Ralliuutisia.

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Tuuninkeja tai ei, niin kovasti olisin halunnut nähdä Volkkarin tulevan ralliin Sciroccolla. Polo nyt vaan on vähän meh, ja ainakin mun on vaikea luoda mitään autokuumetta nostattavia mielleyhtymiä WRC-mallin ja jonkun yksneljävaparikarvalakkipoloisen välille. Olen samaa mieltä eräiden muidenkin kanssa siitä, että kauppakassit rallipoluilla ei vaan oikein kolahda.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11219
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Sciroccokuskina oon just samaa mieltä Joppe_001:n kaa, toisaalta myös jaan täysin henkka_ok:n mielipiteen.
Oikeesti live-rallikatsojan kannattaa etsiä se kunnon katselupaikka (joka ON karsinoista huolimatta JyskäläNesteessäkin mahdollista). Mut kiistelkää rauhassa, 2001 ostin Focuksen vaikka se olikin tylsimmän näköinen wrc...
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Mikäli kilpa-autojen pitäisi näyttää samalta kuin niiden siviili versioiden, niin niiden tulisi ainakin pohjautua näyttävämpiin autoihin kuten Imprezaan tai Lacer EVO:ihin (joissa on siipeä ja muotoa jo vakiona), eikä mihinkään Fiestan ja DS3:n kaltaisiin "vaimon kauppakasseihin".
Samat säännöt jotka poikivat Imprezan ja Lancerin kuitenkin poikivat mielestäni vielä nykyisiäkin tylsemmät C4:n ja Focus RS:n.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Mää oon vissii vaa omituinen kun rallin näyttävyys tulee ihan jostain muusta ku jonkun yksittäisen auton maalauksesta tai spoilereista. Kukin tyylillään.
Ja 90-luvun alkupuolella valiteltiin ratapiireissä kun joka jumalan ainoa N-ryhmän Sierra oli valkonen, varustettuna sinne tänne hutkitulla vaihtelevalla määrällä sponsoritarroja. Ei tietoakaan että olisi maalattu/teipattu vähänkään näyttävämmän näköiseksi.

Eräs kauneimmista ralliautoista, noin värityksensä puolesta, on ollut Basti Lindholmin metallinhohto vihreä, kultakeulainen Esso Ultron Escort.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei hemmetti, nytkö rallin rallin näyttävyys on jo maalauksista ja teippauksista kiinni? Sen ymmärrän, että teknisistä ratkaisuista ja säännöistä ollaan montaa mieltä, mutta noista teippauksista voi syyttää ihan pelkästään talleja/yksityiskuskeja/rahaa.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
Ei hemmetti, nytkö rallin rallin näyttävyys on jo maalauksista ja teippauksista kiinni? Sen ymmärrän, että teknisistä ratkaisuista ja säännöistä ollaan montaa mieltä, mutta noista teippauksista voi syyttää ihan pelkästään talleja/yksityiskuskeja/rahaa.
Ainakaan minusta rallin näyttävyys ei ole kiinni maalauksista ja teippauksista, vaan siitä miten autoa ajetaan, koska kylki edellä ajaminen on huomattavasti näyttävämpää kuin se, että ajetaan kuin kiskoilla, mutta nykyiset ralliautot ovat valitettavasti sellaisia, että jos haluaa saada kovan ajan ei kannata ajaa kylki edellä.

Ulkokaarteessa liian lähellä tietä olevat katsojat ainakin tykkäisivät kovasti, kun mutkat ajettaisiin kylki edellä, koska he saisivat suun ja silmät hiekkaa täyteen joka kerta kun ralliauto ajaa heidän ohi.

Ralliautoja pitäisi muuttaa niin, että mutkissa ei ole pakko ajaa kuin kiskoilla saavuttaakseen parhaan mahdollisen ajan ja silloin aletaan nähdä kylki edellä ajamista huomattavasti nykyistä enemmän ja katsojat kiittävät kun saavat nähdä näyttävää ajoa varsinkin jos muutokset johtavat siihen, että hypyt muuttuvat ilmavemmiksi ja sitä myötä pidemmiksi.

Kuljettajien ja kartanlukijoiden selät tosin olisivat kovilla, jos hypyt olisivat ilmavampia ja pidempiä kuin nykyään ja siksi se, että auto lähtisi helpommin ilmaan hyppyreistä voisi johtaa siihen, että kuljettajat ajaisivat hyppyreistä hitaammilla vauhdeilla kuin nykyisin ja hypyt eivät pitenisi yhtään.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Perusteletko vähän? Siis jos moni asiantuntija on sitä mieltä, että mutkanopeudet ovat keskeinen turvallisuusongelma nykyisissä ralliautoissa, joissa ei siipiä ole nimeksikään, niin miten ne eivät olisi ongelma, jos siipien kokoa kasvatettaisiin? Toki mekaanista pitoa voitaisiin säännöillä heikentää, mutta suunta olisi tyystin väärä: nopeussa mutkissa vauhti siipien avulla nousisi ja hitaissa mutkissa mekaanisen pidon heikkenemisen myötä laskisi. Eihän siinä olisi mitään järkeä.

Autonvalmistajien halusta säilyttää autot sen näköisinä kun kaupasta saa olen samaa mieltä, mutta se on syy, ei ongelma.
Hmm... En muista ehdottaneeni siipien tehon suurentamista (ja ihan varoiksi; en myöskään tuninkimeininkiä).

Tuen ajatusta jossa autojen ulkonäkö on "maskuliinisen agressiivinen" :ahem: mm. lokasuojien, ilmankulkuaukkojen ja ilmanohjainten avulla.
Näyttävyyden vähyyden saa jokainen ihan itse ratkaista, onko se ongelma vai syy; minun mielestäni se on ongelma joka vähentää rallin kiinnostavuutta.

Tehokkuus ilmanohjainten osalta on suurelta osin määriteltävissä säännöillä; suurin tai näyttävin ei aina ole ymmärtääkseni paras.

F-ryhmän puolella on tutkittu vaihtoehtoja vauhtien hidastamiseen ikävien onnettomuuksien johdosta. Passiivista turvallisuuttakaan ei voi loputtomiin lisätä, esim. turvavarusteiden tuoma painokertymä taistelee tarkoitusperäänsä vastaan.

Määrääviä tekijöitä nopeuksiin suoralla, ja kaarteessa, ja mitä/miten voidaan kontrolloida?
Suorilla kiihtyvyys; mm. renkaan kitka ("pito"), iskunvaimennus, alustageometria (painonsirtymä), vetotapa (2 vs. 4 -veto), aerodynamiikka, teho.
Mutkissa; samat asiat.

-> mahdollisuuksia säännöillä vaikuttaa:
vähennetään kitkaa rengassäännöillä, vähennetään vetävien pyörien lukumäärää, pienennetään negatiivista nostetta ilmanohjainrajoituksin.
Siinäpä ne, ja tehon rajoittaminen ynnä painon vähentäminen.
Akselivälin lyhentäminen/rajaaminen vaikuttaisi myös hidastavasti.

Ilmanohjaimista; jos tehoa rajoitetaan, ilmanvastusta tulee pienentää nopeuden saavuttamiseksi, eli negatiivinen noste (downforce) samalla vähenee. Vanha tuttu asia (josta voi vääntää hamaan tappiin asti)

Suunta ei ole väärä jos kiihtyvyyttä huononnetaan mekaanisen pidon heikentämisellä, silloin myös kaarrenopeus on pienempi yksinkertaisesti jo siitäkin syystä että kaarteeseen sisäänmenonopeus on pienempi.

Toivottavasti vastasin, tai annoin edes suuntaa.
 
Viimeksi muokattu:

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
"Jarmo Mahonen siirtyy FIA:n palvelukseen"

Onkos tässä kyseessä oikeasti uudesta nimityksestä vai siitä, että Mahonen vain jättää AKK Sportsin toimitusjohtajan paikan. Mahonen on jo valmiiksi rallikomission puheenjohtaja tms, jonka ainakin luulin olevan FIAn tärkein rallivirka. Eli mikä on tämä uusi titteli ja kuka tätä tittelia aiemmin piti hallussaan , onko kyseessä kokonaan uusi virka vai onko tapahtunut yhtään mitään?

Jos kyseessä on uusi virka, niin se saattaisi merkitä esim. sitä että FIA ottaa rallissa enemmän roolia itselleen ja jättää uuden promoottorin merkitystä vähemmälle. Jokin aika sitten FIA avasi tarjouskilpailun WRC:n ajanotosta, karttapalveluista ja jostakin muusta, mikä olisi ainakin ennen kuulunut promoottorin vastuualueeseen.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Hmm... En muista ehdottaneeni siipien tehon suurentamista (ja ihan varoiksi; en myöskään tuninkimeininkiä).
Sori, mutta mun vaan on hirveän vaikea ymmärtää ideaa, että siipiä pitäisi kasvattaa, mutta niistä ei saisi olla mitään apua. Siksi toisekseen aivan varmasti tuulitunneli-insinöörit pystyisivät repimään isoista siivistä apua, vaikka FIA olisi suunnitellut ne kuinka "tehottomiksi" hyvänsä. Lopputuloksena lienisi jatkuva kilpajuoksu aerodynamiikan ja sen sääntöjen saralla. Luultavasti olisi halpaa, jopa ilmaista.

Ainakaan minusta rallin näyttävyys ei ole kiinni maalauksista ja teippauksista, vaan siitä miten autoa ajetaan, koska kylki edellä ajaminen on huomattavasti näyttävämpää kuin se, että ajetaan kuin kiskoilla...
Kaikille taitoluisteluaspekteja ralliin haluaville on drifting.

Lopuksi sanottakoon, että rallin todelliset ongelmat ovat mielestäni kaikkialla muualla kuin siinä ajetaanko mutkat sivuluisussa vai kiskoilla tai näyttävätkö autot maskuliinisen aggressiivisilta vai feminiinisiltä kauppakasseilta. Toisaalta - kyllä maailmaan mielipiteitä mahtuu.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Kyllä MM-tason kalusto kuuluu joka luokassa olla näyttävämpää kuin alemmissa sarjoissa, eivät F1:tkään saa näyttää miltään Formula Fordeilta.
Ehkäpä Formuloiden menestys perustuukin osittain siihen, että Ecclestone on asian sisäistänyt. Muistellaanpa vaan sitäkin, kuinka rallipolkujen varret olivat B-ryhmän aikaan pullollaan ihmisiä, kun kalusto ja meno oli näyttävää.
Hankalasti ajettavat autot erottelisivat todelliset rattimiehet "simulaattorikuskeista".
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Jotenkin tuntuu, että täällä jotkut haluaa tahallaan ymmärtää väärin toisten viestit tai tulkitsee ne pirun musta-valkoisesti, jotta pääsee pätemään omilla järkkäri kokemuksilla yms. yms. :wall:
Kyllä siinä näkemykset vahvistuvat kun on vuosien varrella tullut nähtyä monenlaista koheltajaa katsomassa ralleja. Jopa muutamassa Neste Rallissakin sattuneissa tapauksessa vain ihme on pelastanut vakavilta loukkaantumisilta ja kuolemalta. Ja nuo läheltäpiti -tilanteet olisi suurimmaksi osaksi vältetty jo pelkällä maalaisjärjellä.

Ensimmäinen suositus on jättää ne viinakset kotiin jos homma kerran karkaa lapasesta jo pienestä kupittelusta.

Vain ja ainoastaan riittävällä turvallisuudella on loppupeleissä merkitystä. Kaikkia riskejä ei voida millään karsia mutta ilmiselvät ja todennäköisimmät riskit ovat suht helposti karsittavissa jo ennakkoon. Nimenomaan tien viereen ulkomutkaan asettuvat katsojat saavat lähes poikkeuksetta meikäläisen näkemään välittömästi punaista.

Keltaisen talon hyppyri on todella hurjan näköinen paikka onboard-pätkissä kun katsoo kuinka lähellä katsojat ovat alastulon jälkeen. Siellä näköjään on joustettu katselualueiden kannalta väärään suuntaan. Onneksi ei ole vielä tapahtunut mitään ja toivottavasti ei tapahdu jatkossakaan. Katsojana omiin reflekseihin ei kannata luottaa koska niissä nopeuksissa ei juuri kerkiä tekemään mitään. Vähänkään riskipaikassa sijoittautumisen pitää olla riittävän varman päälle otettu jo ennakkoon (mielellään ison puun/kiven taakse tms.).
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3508
Sijainti
JKL
Mun mielestä nykyinen WRC:n ulkonäkö on ihan ok. Sitä ei tarvitse muuttaa. Joku kritisoi esim. R2 Fiestan ulkonäköä mutta siinä pitää muistaa se että kun auto on vakio niin myös osat ovat vakioita. Eli kun se tötterö menee puskaan niin lokarin voi hakea vaikka paikalliselta kauppiaalta tai parhaassa tapauksessa purkaamolta. Jos tuonlaisissa autoissa olisi käsin tehdyt levikkeet ja kylkipalat niin ostajia autoille olisi aika paljon vähemmän. Muistanpa että WRC Escortin etulokari maksoi muistaaksen lähemmäs 2000£, vaikka sitä ei saarimaan hörökorva ollut levittänyt kuin sentin tai kaksi. Käsityö maksaa ja nämä "kansan" ralliautot ovat aina perustuneet vakioihin. Ei 1-ryhmän välikotelossakaan levikkeitä ollut...
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Kun katsoo vanhoja portugalin rallin videoita, niin on suorastaan käsittämätöntä ettei sen enempää vakavia onnettomuuksia ole sattunut, kuin Santosin ulosajo-86. Se näyttää aivan järjettömältä, kun yleisö on tasaisena muurina aivan tien reunassa ja osittain tielläkin ulkomutkat mukaan lukien. Ei siinä paljon järki päätä pakota kun tuollaset katselupaikat valitsee. Eikä ole kuskeillakaan helppoa ollut kun joutuu sellaisia pätkiä ajamaan.

Mitäs luulette, jos nykypäivän Neste rallyssa porukka seisois vaikka Urriassa samanlailla toinen jalka tiellä tasaisena massana tien reunoilla ja yrittää koskea ohiajavien Loebin ja Latvalan autoon, tuliskohan Harjanteelta punaisesta kopterista mitään palautetta?:D
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1371
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Lopuksi sanottakoon, että rallin todelliset ongelmat ovat mielestäni kaikkialla muualla kuin siinä ajetaanko mutkat sivuluisussa vai kiskoilla tai näyttävätkö autot maskuliinisen aggressiivisilta vai feminiinisiltä kauppakasseilta. Toisaalta - kyllä maailmaan mielipiteitä mahtuu.
AMEN. Ralli kun tuppaa olemaan näyttävää ja mielenkiintoista sillonkin kun ukot kisailee tosissaan viimesistä kymmenyksistä Trophyilla, uskokaa tai älkää. Kalustosta se ei ole kiinni, pikemminkin kilpailun tasaväkisyydestä ja runsaudesta.

Muistellaanpa vaan sitäkin, kuinka rallipolkujen varret olivat B-ryhmän aikaan pullollaan ihmisiä, kun kalusto ja meno oli näyttävää. Hankalasti ajettavat autot erottelisivat todelliset rattimiehet "simulaattorikuskeista".
Mitäs jos ei ihan joka vtun välissä muisteltas sitä beeryhmää ja verrattais kaikkea siihen ihanalla jokotai asenteella. 80-90-lukujen Suomessa (muista maista en niin tiijä) suurin piirtein joka toisen tallaajan sukulainen tai naapuri ajo rallia, ralleja oli joka toisella kylällä ja siinä sivussa koko kylä oli jollain tasolla mukana niissä touhuissa. Eiköhän se ole kiinnostus ole laskenut koko lajiin tässä aikain saatossa, ei pelkästään koska beeryhmäläinen paukku ja meni enempi sladissa kun WRC.

Simulaattorikuskikommentin jätän sikseen, ei ole painokelpoista tekstiä se mitä meinasin kirjottaa.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Sori, mutta mun vaan on hirveän vaikea ymmärtää ideaa, että siipiä pitäisi kasvattaa, mutta niistä ei saisi olla mitään apua. Siksi toisekseen aivan varmasti tuulitunneli-insinöörit pystyisivät repimään isoista siivistä apua, vaikka FIA olisi suunnitellut ne kuinka "tehottomiksi" hyvänsä.
Anteeksipyyntö hyväksytty ;)
Kannattanee huomioida ettei allekirjoittanut ole missään kohden vaatinut ilmanohjainten suurentamista nykyisistä.
"...ei saisi olla mitään apua" -> melko mustavalkoinen tulkinta.
Insinöörit kyllä repivät rajoja kaikissa laitteissa, se on yksi syy moottoriurheilun olemassaoloon; tuotekehitys.

Toisaalta - kyllä maailmaan mielipiteitä mahtuu
Joskus tuntuu ihan sille että ei.


Ettelbruck: Myös omalta pihaltani löytyy se tylsyyden huippu, -99 mk1 Focus... :D



Yleisesti, jyllääköhän täälläkin tunteet enemmän kuin järki? Yhteinen harrastus/mielenkiinnon kohde, pitäisi olla hauskaa ja egot repii toisiaan tukasta kuin pikkutytöt hiekkalaatikolla.
Ajatustenvaihtoa maltilla, eihän sääntöjä täällä päätetä vaikka voisi hetkittäin luulla niin.
 
Viimeksi muokattu:

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
AMEN. Ralli kun tuppaa olemaan näyttävää ja mielenkiintoista sillonkin kun ukot kisailee tosissaan viimesistä kymmenyksistä Trophyilla, uskokaa tai älkää. Kalustosta se ei ole kiinni, pikemminkin kilpailun tasaväkisyydestä ja runsaudesta.



Mitäs jos ei ihan joka vtun välissä muisteltas sitä beeryhmää ja verrattais kaikkea siihen ihanalla jokotai asenteella. 80-90-lukujen Suomessa (muista maista en niin tiijä) suurin piirtein joka toisen tallaajan sukulainen tai naapuri ajo rallia, ralleja oli joka toisella kylällä ja siinä sivussa koko kylä oli jollain tasolla mukana niissä touhuissa. Eiköhän se ole kiinnostus ole laskenut koko lajiin tässä aikain saatossa, ei pelkästään koska beeryhmäläinen paukku ja meni enempi sladissa kun WRC.

Simulaattorikuskikommentin jätän sikseen, ei ole painokelpoista tekstiä se mitä meinasin kirjottaa.
Komppaan.
Viimeiseen kappaleeseen sen verran, että eiköhän noi kuskit ja "kuskit" edelleen erotu toisistaan isoa kovaa mentäessä, oli alla sitten ihan mikä tahansa peli, miltä tahansa aikakaudelta. Noin niinkuin painokelpoiseen muotoon väännettynä.
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Ylös