Ralliuutisia.

Faustus

Well-known member
Liittynyt
31.3.2000
Viestit
6745
Kun mikään ei toimi, palaa käyttämään vanhoja epäonnistuneita ideoita. Televisio-erikoiskokeet palaavat ensi vuonna FIA:n omaan rallisarjaan ja jälleen kerran pisteitä on jaossa kolmelle parhaalle kuljettajalle.

Lisäksi North One houkuttelee uuteen luokkaan mukaan GT-autoja ja myös nuorille kuljettajille halutaan oma luokka.

Autosport.
Tuossa jutussa mainitaan vielä yksi muutos eli se, että lähtöväli on kaikkien autojen kohdalla 1 minuutti.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
minusta ruma ja vie Minin imagon entistä kauemmas Ministä, mutta jos tuolla saadaan lisää talleja ralliin niin olkoon.
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Niinno, aika suhteellinen käsite tuo koko. Kookkaan näköinen tuo kyllä on joo. Ja onhan tuo tietysti vanhaan Miniin verrattuna vähän iso ;)

Mutta esimerkiksi Sitikan tulevaan autoon verrattuna (allaolevat luonnollisesti hlöautomallien mittoja):

Citroën DS3 / Mini Countryman
Pituus: 3948 mm / 4097 mm
Leveys: 1715 mm / 1789 mm
Korkeus: 1458 mm / 1561 mm
Akseliväli: 2452 mm / 2595 mm
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Melko möhkälehän tuo Mini on, mutta tarkoituksenmukainen. Itse olisin toivonut Cooper S:ää ralleihin, olisi huomattavasti menevämmän näköinen.

Sorakisoissa tuo näyttää kuuluvan oikeaan paikkaan, asvaltista en sano mitään ennenkuin näen.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
BMW:n ja PSA:n (Peugeot/Citroen) yhdessä kehittämää 1,6l.
-Nyt taitaa siis bensiinin todellinen suorasuihkutus tulla myös ralliautoihin. ;)
Mutta itse kilpamoottori lienee puhtaasti BMW Motorsportin käsialaa.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
-Mitä kaikkea nykysääntöjen mukaan vakiomoottorissa saa muuttaa rallimoottoria rakennettaessa? :confused:
The date for introduction of the 1600cc turbo engine for the WRC car has been brought forward to 2011 to bring it in line with the engine used in the cars on sale to the public. -FIA, 2009.

Eli lopullista speksiä saadaan odotella vielä jokin kuukausi. Siinä ei kumminkaan liene mitään yllätyksiä tulossa. Todennäköisesti siis ainut muutos 2L-turboihin on suorasuihkutus ja pienempi iskutilavuus.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Kosunen Racingin sivuilla kerrotaan tällaista:
Auton tulee olla FIA:n luokittelema
Tilavuus 1600 cc
Turboahdin, imuilman kuristin 35 mm?
Teho 270 - 300 hv
Vääntö 550 - 600 Nm
0 - 100 km/h: ~ 4 sekuntia
Luokiteltu katalysaattori pakollinen
Mekaaniset tasauspyörästön lukot
4 - 6-vaihteinen suorakytkentävaihteisto
Minimipaino 1100 - 1230 kg
Huippunopeus 180 - 200 km/h
Hinta: 260 000 - 360 000 e :eek:
 

ammattikatsoja78

Well-known member
Liittynyt
24.2.2010
Viestit
112
Sijainti
pirkanmaa
Kosunen Racingin sivuilla kerrotaan tällaista:
Auton tulee olla FIA:n luokittelema
Tilavuus 1600 cc
Turboahdin, imuilman kuristin 35 mm?
Teho 270 - 300 hv
Vääntö 550 - 600 Nm
0 - 100 km/h: ~ 4 sekuntia
Luokiteltu katalysaattori pakollinen
Mekaaniset tasauspyörästön lukot
4 - 6-vaihteinen suorakytkentävaihteisto
Minimipaino 1100 - 1230 kg
Huippunopeus 180 - 200 km/h
Hinta: 260 000 - 360 000 e :eek:
Olikos muuten niin, että vaihteen siirto pitää olla kepillä? eli näitä ohjauspyörässä olevia vaihteenvalitsin nappeja ei myöskään sallita ensivuonna?
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Olikos muuten niin, että vaihteen siirto pitää olla kepillä? eli näitä ohjauspyörässä olevia vaihteenvalitsin nappeja ei myöskään sallita ensivuonna?
Tästä ei ole missään tietoa, koska teknisiä sääntöjä ei olla julkistettu.

Melko todennäköistä kumminkin on, että palataan takaisin mekaaniseen sekventiaali-"keppilaatikkoon", koska se on halvempi vaihtoehto kuin nykyinen sähköhydraulinen järjestelmä.

Tämä on suuntana koko konseptissa; jos jokin osa autosta on mahdollista tehdä edullisesti tai yksinkertaisemmin, näin varmasti tapahtuu. Tämä tosin ei koske moottoria.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2215
Melko todennäköistä kumminkin on, että palataan takaisin mekaaniseen sekventiaali-"keppilaatikkoon", koska se on halvempi vaihtoehto kuin nykyinen sähköhydraulinen järjestelmä.
Vaihteistosta on annettu tämmönen päätös.

FIA World Motor Sport Council 23/06/2010

Following an invitation to tender to supply paddle shift systems in the 2011 and 2012 FIA World Rally Championships, the FIA received tenders which did not satisfy the criteria. The World Council therefore did not select a single supplier for the 2011 FIA World Rally Championship. The WRC Commission has been mandated to study the possible introduction of a paddle shift system in the future, in line with the evolution of similar road car technology.


Eli keppilaatikko 2011, mutta tulevaisuudessa on mahdollista ottaa läpyskät takaisin. :alppu:
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1370
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
-Mitä kaikkea nykysääntöjen mukaan vakiomoottorissa saa muuttaa rallimoottoria rakennettaessa? :confused:
Riippuu toki mitä sääntöjä tarkoitat. Ainakin saa vaihtaa turbon ja välijäähdytysjärjestelmän, polttoaineensyöttöjärjestelmän ja sen ohjauksen, sytytysyksikön ja nokat. Veikkaisin, ettei kampiakselikaan ole WRC-kapineissa siviiliautoon tehty tako-osa. Muista en mene takuuseen.
 
Ylös