Silk Cut Jaguar
Well-known member
- Liittynyt
- 18.6.2007
- Viestit
- 3532
Hups, olin lukenut tuon aiemmin, enkä enää lukenut uudelleen...
Sama juustohöylän takasiiveltä kuvattuna:.. ja näin käy kun 1400 hp:n juustohöylä lähtee Pikes Peakissa omille teilleen:
WRC:llä ei ajeta alueellisia mestaruussarjoja (EM, SM). Ei kilpailuihin osallistumista ole käsittääkseni missään kielletty ja meillä saa osallistua vielä SuomiCuppiinkin.Eikös jossain vaiheessa ollut sellaistakin ilmaa, että WRC kalustolla ei saisi osallistua kansallisiin ralleihin, vaan niiden käyttö olisi rajattu pelkästään MM-osakilpailuihin....
Nyt kuitenkin näyttää tuolla Merikievari-rallissa olevan yksi kpl Mini Countryman S WRC autoja mukana.:doubtful:
Turvallisuus ja spoilerit eivät oikein käy yksiin. Mutkanopeudet ovat suurin turvallisuusongelma jo nykyautoissa, siipiä kasvattamalla ne tuskin laskisivat.Kannattaisin MM-tasolle autoiksi konseptia, jossa tekniikka olisi yksinkertaista ja turvallista, mutta autot ulkoisesti näyttävän näköisiä levikkeineen ja spoilereineen.
Täältä ääni tuontyyppiselle ratkaisulle myös.Kannattaisin MM-tasolle autoiksi konseptia, jossa tekniikka olisi yksinkertaista ja turvallista, mutta autot ulkoisesti näyttävän näköisiä levikkeineen ja spoilereineen.
Komps :ahem:Täältä ääni tuontyyppiselle ratkaisulle myös.
Ongelmana ei ole spoilerit ja kasvanut mutkanopeus (jos konetehot pysyvät maltillisina ja rengaskoot/seokset kurissa eikä esim. aktiivisia voimansiirron hiluja sallita = kaarrenopeudet pysynevät ok) vaan autotehtaiden halu pitää auto mahdollisimman paljon vakion näköisenä mm. markkinoinnin vuoksi.
Esimerkki tälläisesta tylsyydestä on mm. -99 WRC Focus. Tylsemmän ja vakiomman näköistä WRC:tä saa turhaan hakea.
Perusteletko vähän? Siis jos moni asiantuntija on sitä mieltä, että mutkanopeudet ovat keskeinen turvallisuusongelma nykyisissä ralliautoissa, joissa ei siipiä ole nimeksikään, niin miten ne eivät olisi ongelma, jos siipien kokoa kasvatettaisiin? Toki mekaanista pitoa voitaisiin säännöillä heikentää, mutta suunta olisi tyystin väärä: nopeussa mutkissa vauhti siipien avulla nousisi ja hitaissa mutkissa mekaanisen pidon heikkenemisen myötä laskisi. Eihän siinä olisi mitään järkeä.Ongelmana ei ole spoilerit ja kasvanut mutkanopeus (jos konetehot pysyvät maltillisina ja rengaskoot/seokset kurissa eikä esim. aktiivisia voimansiirron hiluja sallita = kaarrenopeudet pysynevät ok)...
Jo pienillä yksityiskohdilla saa perus-kauppakassiinkin räväkämpää ilmettä ilman Pikes Peak -kokoluokan helma-spoileriviritelmiä. Tykkäsin aikoinaan kovasti Mäkisen Tompan Nissan Pulsar/Sunny GTi - R:n scoopista konepeitolla:Täältä ääni tuontyyppiselle ratkaisulle myös.
Ongelmana ... ...autotehtaiden halu pitää auto mahdollisimman paljon vakion näköisenä mm. markkinoinnin vuoksi.
Esimerkki tälläisesta tylsyydestä on mm. -99 WRC Focus. Tylsemmän ja vakiomman näköistä WRC:tä saa turhaan hakea.
Minusta tämä keskustelu lähti siitä, että rallia katsoessa pitää olla valppaana, vaikka olisi kuinka turvallisella ja virallisella katsoja-alueella. Kuten hyppyjen alastuloissa, missä monessa paikassa siimat ovat aika lähellä tietä. Ei kukaan väittänyt mitään, että järjeställä ei olisi vastuuta katsojien sijoittumisesta.Eemeli82 puhuu pelkkää asiaa.
Osa Portugalin 1986 itsemurhakandidaattikatsojistakin syytti kuskia, vaikka kaikki normaalin maalaisjärjen omaavat tietävät että vika löytyy ihan jostain muualta.
Katsojat voisivat kyllä katsoa peiliin jo ennen pätkille lähtemistä ja miettiä näkyykö peiliruudussa pönttö vai järkimies/-nainen. Jos päätyy ensimmäiseen vaihtoehtoon, kannattaa pysyä kotona. Jollei siitä huolimatta tajua pysyä kotona, pahimmassa tapauksessa voi seuraukset lukea seuraavan päivän lehdestä ilman ns. friikkionnettomuuttakin. Ja sitä ei kukaan oikeasti moottoriurheilun päälle ymmärtävä halua jo lajin jatkuvuudenkin kannalta.
WTF :yuck:Mielummin ajelevat vaikka kaksivetoisilla, nykyistä puolta pienemmillä moteilla ja vaikka slickseillä, kunhan vain autot näyttääkin joltain. Kyllä jäisi rallit katsomatta, mikäli kaikki ralli kotterot näyttäisi yhtä mopoilta, kuin esim tuo nykyinen M-sportin Fiesta R2..
Ihmeesti jaksavat esim. Jenkeissä valmistajat panostaa Nascariin (Dodgen poislähtöä lukuunottamatta) vaikka kilpureiden yhteys esikuvamalleihinsa katukuvassa on köykäinen ulkonäöllisestikin. :frank:Niin ja kyllähän nuo autovalmistajat mielellään mainostavat myös eri prototyyppi ym luokissa joissa auton erottaa lähinnä valojen ja maskin muodosta (mikäli niistäkään), joten ei sen kiinnostuksen pelkästään auton ulkonäöstä pitäisi olla kiinni.
Kyllä nuo "mopot" (Fiestat ja Civicit) vaan kummasti olisivat mielekkäämpää katsottavaa jos ne potkisivat takaapäin. Miettikää kymmentä tonnia laulava Type R, joka tulee poikittain. Vähänkuin BDA:t. S2000 onkin siitä hyvä luokka, että kun niillä ajetaan kovaa niin se on näyttävää ja äänekästä. WRC taas on näyttävää, kun ei ajeta kovaa.Olenko minä ainut, jonka mielestä levikkeet ja siivet eivät kuulu ralliautoon, vaan tuunaukseen (ja siksi ovat lähinnä :yuck? Rallin pointti on nimenomaan ollut ajelu niillä kauppakasseilla (ja alunperin niillä samoilla teillä joilla niillä muutenkin ajeltiin). B-ryhmän aikaan homma lähti totaalisesti lapasesta ja ne laatikot olivat aivan karmean näköisiä. Toivottavasti mihinkään sellaiseen ei ikinä palata (onneksi ei ole paljon pelkoakaan).
AKK Sports Oy:n toimitusjohtaja Jarmo Mahonen siirtyy kansainvälisen autoliitto FIA:n palvelukseen vastuualueenaan kansainvälisen liiton rallitoiminnot. Hän aloittaa uudessa toimessaan 1. lokakuuta 2012 toimipaikkanaan Geneve, Sveitsi.
- FIA:n puheenjohtaja Jean Todt on halunnut vastata rallilajien tulevaisuuden haasteisiin organisoimalla uudelleen myös kattojärjestön toimintaa. Nimitykseni on yksi toimenpiteistä tässä prosessissa, Mahonen toteaa.
AKK Sports Oy
BDA Esko onkin sääntöä vahvistava poikkeus. Joku normi 13-satanen kenttiläinen tai Tanen Ohari ei sitten kuulostakaan enää miltään. Itseasiassa 4-ryhmän Ascona 400 tai Mitsu 2000 Turbo ei nekään kuulosta yhtään miltään BDA:n höpötyksen rinnalla.Kyllä nuo "mopot" (Fiestat ja Civicit) vaan kummasti olisivat mielekkäämpää katsottavaa jos ne potkisivat takaapäin. Miettikää kymmentä tonnia laulava Type R, joka tulee poikittain. Vähänkuin BDA:t. S2000 onkin siitä hyvä luokka, että kun niillä ajetaan kovaa niin se on näyttävää ja äänekästä. WRC taas on näyttävää, kun ei ajeta kovaa.
Kuka on puhunut mistään henkka_ok:n "märkä-uni-amis-colollasta"? Nykyisen malliset wrc:t on ulkonäöllisesti ihan ok, mutta noista en kyllä yhtään nykyistä enempää haluaisi normi henkilöauton näköisiä tapahtuipa muuten säännöille ihan mitä tahansa.WTF :yuck:
Joo alusiipi vaan kontin päälle ja kaik on hyvin, kaupan päälle vielä 18" vanteet ja tribaalitarrat ni on näyttävää..
Mää oon vissii vaa omituinen kun rallin näyttävyys tulee ihan jostain muusta ku jonkun yksittäisen auton maalauksesta tai spoilereista. Kukin tyylillään.Kuka on puhunut mistään henkka_ok:n "märkä-uni-amis-colollasta"? Nykyisen malliset wrc:t on ulkonäöllisesti ihan ok, mutta noista en kyllä yhtään nykyistä enempää haluaisi normi henkilöauton näköisiä tapahtuipa muuten säännöille ihan mitä tahansa.