Felipe Massa: "Olin surkea ilman luistonestoa"

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Toi jossittelu Massan mestaruuden häviämiseen johtavista syistä antoi idean tarkastella tätä tilannetta vähän laajemmin. Eli huippukuljettajien mahdolliset mestaruuskaudet, jolloin mestaruus hävittiin tiukasti ja jossiteltaviin syihin + voitetut mestaruudet.

Michael Schumacher 7/11 (1994, 1995, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2006)
Fernando Alonso 2/4 (2005, 2006, 2007, 2010)
Sebastian Vettel 2/3 (2009, 2010, 2011)
Kimi Räikkönen 1/3 (2003, 2005, 2007)
Lewis Hamilton 1/3 (2007, 2008, 2010)
Jenson Button 1/1 (2009)
Felipe Massa 0/1 (2008)
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Massa tekee pian historiaa Ferrarilla... vielä yksi kisa aikaa korjata tuo titteli.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Täysin luokatonta menoa. Kyllähän sen jousen jälkeen arvasi ettei meno siitä ainakaan parane. Toisaalta kyllähän Häkkinenkin toipui ihmeen kaupalla vakavasta onnettomuudesta mestariksi.
Minusta tuollaiset onnettomuudet onkin monesti vedenjakajia uralla; henkisesti vahvat nousevat tuollaisesta tilanteesta entistäkin vahvempina kun taas herkemmät tyypit murtuvat täysin, jos näin vähän kärjistetysti asia esitetään. Massa ei ole koskaan osoittanut olevansa henkisesti kovin vahva vaan vaatii aina jonkun silittelemään päätä ja hokemaan "Felipe babya", ja tuollainen paha onnettomuus näyttää sitten vieneen sen viimeisenkin itseluottamuksen ja henkisen kantin.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Kyllähän Massa on vaihdettava Ferrarilta, hidashan se on kuin mikä. Toki asiaa selventää entisestään Alonson varmasti hyvällä tasolla kalustoon nähden oleva kisanopeus.

Toisaalta Ferrarilla Alonsolla oltava aina itseään hitaampi kakkoskuski, joten asetelma toiminee Alonson kannalta ookoosti tällä hetkelläkin: mielestäni se ei kuitenkaan ole Ferrarin kokonaisedun mukaista, mutta eiköhän se espanjalainen siellä hyvin pitkälle sanele kenen kanssa haluaa ajaa.
 

*Alexei*

Well-known member
Liittynyt
21.4.2011
Viestit
548
Sijainti
Jns
Toisaalta Ferrarilla Alonsolla oltava aina itseään hitaampi kakkoskuski, joten asetelma toiminee Alonson kannalta ookoosti tällä hetkelläkin: mielestäni se ei kuitenkaan ole Ferrarin kokonaisedun mukaista, mutta eiköhän se espanjalainen siellä hyvin pitkälle sanele kenen kanssa haluaa ajaa.
Silti on mielestäni ihmeellistä, ja kieltämättä hieman harmillistakin, että Massasta on tehty näinkin selkeä kakkoskuski. Felipe ei ole missään tapauksessa ole enää yhtä hyvä kuljettaja kuin ennen jousi-incidenttiä. Alonso olisi varmasti muutenkin tallin selkeä ykkösnyrkki pelkän suorituskyvyn perusteella.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Silti on mielestäni ihmeellistä, ja kieltämättä hieman harmillistakin, että Massasta on tehty näinkin selkeä kakkoskuski. Felipe ei ole missään tapauksessa ole enää yhtä hyvä kuljettaja kuin ennen jousi-incidenttiä. Alonso olisi varmasti muutenkin tallin selkeä ykkösnyrkki pelkän suorituskyvyn perusteella.
Niin, täytyy muistaa Alonson historia näissä asioissa: Jo Rellulla hänen tuli saada selkeä ykköskuskin kohtelu. Sama vaade jatkui McLarenilla, mutta siellä uusi tulokas sai brittinä yhtä hyvät mahdollisuudet ajaa voitoista mikä sai Oviedon pojan raivon partaalle ja Alonso lähtikin ovet paukkuen McLarenilta Ferrarille Kimin lähdettyä tallista. Kimi olisi ollut Alonsolle liian ilmeinen uhka ja keskeistä Alonson siirrossa Ferrarille olikin juuri Räikkösen saaminen "ulos" tallista, vaikka sitten pankin isolla rahalla.

Sama kaava näyttää jatkuvan siis Ferrarilla, sääli Felipelle. Ollaksemme rehellisiä, tuskin Massa pärjäisi Alonsolle pitkässä juoksussa vaikka saisikin tasan samat mahdollisuudet taktiikoista autonkehitykseen kuin Alonso, mutta ero olisi toki pienempi. Nyt Ferrari näyttää väkisin puskevan vain Alonson taskuun menestystä, tähän on suuret paineet niin Montezeomolon, Santanderin, katalaani/italomedian kuin Alonson itsensäkin puolelta.
 
Viimeksi muokattu:

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Silti on mielestäni ihmeellistä, ja kieltämättä hieman harmillistakin, että Massasta on tehty näinkin selkeä kakkoskuski. Felipe ei ole missään tapauksessa ole enää yhtä hyvä kuljettaja kuin ennen jousi-incidenttiä. Alonso olisi varmasti muutenkin tallin selkeä ykkösnyrkki pelkän suorituskyvyn perusteella.

Tuo jousen vaikutus Massan suorityskykyyn on ihan pelkkää arvailua. Ihan yhtä hyvin Felipe saattaa olla yhtä hyvä kuski kuin ennenkin tai vaikkapa entistä parempi. Itse näkisin, että Massan suorituskyvyn lasku johtuu lähinnä auton/renkaiden sopimattomuudesta ajotyyliin. Tuota puoltaa sekin, että ajoittain, lähinnä pehmeilä renkailla ajettaessa, on ollut ihan hyvässäkin vauhdissa.

Onhan esim. Mark Webberinkin suorituskyky laskenut verrattuna tallikaveriin reilusti edellisestä kaudesta, vaikka mies ei jousia ole päähänsä saanut.

Niin, täytyy muistaa Alonson historia näissä asioissa: Jo Rellulla hänen tuli saada selkeä ykköskuskin kohtelu. Sama vaade jatkui McLarenilla, mutta siellä uusi tulokas sai brittinä yhtä hyvät mahdollisuudet ajaa voitoista mikä sai Oviedon pojan raivon partaalle ja Alonso lähtikin ovet paukkuen McLarenilta Ferrarille Kimin lähdettyä tallista. Kimi olisi ollut Alonsolle liian ilmeinen uhka ja keskeistä Alonson siirrossa Ferrarille olikin juuri Räikkösen saaminen "ulos" tallista, vaikka sitten pankin isolla rahalla.
Renault- ja McLaren -aikaisia juttuja nyt sinänsä voi pitää kohtuu paikkansa pitävinä, mutta että Kimi olisi ollut liian ilmeinen uhka nyt on aika lailla diipadaapaa. Kimin kolmen viimeisen kauden perusteella Massa oli ihan yhtä suuri jos ei suurempikin uhka. En siis usko, että Alonso olisi erityisemmin Kimiä ulos vaatinut. Lisäksi Alonsolla olisi ollut Ferrari-siirron vaihtoehtona jatkaa umpisurkealla Rellulla, joten luulen kyllä, että Ferraripesti olisi houkutellut, oli sitten tallikaveri kuka tahansa.

Sama kaava näyttää jatkuvan siis Ferrarilla, sääli Felipelle. Ollaksemme rehellisiä, tuskin Massa pärjäisi Alonsolle pitkässä juoksussa vaikka saisikin tasan samat mahdollisuudet taktiikoista autonkehitykseen kuin Alonso, mutta ero olisi toki pienempi. Nyt Ferrari näyttää väkisin puskevan vain Alonson taskuun menestystä, tähän on suuret paineet niin Montezeomolon, Santanderin, katalaani/italomedian kuin Alonson itsensäkin puolelta.

Sitähän taas kukaan ei tiedä, miten paljon huonommat mahdollisuudet Massa autonkehitykseen saa vai saako. Ei kai Massaa taktiikoissakaan erityisemmin ole sorsittu ja tällä kaudella, kun kumpikaan ei ole mestaruudesta ajanut, on Massa saanut kisoissakin jumittaa Alonson edessä ilman tallimääräyksiä. Viime kaudella tallimääräyksiä toki käytettiin, mutta silloin oli ihan järkevät perusteet olemassa.

Millä perusteella Alonso siis on niin ilmeinen ykköskuski, kuin täällä monet väittävät? Ja lähinnä miten se ilmenee käytännössä?
 
Viimeksi muokattu:

*Alexei*

Well-known member
Liittynyt
21.4.2011
Viestit
548
Sijainti
Jns
Millä perusteella Alonso siis on niin ilmeinen ykköskuski, kuin täällä monet väittävät? Ja lähinnä miten se ilmenee käytännössä?
Varmaan paras käytännön esimerkki Monzan Q3: Massa laitettiin Alonson eteen antamaan "imuapua" pitkille suorille siinä toivossa, että Alonso saisi tällä tavoin joitain sadasosia kierrosajasta viilattua pois. Ja tilastoja vilkaistuani päädyin siihen lopputulokseen että mainitsemani toimenpide todella auttoi nostamaan Alonson Webberin edelle lähtöruudukossa.

En kyllä itse usko siihen teoriaan, että Alonsolla on samankaltainen ykköskuskin status kuin Schumilla aikanaan. Mutta se mitä ajan takaa on se, että Alonso on myös puhtaasti ajosuorituksillaan näyttänyt olevansa Ferrarin ykkönen. Aika-ajoissa Massa on pehmeillä renkailla näyttänyt, että "entinen" nopeus on edelleen tallella, pystyy panemaan aika-ajoissa kunnolla Alonsolle kampoihin. Mutta suorittaminen kisoissa on aina ollut Massan heikkous, varsinkin jos ei pääse lähtemään eturivistä. Muistanko väärin, vai ovatko kaikki Massan voitot tulleet eturivistä startattuna?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mutta suorittaminen kisoissa on aina ollut Massan heikkous, varsinkin jos ei pääse lähtemään eturivistä.
Tämä on kyllä hyvä huomio, jonka itsekin olen vähän unohtunut. Sunnuntain kisassakin Massan meno näytti aika-ajoin vauhdikkaalta ja pätevältä, mutta sellaista pientä epävarmuuden ja levottomuuden tuntua siinä yleensä aina on, josta pitkässä juoksussa tulee takkiin. Jotenkin Massa ei ole jäänyt mieleen kuskina, joka onnistuisi kiihkeissä takaa-ajokamppailuissa. Autoylivoimalla toki ohittelee hitaampia siinä missä muutkin, mutta muuten on vähän sellaista turhaa sössimisen makua. Kärjessä osoitti ajavansa varmalla otteella, ja bensapilattujen aika-ajojen aikaan yleensä suosikin sitä taktiikkaa, jolla saa liian hyvän lähtöruudun, ettei tarvii ajaa tarkasti kisaa ja voittaa kaksinkamppailuja.

Räikkönen pärjäisi varmasti paremmin vertailussa Alonsoon.
 
Viimeksi muokattu:

*Alexei*

Well-known member
Liittynyt
21.4.2011
Viestit
548
Sijainti
Jns
Päästäänkin siis siihen kysymykseen, onko Massa kuljettajana heikkohermoinen? Ei mies kuitenkaan ole mikään lapanen, mitä kamppailuihin radalla tulee. Päinvastoin, osaa olla halutessaan härskikin kuski mies miestä-vastaan tilanteissa (Fuji 2008, Intia 2011).

Vettelillähän puhuttiin tämän kauden alkupuolella olevan hieman samanlaista ongelmaa, mutta mielestäni saksalainen on nuo puheet omilla suorituksillaan turhiksi todistanut. Nyky-Massasta nyt on hankala sanoa enää mitään, kun ei ole kaveria paljon kärkitaistossa näkynyt :dunno:
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Massa ei vaa osaa ajaa jos on paljon autoi edessä. Vauhti hidastuu jostain syystä tai sit kolaroi toisten kanssa ! :doubtful:
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Montezemolo: 'Massa must prove himself in 2012'

Ferrari president Luca di Montezemolo has issued Felipe Massa with an warning that he must do better in 2012, if he is to remain with the Italian outfit.

Massa has failed to finish on the podium, or even in the top four, during a single grand prix in 2011, compared to his teammate Fernando Alonso, who won the British GP and has been on the podium nine times.

Montezemolo, speaking to La Gazzetta dello Sport says the outfit must do a better job to be competitive in 2012, before praising Alonso as 'the best driver in the world,' but he wasn't so complimentary of the Brazilian.

"Let's hope [2012] goes well," said Montezemolo. "I have great confidence in our drivers and there seems to have been a clarification as regards the regulations. I'm sure we'll have a more competitive car. The drivers? We have a contract with Fernando until 2016 and he's the best driver in the world.

"Massa's contract will run for the whole of next season; he's been with us for quite a few years and even if he didn't have such a great season or much luck, we can't question the ability of a driver who was winning the title three years ago and who has always been fast and competitive. Let's hope he can finish the season with a good result in Brazil, we expect great things from him in 2012 and then we'll decide how to proceed. Let's say he'll have to prove himself next season."

The Italian marked his outfits efforts as a six out of ten, highlighting their lack of risk as the reason for their poor form.

"A mark out of ten for our season? I'd give a 5 which I'll raise to 6 considering the effort and the victory at Silverstone exactly 60 years after Ferrari's first win in F1. But the season started badly, we didn't interpret the regulations well and we didn't take risks in the technology of our project."

The F1 Times
Massan lähtölaskenta alkanut...
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Massa aukoo vaihteeksi päätään nyt Kimille. Ei muakaan kiinnostais jutella Massan kanssa, kerran kovin vähän tuntuu olevan järkevää sanottavaa. :D
 
Ylös