Suora tv-lähetys ja urheilukilpailu on hyväksi havaittu yhdistelmä ympäri maailman. Rallin luonne tekee tästä sinänsä yksinkertaisesta yhtälöstä vaikean toteuttaa.
Kun Yleisradio vuonna 1999 näytti Neste Rallissa suorana Ruuhimäen erikoiskokeen, lähetystä oli tekemässä sadan hengen työryhmä. [--] YLE:n lähetyksen tuottajana Ruuhimäellä toimineen Pekka Kaidesojan mukaan kertaluontoiseksi jääneen kokeilun hintaa on vaikea arvioida täsmällisesti, mutta mummonmarkoissa kyse oli miljoonaluokan projektista.
[--]
Lyhyitä live-erikoiskokeita nähdään tänä vuonna noin puolessa MM-sarjan osakilpailuista.
[--]
MTV3 maksaa tulevien vuosien televisiointioikeuksista satojen tuhansien eurojen kynnysrahan. Päälle tulevat kanavan omat tuotantokulut. MTV3:n toimittajan ja kuvaajan tärkeimpänä tehtävänä on suomalaishaastattelujen tekeminen ja kotimaahan lähetettävän kuvamateriaalin valinta. Matkat, asuminen ja palkat luonnollisesti tuovat kustannuksia. Samoin studion pyörittäminen Helsingissä.
Viime vuosina, kun rallin MM-sarjassa ei ole ollut menestyvää brittiläistä kuljettajaa, Suomi on ollut ainoa maa maailmassa, joka on tehnyt kaikista WRC-osakilpailuista omia päivittäisiä erikoisohjelmia.
[--]
Ylivoimaisesti tärkein [asiakas ISC:lle] on kuitenkin Eurosport [--] päivittäistä makasiiniohjelmaa rakennetaan täysin Eurosportin ehdoilla. Tuotantoaikataulut on suunniteltu niin, että satelliittikanava saa haluamansa. [--] N-ryhmä, junioreiden mestaruussarja ja suomalaiset yksityiskuskit eivät kuulu kuvauslistan kärkeen. Ja kun kuvia ei kerran ole, niitä on paha näyttää Suomessakaan.
Eurosportin sinänsä laadukkaat koosteet valmistuvat MTV3-kanavan kannalta liian myöhään. Ohjelman suomeksi selostaminen, suomalaishaastattelujen väliin leikkaaminen ja tekstittäminen vievät väistämättä sen verran aikaa, että valmiin koosteen hyödyntäminen ei ole mahdollista. Ei ainakaan, mikäli rallia halutaan näyttää saman vuorokauden puolella.