Asioita, jotka tekis mieli hankkia

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Hiacen akuissa (kyllä, siinä on 2kpl 12V akkuja) oli tänä aamuna jännitettä noin 0,6V. Lainasin Corollasta sähköjä ja sain sen käyntiin. Moottorin käydessä sähköjärjestelmässä pitäis olla jotain 14,4V jännitettä. Hiacessa oli 12,2V. Sammutin moottorin muutaman minuutin jälkeen. Jännite putosi noin 10V:iin ja jäi siihen. Sillä ei kyllä Hiace käynnistynyt enää :jaska:

Kaveri kertoi AGM-akuista ja nyt ostopäätöstä (2 kpl 260038 AGM -akkuja) estää vain se, että nykyisten akkujen ja noiden AGM -akkujen napaisuus on erilainen. Sen voinee ratkaista sillä, että kääntää akkuja pystyakselin suhteen 180 astetta, JOS akkukaapeleissa on sen verran varaa, että ne liikkuu sen 10 senttiä ja mahdolliset ylimääräiset mutkat.

http://www.mbat.fi/agm_akut.html
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Kaveri kertoi AGM-akuista ja nyt ostopäätöstä (2 kpl 260038 AGM -akkuja) estää vain se, että nykyisten akkujen ja noiden AGM -akkujen napaisuus on erilainen. Sen voinee ratkaista sillä, että kääntää akkuja pystyakselin suhteen 180 astetta, JOS akkukaapeleissa on sen verran varaa, että ne liikkuu sen 10 senttiä ja mahdolliset ylimääräiset mutkat.

http://www.mbat.fi/agm_akut.html
Eipä lie maailman suurin projekti uusia akkukaapelit jos ei kyntkentävara riitä.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Ja kovampi jätkähän jatkaa niitä jollain piuhalla mitä komerosta löytyy ja suojaa liitokset sähköteipillä, jos silläkään.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
10 senttiä pidempi maajohto akkujen miinusnapojen väliin (eli jotain 35-40cm kera pyöreiden lattaliittimien, joissa 8 mm reikä keskellä).

Sekalaisista johdoista löytyi sellainen reilu metrinen kelta-vihreä samanpaksuinen johto sopivilla liittimillä (ja toinen, riittävän pitkä pätkä kelta-vihreää kaapelia ilman liittimiä).

Aiempi kaapeli oli siis musta.

Onko kellään tietoa kuinka iso kardinaalimunaus olisi, jos noiden akkujen väliin laittaisi keltamustan kaapelin miinusnapojen väliin? En oo tota pidempää ainakaan tonne laittamassa, ja lyhyempää harkitsen vain siinä tapauksessa, ettei mistään löydy sopivampaa (ja mustaa) akkukaapelia.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
10 senttiä pidempi maajohto akkujen miinusnapojen väliin (eli jotain 35-40cm kera pyöreiden lattaliittimien, joissa 8 mm reikä keskellä).

Sekalaisista johdoista löytyi sellainen reilu metrinen kelta-vihreä samanpaksuinen johto sopivilla liittimillä (ja toinen, riittävän pitkä pätkä kelta-vihreää kaapelia ilman liittimiä).

Aiempi kaapeli oli siis musta.

Onko kellään tietoa kuinka iso kardinaalimunaus olisi, jos noiden akkujen väliin laittaisi keltamustan kaapelin miinusnapojen väliin? En oo tota pidempää ainakaan tonne laittamassa, ja lyhyempää harkitsen vain siinä tapauksessa, ettei mistään löydy sopivampaa (ja mustaa) akkukaapelia.
Jos paksuus riittää, niin kunnon liitoksilla ei pitäisi olla ongelmia. Ja tosiaan sen verran lyhyellä vedolla kuin vaan kätevästi onnistuu. Tämä nyt hihasta täältä. Enämpi ammattilaiset saa tulla pätemään päälle. Niin todetaan vielä, että tuskin nyt tuon auton tapauksessa ongelmia kaapelin värityksestä tulee.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Lapsesta asti olen haaveillut 80-luvun alun turbo-Saabista. Tekisi mieli käydä ostamassa, mutta avokki sanoi, että yhtään romua ei tohon pihalle tule, kun edellisestä vasta päästiin kesällä eroon.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Hiacen akuissa (kyllä, siinä on 2kpl 12V akkuja) oli tänä aamuna jännitettä noin 0,6V. Lainasin Corollasta sähköjä ja sain sen käyntiin. Moottorin käydessä sähköjärjestelmässä pitäis olla jotain 14,4V jännitettä. Hiacessa oli 12,2V.
Anteeksi tyhmä kysymys, mutta johtuuko tämä akusta vai laturista? Jääkö se viallista akkua lataillessa alhaiseksi?
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Anteeksi tyhmä kysymys, mutta johtuuko tämä akusta vai laturista? Jääkö se viallista akkua lataillessa alhaiseksi?
Veikkaisin, että akuista johtui vaillinaiset jännitteet. En mä usko, että mikään muu viikossa olisi mennyt noin pahasti rikki. Reilu viikkoa aiemmin oli siis aiempi ajo kyseisellä autolla ja silloin ei ollut mitään ongelmia.

Vanhat akut on siis irti jo, en oo niitä nyt mittaillut vielä.
Uudet akut on miinusnapoja vaille kytkettyinä.
Huomenna täytyy käydä kaupassa joko akkukenkäostoksilla, tai sitten ostamassa täsmämittaisen kaapelin noiden akkujen väliin.
 
Ylös