Perusteletko vähän? Siis jos moni asiantuntija on sitä mieltä, että mutkanopeudet ovat keskeinen turvallisuusongelma nykyisissä ralliautoissa, joissa ei siipiä ole nimeksikään, niin miten ne eivät olisi ongelma, jos siipien kokoa kasvatettaisiin? Toki mekaanista pitoa voitaisiin säännöillä heikentää, mutta suunta olisi tyystin väärä: nopeussa mutkissa vauhti siipien avulla nousisi ja hitaissa mutkissa mekaanisen pidon heikkenemisen myötä laskisi. Eihän siinä olisi mitään järkeä.
Autonvalmistajien halusta säilyttää autot sen näköisinä kun kaupasta saa olen samaa mieltä, mutta se on syy, ei ongelma.
Hmm... En muista ehdottaneeni siipien
tehon suurentamista (ja ihan varoiksi; en myöskään tuninkimeininkiä).
Tuen ajatusta jossa autojen ulkonäkö on "maskuliinisen agressiivinen" :ahem: mm. lokasuojien, ilmankulkuaukkojen ja ilmanohjainten avulla.
Näyttävyyden vähyyden saa jokainen ihan itse ratkaista, onko se ongelma vai syy; minun mielestäni se on ongelma joka vähentää rallin kiinnostavuutta.
Tehokkuus ilmanohjainten osalta on suurelta osin määriteltävissä säännöillä; suurin tai näyttävin ei aina ole ymmärtääkseni paras.
F-ryhmän puolella on tutkittu vaihtoehtoja vauhtien hidastamiseen ikävien onnettomuuksien johdosta. Passiivista turvallisuuttakaan ei voi loputtomiin lisätä, esim. turvavarusteiden tuoma painokertymä taistelee tarkoitusperäänsä vastaan.
Määrääviä tekijöitä nopeuksiin suoralla, ja kaarteessa, ja mitä/miten voidaan kontrolloida?
Suorilla kiihtyvyys; mm. renkaan kitka ("pito"), iskunvaimennus, alustageometria (painonsirtymä), vetotapa (2 vs. 4 -veto), aerodynamiikka, teho.
Mutkissa; samat asiat.
-> mahdollisuuksia säännöillä vaikuttaa:
vähennetään kitkaa rengassäännöillä, vähennetään vetävien pyörien lukumäärää, pienennetään negatiivista nostetta ilmanohjainrajoituksin.
Siinäpä ne, ja tehon rajoittaminen ynnä painon
vähentäminen.
Akselivälin lyhentäminen/rajaaminen vaikuttaisi myös hidastavasti.
Ilmanohjaimista; jos tehoa rajoitetaan, ilmanvastusta tulee pienentää nopeuden saavuttamiseksi, eli negatiivinen noste (downforce) samalla vähenee. Vanha tuttu asia (josta voi vääntää hamaan tappiin asti)
Suunta ei ole väärä jos kiihtyvyyttä huononnetaan mekaanisen pidon heikentämisellä, silloin myös kaarrenopeus on pienempi yksinkertaisesti jo siitäkin syystä että kaarteeseen sisäänmenonopeus on pienempi.
Toivottavasti vastasin, tai annoin edes suuntaa.