Mclaren Mp4-23

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
Jos nyt mclarenilla on käytössään moinen systeemi, niin tarvitseeko hamiltonin kuin painaa kaasupohjaan mutkasta ulos tultaessa ja valita riittävän alhainen vääntö vaihteelle?
Ei ole tällä kaudella näytetty kertaakaan mclarenin sisältä kuvaa missä olisi myös nähtävillä kaasun ja jarrunkäyttö esitys. Paljastaisi varmaan aika paljon. Onkos muuten kuvaa heikin ohjauspyörästä? onko heikille annettu lisäviiksiä vai tyydytäänkö jopa manuaalin kun kisa alkaa?:confused:
Helvetti jos homma noin toimii niin ensin heitetään luistoneston pois ja sen jälkeen kehitetään manuaalinen tilalle. Kyllähän hamiltonin auto oli kuin kiskoilla menevä(luistonesto päällä) silverstonessa. kyllä ainakin livetimingia seuraavana kirosin että miten helvetti hamilton pystyy vastaamaan barichellon vauhtiin joka oli kuitenkin säähän nähden optimipyörillä(täyssadekelin renkaat)
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Montakohan eri moottorinohjauskarttaa tuohon ECUun saa ohjelmoitua?
Niitä on rajallinen määrä (?) ja muut tiimit ovat miettineet joka "muistipaikalle" mahdollisimman hyödyllisen käytön ja siihen soveltuvimman kytkimen josta/joista se valitaan.
Vaihteille 4-7 ei varmaan tarvitse mitään voimaa vähentävää karttaa edes valita.
On se insinööri kekseliäs. :)
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ei ole tällä kaudella näytetty kertaakaan mclarenin sisältä kuvaa missä olisi myös nähtävillä kaasun ja jarrunkäyttö esitys. Paljastaisi varmaan aika paljon.
Juuri latasin sellaisen. Foliohattu pois päästä.

Helvetti jos homma noin toimii niin ensin heitetään luistoneston pois ja sen jälkeen kehitetään manuaalinen tilalle.
Manuaalinen luistonesto = kaasupoljin

Eikö tämä nyt ollut jo ainakin kertaallen selitetty tässä triidissä.

Toinen kuva, huomatkaa että siis tässä rattia käännetään vasemmalle (kuskin näkökulmasta)

 
Viimeksi muokattu:

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Totta helvetissä tuosta systeemistä on hyötyä, jos se pudottaa tehot sellaisiksi, että renkaat eivät sudi niin herkästi, vaikka antaisi liikaa kaasua. Vielä kun tuo systeemi säädetään hyvin joka radalle, niin mutkista ulos lähdettäessä voi saada todella paljon etua. Voi olla vainoharharhaa, mutta jotenkin tuntuu, että Mclaren saa etua "oman" ecunsa ansiosta juuri tämänkaltaisissa systeemeissä.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Totta helvetissä tuosta systeemistä on hyötyä, jos se pudottaa tehot sellaisiksi, että renkaat eivät sudi niin herkästi, vaikka antaisi liikaa kaasua. Vielä kun tuo systeemi säädetään hyvin joka radalle, niin mutkista ulos lähdettäessä voi saada todella paljon etua. Voi olla vainoharharhaa, mutta jotenkin tuntuu, että Mclaren saa etua "oman" ecunsa ansiosta juuri tämänkaltaisissa systeemeissä.
No ei kyse varmaankaan ole tehojen pudottamisesta, eiköhän sitä tehoa säädellä kaasupolkimella. Se on asia erikseen, jos se muuttaa vaikka tasauspyörästön toimintaa tai moottorin teho ja vääntökäyriä jne.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9313
Hockenheimin Scrutineering Reportista löytyi tällainen:

The engine of car number 22 is kept sealed in order to carry out further checks according to Article 5 of the
2008 FIA Formula One Technical Regulations. These checks will be done before the Hungarian GP.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Totta helvetissä tuosta systeemistä on hyötyä, jos se pudottaa tehot sellaisiksi, että renkaat eivät sudi niin herkästi, vaikka antaisi liikaa kaasua. Vielä kun tuo systeemi säädetään hyvin joka radalle, niin mutkista ulos lähdettäessä voi saada todella paljon etua.
Ei varmaan suurin hyöty tule esiin aika-ajoissa (kuivalla) kun renkaissa on hyvä pito mutta kilpailussa varmasti säästää takarenkaita. Sateella ja lähdöissä hyöty on varmasti suurimmillaan.

En kuitenkaan lähtisi liioittelemaan hyödystä. Mutta jos se on kisassa kymmenyksen luokkaa alussa ja estää takarenkaiden pilallemenoa niin sillä voitetaan kisa...

Lisäksi kyseessä on varmasti ensi versio systeemistä joka tulee kehittymään nopeasti...
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Hockenheimin Scrutineering Reportista löytyi tällainen:
Jep rutiini zekki koska auto 22 on liikkunut liukkaasti... ei luulisi löytyvän mitään mutta ainahan mokia voi tapahtua....

Saitko koko raportin käsiisi FIAn sivu antaa blankkoa lomaketta? Kiinnostaa ne muutokset Lewisin autoon ennen kisaa...
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Katsoin muutaman onboardin (useamman minuutin verran), Hamiltonin sekä pari Kovalaisen autosta ja kyllä erittäin vaikea sanoa painellaanko mitään ylipäätään ja miten. Useilla kuskeilla kuten myös Hamiltonilla on tapana "venytellä" sormia eli niin kuin löysätä otetta suorien aikana.

Harmi kun ei ole ollut kuvakulmaa sieltä ratin takaa (kamera kuskia kohti) kuten viime vuonna oli, se minne kamerat laitetaan ei liene tallin päätettävissä (?).

Esim. alla olevan videopätkän kohdat 0:02, 0:11 - selkeästi vaan "venyttelyä", mutta entäs kohta 0:15 (alla screencap)? Ehkä olisi vähän outo paikka ennen pääsuoraa.

http://torttu.com/temp/files/MT89_F1_2008_Hockenheim_P2_Hamilton.avi - 7.1 MB

 
Viimeksi muokattu:

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Totta helvetissä tuosta systeemistä on hyötyä, jos se pudottaa tehot sellaisiksi, että renkaat eivät sudi niin herkästi, vaikka antaisi liikaa kaasua. Vielä kun tuo systeemi säädetään hyvin joka radalle, niin mutkista ulos lähdettäessä voi saada todella paljon etua.
Nimenomaan jos. Mitä erilaisella moottorinohjauksilla pystyy tekemään?
Seosta laihentamalla ja syttyä myöhäistämällä ei ihan ihmeitä voi tehdä ilman että tulee muuten takkiin pahasti. Jos voimaa pystyykin leikkaamaan tuolla systeemillä huomattavasti, niin tuon tyyppinen systeemi onkin kinkkinen säätää juuri niin että se vähentää voimaa juuri sopivasti, eikä yhtään liikaa (tällöinhän se hidastaisi menoa).
Voi olla vainoharharhaa, mutta jotenkin tuntuu, että Mclaren saa etua "oman" ecunsa ansiosta juuri tämänkaltaisissa systeemeissä.
Sitä on valvomassa FIA.

Kaikenkaikkiaan, en jaksa uskoa että McLarenin parantunut kilpailukyky olisi yksin tämmöisestä systeemistä peräisin.

Ajatus F1:n sutimisenhallinnasta: Sutimisen hallinta kaasupolkimen käytöllä lienee hankalaa (valtavan tehon lisäksi) siksi että moottori nostaa kierroksia pidon rikkoutuessa niin nopeasti, siirtymä täydeltä pidolta vetoluistoon on niin äkkinäinen. (Verrataan vaikka tilanteeseen jossa autoon laitettaisiin 30 kg vauhtipyörä: Renkaat saisi sutimaan mutta se ei tapahtuisi nanosekunnissa eikä renkaat pyörisi heti miljoonaa).
Mietin olisiko nykypuitteissa mahdollista tehdä tilanne jossa voimaa ei välttämättä leikata, mutta oikeanlaisella ohjelmalla moottorin kierrosluku ei voi nousta niin nopeasti vaikka pito menetetään->kuskille jää enemmän aikaa hellittää kaasupedaalia.
Viisaammat oikaiskoon , maallikko täällä heittelee hatusta ideoita.:eek:
 
Viimeksi muokattu:

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Katsoin muutaman onboardin (useamman minuutin verran), Hamiltonin sekä pari Kovalaisen autosta ja kyllä erittäin vaikea sanoa painellaanko mitään ylipäätään ja miten. Useilla kuskeilla kuten myös Hamiltonilla on tapana "venytellä" sormia eli niin kuin löysätä otetta suorien aikana.

Harmi kun ei ole ollut kuvakulmaa sieltä ratin takaa (kamera kuskia kohti) kuten viime vuonna oli, se minne kamerat laitetaan ei liene tallin päätettävissä (?).

Esim. alla olevan videopätkän kohdat 0:02, 0:11 - selkeästi vaan "venyttelyä", mutta entäs kohta 0:15?

http://torttu.com/temp/files/MT89_F1_2008_Hockenheim_P2_Hamilton.avi - 7.1 MB

Jep siinä selvästi näyttää keskisormea... Mitä enemmän katon tota niin olisiko mahdollista että lapaa pidetään pohjassa mutkasta kiihdytettäessä ja sitten vapautetaan kun sutimisvaaraa ei enään ole? Vasemmalta vaihdetaan pienempää pykälää joten on mahdollista että painaa niissä muissa kohdin molempia lapoja? Parissa kohtaa ainakin samalla vaihtaa pienemmälle... Nimetön ja pikkurilli tietty seuraa helposti mukana kun niissä ei käytä voimaa.

Valitettavasti oikeaa kättä ei näy... sen puolen vipu voi olla ohjelmoitu esim. eri mutkaan tai vaihteelle.

Eihän tuon käyttäminen tosiaan sen vaikeampaa ole kuin peliohjaimen. Vaatii tietysti totuttelua useamman päivän. Mutta Mäki voi tota harjoitella simulaattorissa...

Ilmeisesti Rellun systeemi on huonompi?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Jep siinä selvästi näyttää keskisormea... Mitä enemmän katon tota niin olisiko mahdollista että lapaa pidetään pohjassa mutkasta kiihdytettäessä ja sitten vapautetaan kun sutimisvaaraa ei enään ole? Vasemmalta vaihdetaan pienempää pykälää joten on mahdollista että painaa niissä muissa kohdin molempia lapoja? Parissa kohtaa ainakin samalla vaihtaa pienemmälle... Nimetön ja pikkurilli tietty seuraa helposti mukana kun niissä ei käytä voimaa.
Pohjassa pitämiseen en usko, haittaa jo liikaa rattiotetta ja ei tuo siltä näytä että sormi siinä koko aikaa olisi.

Tein giffin, ei pitäs olla nopeutettu.

 
Viimeksi muokattu:

geiloord

Rajoittunut mieshenkilö
Liittynyt
17.4.2006
Viestit
1737
Sijainti
Suomi Finland
Jep siinä selvästi näyttää keskisormea... Mitä enemmän katon tota niin olisiko mahdollista että lapaa pidetään pohjassa mutkasta kiihdytettäessä ja sitten vapautetaan kun sutimisvaaraa ei enään ole? Vasemmalta vaihdetaan pienempää pykälää joten on mahdollista että painaa niissä muissa kohdin molempia lapoja? Parissa kohtaa ainakin samalla vaihtaa pienemmälle... Nimetön ja pikkurilli tietty seuraa helposti mukana kun niissä ei käytä voimaa.

Valitettavasti oikeaa kättä ei näy... sen puolen vipu voi olla ohjelmoitu esim. eri mutkaan tai vaihteelle.

Eihän tuon käyttäminen tosiaan sen vaikeampaa ole kuin peliohjaimen. Vaatii tietysti totuttelua useamman päivän. Mutta Mäki voi tota harjoitella simulaattorissa...

Ilmeisesti Rellun systeemi on huonompi?
Seuraava vaihe on se että noi perkele taitaa sormensa niin hyvin että ne tajuu alkaa soittamaan sähkökitaraa!

Sittenpähän saavat rahat ja naiset ja voivat ihan rauhassa kännissä ödlätä siellä täällä. Tarvii enää mitään ympyrää ajella...
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Pohjassa pitämiseen en usko, haittaa jo liikaa rattiotetta ja ei tuo siltä näytä että sormi siinä koko aikaa olisi.

Tein giffin, ei pitäs olla nopeutettu.

Voihan se olla niin että laitetaan päälle toiselta puolelta ja vapautetaan toiselta.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1999
Saapa nähdä mitä tämän systeemin kanssa nyt tehdään, huomatkaa että vikan mutkan ulostulossa auto ei sudi vaikka talla on ainakin erittäin lähellä lattiaa, mutta sitten vaihteenvaihdon jälkeen Hamilton joutuu tekemään pienen korjauksen.
 

geiloord

Rajoittunut mieshenkilö
Liittynyt
17.4.2006
Viestit
1737
Sijainti
Suomi Finland
Saapa nähdä mitä tämän systeemin kanssa nyt tehdään, huomatkaa että vikan mutkan ulostulossa auto ei sudi vaikka talla on ainakin erittäin lähellä lattiaa, mutta sitten vaihteenvaihdon jälkeen Hamilton joutuu tekemään pienen korjauksen.
Mistäs sä sen tiedät?
 
Ylös