Ralliuutisia.

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
908
Kyllä minä sanoisin että se on nopeampi ja suht reilusti kuitenkin. Ainakin vahva oletus että näin. Tuleekin olemaan mielenkiintoista vertailla vertailla kunnon kuskin ajaman S2000 fiestan vauhtia WRC fiestaan.
Tätä itsekin odotan mielenkiinnolla.
Toivon, että valmistajat jatkavat myös S2000n kehittämistä.

Se, että S2000 on vaikeampi ajaa kovaa lisää ainakin omaa mielenkiintoani autoja kohtaan. Itse pidän turboa hieman sellaisena oikotienä onneen.

Itselläni on se kuva, että pienempi kuristin parantaa vääntöä, mutta vähentää tehoa.

Olen lukenut, jostain että näiden 1,6 litrasten turbokoneiden väännöt on tuota 500-600Nm luokkaa, S2000 jäädään tosiaan siihen 300.

Toivon todella, että meillä olisi rallissa kaksi hyvää luokkaa jatkossa, mitä seurata!

Muistakaa, että ensi viikonloppuna on IRC finaali ja sitä seurataan vahvasti totutusti Eurosportilla!
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tätä itsekin odotan mielenkiinnolla.
Toivon, että valmistajat jatkavat myös S2000n kehittämistä.

Se, että S2000 on vaikeampi ajaa kovaa lisää ainakin omaa mielenkiintoani autoja kohtaan. Itse pidän turboa hieman sellaisena oikotienä onneen.

Itselläni on se kuva, että pienempi kuristin parantaa vääntöä, mutta vähentää tehoa.

Olen lukenut, jostain että näiden 1,6 litrasten turbokoneiden väännöt on tuota 500-600Nm luokkaa, S2000 jäädään tosiaan siihen 300.

Toivon todella, että meillä olisi rallissa kaksi hyvää luokkaa jatkossa, mitä seurata!

Muistakaa, että ensi viikonloppuna on IRC finaali ja sitä seurataan vahvasti totutusti Eurosportilla!
On muuten pienoinen ihme, ettei Wikipediassa ole IRC-sarjasta suomenkielistä artikkelia, vaikka nyt meillä on mestarikin omasta takaa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Intercontinental_Rally_Challenge :(
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
WRC-aikakauden lähentyessä vihdoinkin loppuaan, ovat FIA:n sarjan miehet päättäneet juhlistaa tapausta viettämällä kansainvälistä "Hauku IRC:tä-viikkoa."

Juhlat aloitti Fordin Malcom Wilson, joka Nigel Roebuckin Motorsport-podcastissa käytti tilaisuuden arvostella Intercontinental Rally Challengea ajavien kuljettajien laatutasoa. Wilsonin mukaan taso WRC:ssä on selkeästi parempi, koska kun esimerkiksi Hänninen ajoi tänä vuonna pari MM-rallia, niin hän oli paljon hitaampi kuin koko kauden WRC:ssä ajavat kuljettajat...

Samassa haastattelussa, kun puhe kääntyi rallin ajamiseen yöllä, hän vetosi siihen, että järjestäjien on ajateltava turvallisuutta. IRC:ssä luonnollisesti ei sitten ajatella turvallisuutta ja yhdessä täysin kädettömien kuljettajien kanssa yöllä ajaminen on toki tikittävä aikapommi? Vai ovatko IRC:n kuljettajat sittenkin parempia, koska he pystyvät ajamaan turvallisemmin yöllä? Vai onko IRC-rallit vain paremmin järjestettyjä kuin keskiverto WRC-rallit?

Fordin lanattua tietä, Citroenilla ja Olivier Quesnellä oli puhdas latu yrittää kuitenkin vetää tässäkin lajissa pohjat:
Olivier Quesnel sanoi:
Kuten olen sanonut, ymmärrän sen, että Skoda pelaa peliä ja IRC vastaa sarjan olevan avoin. Mutta mitä tapahtuu parin vuoden päästä, kun Skodalla on yksi, kaksi tai kolme mestaruutta? IRC tyhjenee, koska kukaan ei mahda Skodalle mitään.
Quesnel tietenkin tietää kokemuksesta, miten käy rallisarjalle, jota vuodesta toiseen hallitsee yksi automerkki vailla mitään todellista vastusta. :eek:
Ehkä ensi vuonna minä voisin tuoda DS3:n ja punaisen armeijani sinne, eikä Skodaa olisi enää olemassa, mutta jos tekisin niin, Peugeot lopettaisi tekemästä sitä, mitä he tekevät nyt. Tässä piilee vaara ja siksi sanon IRC:n järjestäjille, että olkaa varuillanne.
Lotti ja kumppanit tervehtisivät Citroenin punaista armeijaa varmasti riemulla, koska se tarkoittaisi autotehtaan panoksen siirtymistä heille, joka puolestaan helpottaisi myös Fordin tehdaskuljettajien houkuttelemista mukaan. Kilpailun taso nousisi toki välittömästi, kun mukana olisi nykyisen kolmen tehdastiimin sijasta neljä, ehkä jopa viisi tai kuusi. Kuten todettua, IRC ei ole suljettu kerho, kuten FIA ja sen "maailmanmestaruussarja" ja kaikki halukkaat saavat tulla aivan niin hyvinä tai huonoina mukaan kuin vain haluavat.

Naurettavinta Quesnelin kommenteissa kuitenkin on viittaukset Peugeot'n "asiakasohjelmaan." Mutta mikäli Peugeot'n IRC-projekti muka ei ole tehtaan tukema, niin silloinhan sen jatkon pitäisi määrittää asiakkaat eikä suinkaan tehdas. Eli vaikka Citroen tulisi mukaan ja Iso-Britannian Peugeot haluaisi jatkaa ja he siihen myös löytävät rahoituksen, niin miksi PSA vetäisi heiltä maton alta? Todellisuudessahan Peugeot on Skodan tavoin osallistunut IRC:hen tehtaan tukemana ja Monte Carloon jopa ihan tehdastiiminä PSA:n tehdaskuljettajien Ogierin ja Sarrazinin sekä Citroenin mekaanikkojen voimin. Toisin kuin WRC:ssä, heidät on kuitenkin muserrettu nöyryyttävästi ja sitähän tunnetusti ranskalaiset eivät kestä.

IRC:n järjestäjät pysynevät jälleen tässäkin asiassa hiljaa ja antavat WRC-pomojen itkeä ja jatkavan oman kuoppansa kaivamista.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kerrankin pystyy peesailemaan CARTerin mielipidettä ilman pitkiä hampaita.

En ymmärrä WRC pomojen sanallista hyökkäystä IRC:tä vastaan muuten kuin pelkojen purkamisena rallin MM-sarjan tulevaisuuden puolesta.

Näiden kommenttien valossa IRC vaikuttaakin vanhalta kunnon amatööritouhulta ja WRC kermaperseitten hiekkalaatikolta.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Naurettavintahan tuossa WRC pomojen ääliömäisyydessä on se, että sekä pösöllä, että fordilla on kovasti asiakkaita IRCssä ja siten haukkuvat omia asiakkaitaan. Wilson sanoo ikään kuin, että olet huono kuljettaja, mutta osta meiltä auto ja palvelut. :D
 

80CC

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
298
Näiden kommenttien valossa IRC vaikuttaakin vanhalta kunnon amatööritouhulta ja WRC kermaperseitten hiekkalaatikolta.[/QUOTE]

Lyhyesti ja ytimekkäästi tiivistettynä IRC ja WRC ero.
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
908
Naurettavintahan tuossa WRC pomojen ääliömäisyydessä on se, että sekä pösöllä, että fordilla on kovasti asiakkaita IRCssä ja siten haukkuvat omia asiakkaitaan. Wilson sanoo ikään kuin, että olet huono kuljettaja, mutta osta meiltä auto ja palvelut. :D
Kun luin tuota tekstiä niin ajattelin ihan samaa.
Käsittämätöntä saissea kaupallista toimintaa!

Itse katselisin noiden läppienkin jo takia autoa Skodalta tai Fiatilta...

Selväähän on, että IRCllä taitaa olla vahvempi status maailmalla kuin uskotaankaan!

En tiedä olenko vain outo rallimies, mutta olen huomattavan innostunut ensi viikon IRC finaalista. Täytyy kyllä sen verran puolustaa WRC kisojakin, että tuleva päätöskisa Briteissä sattuu kanssa kiinnostaa, monestakin syystä toki. Aiemmat kisat eivät ole liiemmin Nesterallin jälkeen napanneet...
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1024
Sijainti
South Park
Luin itekin Quesnelin kommentit eilen maikkarin sivuilta ja ihmetellä täytyy kun viitsii tuollaista laukoa. Aivan käsittämätöntä.

Ja eipä Malcolmi ollut kyllä paljoa parempi näemmä.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3312
Sijainti
Lahti
Mukavaa kuitenkin se, että Skoda saa mainosta ylivertaisena rallitykkinä. Skodan kannalta. Ei se mitään haittaa, pikku uhittelu ja uhoaminen on vain hyvästä rallille lajina.
 
Liittynyt
18.8.2009
Viestit
73
Sijainti
Jyväskylä
IRC

Jos oikein laskin,niin esim. San Remon IRC kisassa oli mukana 32 kappaletta S2000 luokan autoa.Toki sielläkin kuljettajien kirjo on kovista vetomiehistä pumppu ukkoihin,mutta nämä autot ei siellä pörrää ilman sponsorieuroja.Kun mietitään esim. keski-euroopan vuosittaista sponsorikakkua ralliautoilussa, ja sitä että siitä yhä useampi siivu rupeaa valumaan IRC sarjan puolelle niin kyllähän WRC tallipääliköiden puntti alkaa väkisinkin tutisemaan.

IRC sarjan suosio on jatkuvassa kasvussa keski-euroopassa niin kuljettajien kuin katsojienkin keskuudessa.FIA havittelee yksityistiimejä WRC sarjaan, mutta nekin taitaa lisääntyä pääsääntöisesti vain IRC sarjassa.

Saapa nähdä mitä uutta Eurosport ja IRC sarjan puuhamiehet keksivät ensivuodelle.Se on hyvä suunta että kilpailuiden järjestäjille annetaan vapaammat kädet reitin ja aikataulujen suhteen,kun WRC sarjassa syödään samaa kaurapuuroa eri puolilla maapalloa.

Harmi kun AKK meni säätämään sen pakko Pirelli sopimuksen SM sarjaan,ilman sitä saatettaisiin Tunturirallissa nähdä reilusti korkealta soivia S 2000 autoa.Eli Tunturi olis voinut olla IRC osakilpailu.
 
Viimeksi muokattu:

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11216
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Pohjois-Euroopan paikan Pirelli Star Driverina kiertämään WRC-sarjaa sai (Esapekka Lapin nenän edestä...) Fredrik Åhlin. On ruotsalaisella ainakin geeniperimä kohdallaan, isänsä Jerry Åhlin jäi mieleen 1985 Jyskälästä tosi vetomiehenä ja äitinsä Susanna Kottylinsky kymmenistä hienoista suorituksistaan (vaikka Hankirallissa Rantakulman ysikympeissä lumikenttä kutsuikin :tongue: )
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1972
Saapa nähdä mitä uutta Eurosport ja IRC sarjan puuhamiehet keksivät ensivuodelle.
Alustava kalenteri IRC 2011
19-22 January (Monaco): Rallye Monte Carlo (Asphalt)
4-6 March (Argentina): Rally de los Alerces (Gravel)
14-16 April (Spain): Rally Islas Canarias (Asphalt)
6-8 May (France): Tour de Corse (Asphalt)
23-25 June (Belgium): Geko Ypres Rally (Asphalt)
14-16 July (Portugal): Sata Rallye Acores (Gravel)
4-6 August (Portugal): Rali Vinho Madeira (Asphalt)
26-28 August (Czech Republic): Barum Czech Rally Zlin (Asphalt)
9-11 September (Hungary): Mecsek Rallye (Asphalt/gravel)
22-24 September (Italy): Rallye Sanremo (Asphalt)
14-16 October (Scotland): RACMSA Rally of Scotland (Gravel)
3-5 November (Cyprus): Cyprus Rally (Gravel)

Pitkälti samankaltainen on ensi kauden IRC-kalenteri kuin tänäkin vuonna, vaikka onhan siellä kovana WRC-pakolaisena Korsika mukana, ja Unkarissakin ajetaan.

Kuljettajista tämä(kin) sarja muodostuu ja ensi kauden osalta ei vielä kovin montaa varma-merkkistä signaalia ole annettu. Guy Wilks siirtyy Peugeot UK:n kuskiksi Mini-Meeken tilalle. Kuka ajaa Skoda UK:n autoa? Skoda Motorsportin kalenterista ei liene vielä minkäänlaista varmuutta. Kopecky ajanee koko kauden, mutta pikkulinnut kertovat ettei Hänninen ajaisi IRC:tä kuin Monten ja Barumin + ehkä jonkun muun. Loix? Bouffier? Neuville? Magalhaes? Cronin? Mikkelsen? Wittman? No, onhan tässä vielä paljon aikaa ennen ensi kauden alkua ja IRC:ssä kun ei ole pakko ajaa koko kauttakaan.

Montessa järjestäjillä on mielenkiintoinen työ päästä karsimaan kuskeja mukaan ilmoittautuneiden joukosta. Juhlavuoden kunniaksi ilmoittautumismaksua ei ollut ja se on houkutellut ruuhkaa. S2000-autojen määrä lähtöviivalla rikkonee jälleen ennätyksen.

IRC-sarjasta keskustellessa väännetään aina väkisin vastakkainasetelmaa IRC vs. WRC. Itse näkisin sarjat faninäkökulmasta toisiaan täydentävinä, more the merrier. Jos MM-sarjassa on vähän autoja ja valmiiksi taputeltuja kilpailuja, niin ei aivan kaikki IRC-osakilpailutkaan kestä päivänvaloa (= Skotlannissa 10 autoa maaliin).
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
IRC-sarjasta keskustellessa väännetään aina väkisin vastakkainasetelmaa IRC vs. WRC.
Niin, tai siis WRC-toimijat vääntävät. Fanit keskustelevat ja kehuvat IRC:n upeaa televisiointia ja sen avointa, vanhanajan rallia muistuttavaa luonnetta.

WRC-päälliköt eivät kertaakaan ole maininneet näitä asioita, jotka ovat selkeästi mille tahansa rallisarjalle vallankumouksellisen hienoja edistysaskeleita. Sen sijaan Long, Mahonen, Quesnel ja Wilson ovat jatkuvasti kokeneet tarpeelliseksi lyödä sarjaa lyttyyn ja samalla kehua WRC:n erinomaisuutta. Ja kuten edellisessä viestissäni viittasin, eivät Lotti tai muut IRC:n organisaatiosta ole kokeneet tarpeelliseksi edes kommentoida muiden puheita, saati sitten itse haastaa WRC:tä tai North Onea minkäänlaiseen julkiseen kaksinkamppailuun.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8259
Hihii.

AKK Sports Oy:n toimitusjohtaja Jarmo Mahonen on valittu FIA:n MM-rallikomission uudeksi puheenjohtajaksi. Valinta sinetöitiin kansainvälisen autoliitto FIA:n yleiskokouksessa Pariisissa perjantaina.

Nyt valittuun uuteen MM-rallikomissioon kuuluu yhteensä 14 jäsentä. Mahonen, jolla on pitkä tausta sekä kansallisessa että kansainvälisessä autourheilussa, kuuluu myös rallin MM-sarjan promoottorina toimivan North One Sportin ns. hallitukseen eli ”Stakeholder Boardiin”. Mahosen nimitys FIA-komission puheenjohtajana astuu voimaan välittömästi.

- Oli helppoa suostua annettuun tarjoukseen, koska uusi puheenjohtaja tuntee itsekin rallimaailmaa ja hänen suunnaltaan on luvattu tuki jopa kipeillekin muutoksille. Kysymyksessä on näköalapaikka, jossa voi todella vaikuttaa ralliautoilun tulevaisuuteen, kertoi Mahonen AKK:n tiedotteessa.

FIA uudisti kokouksessaan muutenkin voimakkaasti organisaatioitaan. Organisaatiouudistus on osa puheenjohtaja Todtin vaalilupauksia.

- Itse asiassa melkein kaikki entiset valta- ja toimintarakenteet on nyt tehtyjen valintojen myötä korvattu uusilla. Samalla siivotaan nurkkia ja tehostetaan toimintaa. Kaikki tämä liittyy puheenjohtaja Jean Todtin lupaamiin uudistuksiin häntä valittaessa vuosi sitten, Mahonen totesi.

Viime vuodet rallin MM-sarja on ollut muutosten kourissa.

- Haasteita on yllin kyllin ralliautoilun MM-sarjan nostamisessa sille tasolle, mille se mielestäni kuuluu. Meillä on strategia valmiina ja nyt tarvitaan sen määrätietoista toteutusta kaikkien sarjan osapuolten taholta. Autoteollisuuden syvä taloudellinen laskusuhdanne näyttäisi nyt helpottavan ja ensi kausi aloitetaan uusien teknisten sääntöjen mukaisilla autoilla. Lisäksi yksi uusi autonvalmistaja, BMW:n omistama Mini, liittyy mukaan MM-sirkukseen jo ensi vuoden kuluessa, Mahonen sanoi.

YLE Urheilu
Malcolmi ja Quesnelli aloittelivat jo strategian toteuttamista käytännössä, Mr. Neste Party Master Himself seuraa kohta perästä? Jos sanan säilä on ainut jäljelläoleva ässä WRC:n hihassa niin good riddance vaan sitten.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Hihii.



Malcolmi ja Quesnelli aloittelivat jo strategian toteuttamista käytännössä, Mr. Neste Party Master Himself seuraa kohta perästä? Jos sanan säilä on ainut jäljelläoleva ässä WRC:n hihassa niin good riddance vaan sitten.
Viiminen niitti sarjalle. Tervetuloa tilalle IRC.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
- Oli helppoa suostua annettuun tarjoukseen, koska uusi puheenjohtaja tuntee itsekin rallimaailmaa ja hänen suunnaltaan on luvattu tuki jopa kipeillekin muutoksille. Kysymyksessä on näköalapaikka, jossa voi todella vaikuttaa ralliautoilun tulevaisuuteen, kertoi Mahonen AKK:n tiedotteessa
Hieman kylmiä väristyksiä aiheuttaa nuo "kipeät muutokset". Mitä nyt vielä? :eek!: Osaakohan Mahonen ajatella pitkällä tähtäimellä lajin parasta vai pelkästään talouslukuja neljännesvuosittain?
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Hieman kylmiä väristyksiä aiheuttaa nuo "kipeät muutokset". Mitä nyt vielä? :eek!: Osaakohan Mahonen ajatella pitkällä tähtäimellä lajin parasta vai pelkästään talouslukuja neljännesvuosittain?
AKK:n toimintamallin tietäen en ihmettelisi vaikka pelkkä talouspuoli kiinnostaisi.

Tuotteella ei niin väliä :mad_old:
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
908
Tässä ainakin itseäni kiinnostava linkki, missä tietoa sekä spekulaatiota S2000n, uuden WRCn ja N-ryhmäläisen eroista.

Tuollakin veikataan 1.6l WRC auton tehoksi vain 270-320 heppaa.

Jos lopullinen paino näillä uusilla WRC autoilla on enemmän kuin S2000lla niin hitaimmilla kuskeilla tulee ensi vuonna kiire vapari miesten kanssa.

http://www.kosunenracing.com/s2000.html

Edit:

Tässä vielä samoilta sivuilta päivitettyä tietoa ja ajatusta tulevasta jonkun herran kirjoittamana.

Olen itse samaa mieltä kuin kirjoittaja.

http://www.kosunenracing.com/1600wrc.html
 
Viimeksi muokattu:
Ylös