Mikäs tuosta niin kalliin tekee?
Jooh, tuollainen pienehkö maasturi olisi ihan hyvä ratkaisu. Tilat piisaa, vetopitoa ja maavaraa löytyy. Mahtuu omaan pienehköön talliinikin.
Automaatti olisi optimi, johan sitä manuaalia on tökittykin. Lisäksi en ole kovin vakuuttunut kytkimen kestosta manuaalivaihteisessa maasturissa. Varsinkin jos on vedetty kärryä ym.
Automaatti on sama kuin Volvoissa, eli Aisin Warner, ei ehkä tämän päivän sulavaliikkeisin ja hightechein laatikko, mutta ajoi asiansa mainiosti.
Kulupuolelta voi sanoa, että tollasen auton kulut on ainakin 2,5 kertaiset johonkin Golfiin verrattuna.
- Kierros renkaita maksaa ihan maltaita.
- Ihan tavallinen määräaikais-pikkuhuolto (ei siis mitään hihnoja tms) 850 euroa. (Suzukissa määräaikaishuolto maksoi 200,-) Lantikan huoltoväli oli muistaakseni 20 000 km.
- Vakuutukset toista tonnia kun Suzukissa mulla makso vakuutukset jotain 300,-
- Vuotuiset diesel- ja päästöperustaiset ajoneuvoverot eivät ole halvasta päästä nekään.
- Vuotuinen arvonalennus 50 000 euron kärrystä oli tietysti myös jotain ihan tajutonta.
- Jne jne.
Sittemmin olen päättäny pidättyä autoissa joiden kokonaiskulut ovat kohtuullisempia. Jos nyt polttoaineisiin menisikin vähän rahhoo, niin ainakin huollot pitää saada alle 500,- ja arvonaleneman pitää pysyä hanskassa.
Vähän turhan kallista ajella työn vuoksi tollasella Lantikalla 40000 km/vuosi, menee hieno auto vähän niinku hukkaan tollasessa arjen pakkoajossa.
Mutta enivei. Helvetin hieno auto. Etenkin jos löytyy niillä paremmilla sähköjakkaroilla, joissa on reisituen säätöä sun muuta. Ne kankaiset vakiolätyskät on vähän ankeet niiden rinnalla istua. Toi reisituen säätö on tietysti enemmän tärkeä ja merkitsevä asia hongankolistajalle kuin keskimittaiselle kuskille.
Jos mun palkkani olis 1000 euroa enämpi kuussa en epäröisi palata uuteen Lantikkaan.