Kuva Australian kisasta missä on jo sama kuusilapainen vääntökäyrän rukkaamiseen käytettävä ratti.
Eli systeemi on ollut käytössä kauden alusta asti... että se siitä...
Ei siis syy Mäkin viime kisojen nopeuteen ellei sitä ole saatu parannettua tässä välillä. Tällä hetkellä auto ilmeisesti vaan toimii kokonaisuutena erinomaisesti ja varsinkin Hamilton saa kaiken irti renkaistaan...
Renault on käyttänyt omaa systeemiään Silverstonesta asti. Vaikka tulokset eivät ole näyttävästi parantuneet on mielestäni vauhti kuitenkin parantunut...
Onhan se mäkki ollut kokoajan nopea, pieniä virheitä vaan ollut kuskien puolelta alkukaudesta, jää helposti todellinen suorituskyky piiloon.
Eihän toi systeemi tietysti huonoa autoa paikkaa, mutta auttaa saamaan maksimi suorituskyvyn irti, säästää renkaita, helpottaa ajamista ym. Eikai noita karttoja tarvitse muutella kuin 1-3 vaihteille, jos siis mihinkään tasauspyörästöön ei saa koskea ajon aikana. Tossa kuvassa olevat lavat ovat kyllä niin lähellä toisiaan, että kyllä siellä taitaa aika varmasti vaihtua kartat samaan aikaan kuin vaihteet. Käytännössä laiton, mutta ei paperilla.
Mäkillä menee varmaan jonkun aikaa harjoituksien ajasta noiden karttojen optimointiin eri radoille ja mutkille, mahtaakohan ehtiä vielä Kovalaisenkin kartatkin optimoimaan?
Tästä löytyisi myös hyvä selitys Hamiltonin heikkoon aika-ajoon silverstonessa, kartat taidettiin vaan optimoida sadekelille.
Pois vaan kaikki tollaset kuskin hommaa helpottavat asiat, mielellään jo seuraavaan kisaan. Yksinkertaisesti esim. päivittämällä ohjelmisto niin, että vaihteenvaihdon ja kartan vaihtumisen välissä on joku tietty viive, esim. 5-10sek.