbup:
Mieheke kävi myös koeajamassa tuota Swiftiä. Yhtyy kyllä kuulemma kommentteihisi, mutta piti konetta täysin puhdittomana alle neljän tonnin kierroksilla.Aivan tajuton uusi 1.2 litrainen Swift.
Just sopivan pieni kulkine 4 hengen perheelle!
Koeajorapo:
Meillä ammattipiireissä tilavuudella tarkoitetaan moottorin tilavuutta. Ei takakontin.Itsehän en pahemmin puhdittomuudesta välitä, vaan ajelen vuoden -98 litraisella Swiftillä. Ainakin niin kauan, kun saan sen katsastuksesta läpi (eikä siihen tarvittavien korjausten hinta ylitä hankintahintaa...)
Soon tietty tuo puhdittomuus ihan kiinni siitä mihin vertaa. Jos vertaan joihinkin edellisiin autoihini (Lantikka 160 hv/400 Nm, Audi 200hv tms...), niin mitäänhän ei tapahdu kun suzukin pedaalia hipasee.Mieheke kävi myös koeajamassa tuota Swiftiä. Yhtyy kyllä kuulemma kommentteihisi, mutta piti konetta täysin puhdittomana alle neljän tonnin kierroksilla.
Itsehän en pahemmin puhdittomuudesta välitä, vaan ajelen vuoden -98 litraisella Swiftillä. Ainakin niin kauan, kun saan sen katsastuksesta läpi (eikä siihen tarvittavien korjausten hinta ylitä hankintahintaa...)
Nyt täytyy muuten huomauttaa, että omassa rakkaassa Swiftissäni on isompi takakontti kuin uudessa. Eroa taisi olla reilusti yli 20 litraa.Meillä ammattipiireissä tilavuudella tarkoitetaan moottorin tilavuutta. Ei takakontin.
Uudessa on yllättävästi tilaa kabinetin puolella, mutta tavaraloosteri on tosiaan tasan tarkkaan kauppakassikokoa. Mulla on takakontti käytännössä aina tyhjänä, notta siinä mielessä se on sitten se ja sama, minkäkokoista tyhjää tilaa auto perässään kuljettaa. Jos tarvitsee satunnaisesti liikuttaa mitään kookkaampaa, on kärry pihassa.Nyt täytyy muuten huomauttaa, että omassa rakkaassa Swiftissäni on isompi takakontti kuin uudessa. Eroa taisi olla reilusti yli 20 litraa.
Kääntöpuolena se, että omaan autooni en kovin herkästi ketään laita takapenkille istumaan, jollei pakko ole. Uudessa taisin itsekin sinne ihan inhimillisesti mahtua.