Sekalaisia F3-uutisia

Ilu

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
260
Sijainti
Helsinki
Näkyi Eurosarja Canal+:lta. Macao (samoin kuin Masters) on tietysti oma erillinen kisansa, josta voisi hyvin tehdä yhden kisan diilin.
juu tiedän kyllä että sieltä näkyy, mutta lähinnä tarkoitin näitä ilmaisia kanavia. Urheilukanavakin näytti jotain saksan F3 koosteita niin miksei samalla voisi harkita tuota eurosarjaa. Saattaa tietysti olla että canalin sopimus estää muita näyttämästä kisoja Suomessa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
juu tiedän kyllä että sieltä näkyy, mutta lähinnä tarkoitin näitä ilmaisia kanavia. Urheilukanavakin näytti jotain saksan F3 koosteita niin miksei samalla voisi harkita tuota eurosarjaa. Saattaa tietysti olla että canalin sopimus estää muita näyttämästä kisoja Suomessa.
On aika tavanomaista, että oikeudet ovat yksinoikeuksia. Canal+ on nykyisin samalla omistajalla kuin Maikkari, joten yhteistyö Nelosen omistaman Urheilukanavan kanssa on epätodennäköistä. Formuloihin panostava Maikkari voisikin jatkossa tehdä asian tiimoilta yhteistyötä, mutta sen nyt arvaa minne ne koosteet päätyisi: MAXille.

Ihmettelen edelleen millä ihmellä Viisi(Voice) sai Suomen futismaaottelut ilmaisjakeluun, ja vielä Canal+:n studiolla.
 

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
Uusi suomalaiskuski formula 3 -eurosarjaan

Matias "Matso" Laine ottaa urallaan merkittävän askeleen, kun hän siirtyy kaudella 2010 ajamaan formula 3 -luokan eurosarjaan.

19-vuotias joensuulainen on tehnyt sopimuksen saksalaisen Motopark Academy tallin kanssa, joka kuuluu sarjan huipputalleihin. Merkittävää on, että ensi vuonna Motopark Academy on Volkswagenin tukema talli.

- Tuntuu hyvältä, kun saimme sopimuksen kuntoon jo tässä vaiheessa. Nyt on hyvin aikaa tutustua autoon ja hankkia kokemusta, sillä edessä on monia testipäiviä ennen kauden alkua, Laine kertoo tyytyväisenä uudesta haasteestaan.

Tänä vuonna Laine ajoi Formula Renault -luokan Britannian mestaruussarjassa CRS Racing *tallissa. Hän oli yksi nopeimmista rookie-kuljettajista, mutta kausi päättyi Laineen osalta ulosajoon elokuun alussa. Matso ajoi myös saman luokan Eurocupissa muutaman osakilpailun ja sijoittui Silverstonessa viidenneksi.

Loka-marraskuun aikana Laine on testannut F3-eurosarjan kärkitallien autoja ja yhdessä manageri Rickard Franchinin kanssa valinnassa päädyttiin Motopark Academyyn.

- Motopark Academy tuntui minulle sopivimmalta vaihtoehdolta testattuani useampaa vaihtoehtoa. Talli on myös osittain tuttu, sillä ajoin kesällä heidän autollaan Eurocupin osakilpailut, Laine selvittää tallivalinnastaan.

- Matias kiinnitti huomiomme jo vuonna 2008, kun hän ajoi ensimmäiset Formula Renault testit meillä ja teki heti erittäin hyvää työtä. Eurocupin viides sija Silverstonessa meidän autollamme viime kesänä oli loistava suoritus ensikertalaiselta. Matias on yksi parhaista nuorista lahjakkuuksista näissä luokissa, Motopark Academyn tallin johtaja Timo Rumpfkeil sanoo.

- Matiaksella on kuitenkin vielä aika vähäinen kokemus formulaluokista, kun takana on vain yksi vuosi. Mutta hänen lahjoillaan ja hyvällä työllä Matias nousee nopeasti yhdeksi kovimmista kilpailijoista formula 3:ssa. Olen erittäin iloinen, että Matias valitsi tallini astuessaan F3*luokkaan, Rumpfkeil jatkaa luottavaisena.

Motopark Academyn tärkeä tukija ensi kaudella on Volkswagen, joka toimittaa muun muassa moottorit tallin autoihin.

- Toivotan Matiaksen tervetulleeksi Volkswagenin moottoriurheiluperheeseen, Volkswagenin moottoriurheilujohtaja Kris Nissen sanoo uudesta suomalaisesta lupauksesta.

Laineen formula 3 -testikausi jatkuu jo tiistaina Portugalissa Estorilin radalla.

F3-eurosarjassa kilpailivat viime kaudella suomalaiskuljettajat Valtteri Bottas, Mika Mäki ja Atte Mustonen.

(MTV3)
En ole F3:sta seurannut, mutta viime kauden tilastojen perusteella en pitäisi Motorpark Academyä huipputallina (voin toki olla väärässäkin)
 

Ilu

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
260
Sijainti
Helsinki
Hienoa että eurosarjassa ajaa ensi vuonna sitten ainakin kaksi suomalaista. Tulee varmaan seurattua taas mielenkiinnolla. Tästä Matias Laineesta en ole kuullutkaan, joten paha sanoo yhtään mitään, mut toivottavasti kulkee ajot. Nuorihan kaveri ainakin vielä on.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Vice sanoi:
Viasat Motorin tämänpäiväinen lähetys Macaun päätapahtumasta oli näemmä selostettu englanniksi
"Vi har tekniska problem med svenska kommentators ljudet från Macau" - harvoinpa sitä näin iloiseksi tulee ruotsalaista tekstiä luettuaan :D

Mortaran ja Vernayn taistelu johdosta oli upeaa seurattavaa, ja tuore Macau-voittaja teki hienon ohituksen juuri ennen syheröosuuden alkua.

Näytä liitetiedosto 10697

Näytä liitetiedosto 10695

Näytä liitetiedosto 10696
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Saksan Cupin aika-ajoissa Oscherslebenissä kolme ekaa ruutua meni Van Amersfoortin Dallara-VW-kuskeille järjestyksessä Abt, Dusseldorp, Steindl. Trophyn puolella ArtLine oli yhtä ylivoimainen ArtTech-OPC-autoillaan: Brutschin, Tuukkanen, Karatšev.

Lisää FormulaPostissa ja sarjan sivuilla.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Kisassa oli 17 cupissa ja 5 trophyssa. Trophy-autoja oli yksi enemmänkin, mutta Iannaccone ajoi vain yhden kierroksen ensimmäissä aika-ajoissa.

Ekan kisan kärki: 1. Magnussen, 2. Abt +0,805, 3. Dillmann +6,190, 4. Dusseldorp +7,457, 5. Pommer +13,445

Trophy: Brutschin, Karatšev, Sandberg, Travin. Tuukkanen keskeytti.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Asvalttiturva-alueiden hienous

Britannian kolmosten Hockenheimin aika-ajojen tulosten julkaisu voi kestää vielä tovin aikaa. Käsiteltävänä on nimittäin 60 identtistä rikettä!

Hocken ensimmäisessä mutkassa nopein ajolinja kulkee pitkin asvaltoitua turva-aluetta. Koska tarkoitus on kuitenkin ajaa radalla, eikä millä tahansa mustalla alueella, oli Hockessa aikaisemmin maalattuna leveä punainen rantu ykkösmutkan turva-alueelle mutkan ulostuloon. Mikäli radalle ei palannut ennen punaista viivaa, seurasi aika-ajoissa kierroksen mitätöiminen ja kisassa aikasakko tai läpiajorankku...

Täksi kaudeksi sääntöä ymmärtääkseni tiukennettiin ADAC:n kisoissa, koska "oikominen" oli edelleen yleistä... Saksan sarjojen kuljettajille homma näyttäisi menneen hyvin jakeluun, mutta brittivierailla on vaikeaa.

Vapaissa harkoissa 17 kuskia teki yhteensä 37 rikkomusta. Rikoksen uusijoista paatunein oli J-E Vergne, jolta hylättiin 9 kierrosaikaa... Hyvänä kakkosena tuli Carlos Huertas (7 kertaa). James Calado syyllistyi tekoon neljästi, Lucas Foresti kolmesti ja Menasheh Idafar kahdesti.

Aika-ajoissa sarjan kuljettajat näyttivät, etteivät opi kerrasta (tai yhdeksästä), vaan suorittivat siis alustavan tiedon mukaan 60 kappaletta sääntöjen vastaisia kierroksia... Tuomaritornissa katsellaan varmaan videoita vielä jonkin aikaa.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Tuli sitten oltua tuolla Hockenheimissa lauantaina. Ekaan mutkaan ei päässyt katsomaan, joten oikomisista en osaa sanoa mitään, mutta varikon läpi joutui todella moni ajamaan. Myös Saksan f3-lähdössä.

Brittien f3:n ekassa lähdössä oli muutenkin sekoilua. Lämmittelykierroksen jälkeen jätkät ei löytäneet oikeita lähtöruutuja. Ajettiin toinen lämppäri ja edelleenkin joku auto oli lähtöruutujen välissä. Autot sammutettiin ja tauon jälkeen kolmas yritys onnistui.

Ranskalaiskuski Vergne oli ekassa lähdössä ylivoimainen. Iltapäivän toisessa startissa hän pääsi nopeasti nousemaan viidenneksi (tais olla osittain käännetty lähtöjärjestys?), mutta jämähtikin yllättäen sille sijalle. Odotin kaverilta näyttävää nousua kärkeen. No näköjään sunnuntaina oli taas voittanut.

Saksan f3:ssa oli tosiaan raju lähtökolari (kuten Formulapostista kävi ilmi). Ihan nokkani edessä kolari oli, mutten toki tapausta nähnyt :eek: Toinen kuskeista istui pitkän tovin autossa liikkumatta, mutta käveli lopulta itse ambulanssiin.
 

KL-petteri

Old Fart
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
1393
Sijainti
On the Road
Marlboro Masters 2010

Zandvoortissa 6.6.2010 kilpaillaan perinteinen Mallu mestaruus. Viime vuonnahan tehtiin suomalaista historiaa josta saadaan kiittää Mika Mäkeä ja Valtteri Bottasta. Kaksoisvoitto silloin maistui mutta nähdäänkö tänä vuonna saman kaltaista menestystä (tuskin). Vale saa pistää kyllä kaikki ja vähän enemmänkin peliin että yltää taas korkeimmalle pallille, puhumattakaan Matsosta. Kaikesta huolimatta toivon ainakin Valen yltävän podiumille:thumbup:


Kisan voi nähdä tästä linkistä (live stream) http://www.circuit-zandvoort.nl/
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ekaan mutkaan ei päässyt katsomaan, joten oikomisista en osaa sanoa mitään, mutta varikon läpi joutui todella moni ajamaan.
Kyseessähän ei ollut oikeastaan oikaiseminen sanan varsinaisessa merkityksessä, vaan tuo turva-aluetta hyödyntävä linja lienee itseasiassa pitempi. Laskemalla mutkan ulostulo reilusti pitkäksi, kurvi "loivenee" ja sen voi ajaa kovempaa.

Rangaistusrumba oli tavallaan tiedossa jo etukäteen, sillä viime vuonnakin penaltia jaettiin reilusti, ja täksi kaudeksi sääntöä oli ymmärtääkseni kiristetty entisestään.

Paikalla olleiden mukaan monet tiimit vetivät talvitesteissä haamuaikoja juuri näitä "laittomia" linjoja pitkin. Pölhöä toimintaa, sillä nuo ajolinjat varmasti jäävät kuskille muistiin ja niille ajautuu herkästi myös kisoissa.
Iltapäivän toisessa startissa hän pääsi nopeasti nousemaan viidenneksi (tais olla osittain käännetty lähtöjärjestys?), mutta jämähtikin yllättäen sille sijalle.
Joo. Briteillä menee toi lähtöjärjestys siten, että aika-ajon perusteella jaetaan ruudut ekaan (nopeimmat kiekat) ja kolmanteen (2. nopeimmat) kisaan. Keskimmäiseen startataan ekan tulosten mukaan siten, että 8 parasta on käännetyssä järjestyksessä.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
"Marlboro Masters" näyttäis olevan tänä vuonna RTL GP Masters of Formula 3...

Italiaracingin mukaan osanottajalista on seuraava:

ART - Dallara/Mercedes
Valtteri Bottas - Alexander Sims - Jim Pla

Carlin - Dallara/Volkswagen
Jean Eric Vergne - Jazeman Jaafar - Lucas Foresti - Rupert Svendsen Cook

Signature - Dallara/Volkswagen
Edoardo Mortara - Marco Wittmann - Laurens Vanthoor - Stef Dusseldorp

Hitech - Dallara/Volkswagen
Gabriel Dias - William Buller

Mucke - Dallara/Mercedes
Roberto Merhi - Carlos Munoz - Nigel Melker

Prema - Dallara/Mercedes
Daniel Juncadella - Nicolas Marroc

Sino Vision - Dallara/Mercedes
Adderly Fong - Wayne Boyd

Motopark - Dallara-Volkswagen
Renger Van der Zande - Antonio Da Costa - Matias Laine - Kevin Magnussen

Manor - Dallara/Mercedes
Hywell Lloyd - Rio Haryanto
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Palataanpa tuohon Hockeen vielä sen verran, että sääntö meni kaikessa yksinkertaisuudessaan siten, että kuljettajan on pysyttävä radalla (kahden valkoisen viivan välissä).

Mikäli auto ylitti reunaviivan kaikilla neljällä renkaallaan, hylättiin ko. kierros harjoituksissa ja aika-ajoissa. Kisassa kaksi ensimmäistä virhettä sai anteeksi, mutta seuraavista ulkoiluista sai läpiajorangaistuksen.

Britit olivat ilmeisesti ilmoittaneet yksimielisesti, että Hockenheimiin ei enää tulla, jos kisat pitää käydä radalla, eikä turva-alueilla.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Britit olivat ilmeisesti ilmoittaneet yksimielisesti, että Hockenheimiin ei enää tulla, jos kisat pitää käydä radalla, eikä turva-alueilla.
:D

Peräänkuulutan samaa kuin Monzan ekaan mutkaan: eli sinne vaan ekan mutkan ulkokurviin suomalaiskansallisia muovitettuja heinäpaaleja tahi kuormaajanrenkaita kolmen metrin välein riviin niin rupee autot pysymään oikeilla ajolinjoilla.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Ainakin noille asvalttiturva-alueille voisi tehdä sellaista "täristystä" , jota Suomessa on ohituskaistojen lopussa. Ja vielä syvempää uraa.
 
Ylös