Mclaren Mp4-23

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Voihan se olla niin että laitetaan päälle toiselta puolelta ja vapautetaan toiselta.
Tuo kuulostaa muuten aika järkevältä. Ei liian monimutkainen.

Katselin äsken pari Hamiltonin onboardia mitä kovolla oli viime vuodelta. Sillä on näköjään tapana pitää vähän tommosessa asennossa sormia alaspäin vaihtaessa muutenkin, mutta tuo kohta josta giffin tein niin ainakaan siinä ei ole kyseessä vaihto.
 
Viimeksi muokattu:

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Eipä ollut yllätys.

Sieltä ne ECU:n kautta tapahtuvat koiruudet alkavat pikkuhiljaa paljastua. Köysi on nyt pujotettu taparikollisen kaulaan ja kohta alkaa sitten kiristys vaihe. Mihin se sutkiporukka tavoistaan pääsisi.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Olepa hyvä ja näytä se pätkä missä näytetään hamiltonin kaasun ja jarrun käyttö .Tarkoitin samanlaista esitystä kuin kimi ohitti fisichellan viimeisellä kierroksella.
http://www.youtube.com/watch?v=tnVNs32Npxw
Sait yksityisviestin. Mutta ei siitä telemetrianäytöstäkään juuri mitään muuta voi todeta kuin sen ettei se sitä kaasua siltikään kerralla pohjaan tallaa.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
F1:set perustuvat säännön rajamailla elämiseen. Ilman sitä ei voi olla kenenkään edellä. Onko Mäkin jutut laittomia vai innovaatisia siitä taitaa päättää FIA.

Joten en ainakaan vielä tuomitse Mäkkiä. Ferraririn on tehnyt samaa iät ja ajat.
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
F1:set perustuvat säännön rajamailla elämiseen. Ilman sitä ei voi olla kenenkään edellä. Onko Mäkin jutut laittomia vai innovaatisia siitä taitaa päättää FIA.

Joten en ainakaan vielä tuomitse Mäkkiä. Ferraririn on tehnyt samaa iät ja ajat.

Se ero siinä on kuitenkin, että jos Ferrari rikkoo sääntöjä, vika on säännöissä...ainakin niin kauan kuin Natsi-Max on puikoissa.:alppu:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Vääntökäyrän säätö ollut McLarenissa kauden alusta...

Kuva Australian kisasta missä on jo sama kuusilapainen vääntökäyrän rukkaamiseen käytettävä ratti.

Eli systeemi on ollut käytössä kauden alusta asti... että se siitä...

Ei siis syy Mäkin viime kisojen nopeuteen ellei sitä ole saatu parannettua tässä välillä. Tällä hetkellä auto ilmeisesti vaan toimii kokonaisuutena erinomaisesti ja varsinkin Hamilton saa kaiken irti renkaistaan...

Renault on käyttänyt omaa systeemiään Silverstonesta asti. Vaikka tulokset eivät ole näyttävästi parantuneet on mielestäni vauhti kuitenkin parantunut...



http://www.f1complete.com/content/view/9536/900/
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Ferrari fanaatikoille tiedoksi että innovaatio ja sääntöjen rikkominen ovat kaksi eri asiaa. Mäkillä oli joskus poljin mikä kiellettiin kun sääntöjä muutettiin kesken kauden. Ferrarilla oli ylisuuret siivet mikä oli kiellettyä jo ennen kautta mutta toleranssit keksittiin aika pian siihen kipuun. Renun massavaimennin ei ollut kielletty mutta kun Ferrari halusi se kiellettiin. Jos tyhmempikään ihminen ei näitä tajua niin ei voi kuin ihmetellä. Mäkin rattitsydeemi on nimenomaan innovaatio jota saa käyttää sääntöjen puitteissa mutta katsotaan kuinka kauan..
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3384
Sijainti
F1-fanikatsomo
Montakohan eri moottorinohjauskarttaa tuohon ECUun saa ohjelmoitua?
Niitä on rajallinen määrä (?) ja muut tiimit ovat miettineet joka "muistipaikalle" mahdollisimman hyödyllisen käytön ja siihen soveltuvimman kytkimen josta/joista se valitaan.
Vaihteille 4-7 ei varmaan tarvitse mitään voimaa vähentävää karttaa edes valita.
On se insinööri kekseliäs. :)
JOS ecussa on riittävästi muistipaikkoja että saataisiin radan jokaiselle mutkalle oma tehokäppyrä määriteltyä, niin homma on periaatteessa laillinen. Sännöthän sanoo likimain "drivers can not select gears and torque settings in one move" Eiköhän mäkkäri ole kiertänyt asian niin, että joka kerta kun kuski vaihtaa vaihdetta niin kuski tempasee tarvittaessa molemmista läpysköistä, jolloin säännön sanoma yksi valinta tulee ohitettua ja samalla valittua oikea kartta seuraavaan mutkaan ja sen ulostuloon.
Eikö Heikille käynyt jokin mystinen hyytyminen lähtösuoralle käännyttyä jossakin alkukauden kisassa, ettei kuski vaan ollut valinnut väärän mutkan ohjelman käytöön (unohti vaihteenvalinnan yheydessä valita tehokartan ja käytössä oli shikani ohjelma tms.) sitähän seliteltiin että vahingossa oli varikonnopeusrajoitus tullut päälle
 
Viimeksi muokattu:

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
Kuva Australian kisasta missä on jo sama kuusilapainen vääntökäyrän rukkaamiseen käytettävä ratti.

Eli systeemi on ollut käytössä kauden alusta asti... että se siitä...

Ei siis syy Mäkin viime kisojen nopeuteen ellei sitä ole saatu parannettua tässä välillä. Tällä hetkellä auto ilmeisesti vaan toimii kokonaisuutena erinomaisesti ja varsinkin Hamilton saa kaiken irti renkaistaan...

Renault on käyttänyt omaa systeemiään Silverstonesta asti. Vaikka tulokset eivät ole näyttävästi parantuneet on mielestäni vauhti kuitenkin parantunut...
Onhan se mäkki ollut kokoajan nopea, pieniä virheitä vaan ollut kuskien puolelta alkukaudesta, jää helposti todellinen suorituskyky piiloon.

Eihän toi systeemi tietysti huonoa autoa paikkaa, mutta auttaa saamaan maksimi suorituskyvyn irti, säästää renkaita, helpottaa ajamista ym. Eikai noita karttoja tarvitse muutella kuin 1-3 vaihteille, jos siis mihinkään tasauspyörästöön ei saa koskea ajon aikana. Tossa kuvassa olevat lavat ovat kyllä niin lähellä toisiaan, että kyllä siellä taitaa aika varmasti vaihtua kartat samaan aikaan kuin vaihteet. Käytännössä laiton, mutta ei paperilla. ;)

Mäkillä menee varmaan jonkun aikaa harjoituksien ajasta noiden karttojen optimointiin eri radoille ja mutkille, mahtaakohan ehtiä vielä Kovalaisenkin kartatkin optimoimaan? ;) Tästä löytyisi myös hyvä selitys Hamiltonin heikkoon aika-ajoon silverstonessa, kartat taidettiin vaan optimoida sadekelille.

Pois vaan kaikki tollaset kuskin hommaa helpottavat asiat, mielellään jo seuraavaan kisaan. Yksinkertaisesti esim. päivittämällä ohjelmisto niin, että vaihteenvaihdon ja kartan vaihtumisen välissä on joku tietty viive, esim. 5-10sek.
 
Viimeksi muokattu:

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Ferrari fanaatikoille tiedoksi että innovaatio ja sääntöjen rikkominen ovat kaksi eri asiaa. Mäkillä oli joskus poljin mikä kiellettiin kun sääntöjä muutettiin kesken kauden. Ferrarilla oli ylisuuret siivet mikä oli kiellettyä jo ennen kautta mutta toleranssit keksittiin aika pian siihen kipuun. Renun massavaimennin ei ollut kielletty mutta kun Ferrari halusi se kiellettiin. Jos tyhmempikään ihminen ei näitä tajua niin ei voi kuin ihmetellä. Mäkin rattitsydeemi on nimenomaan innovaatio jota saa käyttää sääntöjen puitteissa mutta katsotaan kuinka kauan..
Myöskään Ferrarin viime kauden pohja ei ollut kielletty eikä sääntöjen vastainen ennenkuin McLaren halusi että se kiellettiin.. Kyl näitä esimerkkejä löytyy jokaiseen suuntaan ja monenkin tallin kohdalta (BAR, anyone?). Turha tästä on alkaa mitään iänikuista Ferkku vs. McLaren vs. joku-muu-talli -vääntöä. Sodassa ja rakkaudessa ja F1:ssä kaikki on sallittua, mikä ei ole erikseen kiellettyä. :rolleyes:
 

Teemu.I

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
448
Oli nämä järjestelmät sääntöjen mukaisia tai ei niin minun pointtina on, että niiden mukanaolo syö mielenkiintoa ykkösistä. Henkilökohtaisesti on ainakin hiton tylsää katsoa kisoja missä 20 autoa ajelee jonossa kuin kiskoilla. Itse toivoisin tosiaan, että nämä ja muut ajamista helpottavat tilpehöörit pitäisi heivata mäkeen ja antaa kuskin raataa miljoonapalkkansa eteen. Samalla vähän lisää tehoa motteihin niin avot.

Muistaako muuten kukaan milloin viimeeksi on starteissa kärynnyt kumi?
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
Oli nämä järjestelmät sääntöjen mukaisia tai ei niin minun pointtina on, että niiden mukanaolo syö mielenkiintoa ykkösistä. Henkilökohtaisesti on ainakin hiton tylsää katsoa kisoja missä 20 autoa ajelee jonossa kuin kiskoilla. Itse toivoisin tosiaan, että nämä ja muut ajamista helpottavat tilpehöörit pitäisi heivata mäkeen ja antaa kuskin raataa miljoonapalkkansa eteen. Samalla vähän lisää tehoa motteihin niin avot.

Muistaako muuten kukaan milloin viimeeksi on starteissa kärynnyt kumi?
Samaa mieltä ja ainakin itsellä mielenkiinto alkaa hiipumaan, ellei noita helvetin luistonesto virityksiä saada pois aika nopeasti. Nyt kun kaikilla on sama ohjausyksikkö, niin ei luulisi olevan vaikeaa.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Samaa mieltä ja ainakin itsellä mielenkiinto alkaa hiipumaan, ellei noita helvetin luistonesto virityksiä saada pois aika nopeasti. Nyt kun kaikilla on sama ohjausyksikkö, niin ei luulisi olevan vaikeaa.
No ajaminen on ainakin tänä vuonna näyttänyt siltä että lipsuu, kuskit tulee mutkasta kahva edellä ja niin eespäin.
Ensi vuonna lipsuu perä ehkä vähemmän kun sliksit tulee.
 

Väisäskä

Toist pualt aitaa
Liittynyt
20.8.2007
Viestit
198
Sijainti
Sydney Australia
Oli nämä järjestelmät sääntöjen mukaisia tai ei niin minun pointtina on, että niiden mukanaolo syö mielenkiintoa ykkösistä. Henkilökohtaisesti on ainakin hiton tylsää katsoa kisoja missä 20 autoa ajelee jonossa kuin kiskoilla. Itse toivoisin tosiaan, että nämä ja muut ajamista helpottavat tilpehöörit pitäisi heivata mäkeen ja antaa kuskin raataa miljoonapalkkansa eteen. Samalla vähän lisää tehoa motteihin niin avot.

Muistaako muuten kukaan milloin viimeeksi on starteissa kärynnyt kumi?
Joo, määkin haluaisin nähdä vähä kumin savua telkkarista, eikä vaan aina mun takapeilistä..:p
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
No ajaminen on ainakin tänä vuonna näyttänyt siltä että lipsuu, kuskit tulee mutkasta kahva edellä ja niin eespäin.
Ensi vuonna lipsuu perä ehkä vähemmän kun sliksit tulee.
Saas nähdä miten kerssit nykivät perää. Taka-akseliin se vaikuttaa, kai?
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Saas nähdä miten kerssit nykivät perää. Taka-akseliin se vaikuttaa, kai?
Joo.
Eiks KERS ole kuitenkin mahdollista laittaa vapauttamaan voimansa esimerkiksi vasta kun ollan niin suurella vaihteella että pyörät ei enää sudi? Kai lisävoima otetaan silloin vasta käyttn kun se saa välitettyä tiehen.

Voimaa kerätessä (jarrutuksessa) se tietty vaikuttaa jarrubalanssiin ja sitä kautta perän vakauteen.
 
Ylös