Ralliuutisia.

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1371
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Eikös jossain vaiheessa ollut sellaistakin ilmaa, että WRC kalustolla ei saisi osallistua kansallisiin ralleihin, vaan niiden käyttö olisi rajattu pelkästään MM-osakilpailuihin....
Nyt kuitenkin näyttää tuolla Merikievari-rallissa olevan yksi kpl Mini Countryman S WRC autoja mukana.:doubtful:
WRC:llä ei ajeta alueellisia mestaruussarjoja (EM, SM). Ei kilpailuihin osallistumista ole käsittääkseni missään kielletty ja meillä saa osallistua vielä SuomiCuppiinkin.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Kannattaisin MM-tasolle autoiksi konseptia, jossa tekniikka olisi yksinkertaista ja turvallista, mutta autot ulkoisesti näyttävän näköisiä levikkeineen ja spoilereineen.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Kannattaisin MM-tasolle autoiksi konseptia, jossa tekniikka olisi yksinkertaista ja turvallista, mutta autot ulkoisesti näyttävän näköisiä levikkeineen ja spoilereineen.
Turvallisuus ja spoilerit eivät oikein käy yksiin. Mutkanopeudet ovat suurin turvallisuusongelma jo nykyautoissa, siipiä kasvattamalla ne tuskin laskisivat.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Kannattaisin MM-tasolle autoiksi konseptia, jossa tekniikka olisi yksinkertaista ja turvallista, mutta autot ulkoisesti näyttävän näköisiä levikkeineen ja spoilereineen.
Täältä ääni tuontyyppiselle ratkaisulle myös.

Ongelmana ei ole spoilerit ja kasvanut mutkanopeus (jos konetehot pysyvät maltillisina ja rengaskoot/seokset kurissa eikä esim. aktiivisia voimansiirron hiluja sallita = kaarrenopeudet pysynevät ok) vaan autotehtaiden halu pitää auto mahdollisimman paljon vakion näköisenä mm. markkinoinnin vuoksi.
Esimerkki tälläisesta tylsyydestä on mm. -99 WRC Focus. Tylsemmän ja vakiomman näköistä WRC:tä saa turhaan hakea.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Täältä ääni tuontyyppiselle ratkaisulle myös.

Ongelmana ei ole spoilerit ja kasvanut mutkanopeus (jos konetehot pysyvät maltillisina ja rengaskoot/seokset kurissa eikä esim. aktiivisia voimansiirron hiluja sallita = kaarrenopeudet pysynevät ok) vaan autotehtaiden halu pitää auto mahdollisimman paljon vakion näköisenä mm. markkinoinnin vuoksi.
Esimerkki tälläisesta tylsyydestä on mm. -99 WRC Focus. Tylsemmän ja vakiomman näköistä WRC:tä saa turhaan hakea.
Komps :ahem:
Joku alkuaikojen Seat Cordoba oli siviiliautona varsin mitäänsanomattoman näköinen vehjes, mutta WRC korisarjalla siitäkin saatiin jollain tapaa siedettävä. Samoin nämä F2 KitCarit, eritoten 206 Maxi, Megane ja Escort Maxi olivat ihan hyvän näköisiä, vaikka lähtökohta kaikissa oli harvinaisen tylsä.
Ennen wanhaan joku Lancia Stratos ja Lancia 037 olivat ihan kelpo pelejä ilman mitään ylimääräisiä hilavitkuttimiakin. Tosin en tiedä millaiselle apinalle Stratoksen ergonomia oli suunniteltu. Normaalille 190 senttiselle ei-maratoonarin näköiselle miehelle se ei ainakaan oltu tarkoitettu.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Ongelmana ei ole spoilerit ja kasvanut mutkanopeus (jos konetehot pysyvät maltillisina ja rengaskoot/seokset kurissa eikä esim. aktiivisia voimansiirron hiluja sallita = kaarrenopeudet pysynevät ok)...
Perusteletko vähän? Siis jos moni asiantuntija on sitä mieltä, että mutkanopeudet ovat keskeinen turvallisuusongelma nykyisissä ralliautoissa, joissa ei siipiä ole nimeksikään, niin miten ne eivät olisi ongelma, jos siipien kokoa kasvatettaisiin? Toki mekaanista pitoa voitaisiin säännöillä heikentää, mutta suunta olisi tyystin väärä: nopeussa mutkissa vauhti siipien avulla nousisi ja hitaissa mutkissa mekaanisen pidon heikkenemisen myötä laskisi. Eihän siinä olisi mitään järkeä.

Autonvalmistajien halusta säilyttää autot sen näköisinä kun kaupasta saa olen samaa mieltä, mutta se on syy, ei ongelma.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Täältä ääni tuontyyppiselle ratkaisulle myös.

Ongelmana ... ...autotehtaiden halu pitää auto mahdollisimman paljon vakion näköisenä mm. markkinoinnin vuoksi.
Esimerkki tälläisesta tylsyydestä on mm. -99 WRC Focus. Tylsemmän ja vakiomman näköistä WRC:tä saa turhaan hakea.
Jo pienillä yksityiskohdilla saa perus-kauppakassiinkin räväkämpää ilmettä ilman Pikes Peak -kokoluokan helma-spoileriviritelmiä. Tykkäsin aikoinaan kovasti Mäkisen Tompan Nissan Pulsar/Sunny GTi - R:n scoopista konepeitolla:

Eräs esimerkki mahdollisimman tylsännäköisestä MM-tason ralliautosta oli myös 90-luvun alun Subaru Legacy.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Mikäli kilpa-autojen pitäisi näyttää samalta kuin niiden siviili versioiden, niin niiden tulisi ainakin pohjautua näyttävämpiin autoihin kuten Imprezaan tai Lacer EVO:ihin (joissa on siipeä ja muotoa jo vakiona), eikä mihinkään Fiestan ja DS3:n kaltaisiin "vaimon kauppakasseihin".

Mielummin ajelevat vaikka kaksivetoisilla, nykyistä puolta pienemmillä moteilla ja vaikka slickseillä, kunhan vain autot näyttääkin joltain. Kyllä jäisi rallit katsomatta, mikäli kaikki ralli kotterot näyttäisi yhtä mopoilta, kuin esim tuo nykyinen M-sportin Fiesta R2..:eek:

Niin ja kyllähän nuo autovalmistajat mielellään mainostavat myös eri prototyyppi ym luokissa joissa auton erottaa lähinnä valojen ja maskin muodosta (mikäli niistäkään), joten ei sen kiinnostuksen pelkästään auton ulkonäöstä pitäisi olla kiinni.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7568
Eemeli82 puhuu pelkkää asiaa.

Osa Portugalin 1986 itsemurhakandidaattikatsojistakin syytti kuskia, vaikka kaikki normaalin maalaisjärjen omaavat tietävät että vika löytyy ihan jostain muualta.

Katsojat voisivat kyllä katsoa peiliin jo ennen pätkille lähtemistä ja miettiä näkyykö peiliruudussa pönttö vai järkimies/-nainen. Jos päätyy ensimmäiseen vaihtoehtoon, kannattaa pysyä kotona. Jollei siitä huolimatta tajua pysyä kotona, pahimmassa tapauksessa voi seuraukset lukea seuraavan päivän lehdestä ilman ns. friikkionnettomuuttakin. Ja sitä ei kukaan oikeasti moottoriurheilun päälle ymmärtävä halua jo lajin jatkuvuudenkin kannalta.
Minusta tämä keskustelu lähti siitä, että rallia katsoessa pitää olla valppaana, vaikka olisi kuinka turvallisella ja virallisella katsoja-alueella. Kuten hyppyjen alastuloissa, missä monessa paikassa siimat ovat aika lähellä tietä. Ei kukaan väittänyt mitään, että järjeställä ei olisi vastuuta katsojien sijoittumisesta.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1371
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Mielummin ajelevat vaikka kaksivetoisilla, nykyistä puolta pienemmillä moteilla ja vaikka slickseillä, kunhan vain autot näyttääkin joltain. Kyllä jäisi rallit katsomatta, mikäli kaikki ralli kotterot näyttäisi yhtä mopoilta, kuin esim tuo nykyinen M-sportin Fiesta R2..:eek:
WTF :yuck:

Joo alusiipi vaan kontin päälle ja kaik on hyvin, kaupan päälle vielä 18" vanteet ja tribaalitarrat ni on näyttävää..
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Niin ja kyllähän nuo autovalmistajat mielellään mainostavat myös eri prototyyppi ym luokissa joissa auton erottaa lähinnä valojen ja maskin muodosta (mikäli niistäkään), joten ei sen kiinnostuksen pelkästään auton ulkonäöstä pitäisi olla kiinni.
Ihmeesti jaksavat esim. Jenkeissä valmistajat panostaa Nascariin (Dodgen poislähtöä lukuunottamatta) vaikka kilpureiden yhteys esikuvamalleihinsa katukuvassa on köykäinen ulkonäöllisestikin. :frank:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olenko minä ainut, jonka mielestä levikkeet ja siivet eivät kuulu ralliautoon, vaan tuunaukseen (ja siksi ovat lähinnä :yuck:)? Rallin pointti on nimenomaan ollut ajelu niillä kauppakasseilla (ja alunperin niillä samoilla teillä joilla niillä muutenkin ajeltiin). B-ryhmän aikaan homma lähti totaalisesti lapasesta ja ne laatikot olivat aivan karmean näköisiä. Toivottavasti mihinkään sellaiseen ei ikinä palata (onneksi ei ole paljon pelkoakaan).
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7568
Olenko minä ainut, jonka mielestä levikkeet ja siivet eivät kuulu ralliautoon, vaan tuunaukseen (ja siksi ovat lähinnä :yuck:)? Rallin pointti on nimenomaan ollut ajelu niillä kauppakasseilla (ja alunperin niillä samoilla teillä joilla niillä muutenkin ajeltiin). B-ryhmän aikaan homma lähti totaalisesti lapasesta ja ne laatikot olivat aivan karmean näköisiä. Toivottavasti mihinkään sellaiseen ei ikinä palata (onneksi ei ole paljon pelkoakaan).
Kyllä nuo "mopot" (Fiestat ja Civicit) vaan kummasti olisivat mielekkäämpää katsottavaa jos ne potkisivat takaapäin. Miettikää kymmentä tonnia laulava Type R, joka tulee poikittain. :cool: Vähänkuin BDA:t. S2000 onkin siitä hyvä luokka, että kun niillä ajetaan kovaa niin se on näyttävää ja äänekästä. WRC taas on näyttävää, kun ei ajeta kovaa.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Bon voyage.

AKK Sports Oy:n toimitusjohtaja Jarmo Mahonen siirtyy kansainvälisen autoliitto FIA:n palvelukseen vastuualueenaan kansainvälisen liiton rallitoiminnot. Hän aloittaa uudessa toimessaan 1. lokakuuta 2012 toimipaikkanaan Geneve, Sveitsi.

- FIA:n puheenjohtaja Jean Todt on halunnut vastata rallilajien tulevaisuuden haasteisiin organisoimalla uudelleen myös kattojärjestön toimintaa. Nimitykseni on yksi toimenpiteistä tässä prosessissa, Mahonen toteaa.

AKK Sports Oy
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kyllä nuo "mopot" (Fiestat ja Civicit) vaan kummasti olisivat mielekkäämpää katsottavaa jos ne potkisivat takaapäin. Miettikää kymmentä tonnia laulava Type R, joka tulee poikittain. :cool: Vähänkuin BDA:t. S2000 onkin siitä hyvä luokka, että kun niillä ajetaan kovaa niin se on näyttävää ja äänekästä. WRC taas on näyttävää, kun ei ajeta kovaa.
BDA Esko onkin sääntöä vahvistava poikkeus. Joku normi 13-satanen kenttiläinen tai Tanen Ohari ei sitten kuulostakaan enää miltään. Itseasiassa 4-ryhmän Ascona 400 tai Mitsu 2000 Turbo ei nekään kuulosta yhtään miltään BDA:n höpötyksen rinnalla.
Mutta BDA:n ohella parhaat soundit löytyy kyllä Audin B-ryhmäläisistä sekä viritetymmän pään Porscheista. Jossain Targa Florioissa nähdyt 935:t oli aika herkkuja niin siipiensä kuin saundiensakin puolesta. Eikä Lancian Beta Monte Carlo Turbon siivetkään ihan pieniä olleet.
Ja mitä muihin pullistuksiin tulee, niin mm. Chevette HSR oli kohtuullisen "tuunattu" jo kauan ennen B-ryhmän aikaa kuin myös oheinen Esco.

 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
WTF :yuck:

Joo alusiipi vaan kontin päälle ja kaik on hyvin, kaupan päälle vielä 18" vanteet ja tribaalitarrat ni on näyttävää..
Kuka on puhunut mistään henkka_ok:n "märkä-uni-amis-colollasta"? Nykyisen malliset wrc:t on ulkonäöllisesti ihan ok, mutta noista en kyllä yhtään nykyistä enempää haluaisi normi henkilöauton näköisiä tapahtuipa muuten säännöille ihan mitä tahansa.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1371
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Kuka on puhunut mistään henkka_ok:n "märkä-uni-amis-colollasta"? Nykyisen malliset wrc:t on ulkonäöllisesti ihan ok, mutta noista en kyllä yhtään nykyistä enempää haluaisi normi henkilöauton näköisiä tapahtuipa muuten säännöille ihan mitä tahansa.
Mää oon vissii vaa omituinen kun rallin näyttävyys tulee ihan jostain muusta ku jonkun yksittäisen auton maalauksesta tai spoilereista. Kukin tyylillään.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7568
Jotenkin tuntuu, että täällä jotkut haluaa tahallaan ymmärtää väärin toisten viestit tai tulkitsee ne pirun musta-valkoisesti, jotta pääsee pätemään omilla järkkäri kokemuksilla yms. yms. :wall:
 
Ylös