35. Atlantic Championship - Palkintogaala 2008
Markus Niemelälle kulunut viikko on ollut yhtä juhlaa. Viime perjantaina kauden 2008 Cooper Tires Presents The Atlantic Championship Powered by Mazda – mestariksi ajanut raumalainen vastaanotti jännittävän päivän päätteeksi 250 000 dollarin shekin sarjamestaruudesta. Niemelälle luovutettiin myös toinen shekki, jonka arvo on 2500 dollaria, sekä Mazdan lahjoittama ja Champ Car – fani Jim Swintalin upea maalaus Niemelästä matkalla mestaruuteen. Niemelä palkittiin tilaisuudessa myös vuoden tulokkaana.
Markuksen mestaruuteen ajattanut Brooks Associates Racing voitti sarjan nyt ensi kertaa. John Brooksin talli palkittiin Performance Friction Corporationin toimesta vuoden tulokkaan ajattamisesta jarrupaloilla koko ensi vuodeksi. Niemelän auton parissa pakertaneet Nick Harvey valittiin vuoden insinööriksi ja Duarte Fidalgo vuoden päämekaanikoksi.
Tänä iltana Raumalla Niemelän mestaruutta juhlittiin Niemelän sponsoriravintolan Mr Jonesin tiloissa.
Kalkkiviivoilla kakkoseksi jäänyt Jonathan Bomarito vastaanotti 150 000 dollarin shekin sarjan hopeatilasta. Bomariton Mathiesen-tallin omistajaperheen Ray ja Leslie Mathiasen palkittiin vuoden tallipäällikköinä.
Kolmanneksi jäänyt Jonathan Summerton vastaanotti entisen Atlantic-kuljettajan Michael Rosenin mukaan nimetyn palkinnon päättäväisestä periksi antamattomasta asenteestaan moottoriurheilua kohtaan. Palkintorahoja hän lunasti sarjan kolmostilasta 100 000 dollaria.
Condor Motorsportin Junior Strous oli loppupisteissä viides, mutta hänet palkittiin palkintogaalassa arvostetulla Gilles Villeneuve – palkinnolla. Viimeisen kilpailun ajamatta jättänyt Carl Skerlong oli vuoden kehittynein kuljettaja ja hänen tallitoverilleen Frankie Munizille luovutettiin vuoden 1991 mestarin Jovy Marcelon mukaan nimetty palkinto. Mestaruutta seuranneena vuonna Indyssä kuollut filippiiniläiskuljettaja oli ennen kaikkea ystävällinen kilpailija, joten palkinto meni kyllä täysin oikeaan paikkaan. Tallitunnustuksista Forsythe/Pettit Racingin John Brunner sai ensimmäistä kertaa jaetun Vuoden tiimimanageri-palkinnon.
Atlanticin palkintogaalassa myös ilmoitettiin varsin odotettu tieto eli sarjan omistaja vaihtuu. Aiemmin vanhoja Champ Car Reynardeja ja DP01:siä ostanut ja itsekin Atlantic-sarjassa ajanut Ben Johnston on sopinut ostavansa sarjan Kevin Kalkhovenilta ja Gerry Forsythelta. Johnston kaavailee ns. Green Prix-sarjan perustamista jo ensi vuodeksi ja Atlanticilla on tässä skenaariossa suuri rooli.
Johnstonilla on jo nyt 17 vanhaa Reynardia ja mies aikoo ostaa mahdollisimman monta DP01:stä uuteen sarjaan, joka alkaisi ensi maaliskuussa Yhdysvaltojen formula-autoilun kehdosta Savannahasta Georgiasta. Atlanticin ensi vuoden kalenteri julkaistaan tulevalla viikolla ja samassa yhteydessä ilmoitetaan sarjan virallisesti siirtyvän Johnstonin hallintaan. Tarkoitus ilmeisesti olisi tuoda Atlantic- ja Champ Car - kalusto jälleen kerran yhteen. Green Prix'n ensimmäisenä vuonna kalenterissa on huhujen mukaan tarkoitus olla vain kolme osakilpailua, joista kaikki ajettaisiin Atlantic-kisojen yhteydessä ja IMSA:n alaisina. Lisätietoja odotetaan vesi kielellä. :thumbup:
Tähän loppuun haluaisin kuulla sinun mielipiteesi. Lähinnä minua kiinnostaa, että koettiinko tämä läpi kauden kestänyt "raportointi" tarpeelliseksi, onko kukaan oikeasti jaksanut lukea esim. kilpailuraportit kokonaan ja herättivätkö ne lisää kiinnostusta sarjaa kohtaan? Viime vuonnahan yritin samaa Champ Car - sarjan kohdalla ja ainakin silloin palaute oli hyvää, joten halusin tänä vuonna jatkaa edesmenneen sarjan perillisen kanssa ja tuoda tätä vähemmän tunnettua ja selvästi aliarvostettua sarjaa tutummaksi foorumin lukijoille.
Ainakin Niemelän upean loppukirin ansiosta Atlantic ohitti sen toisen sarjan tällä palstalla luetuimpien amerikkalaisten formulasarjojen "kisassa", joten siltä osin ainakin sivullekirjoittanut on tyytyväinen.