Ralliuutisia.

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8278
Kyllä tuolla "kylillä" tulkitaan asiaa niin että portugalilaisten tallista tulee MINI:n ykköstalli (ihan virallisesti sarjaa ilmoitettu talli) ja Sordo ajaa jos on rahaa millä ajaa. Eli tämä mennee vielä siihen että maksuturisteilla ajellaan terveisiä kausi loppuun ilman isompaa kehitystyötä, ja ehkä sen jälkeen vetäydytään pois sarjasta, mene ja tiedä. Olisi toivonut nopeampaa poistumista nolon kituuttamisen sijaan.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Raikkaan näköistä menoa vanhalla sotaratsulla. Olisi varmaan Henningille stressittömämpi Ruotsin ralli jos ajaisi senkin Mitsulla - Fiestalla saanee taas aikaan hämminkiä vähintään joka toisella pätkällä.
Taitaa vaan sopia nuo vanhan malliset kapeat piikkipyörät paremmin ajotyyliin? Ei näillä nykyisillä voi tuolla tavalla paiskoa ylikovaa, ellei sitten halua tehdä niitä lumitöitä. :alppu:
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8278
Sordo ajaa, toistaiseksi.

Prodrive's Dani Sordo-led team will continue in the World Rally Championship despite the loss of its factory relationship with Mini, AUTOSPORT has learned.

Full details of how the new agreement will work are still being debated, but it remains possible that the Prodrive-run Mini World Rally Championship Team could still score manufacturer points, courtesy of its existing agreement with the FIA.

Mini announced this afternoon that it was ending Prodrive's status as the official works team - though the Banbury firm would continue to be responsible for customer cars.

A Prodrive source told AUTOSPORT: "In Sweden this week, nobody will notice any difference, our Mini World Rally Championship Team remains just as it has looked to date. This may change in time, it's still to be discussed with the FIA.

"There is no question that Dani remains in the team with us and it is our intention to compete with him for the rest of this season."

http://www.autosport.com/news/report.php/id/97364
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8278
The Mini/Prodrive divorce explained

The terms of the divorce between Mini Motorsport – owned by BMW – and its factory team Prodrive, which runs the two works cars on the World Rally Championship, were finalised today, with the announcement that Prodrive would become just a 'works supported customer team'.

BMW and Prodrive had been locked in a financial dispute for some time, with BMW already committed to an inaugural DTM campaign in Germany this year. This means that there has been no extra budget to fund the rally team, with Prodrive having previously agreed to make up the shortfall through commercial sponsorship and customer car sales.

But after these deals failed to materialise, and Prodrive asked BMW for extra funding, the relationship between the two parties became strained. This year, Prodrive has effectively resorted to selling the second factory seat to the highest bidder on a round-by-round basis, dropping Kris Meeke from the seat.

Following a board meeting last week, BMW decided to demote Prodrive to a customer team status, while the Motorsport Italia-run Mini Portugal – previously a customer – has become the factory-backed team. The team's entry into the manufacturers’ championship has now been formally recognised by the FIA: the sport’s governing body, in an announcement made today.

In a further twist however, Prodrive has been retained to develop the car into the future: a situation that has reportedly arisen because the British company holds a number of intellectual property rights pertaining to the car’s design.

What this now means is that the Mini Portugal line-up of Armindo Araujo and Paulo Nobre will contest the remaining 12 rounds of the World Rally Championship as an official Mini entry. The future for the Prodrive squad is unclear, although it is expected to continue with Dani Sordo for the remainder of the championship if sufficient funding is in place. Currently, the team is in Sweden preparing for the next round of the WRC later this week, which it is contesting with Sordo and local driver Patrik Sandell.

What will undoubtedly become a source of irritation for Mini is that its newly-appointed factory team has a much weaker – albeit well-funded – driver line-up than the privateer Prodrive customer team, meaning that the official squad could expect to be regularly beaten...

http://www.maxrally.com/features/entry/the_mini_prodrive_divorce_explained
..eli Prodrivesta olisi hankkiuduttu kokonaan eroon jos se vaan olisi pykälien puolesta ollut mahdollista. Ihmeellistä leikkiä jossa on vaikea nähdä mitään onnellista loppua.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Taitaa vaan sopia nuo vanhan malliset kapeat piikkipyörät paremmin ajotyyliin? Ei näillä nykyisillä voi tuolla tavalla paiskoa ylikovaa, ellei sitten halua tehdä niitä lumitöitä. :alppu:
Sehän riippuu mistä ne kapeet fillarit on kotosin. Tosin tuskin Henningin ihan tusinapyörällä tarvii ajaa et eiköhän ne ole otettu tehtaalta ihan omasta pinostaan.
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
David Richardsin mukaan uusi Mini-diili olikin vain muutos parempaan:

"Fundamentally, the nature of the relationship between Prodrive and Mini will not change," he said. "We will still be working very closely with them on the test programme for the car and, in fact, the development of the car will be enhanced by this news for reasons which will soon become clear. There will be more resource for the development of the Mini, which will further improve the performance of the car in the future."
http://www.autosport.com/news/report.php/id/97371
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
David Richardsin mukaan uusi Mini-diili olikin vain muutos parempaan:
Jahas. Mielenkiintoinen näkökulma. Ketähän Richards oikein koittaa kusta silmään noilla lausunnoillaan? Mini on BMW:n brändi ja Prodrive ei ymmärtääkseni pysty luokittelemaan edes toisen värisiä tuulilasin pyyhkijöiden kumeja ilman että se kierrätetään noin virallisesti BMW:n kautta. Koita siinä nyt sitten kehittää jotain jos BMW ei suostu leikkimään enää samalla hiekkalaatikolla Prodriven kanssa.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Mitähän tässä nyt sitten tapahtui?

Prodrive tekee edelleen Minin WRC-auton, mutta heidän ajattama Mini ei ole enää tehdasauto. Ilmeisesti kehitys on edelleen 100 % Prodriven käsissä, ellei se tuloillaan oleva lisäinfo muuta kerro. Aika jännä järjestely. Käytännössä siis Minillä ei ole tehdastallia, kun haluavat erikseen ilmoittaa ettei Prodrive enää sitä ole. Silti lupaavat pysyä mukana 2018 kauden loppuun. Kai sieltä joku tehdastallikin sitten on tulossa tai sitten ovat Fordin puuhastelusta todenneet, että sama lisäarvo saadaan ilman tehdasautojakin.

Entä mikä ihme on tämä portugalilaistiimin statusmuutos? WRC-sarjassa on mukana kuskeja, talleja ja autoja. Eli lähinnä kai tuossa halutaan alleviivata, ettei Prodriven Mini enää ole erikoisasemassa. Ilmeisesti portugalilaiset eivät alunperin olleet ilmoittautuneet tiiminä mukaan. Vai mistä tässä on kyse?
 

STP

Well-known member
Liittynyt
15.1.2011
Viestit
162
Mitähän tässä nyt sitten tapahtui?

Prodrive tekee edelleen Minin WRC-auton, mutta heidän ajattama Mini ei ole enää tehdasauto. Ilmeisesti kehitys on edelleen 100 % Prodriven käsissä, ellei se tuloillaan oleva lisäinfo muuta kerro. Aika jännä järjestely. Käytännössä siis Minillä ei ole tehdastallia, kun haluavat erikseen ilmoittaa ettei Prodrive enää sitä ole. Silti lupaavat pysyä mukana 2018 kauden loppuun. Kai sieltä joku tehdastallikin sitten on tulossa tai sitten ovat Fordin puuhastelusta todenneet, että sama lisäarvo saadaan ilman tehdasautojakin.

Entä mikä ihme on tämä portugalilaistiimin statusmuutos? WRC-sarjassa on mukana kuskeja, talleja ja autoja. Eli lähinnä kai tuossa halutaan alleviivata, ettei Prodriven Mini enää ole erikoisasemassa. Ilmeisesti portugalilaiset eivät alunperin olleet ilmoittautuneet tiiminä mukaan. Vai mistä tässä on kyse?
Itse olen tuosta uutisoinnista muodostanut seuraavanlaisen mutu tuntumallisen kuvan.

Bemari toimii tahona joka luokittelee auton ja osat. Prodrive rakentaa niistä kilpurit ja myy ne tehdastallina toimivalle portugalilais tiimille. Sordo jatkaa prodriven kuskina jonka ajamisen rahoitushan ilmeisesti on ollu jossain määrin varma jo jonkin aikaa. Kuvion järki prodriven osalta on siinä että nyt kun niillä ei oo valmistaja tiimin statusta niiden ei oo pakko nimetä kahta kuskia joka kisaan mukaan. Bemari taas hyötyy sen suhteen että dani pysyy mukana ja tuo sen kaivatun näkyvyyden. Portugalilaisten hyöty taasen on siinä että ne saa varmasti uusimmat osat autoihinsa.

Aika erikoinen kuvio on todellakin kyseessä kun tehdas ja auton rakentaja sekä talli on kaikki tosistaan erillisiä.

Jotenkin kaikesta kädenväännöstä tuntuu kuitenkin siltä että jos noita podium sijotuksia ei olis tullu niin bemari olis kuopannu koko projektin. Nyt kun kaikki puhuu minin menestyksestä niin vetäytyminen tässä vaiheessa kääntyis äkkiä mainosarvoltaan negatiiviseksi.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Jotenkin kaikesta kädenväännöstä tuntuu kuitenkin siltä että jos noita podium sijotuksia ei olis tullu niin bemari olis kuopannu koko projektin. Nyt kun kaikki puhuu minin menestyksestä niin vetäytyminen tässä vaiheessa kääntyis äkkiä mainosarvoltaan negatiiviseksi.
Bemarihan tämän taitaa, viimeksi vetäytyminen F1:stä juuri kun päästiin huipulle. Boardi varmaan totesi että hyvin tehty mutta liian helppoa...
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8278
...eli radiosta kuunnellaan tämä ralli.
:D Ei olisi pitänyt sanoa tätäkään asiaa ääneen. Ralliradion naisääni lähti jo, mutta viestien perusteella jo Ruotsiin saapuneelta Colin Clarkilta on otettu akkreditointi pois, eli häntä estetään FIA:n toimesta työskentelemästä. Colin suututtanut Paavi Todtin?

Eli jos joku luuli ettei WRC:n mediasotku voisi säälittävämmäksi mennä niin think again. Rallin "reaaliaikaiseen" seuraamiseen ei jää tätä menoa muuta kuin tsekkiläiset tulossivut, vielähän tässä on pari päivää sulkea nekin. Ja jos reitin varrelta tavataan joku katsoja kameran kanssa hänet vangitaan ja ammutaan aamunkoitteessa, mediasulun on pidettävä.



 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
:D Ei olisi pitänyt sanoa tätäkään asiaa ääneen. Ralliradion naisääni lähti jo, mutta viestien perusteella jo Ruotsiin saapuneelta Colin Clarkilta on otettu akkreditointi pois, eli häntä estetään FIA:n toimesta työskentelemästä. Colin suututtanut Paavi Todtin?

Twitterissä seuraavaa:

@voiceofrally
Rally Friends we are doing all we can to sort things out for this weekend Rally Sweden are being great and theres big support around service
 

kprt

Well-known member
Liittynyt
12.12.2009
Viestit
73
Sijainti
Vaasa
Otan nyt kantaa molempiin juttuihin koska en jaksa eritellä.... :rolleyes:

1. SVT 1 on Ruotsin YLE:n kanava ja sieltä on aina tullut Ruotsinrallin lähetys heidän omana tuotantona, eli vaikka WRC:llä on pasmat sekaisin niin se ei mitenkään vaikuta SVT:n lähetyksiin.... Ohjelmassa on yleensä hieman enemmän spekulointia ja kommentaattorin omia näkemyksiä, mutta kyllä ajokuvaakin tulee vaikka ehkä hieman enemmän Ruotsalisesta näkökulmasta ( siis kuskeista ).

2. Eiköhän tohon Prodriven soppaan ole aika helppo selitys.... Siis alunperin BMW halusi ostaa puolet Prodrivesta jotta Minin kehitystyö olisi paremmin BMW:n hanskassa, niinku tai niin antaa ymmärtää, mutta mikä juttu on suurimpana asiana Prodriven takana ?? Niin Aston Martin !!! Eli yrittikö BMW oikeasti ostaa puolet Aston Martinista ?? Sehän on Prodriven eli Richardsin omistuksessa.... ja kun ei Prodrive suostunut myymään puolet itestänsä ( siis Aston Martinista ) niin eiköhän silloin BMW porukka vedä muutkin hommat pois Prodrivesta eli Minin ??? Nyt tietysti selitellään kun Mini tekee Suzukit, tullaan kovaan ääneen ja kadotaan takavasemmalle vähin äänin tai ainakin yritetään kadota :ahem:
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8278
Tulee toki SVT:ltä (ennakkoklippejä testeistä löytyy jo nyt: http://svtplay.se/t/103701/motor ), mutta onhan siinä kansainvälisessä mielessä pieni sävyero että saadaanko rallista kuvaa maailmanlaajuiseen levitykseen vai tuleeko se vain yhdeltä ruotsinkieliseltä kanavalta.

Ja jos tuo radiohommakin kusee niin onkohan millään Ruotsin radiokanavalla omaa lähetystä rallista, vai muistelenko sittenkin vain jotain kotimaista talvirallia?
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
2. Eiköhän tohon Prodriven soppaan ole aika helppo selitys.... Siis alunperin BMW halusi ostaa puolet Prodrivesta jotta Minin kehitystyö olisi paremmin BMW:n hanskassa, niinku tai niin antaa ymmärtää, mutta mikä juttu on suurimpana asiana Prodriven takana ?? Niin Aston Martin !!! Eli yrittikö BMW oikeasti ostaa puolet Aston Martinista ?? Sehän on Prodriven eli Richardsin omistuksessa.... ja kun ei Prodrive suostunut myymään puolet itestänsä ( siis Aston Martinista ) niin eiköhän silloin BMW porukka vedä muutkin hommat pois Prodrivesta eli Minin ??? Nyt tietysti selitellään kun Mini tekee Suzukit, tullaan kovaan ääneen ja kadotaan takavasemmalle vähin äänin tai ainakin yritetään kadota :ahem:[/QUOTE]

Eikö tämä Mini ralliin ole Prodriven idea. BMW ei ole missään vaiheessa ollut tulossa ralliin mukaan. Prodrive sai idean että tehdään tuosta legendaarisesta Ministä ralliauto ja sai puhuttua Bemarin mukaan touhuihinsa. BMW ei myöskään ole missään vaiheessa ole halunnut kehitystyötä itselleen, moottorit tehtiin aluksi BMW Motorsportilla mutta nekin siirtyivät Prodriven hommiksi.

Toi Aston Martin on aikaa kaukaa haettua, omistajia ovat myös sijoitusyhtiöt ja Ford, joten ei siitä ihan niin vain puolia myydä Bemarille;)
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Toi Aston Martin on aikaa kaukaa haettua, omistajia ovat myös sijoitusyhtiöt ja Ford, joten ei siitä ihan niin vain puolia myydä Bemarille;)
Varsinkin kun Prodrive ei omista Aston Martinia. David Richards on mukana Aston Martinissa henkilökohtaisesti, ei Prodriven kautta.
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Varsinkin kun Prodrive ei omista Aston Martinia. David Richards on mukana Aston Martinissa henkilökohtaisesti, ei Prodriven kautta.

Niin sekin vielä:ahem: Tuppaa muutenkin olemaan nuo autotehdaiden/merkkien myynnit sen verran monimutkaista touhua että yhdeltä mieheltä ei mitään osteta:alppu:
 
Ylös