Ralliuutisia.

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Kolmas taho on vissiin joku Etelä-Afrikkalainen instanssi. Siellä taitaa olla toiveissa saada MM-ralli maahan myös.

Tuosta Motorsport Newsin kannesta on luettavissa toinenkin ralliuutinen: Guy Wilks aikoo osallistua BRC-sarjaan Twingolla.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Autosportillakin mainitaan asiasta, lopullisia julkistuksia odotellessa:

Red Bull is set to be announced as the new promoter of the World Rally Championship, AUTOSPORT understands.

The FIA, the sport's ruling body, opened a tender to find a new promoter for the WRC in February after the previous promoter, North One Sport, had its contract terminated when its parent company CSI went into administration.

Red Bull Media House was one of three candidates that had been shortlisted by the FIA for the role. The other two were a South African partnership and Eurosport.

The WRC manufacturers, teams and stakeholders were told about the deal during Rally Finland earlier this month.

Citroen boss Yves Matton, whose team is sponsored by Red Bull, believes the move will be good for the sport.

"I think [Red Bull] Media House promoting the championship would be a good thing, but it would be different from Red Bull, which is the team sponsor," said Matton.

"When they do something, they do it properly and they don't just want to make a good name with the promotion. If they choose to invest in the World Rally Championship then it's because they want to make a proper job, otherwise they would not even attempt to do it."

http://www.autosport.com/news/report.php/id/101750
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Kuulostaa ihan hyvältä hommalta. Josko tämä vuosia kestänyt rallin MM-sarjan alennustila viimein alkaisi mennä parempaan suuntaan.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Hyvältä kuulostaa! :alppu:

Vähän vaan kummastuttaa mikäli vielä samaan aikaan toimivat jonkun tiimin (Citroen tai VW) suurimpana sponsorina..
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Nyt täytyy kyllä jo kovaan ääneen huutaa että AIVAN MAHTAVAA! Lueskelin jostain aikasemmin, että tarjouskisassa olisi ollut Red Bullin lisäksi myös vielä Eurosport ja jokin nuu yksityinen taho. Hienoa että mediaseksikkäin yhtiö vei pisimmän korren.
Televisiointien kannalta Eurosport olisi ollut se paras vaihtoehto. Mutta sehän ei ole FIA:n prioriteettilistalla kärjessä. FIA:lle tärkeintä on bisnes - niin rallissa kuin F1:ssa kuin varmaan muissakin luokissa. Mahoney varmaan pyrkii rallin puolella vast. asemaan kuin don Berniellä on F1:ssa.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Televisiointien kannalta Eurosport olisi ollut se paras vaihtoehto.
Väittäisin että nuorekkaan RB:n kautta esim. nettisisältö paranee huomattavasti. Tulisiko jopa ilmaisia ströömejä power stageilta tai muuta mukavaa.

Muuttuukohan ralli nyt entistä enemmän show-maiseen suuntaan vai pitääkö FIA langat omissa kätösissään? Red Bull ja ralli yhdistelmästä tulee ensimmäisenä mieleen jättimäiset hyppyrit ja muu "pelleily".
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Väittäisin että nuorekkaan RB:n kautta esim. nettisisältö paranee huomattavasti. Tulisiko jopa ilmaisia ströömejä power stageilta tai muuta mukavaa.

Muuttuukohan ralli nyt entistä enemmän show-maiseen suuntaan vai pitääkö FIA langat omissa kätösissään? Red Bull ja ralli yhdistelmästä tulee ensimmäisenä mieleen jättimäiset hyppyrit ja muu "pelleily".
Kai se "manageri" tuo omat mausteensa soppaan aika vahvasti mukaan. Eikös nämä tupla-pätkät (eli kahdesti ajettavat) tulleet pitkälti David Richardsin ideoinnin myötä, kun piti yrittää jalostaa Rallistakin F1:n kaltainen mediaseksikäs laji ja tuoda se pois metsien keskeltä.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Paha sanoa, olisiko Eurosportilta taaskaan irronnut aamuyön koosteita enempää ruutuaikaa (jotain Montea lukuunottamatta). Illan päätteeksi tulevia koosteita ei ole jaksanut katsoa enää vuosiin, senpä takia ainakin itselle maistuisi nimenomaan lisääntyvä nettitarjonta ja live-seuraaminen. Ehkä jotain sen tapaista, mitä näytettiin viime vuonna kokeilumielessä jostain MM-asvalttirallista. Siinä kokeilussa kuvanlaatukin oli sitä luokkaa, että sitä kelpasi katsella koko ruudulta (ei ollut mitään Katsomo-#¤%aa).
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Paha sanoa, olisiko Eurosportilta taaskaan irronnut aamuyön koosteita enempää ruutuaikaa (jotain Montea lukuunottamatta). Illan päätteeksi tulevia koosteita ei ole jaksanut katsoa enää vuosiin, senpä takia ainakin itselle maistuisi nimenomaan lisääntyvä nettitarjonta ja live-seuraaminen. Ehkä jotain sen tapaista, mitä näytettiin viime vuonna kokeilumielessä jostain MM-asvalttirallista. Siinä kokeilussa kuvanlaatukin oli sitä luokkaa, että sitä kelpasi katsella koko ruudulta (ei ollut mitään Katsomo-#¤%aa).
Niin pitkään kun Eurosport EI ole ollut missään virallisessa roolissa WRC-eventtien suhteen niin tuskinpa heillä on ollut mitään tarvetta panostaa myöskään TV-tuontantoon. Monten kisojen osalta heidän työnäytteensä on kuitenkin ollut 10+
Tänä vuonna lauantain osalta Maikkarilla oli havaittavissa sentään jotain yritystä näiden normaalien varikkolla kuvattujen diibadaaba haastattelujen sijaan. Harmi vain että tekninen toteutus mm. striimin jouheuden suhteen oli mitä oli.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Väittäisin että nuorekkaan RB:n kautta esim. nettisisältö paranee huomattavasti. Tulisiko jopa ilmaisia ströömejä power stageilta tai muuta mukavaa.

Muuttuukohan ralli nyt entistä enemmän show-maiseen suuntaan vai pitääkö FIA langat omissa kätösissään? Red Bull ja ralli yhdistelmästä tulee ensimmäisenä mieleen jättimäiset hyppyrit ja muu "pelleily".
FIA lienee asettanut jonkinlaiset raamit mitä saa ja mitä pitää tehdä. Onko Red Bull Media Housen muista projekteista kokemusta? Niistä voisi vähän saada osviittaa - jos nyt WRC ehkä ihan omanlaisensa onkin vaatimusten suhteen.
Kai se "manageri" tuo omat mausteensa soppaan aika vahvasti mukaan. Eikös nämä tupla-pätkät (eli kahdesti ajettavat) tulleet pitkälti David Richardsin ideoinnin myötä, kun piti yrittää jalostaa Rallistakin F1:n kaltainen mediaseksikäs laji ja tuoda se pois metsien keskeltä.
Tuplapätkät on ihan järjestelyiden suhteen perusteltuja, televisioinnista puhumattakaan. On ne tuplatkin metsien keskellä useimmiten, enkä muutenkaan näe miten kyseinen järjestely lajia yhtään F1-maisempaan suuntaan on vienyt, aika kaukana ollaan yhden rinkulan kiertämisestä vielä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
FIA lienee asettanut jonkinlaiset raamit mitä saa ja mitä pitää tehdä. Onko Red Bull Media Housen muista projekteista kokemusta? Niistä voisi vähän saada osviittaa - jos nyt WRC ehkä ihan omanlaisensa onkin vaatimusten suhteen.
Jotain taitolentojutskia RBMH ainakin oli organisoimassa muutamia vuosia sitten. Muuta ei nyt juuri tule mieleen (paitsi että Dietrich Mateisch omistaa mm. yhden jääkiekkojoukkueen, joka kantaa nimeä Red Bull Salzburg).

Tuplapätkät on ihan järjestelyiden suhteen perusteltuja, televisioinnista puhumattakaan. On ne tuplatkin metsien keskellä useimmiten, enkä muutenkaan näe miten kyseinen järjestely lajia yhtään F1-maisempaan suuntaan on vienyt, aika kaukana ollaan yhden rinkulan kiertämisestä vielä.
Jo 1991 Hannu Mikkola suunnitteli että Suurajot ajettaisiin tiiviinä 2-päiväisenä tapahtumana max. 100 km säteellä Jyväskylästä. N. about 100 EK-kilometriä sisältävä lenkki ajettaisiin ensin yhtenä päivänä ja tultaisiin johonkin Jämsään yötauolle ja toisena päivänä ajettaisiin samat pätkät käänteisessä järjestyksessä ja vastakarvaan. Reitille olisi Hannun mielestä pitänyt sisällyttää myös useampia stadion-tyyppisiä yleisöerikoiskokeita, koska "nykyihminen" (1991) on niin kiireinen ettei hän ehdi rymyämään missän metsäerikoiskokeiden varsilla vaan show pitää tuoda kompaktissa muodossa helposti saataville. Hannu myös ideoi katsojien istuttamista varta vasten rakennettuihin putkikatsomoihin, joissa sitten hodareiden ja limunaatin myyjät voisivat heitä palvella...:doubtful:
Samassa artikkelissa Hannu myös ideoi että MM-ralleja ajettaisiin vuosittain maksimissaan kahdeksan kappaletta ja että mukaan huolittaisiin vain jokunen kymmenen koko sarjan kiertävää ammattikuljettajaa ynnä kymmenkunta parasta kunkin maan kansallisen sarjan kärkinimeä. Nousevien tähtien olisi sitten ollut todistettava kykynsä ensin kansallisella ja EM-tasolla ennenkuin osallistumisoikeus MM-sarjaan myönnettäisiin.
Ns. autourheilupoliittisista syistä tuohon kahdeksan MM-rallin sarjaan olisivat automaagisesti kuuluneet vain Monte Carlo, Safari ja RAC. Viiden muun rallin osalta olisi kierrätetty sitten halukkaita esim. niin että Suurajot ja Ruotsin ralli olisi ajettu vuorovuosina.:doubtful:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jo 1991 Hannu Mikkola suunnitteli että Suurajot ajettaisiin tiiviinä 2-päiväisenä tapahtumana max. 100 km säteellä Jyväskylästä. N. about 100 EK-kilometriä sisältävä lenkki ajettaisiin ensin yhtenä päivänä ja tultaisiin johonkin Jämsään yötauolle ja toisena päivänä ajettaisiin samat pätkät käänteisessä järjestyksessä ja vastakarvaan. [jne.]
Löytyisikö tuo ehdotus vuoden 1991 Vauhdin Maailmoista? Olisi näppärästi luettavissa, kun on vuosikerta tuossa melkein käden ulottuvilla.

Ei Hannu kyllä täysin väärässäkään ole. Toki osa rallikansaa on sitä metsänrymyäjää, mutta myös sellainen väki haluaa ralleja katsoa, jotka ovat tottuneet palveluihin (ja ovat valmiita maksamaan niistä). Siihen se "nykyihminen" viitannee, että ollaan vaativampia - ja vähemmän itseohjautuvia - kuin ennen.

Reitillisesti Hannun ideassa on järkeä ehkä järjestäjän kannalta, mutta yleisön kannalta olisi järkevämpää järjestää ne saman pätkän ajelut samana päivänä, ettei tarvitse siirtyillä. Paljon helpompaa on siirtää kilpailijakolonnaa, kun epäorganisoiduisti käyttäytyviä katsojamassoja. Siispä, ralli tulkoon valmiin yleisön luo eikä päinvastoin. Vähemmän häiriötä myös sivullisille.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
Promoottorin löytymisen myötä rallin MM-sarjassa voidaan alkaa muiden ongelmien ratkomiseen ja kun ongelmat saadaan ratkaistua nousee rallin MM-sarja uuteen kukoistukseen.

Jos Red Bull onnistuu tuomaan rallin MM-sarjalle näkyvyyttä se ilman muuta tekee rallin MM-sarjasta kiinnostavan autonvalmistajien silmissä ja sitten saadaan lisää autonvalmistajia mukaan, joka lisää kilpailua, joka taas tarkoittaa sitä, että Loeb saa lisää todellisia haastajia ja katsojien kiinnostus kasvaa kun Loeb ei aina voita.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7568
Toivottavasti tämä onnistuu. Ei kuitenkaan vielä lipaista. Eli jos Loeb lopettaa ja Red Bull siirtyy Volkkarin leiriin, niin Citikan nykymuotoinen jatko on vaakalaudalla. Toivottavasti Loeb jatkaa vielä vuoden niin saadaan ainakin kolme kilpailukykyistä tallia ensikaudelle ja Loeb järkyttävän 10-putken täyteen.

e: Ei taidetakkaan nähdä Polo WRC:tä tällä kaudella tositoimissa.
 
Viimeksi muokattu:

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Reilukerhosta moi!

Volkswagenin Polo R WRC -autoa ei nähdä rallin MM-sarjassa tällä kaudella.

Aiemmin uutisoitiin, että Volkswagen olisi päässyt Kansainvälisen autoliiton FIA:n kanssa sopimukseen siitä, että se pääsee ajattamaan Poloa Sardinian MM-rallin yhteydessä lokakuussa. Tarkoituksena oli, Sebastien Ogier olisi ajanut Volkswagenilla kilpailun ulkopuolella testimielessä.

MTV3.fin tietojen mukaan Volkswagenin ehdotus ei kuitenkaan toteudu. Sardinian-matka jää saksalaistiimiltä haaveeksi Citroenin vahvan vastustuksen vuoksi. Rallin MM-sarjaa Sebastien Loebin johdolla hallinnut Citroen ei halua, että Volkswagen pääsee vertailemaan Polon aikoja muiden tallien kalustoon.

Mtv3
Citikkahan jo toivotti Volkkarin tervetulleeksi sarjaan ja toivoi tiukkaa kilpailua. Lienee Polon kehityksestä kantautunut huolestuttavia uutisia, kun laitetaankin yhtäkkiä hanttiin.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Ehkä siellä on viime viikkoina pipa sen verran kiristynyt (rahoitus, Loebin mahdollinen lopettaminen, kumpi talli saa Red Bullin rahat jne.), ettei ole tarvetta antaa mitään helpotusta VW:lle ilmaiseksi. Ja onko ne edes missään vaiheessa sanoneet, että VW:n kokeilu heille käy (en ainakaan muista).
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Citikkahan jo toivotti Volkkarin tervetulleeksi sarjaan ja toivoi tiukkaa kilpailua.
Siitähän se kilpailu sitten alkoi, tiukkana ja kovana jo ennen kuin Volkkari on saanut autoa viivalle.

Tätä se on, kun autotehtaat ovat mukana päättämässä. Jos sarja olisi oikeasti järjestäjä- tai promoottorivetoinen, niin tärkeintä olisi saada autoja viivalle ja sääntöjä muokattaisiin tarvittaessa sen mukaan. Citroenilla ei olisi asiaan mitään sanomista.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Siitähän se kilpailu sitten alkoi, tiukkana ja kovana jo ennen kuin Volkkari on saanut autoa viivalle.

Tätä se on, kun autotehtaat ovat mukana päättämässä. Jos sarja olisi oikeasti järjestäjä- tai promoottorivetoinen, niin tärkeintä olisi saada autoja viivalle ja sääntöjä muokattaisiin tarvittaessa sen mukaan. Citroenilla ei olisi asiaan mitään sanomista.
Silloin jos tehdään jotain joka (ilmeisesti) ei löydy säännöistä, tarvitaan osallistujien hyväksyntä. Noin se F1:n puolella menee, ja sama FIA se on WRC:nkin johdossa. Jos mukana olisi vaikkapa viisi tehdastallia, niin yhdellä ei olisi niin isoa sananvaltaa (paitsi tietysti tapauksissa, joissa vaaditaan yksimielisyys - kuten tällaisissa yleensä vaaditaan).

Reilukerhomeininki ei kuulu MM-sarjaan, joten sikäli ymmärrän Citroënin vastustuksen, mutta kaiketi FIA halutessaan voisi sallia Polon käytön nolla-autona vastustuksesta huolimatta, jos välttämättä haluaisi.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Silloin jos tehdään jotain joka (ilmeisesti) ei löydy säännöistä, tarvitaan osallistujien hyväksyntä. Noin se F1:n puolella menee, ja sama FIA se on WRC:nkin johdossa. Jos mukana olisi vaikkapa viisi tehdastallia, niin yhdellä ei olisi niin isoa sananvaltaa (paitsi tietysti tapauksissa, joissa vaaditaan yksimielisyys - kuten tällaisissa yleensä vaaditaan).
Toki tiedän miten asia on ja samalla väitän, että tuo on keskeinen syy sille, miksi FIA:n sarjat ovat kilpailultaan heikkoja. Mallia pitäisi ottaa FIM:stä ja Nascarista, jos halutaan kilpailukykyistä kalustoa viivalle ja viihdearvoa sarjalle,

Toki ymmärrän, että kun tuote on heikko, niin tunkua viivalle ei ole ja siksi jossain mielessä on perusteltua, että niistä parista valmistajasta pidetään kiinni. Jos halutaan tallien sitoutumista markkina-arvoltaan heikkoon sarjaan, niin se valitettavasti tarkoittaa, että talleille on annettava jotain. Tavoitteen pitäisikin olla, että valmistajat haluavat sarjaan mukaan, vaikka niillä ei olisi mitään sanomista mihinkään.
 
Ylös