Hallikarting

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2007-09-03,104:2:483213,1:0:0:0:0:0:
Ostin tuon suht tarkan lelututkan, ja mielenkiinnosta kokeilin Turku Kartingissa eri painoisille kuskeille suoravauhteja.
Kevyin kuski oli 55kg ja pääsi suoran päässä n 48km/h.
Painavin kuski oli 85kg ja pääsi suoran päässä n 43km/h
Olisi vielä pitänyt laittaa 115-kiloinen mekaanikko ajamaan, mutta varmaankin 38-39km/h olisi mennyt.
Mutta 30 kiloa tekee jo ainakin 10% vauhtieron.

Kesällä kokeilen ulkoradalla, siellä eri välityksillä ja pidemmillä suorilla nopeudet lienevät 7kympin paikkeilla. Autot jotain 10 heppasia. :)
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
No ainakin jos Kart´in Clubia tarkoitat, niin siellähän on nopeusrajoittimet ja ne menevät rajottimella jo ennen pitkän suoran puoliväliä. Kyllä ne tehoiltaan silti mielestäni melko lähellä Turun autoja lienevät, mutta suurin ero on rengaspito: Siinä missä Hesassa jalka on jarrulla max 2 sekuntia 28 sekunnin kierroksen aikana, on Turussa selkeästi kovemmat renkaat ja enemmän tarkkuutta vaativa heikompi pito.
 

Örfil

Guest
Hyvä tietää tuo Turun autoista. Olemme menossa ajamaan sinne kisan helmi/maaliskuun aikana sukulaismiesten kesken. Koska rata on mulle uusi, voin käyttää tuota painoeroa selityksenä mm. isoveljelleni että se on niin paljon kevyempi ;)

Mutta....ajamme firman kisoja ympäri vuoden sekä VMKC:n että KIC:n radoilla ja meistä n. 25 aktiivista nopein kuski ei ole kevyin. Kuskien painot on siinä 70-90 kg:n välillä ja itse esim olen tätä 80 kg kuskia samanlaisella autolla 2-3 kymppää silti hitaampi vaikka oma paino pyörii siinä 70 nurkilla. Eli olen todellisuudessa vieläkin hitaampi :(
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
Viikkoa myöhemmin kilpakaveri toi kanssa oman, ns. asiallisemman näköisen tutkan ja se näytti suunilleen joka kerta 4 km/h suuremman lukeman. Mutta kun tuo "lelututka" on testissä todettu melko hyväksi (tosin useammin näytti 1-2 km/h ala-, kuin yläkanttiin), niin ehkä se melko oikea lukema on siinä näiden tutkien puolivälissä eli 45-50 km/h kuskin painosta riippuen. Itse ajovarusteissa 85-kiloisena olen kanssa välillä päässyt Turussa tänä "talvena" ihan eturiviin asti, ja paalulla sellainen 55-kiloinen napero. Ilokseni tuo silakka ei kuitenkaan lähtöä lukuunottamatta ole sen enempää sitten kertaakaan päässyt karkuun, vaan pian alkoi vilkuilut taakse mutkissa. Ohi en ole päässyt, eroa kun suorilla tulee 3 autonmittaa. Mutta, omaakin vikaa etten ole kevyempi. No, pian rastikausi alkaa ja kunto nousee taas :)
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Suosittelen, että kokeilet GPS:llä huippunopeudet, jos vain löytää sateliitit sisätiloissa, antaa todetusti luotettavia arvoja.

Ehtiiko Turussa auto koskaan kiihtyä rajoittemelle asti? Jos Helsingissä ehtii, niin huippunopeuksien eroamattomuus selittyy kyllä sillä suoraan, sillä painohan ei vaikuta auton huippunopeuteen.

Cmoney, taidat ottaa naperoon nähden eron kiinni mutkissa, jossa suurempi paino antaa paremman pidon. Mutta kiihtyvyys kaarteen jälkeen onkin varsin hidasta ja taas jäät jälkeen.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
Kaiken järjen mukaan otankin (joissain) mutkissa kiinni jos vauhdissa pysyn. Tämän hetken rataprofiili taitaa olla keskimääräistä enemmän kevyttä suosivaa, mutta siellä on kaksi sellaista kiristyvää mutkaa joissa juniori ajaa loivalla sladilla ulompaa sisälle. Itse otan juurikin näissä silminnähden kiinni sisemmällä ja lyhyemmällä linjalla pidolla ajaen. Mitä tulee mutkapitoon niin nopeammissa mutkissa kevyt näyttää pääsevän helposti jopa kovempaakin, ilmeisesti se on sitten jo kovemman vauhdin takia suurempaan massaan vaikuttava keskipakovoimakin joka taasen vetää ulkokaarteeseen. Kuten joka mutkassa, sama massa painuu rataa vasten, kuin pyrkii ulkokaarteeseenkin eli ei se niin 1selitteinen juttu ole että painavalla olisi loppujen lopuksi mutkassa vauhtietu. Tasaisempia kierrosaikoja painavampi helpommin silti voi ajaa kun jarrutusmatkat lyhyempiä, ja auto ei niin irtonainen mutkissa.
 

Örfil

Guest
Juhis sanoi:
sillä painohan ei vaikuta auton huippunopeuteen.
Kyllä se vaan vaikuttaa, koska vierintävastus on suoraan suhteessa kappaleen massaan eli auton ja kuskin kokonaispainoon.

Mitä suurempi paino, samantehoisilla autolla kevyempi kokonaismassaltaan saavuttaa suuremman huippunopeuden.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Jussi sanoi:
Kyllä se vaan vaikuttaa, koska vierintävastus on suoraan suhteessa kappaleen massaan eli auton ja kuskin kokonaispainoon.

Mitä suurempi paino, samantehoisilla autolla kevyempi kokonaismassaltaan saavuttaa suuremman huippunopeuden.
Kyllä sä siinä olet oikeassa, että vierintävastus vaikuttaa huippunopeuteen, mutta se vaikuttaa niin olemattomasti, että sillä ole mitään merkitystä. Enemmän vaikuttaa sen painavamman kuljettajan suurempi koko, ja reilusti enemmän vaikuttaakin. Joten jos kaksi eripainoista kaveria ajaa todella pitkää, tasaista suoraa, saavuttaa kevyempi kovemman huippunopeuden isomman kaverin suuremman ilmanvastuksen takia. Jos sama kaveri ajaa kaksi vetoa, joista toisessa lyödään 50 kg lyijyä perseen alle, on huippunopeus käytännössä sama. Kyllä on silti ymmärrettävä, että jos siihen kyytiin lyödään 10 000 kg, vaikuttaa vierintävastus, mutta ei ole järkeä puhua tässä tapauksessa järjettömistä painomääristä. Jos itse auto painaa 10 000 kg, vaikuttaa kuljettajan paino vielä vähemmän vierintävastukseen. Ja esim pyöräilyssä on todettu, että isomman vierintävastuksen omaavat pyörät ovat nopeampia kuin pienemmän, koska vierintävastuksen vaikutus suhteessa muihin vastuksiin on niin olematon.

Pointteja, miksei vierintävastus vaikuta huippunopeuteen:
- Huippunopeuden määrittävästä kokonaisvastuksesta , vierintävastus niin pieni, ettei todellista vaikutusta huippunopeuteen ole
- Vierintävastus kasvaa sitä mukaan, mitä suurempi alue renkaasta on tiessä
-->Kartingautossa kokoajan liikaa rengaspinta-alaa tiessä, koska renkaanmuoto on tasainen, joten painonlisäys ei lisää rengaspinta-alaa merkittävästi
- Huippunopeudessa ei tapahdu renkaalla leikkautumista (ratasefektiä) samassa määrin kuin kaarreajossa tai kiihdytettäessä
- Paino jakaantuu usealle renkaalle
- Mitä enemmän auton oma paino, sitä vähemmän kuljettajan paino vaikuttaa

Painavammalla kuljettajalla varustetun auton kestää pidempään kiihtyä siihen huippunopeuteen, joten radalla painavampi ei välttämättä ehdi kiihdyttää autoa huippunopeuteen, koska suora on liian lyhyt. Jos suoraa pidennetään tarpeeksi, ehtii auto kiihtyä paremmin huippunopeuteensa.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Cmoney sanoi:
siellä on kaksi sellaista kiristyvää mutkaa joissa juniori ajaa loivalla sladilla ulompaa sisälle. Itse otan juurikin näissä silminnähden kiinni sisemmällä ja lyhyemmällä linjalla pidolla ajaen
Ei välttämättä johdu sintin kevyydestä itseesi nähden se, että otat kiinni. Sisäradalla sisempi ajolinja on yleensä muuten vaan nopeampi!
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
Darren sanoi:
Ei välttämättä johdu sintin kevyydestä itseesi nähden se, että otat kiinni. Sisäradalla sisempi ajolinja on yleensä muuten vaan nopeampi!
No nimenomaan, onneksi juniori ei itse tajua ajaa niissä nopeampaa ajolinjaa. Katso, huutomerkki -> !
 
Ylös