Ralliuutisia.

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ehkäpä Citikan pärjäämisen WRC:ssä osittain selittää sekin, että tierallit ovat ainoa autourheiluluokka, johon ranskistallitäysillä panostaa, Fordilla kun eri luokkia, joihin se osallistuu on enemmän, eikä emoyhtiö Jenkeissä välttämättä järin suurta arvoa tällaiselle "korpiseutukilpailuille" anna:
http://racing.ford.com/
Pointti oikein, johtopäättely väärin. Ford ei panosta tarpeeksi Malcolmin catering-tallin pyörittämiseen, mutta Fordin P-Amerikan toiminta ei ole mitenkään pois siitä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Pointti oikein, johtopäättely väärin. Ford ei panosta tarpeeksi Malcolmin catering-tallin pyörittämiseen, mutta Fordin P-Amerikan toiminta ei ole mitenkään pois siitä.
On se johtopäätös siinä mielessä oikea, että USA:n konttoria, joka kuitenkin viimekädessä raha-asioista yms. päättää, ei ralli lajina kiinnosta likikään niin paljoa kuin Eurooppalaisia kilpakumppaneitaan. Tällä puolen Atlantin kun ei ole mitään NASCARia viemässä niitä rahoja ja/tai jakamassa mielenkiintoa.
FIA:n pitäisi antaa lisää siimaa M-Sportin ja Prodriven ja TMR:n kaltaisille toimijoille ja vastaavasti vähentää autonvalmistajien (siis Fordin, BMW:n etc.) roolia mm. auton ja tarvittavien kehitysosien luokittelussa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Lopulta ylin käsky toki tulee Michiganista, mutta eikö tämä ole kuitenkin Ford of Europen heiniä?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Lopulta ylin käsky toki tulee Michiganista, mutta eikö tämä ole kuitenkin Ford of Europen heiniä?
Ymmärsin viime talvena että Wilsonin catering firma joutui vääntämään kättä nimenomaan USA:n pääkonttorin kanssa siitä, onko rallin WRC sarjaan satsaaminen enää kokonaisedullista vai ei. USA:n päässä ei oltu niinkään vakuuttuneita siitä, että jatkuva Citruunalta kuokkaan ottaminen palvelisi yhtään mitään tarkoitusperiä.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7568
Toivottavasti VAG:in sarjaan tuleminen lisäää myös Detroitin herrojen mielenkiintoa. Parempi M-sport mukana antamassa ajopaikkoja, kuin ei ollenkaan.

e: Ja onhan Toyotakin joskus lähitulevaisuudessa mukaan tulossa.
 
Viimeksi muokattu:

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Ei ollut ainoa pahan näköinen ulosajo Pike's Peakissa. Jeremy Foley luisui ulos tieltä vuorenrinnettä järkyttävän näköisesti alas pyörien. Tuli ihan mieleen Latvalan onnettomuus Portugalissa 2009.

https://www.youtube.com/watch?v=iRaA1EUAoTo

Onneksi kuski ja kartturi ilmeisesti selvisivät vähin vammoin:
From his facebook post a few minutes ago

"I thought I posted already, but Yuri and I are ok. A little beaten up but nothing major. Thank you so much to everyone for the kindness and support! What a wonderful feeling to feel so loved!"
http://www.sccaforums.com/forums/forumid/7/postid/434168/scope/posts
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Ei ollut ainoa pahan näköinen ulosajo Pike's Peakissa. Jeremy Foley luisui ulos tieltä vuorenrinnettä järkyttävän näköisesti alas pyörien. Tuli ihan mieleen Latvalan onnettomuus Portugalissa 2009.
Olipahan rajuja mällejä, jälleen kerran loistava osoitus nykykilpureiden turvallisuudesta. Kyllä tämä Foleyn mälli taitaa silti olla kertaluokkaa kovempi kuin Latvalan tempaus (yhtään väheksymättä), nuo kivet olisivat voineet tehdä todella pahaa jälkeä.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Jälleen oli katsojat lähellä kuolemaa.

Idiootit eivät maailmasta hevin lopu.
Parempi on pysyä kotona ja pitää kypärä päässä, maailma on vaarallinen paikka.

Holhous jaj turvajärjestelynatsismi menee siinä vaiheessa yli, kun onnettomuusskenaariot ovat tasoa, että "mitä jos jarru hirtää kiinni". Fakta on, että aina voi sattua jotain, maailmassa ei turvallisia paikkoja ole. Ei edes sisäkaarteessa.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7568
Parempi on pysyä kotona ja pitää kypärä päässä, maailma on vaarallinen paikka.

Holhous jaj turvajärjestelynatsismi menee siinä vaiheessa yli, kun onnettomuusskenaariot ovat tasoa, että "mitä jos jarru hirtää kiinni". Fakta on, että aina voi sattua jotain, maailmassa ei turvallisia paikkoja ole. Ei edes sisäkaarteessa.
Tuo on ihan totta. Monikaan ei varmaan tule ajatelleeksi "yli turvallisessa" Neste rallissa, että se auto voi tulla sieltä nypyltä silmille, vaikka olisi luotisuora tie.
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Huh, olipas ilkeen näkösiä tilanteita :eek!:
Varsinkin tuo Foleyn kieriminen näytti kyllä siltä, että ois voinu olla aineksia pahempaankin.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Kuolemaa kannattaisi kuitenkin mennä uhmaaman jonnekkin, missä muut eivät joudu siitä välittämään. Kuskeille ja monelle muulle osalliselle varmaan ei ole ihan ok, että katsojat seisovat siellä minne auto menee pienestäkin virheestä tai viasta.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Holhous jaj turvajärjestelynatsismi menee siinä vaiheessa yli, kun onnettomuusskenaariot ovat tasoa, että "mitä jos jarru hirtää kiinni". Fakta on, että aina voi sattua jotain, maailmassa ei turvallisia paikkoja ole. Ei edes sisäkaarteessa.
Sue_me taisi kuitenkin ottaa kiinni noista videolla näkyvistä, typerässä paikassa ulkomutkassa seisoskelevista kolloista. Ei ole mielestäni yliholhousta kieltää yleisöä seisomasta ulkokaarteessa tuollaisessa nopeavauhtisessa mutkassa.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/2012/08/1597460/toyota-palaa-mm-ralliin-jo-elokuussa---toivottavasti-tasta-alkaa-uusi-dynastia

Toyota Yaris nähdään jo elokuussa ajettavassa Saksan MM-rallissa.

Kyse ei ole kuitenkaan Toyotan kehitteillä olevasta WRC-kilpurista vaan R1A-luokituksen täyttävästä autosta. Isolde Holderied ajaa TMG Yaris R1A:lla nolla-autona Trierin seudun asvalttiteillä.

- TMG:lle (Toyota Motorsport GmbH) on sykähdyttävää palata ralliin - lajiin, jossa se nauttinut suunnattomasti menestystä menneisyydessä, Toyota Motorsportin puheenjohtaja Yoshiaki Kinoshita kertoo.

Toyotan mukaan autolla voi osallistua ensi kaudella MM-sarjaan R1A-sääntöjen alla, kunhan Kansainvälinen autoliitto FIA luokittelee sen loppuvuodesta. Auton hinnaksi on arvioitu noin 22 500 euroa.

- Olemme saaneet jo useita tiedusteluja autosta, joten tiedämme, että uudelle Toyotalle löytyy kiinnostusta rallin parista. Toivon, että tästä alkaa TMG:n uusi rallidynastia, Kinoshita sanoo.

Vuonna 1999 rallin MM-sarjan jättänyt Toyota on saavuttanut kolme valmistajien titteliä. Juha Kankkunen ajoi Toyota Celicalla kuljettajien maailmanmestariksi kaudella 1993.

Tiettävästi Toyota puuhaa paluuta MM-ralleihin WRC-autolla kaudella 2014
Lainasin koko uutisen, ettei muiden tarvitse avata linkkiä ja tukea ko. lafkaa :eek:
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Sue_me taisi kuitenkin ottaa kiinni noista videolla näkyvistä, typerässä paikassa ulkomutkassa seisoskelevista kolloista. Ei ole mielestäni yliholhousta kieltää yleisöä seisomasta ulkokaarteessa tuollaisessa nopeavauhtisessa mutkassa.
Videoista näkee, ettei porukkaa ole kuin mutkan alkuosassa. Tyhjää on jo niillä kohdin kun mutka kiristyy ja auto puskee lepikkoon. En varsinaisesti pitäisi noiden ihmisten katselupaikkaa vielä "idioottimaisena". Leveä, hyväkuntoinen asfaltti, joten lähes lottovoittotodennäköisyydestä puhutaan, että yksikään auto puskee tuolta kohden ihan suoraan pihalle. Paikka on ehkä rohkea, mutta kait siitä näki hyvin. Puuta lakosi, mutta ymmärtääkseni kukaan ei kuollut. Olisi tietysti voinut, mutta niin sitä voi saada puukosta lähikaupan ryöstössäkin. Ei lähikauppoja kannata silti puukon pelossa vältellä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tuo on ihan totta. Monikaan ei varmaan tule ajatelleeksi "yli turvallisessa" Neste rallissa, että se auto voi tulla sieltä nypyltä silmille, vaikka olisi luotisuora tie.
Komps. Tietyt riskit pitää vaan hyväksyä tai sit pysytellä kotona TV:n ääressä. Ja jos sinne penkalle menee seisoskelemaan, niin pitää pitää korkki kiinni ja refleksit muutoinkin siinä kunnossa että ehtii alta pois jos auto näyttäisi tulevan syliin.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Ylös