Ralliuutisia.

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1031
Sijainti
South Park
http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/arkistot/ralli/2009/03/828890

Jaahas, tälläistä sitten.

Sanokaa mitä sanotte mutta itse olen pettynyt jos näin käy. Toivottavasti sallittaisiin sitten tilavuuden lisäys 2,5 litraan ja minipainoksi vaikka 1050kg tjsp. Muuten hieman huolestuttaa autojen kyky mennä eteenpäin. :eek:

Mielestäni MM sarjan vehkeiden pitäisi olla selkeästi tehokkaampia. Hirvonenkin toivoi uudessa VM:ssä lisää voimaa autoihin ja nyt onkin sitte odotettavissa yli puolensadan hepan pudotus. Väännön putoaminen onkin vielä suurempi. Tuskin ainkaan näyttävemmäksi meno muuttuu vaikka korkealla kiertävän myllyn pärinää saadaankin kuultavaksi.

Jos tähän päädytään niin meinataanko edelleen sallia nykyisten WRC pelin osallistuminen? Kysymys kuuluu minkä verran niihin laitetaan lisäpainoa jotta varmistetaan ettei niillä kyykytetä tehtaan autoja? 150kg?
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Kova hinta siitä että saadaan (ehkä) uusia valmistajia mukaan ja tasapuolisemmat mahdollisuudet menestyä, mutta jos se tuon turbottomuuden ainakin näin alkuun vaatii niin antaa sitten mennä vaan.

Ja jonkun foorumin jutustelusta sai sen kuvan että WRC-pelien suhteen peli vihelletään poikki samalla kun uudet autot tulee, eli eivät saisi osallistua, mutta en ole tuosta varma. Ans kattoo.
 

super_1600

Well-known member
Liittynyt
22.8.2005
Viestit
362
kohta kansallisissa sarjoissa mennään lujempaa, wrc on kuninkuus luokka!!! perkl:jaska:
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Eikö kuristimia voisi sitten vähän höllentää jos turboa ei tule? Jos WRC:ssä käytettävät autot joka tapauksessa nimetään joksikin "2000+":ksi.
 
Viimeksi muokattu:

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
106 näyttää saaneen N-ryhmän voittoon riittänyttä kyytiä Armiselta Ronde Valtiberina-rallissa Italiassa. Mahtaako ehtiä kommentoida asiaa tänne?
Ciao!

Reissu heitetty ja kivaa oli.

Perjantaina mentiin putkella Venetsiaan ja käytiin pyörähtämässä Motoringin pajalla Coneglianossa. Ajamme heidän kalustollaan Italian kisat. Pajan seiniltä löytyy uskomattomat määrät historiaa moottoriurheilun saralta ja erityisen paljon muistoja heillä on yhteistyöstä suomalaisten kuljettajien kanssa.

Kisan keskuspaikka oli Sansepolcrossa, 300km Venetsiasta etelään. Italiassa harrastetaan myös tämän tyyppisiä kisoja, joissa samaa erikoiskoetta ajetaan useampaan kertaan, eikä kaikkia vetoja välttämättä lasketa. Nyt kolme parasta aikaa huomioitiin neljästä. Pätkä itsessään oli mainio, ensin 7km kiivettiin vuorta ylös ja sitten 3km tultiin alas. Lisäksi ensimmäinen kilometri oli asfalttia, välillä soraa ja taas lopuksi 2km asfalttia erittäin nopealla osuudella.
Nuottipäivänä keli oli loistava, aurinko pilvettömältä taivaalta, lämpötila +15. Kisapäivänä tulikin sitten vettä ja vuoren huipulla sumu pudotti näkyvyyden pariin kymmeneen metriin.

Eka veto meni ongelmitta, eikä tilanteitakaan ollut. Mitä nyt sinne sumun sekaan laskettaessa pari kertaa oli pakko nostaa, kun ei nähnyt yhtään mitään ja vauhtia kuitenkin oli 140km/h... Toisella vedolla ohitimme yhden kilpakumppanin, jolla oli ilmeisesti teknisiä ongelmia, siinä meni hetki. Kolmannella vedolla oli aiemmin lähtenyt jäänyt pätkän varteen ja varoituksen vuoksi hiljensimme vauhdin ihan kokonaan pois. Mutkan takana latu oli kuitenkin hyvin auki, kun auto oli ihan tien laidassa. Siinä tuli takkiin turhan paljon.
Tällä kertaa saimme hyötyä siitä, kun vain kolme vetoa laskettiin; viimeisellä vedolla oli aiemmin lähtenyt spinnannut ja jäänyt jumiin paikkaan, jossa auto tukki tehokkaasti tien. Jouduimme odottamaan 16s paikallaan, ennenkuin pääsimme jatkamaan. Melkoisen epätietoisina tuloksista ajelimme maalipaikalle, jossa kuitenkin lyötiin kuohujuomapullot kouraan ja kehoitettiin ruiskuttamaan voittajan ottein!! :D
Siinä kohtaa riemu repesi!

Seuraavan kerran Italiaan huhtikuun alussa ajettavaan Adriaticoon, joka on SubaruCupin ensimmäinen osakilpailu.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Eihän tuo Loebin uhkailu mikään uusi juttu ole, katsotaan onko miehestä sanoista tekoihin vai onko vain puhetta. Ja jos pitää valita turbottoman+loebittömän MM-sarjan ja nyky-wrc:n välillä niin ei tee tiukkaakaan, se on moro vaan, ranskis. Jos sarjan pystyssä pysymiseksi joudutaan ainakin näin alkuun ajamaan ilman turboja, niin otan sen kyllä vastaan. Sen vaihtoehtona kun ilmeisesti on sarja jossa Loeb saa ajella itsekseen, muiden kuskien ollessa sitä sheikkiosastoa.

EDIT: ja miksi pirussa noita WRC-autoja ei voi dumpata mäkeen saman tien, ettei tarvii ruveta kikkailemaan.
 

super_1600

Well-known member
Liittynyt
22.8.2005
Viestit
362
s2000 ei jaksa mennä mihinkään, terve menoa 200 km/h ja näyttävät sladit
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Noinkohan ne sheikit noita pelejä osaavat 200km/h tunnissa tuoda muualla kuin lentokentän kiitoradalla. Turbottomat laitteet voi taata sen että sarja pysyy ylipäätään hengissä, pääsee vaikeiden aikojen yli ja kehittyy sitten pikkuhiljaa näyttävämmäksi jne. Nykylaitteilla ja kustannuksilla kun jatketaan niin ei haukata muuta kuin paskaa eikä sarjasta jää jäljelle kuin muistot. Että näin.
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
s2000 ei jaksa mennä mihinkään, terve menoa 200 km/h ja näyttävät sladit
Jep näin on, Abarthin huiput taitaa olla 185km/h ja kun ei ole tehoja eikä vääntöä ajaminen menee entistä enemmän suoraan ajoksi.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Voisi kyllä vielä kysyä että mitkä sladit? Mielestäni niille on kyllä jätetty hyvästit jo kauan sitten, kaukana on ne ajat kun autoa oikeasti paiskottiin mutkiin ja vietiin kylkimyyryä pidemmänkin matkaa. Se että WRC:n voi saada sladiin ei tosiaan tarkoita että niitä sladeja nähtäisiin, jos tässä nyt samasta asiasta puhutaan.
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
915
Uudistus on ihan tervetullut ja jos se vaikuttaa Lööpin ratkaisuihin se on voivoi.

Jos ei muutoksia tehdä niin loppuu lööpiltä ajot jokatapaukses.

Sladit tuskin vähenee nykysestä ja eiköhän ne huiputkin ole lähes samaa luokkaa. Kaarteista irrotaan hitaammin ja kiihtyvyys on huonompi, mut toivottavasti talleja on enemmän ja kisat tiukempia.

Jatkossa kuljettajan merkitys varmast lisääntyy kun autot yksinkertaistuu, joka ei haittais yhtään.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1031
Sijainti
South Park
Ei varmasti tule huiput olemaan samaa luokkaa. Eikös Alen sanonu että fiudessa pitää käyttää tiuhinta välitystä että sen saa kunnolla liikkeeseen kaasua painettaessa mutta huiput jääkin sitten 170km/h tasolle.

Todella aneemista tulee olemaan. :nope:
 

super_1600

Well-known member
Liittynyt
22.8.2005
Viestit
362
Voisi kyllä vielä kysyä että mitkä sladit? Mielestäni niille on kyllä jätetty hyvästit jo kauan sitten, kaukana on ne ajat kun autoa oikeasti paiskottiin mutkiin ja vietiin kylkimyyryä pidemmänkin matkaa. Se että WRC:n voi saada sladiin ei tosiaan tarkoita että niitä sladeja nähtäisiin, jos tässä nyt samasta asiasta puhutaan.
Sora lentää ja autot tulee nästissä kulmassa, (ei missään tappisladissa), Loeb testasi S2000 ja sanoi että auto meinasi sammua joka neulansilmään ja oli muutenkin lelu
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Eikös joku pamppu meinannut, että pienemmät turbokoneet tyyliin VAG olisi kiinnostavampi ratkaisu tehtaitten näkökulmasta, kuin vapaastihönkivät kaksilitraiset.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
No varmaan olisi turbot teknisesti kiinnostavampi. Tossa Iltiksen jutussa Mahonen sanoo, että "Autonvalmistajille tuottaa vaikeuksia kehittää kaksilitraista turbokonetta tässä taloudellisessa tilanteessa". Aikataulu on ainakin tiukka, koska käytännössä uudet säännöt kumileimataan vasta kahden viikon päästä...

Mahonen puhuu aerodynamiikan riisumisesta ensi kaudella WRC-autojen kohdalla - taitaa kyllä kyseeseen vähän moottorinkin tukehduttaminen? Sehän olisi omaan jalkaan ampumista FIA:n osalta jos nykyisten (ja ensi vuonna entisten) WRC-autojen annettaisiin keikkua kärjessä.

Mutta miksei sen sijaan otettaisi pientä oikotietä - eikö niitä S2000:n rajoitinlevyjä voi vähän suurentaa, jotta heppamäärä kompensoituisi?
 

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
Tiedä sitten miten tarkasti nykyisten S2000-laitteiden koneet on suunniteltu toimimaan tasan nykyisillä rajoituksilla ja alkaisiko tuhannenkin rundin lisääminen tehdä moteille kipeää...

Joka tapauksessa, ei tässä voi väittää että päätös olisi mitenkään puun takaa tullut mutta FIA on taas kuukausikaupalla myöhässä päätöksiensä kanssa. Jos joku on turbokonetta kehitellyt siihen sijoitetut rahat menevät nyt saman tien kankkulan kaivoon ja siinä samalla mahdollisesti kiinnostuneille valmistajille joilla ei ole vielä S2000 autoja valmiina ja jotka ovat odottaneet sääntöjen sinetöimistä on jätetty varsin tiukka aikataulu uusien laitteiden kehittämiselle.

Lisäksi tuossa iltiksen jutussakin mainitut ongelmat voivat tehdä ensi vuoden MM-sarjasta aika kasinoa. Rajoitettuja WRC-laitteita (joita ei oikein voi kieltääkkään kun FIA on luvannut Fordille ja Citikalle että niillä saa osallistua), tehdastalleja S2000-kalustolla ja jokereina mukana yksityistalleja joilla on joko sääntöjen suomia etuja tai ihan omia rajoituksiaan. Luulisi ainakin että kausi tulee olemaan mielenkiintoinen tällä sekamelskalla...
 

Total Bummer

Well-known member
Liittynyt
14.3.2008
Viestit
698
En ymmärrä miksi tuosta tehdään niin vaikeaa. Pistää turbon pellin alle ja kestää jos kestää, mitä sitä turhaan kehittämään. Kaikki tallit vievät auton vaan johonkin Peräseinäjoen amikselle ja sanovat että pultatkaa turbo kiinni. Kunnon turbolagin omaava amisvirityshän tekee ajamisesta näyttävämmän näköistä. :ahem:
 
Viimeksi muokattu:
Ylös