Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Tälle kaudellahan luistoneston poiston piti sopia räkälle kuin nenä päähän, hyvin on sopinut joo.
No eipä tuosta ole huomattavaa haittaakaan ollut. Mä en ainakaan osaa noita Räikkösen virheitä yhdistää luistonestoon, paitsi ehkä Span seinäänajo. Mutta tekihän Hamiltonkin siinä samanlaisen virheen, sillä vaan kävi tuuria kun ei ollut seinä tarpeeksi lähellä. Sateellakin Räikkösellä on kulkenut ihan hyvin jos on säädöt olleet kohdillaan, kuten Silverstonessa ennen rengassekoilua.

Vai meinastiko kenties että luistoneston puuttumisen olis yhtäkkiä pitänyt tehdä Räikkösestä nopeemman?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vai meinastiko kenties että luistoneston puuttumisen olis yhtäkkiä pitänyt tehdä Räikkösestä nopeemman?
Veikkaanpa, että tarkoitus oli, että suhteellisesti nopeamman. Eli että Kimi olisi kärsinyt luistnoeston puutteesta vähemmän kuin kuskit yleisesti.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Asiat tapahtuvat aina syystä. Minusta on luonnollista, että erään tunnustetusti nopeimman kuljettajan vaisuille suorituksille pyritään etsimään loogisia syitä. Mclarenin ja Ferrarin talleissa työskentelevät inssit ja heidän esimiehensä kyllä tietävät Kimin taidot, ei hänelle muuten maksettaisi niin paljon, saati annettaisi jatkosopimusta.

Toinen vaihtoehto on ilakoida Kimin huonoudella(antikimistit) tai sitten heitellä turhautuneena kirvestä kaivoon. Mielekkäämpää mielestäni on pyrkiä analysoimaan tilannetta järkiperäisin syin. Juuri tuollaiset "pyyhkinyt lattiaa, koska Kimi vaan on niin huono"-kommentit kertovat yllättävän paljon kirjoittajasta, ja hänen f1-asiantuntemuksestaan. Pettymykset kuuluvat lajiin ja elämään muutenkin, niitä olisi hyvä oppia hieman rakentavammin hallitsemaan. Mitä jos jätetään ne itkuraivarit sinne Italian lehdistöön ja Montezemololle. :alppu:
Eikös tämä otsikko ole Kimi Räikkönen aikansa paras. Tokkopa tässä mitään meriselityksiä tarvittaisiin, mikäli Kimi olisi edes lähelle aikansa parasta. Sinänsä olet oikeassa siinä, että turhautunut olet Kimin onnettomaan surffaamiseen. Paljon paremmin olisi tullut mennä, huomioiden kalusto ja Massan suorituksen sillä.

Toivotaan parempaa, mutta epäilen, ettei tahti mihinkään muutu ensi kaudellakaan.
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
Perustelusi, että auto oli kauden alussa parempi Kimille on?
Taas joutuu menemään muistikuvien varassa. Muistaakseni Malesian GPn jälkeen, siis toinen kilpailu kalenterissa, jonka Kimi voitti. Bridgestonelta sanottiin, että Ferrari ja Kimi onnistuivat optimoimaan / saavan parhaan suorituskyvyn irti renkaista. Mikä luultavasti tarkoittaa sitä, että renkaat toimivat juuri niinkuin on suunniteltu.

Miten helvetissä tuosta optimi tilanteesta ajauduttiin näin kauas suhteellisen nopeasti, niin ettei sillä ajosta meinaa tulla mitään? Huvittavaa tässä on se, että toisella kulkee. Kimin ongelmaa ei saada nyt millään ratkaistua.

Jos ensi vuonna on samat ongelmat, niin taisi olla paha virhe siirtyä Ferrarille. Sitten en enään pysty uskomaan pelkästään siihen, ettei Ferrarilla osata.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos ensi vuonna on samat ongelmat, niin taisi olla paha virhe siirtyä Ferrarille. Sitten en enään pysty uskomaan pelkästään siihen, ettei Ferrarilla osata.
No, viime vuonna tuli mestaruus ja tänä vuonna on Massa edelleen kisassa mukana, joten ei siellä nyt ihan kaikki ole persiilleen mennyt.

Mutta kuten ylempänä totesin, Kimi maksaa isoa hintaa siitä, että siirtyi itselleen mukavampaan työympäristöön. Ferrari on edelleen huipputalli (huolimatta joistain anteeksiantamattomista virheistäkin), mutta auto ei vain ole Kimin käsissä hyvä, vaikka Massan käsissä on.

Jos homma ei ensi vuonnakaan toimi (toivottavasti toimii), niin sitten alkaa jo tulla kyseeseen se, että kumpaa Kimi haluaa: leppoisaa työympäristöä, vai taistelua mestaruudesta. Kimi itse tunnusti, ettei ole yrittänyt muuttaa ajotyyliään autoa vastaavaksi. On helppo sanoa, ettei se siitä parane, mutta muut kuskit ovat niin tehneet, tuloksiaan parantaen. Kubica lienee paras esimerkki siitä mitä mies on valmis tekemään menestyksen eteen.
 

tommii

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
773
NMutta kuten ylempänä totesin, Kimi maksaa isoa hintaa siitä, että siirtyi itselleen mukavampaan työympäristöön...

Jos homma ei ensi vuonnakaan toimi (toivottavasti toimii), niin sitten alkaa jo tulla kyseeseen se, että kumpaa Kimi haluaa: leppoisaa työympäristöä, vai taistelua mestaruudesta. Kimi itse tunnusti, ettei ole yrittänyt muuttaa ajotyyliään autoa vastaavaksi.

Mietin tätä samaa asiaa joskus pari viikkoa sitten. Eli ei Räikkösen motivaatio mihinkään ole kadonnut, mutta koska Ferrari antaa Kimin keskittyä McLarenia enemmän kaikkeen muuhun kuin ajamiseen, kärsii varmasti niin kehitystyö kuin jonkin verran fysiikka, keskittymiskyky ja oikeastaan kaikki muukin.

Periaatteessa Räikkönen porskuttaa siis pelkkien lahjojensa turvin. :rolleyes:
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1112
Kimin tilanne:
Ajotyyli->Kimi koittaa säädättää autoa mieleisekseen->Se ei vaaan onnistu f2008:lla->tulokset puhuu puolestaan

Massan tilanne:
Ajotyyli->Auto on aika mieleinen->hienosäätöä->tulokset puhuu puolestaan

Missä logiikka?

Itse näen asian niin että kun Räikkönen saa auton joka on hänelle mieleinen ja käyttäytyy kuten hän haluaa, on tulos sitä "iceman" Kimiä. Sen sijaan että Kimi opettelisi ajamaan kuten Massa tai muut Kimi pyrkii kehittämään autoa mieleisekseen ja täten hänen maineensa veroinen nopeus olisi luettavissa tuloksista. Tähän päämäärään ei vain ole päästy tällä kaudella. Voin kuvitella ettei Kimi ole ollut f2008:n puikoissa kuin kotonaan vaan auto on ollut enemmän tai vähemmän vaikea ajettava.

Muut yhtään samoilla linjoilla?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Periaatteessa Räikkönen porskuttaa siis pelkkien lahjojensa turvin. :rolleyes:
Siltä näyttäisi. Suoritukset McLarenilla ja Ferrarilla osoittavat, että vauhtia kyllä miehestä löytyy. Mutta silloin kun ei löydy, niin Kimi ei tee asialle mitään, vaan vain toteaa, että tänään auto ei ollut hyvä, tai tein virheen.

Olisiko niin, että Kimi ei inhoa häviämistä riittävästi tehdäkseen asialle jotain? Kommentit ovat olleet sen tyylisiä, että kaikki vastoinkäymiset vain kuuluvat lajiin. Sellainen perusvire Kimistä on kyllä huokunut jo McLaren-aikana. Toki laitteiden pettäessä turhautuminen tuli näkyvästi esiin tv-kuvissakin, mutta alkureaktion jälkeen unohdettiin menneet ja toivottiin seuraavasta kisasta parempaa.

Kimi on päässyt pitkälle luontaisella lahjakkudellaan. Nykyisessä tilanteessa se ei enää riitä. Nyt pitäisi sopeutua autoon, joka ei sovi käteen. Vaikka vertailu on aina epäreilua ihmisistä joita ei oikeasti tunne, niin olisi helppo uskoa, että Senna tai Schumacher suhtautuisivat tilanteeseen toisin.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Toivotaan parempaa, mutta epäilen, ettei tahti mihinkään muutu ensi kaudellakaan.
Otetaan se kirves vaan sieltä kaivosta. Ollaan ylpeitä Kimin saavutuksista - ennen kaikkea siitä miten hän kyykytti mestarillisesti legendoja. Elämä voittaa, mutta epäilen, että Kimi on mm1 2009.:alppu:
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1112
Siltä näyttäisi. Suoritukset McLarenilla ja Ferrarilla osoittavat, että vauhtia kyllä miehestä löytyy. Mutta silloin kun ei löydy, niin Kimi ei tee asialle mitään, vaan vain toteaa, että tänään auto ei ollut hyvä, tai tein virheen.
Eikös Räikkönen ole puoli kautta toistanut sitä että autoa on yritetty kehittää hänen suuntaansa, mutta sitä ei vaan saada mieleiseksi. Viimeksi tämä kuultiin tänään "hyvin" menneen aika-ajon jälkeen. Miksi sopeutua autoon kun autoa voi kehittää kuljettajalle sopivaksi? Kuitenkin McLaren vuodet ja useat kilpailut Ferrarilla sekä maailmanmestaruus todistavat että kun paketti toimii, tulosta myös tulee.

Sitä on turha kieltää etteikö Kimi olisi itse töppäillyt tällä kaudella, mutta samoin on myös turha kieltää sitä etteikö hankaluudet auton kanssa olisivat edesauttaneet vaikeuksia. Tuskin luottamus autoon on huipussaan jos ei juuri koskaan ole mieleinen..
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
Mutta silloin kun ei löydy, niin Kimi ei tee asialle mitään, vaan vain toteaa, että tänään auto ei ollut hyvä, tai tein virheen.
Eikös tuo kerro vain siitä, että tiimi ei osaa asiaansa. Kimihän luottaa vain tiimiin. Näinhän sen pitäisikin olla, sen takia siellä on kilpailuinssiä, ym.

Nykyään näyttää olevan suuntaus siihen, että kuski joutuu sanomaan mitä tehdään tai jopa muuttamaan ajotyyliänsä. Tai eihän sitä tiedä, vaikka olisi aina ollut näin? Pistää vain miettimään, että mistä niille insseille maksetaan siellä tallissa.
 
Viimeksi muokattu:

Total Bummer

Well-known member
Liittynyt
14.3.2008
Viestit
698
Pitää kuitenkin muistaa että ei nuo autot ole mitään pikkufomuloita, jossa kuljettaja voi vaan sanoa että "perä luistaa, pistäkää lisää siipeä". Eiköhän se ole insinöörien homma koittaa kehittää autoa mieleiseksi ja kuljettaja voi vaan sanoa, että minkälaisen auton haluaa ja antaa informaatiota siitä miten muutokset vaikutti asiaan. Tietenkin Kimillä tuntuu olevan vaikeuksiarenkaiden kanssa, joten ongelma voi olla aika mahdoton ratkaista näillä säännöillä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8805
Sijainti
Vantaa
Niin, sehän on monille aivan uskomaton väite, että Kimi - hallitseva maailmanmestari - voisi olla parempi kuin Massa. Ja että hänen ongelmansa johtuisivat niinkin älyttömästä asiasta, kuin hänen ajotyyliinsä sopimattomasta autosta.

No eikös yleensä nopea kuljettaja vaadi hyvää ja nopeaa autoa. Tällä hetkellä Massa on nopeampi, toki autokin vaikuttaa asiaan. Kenties viime vuonna hallitsevalla maailmanmestarilla oli hänen ajotyylilleen paremmin sopiva auto.

Ja toki ei kaikkia Kimin ongelmia voi auton piikkiin laittaa, kuten Belgian ulosajo, Singaporen seinäänajo jne.. Mutta pienestä se on välillä kiinni
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8805
Sijainti
Vantaa
Minusta tuossa Kimin sanomana tuli selväksi, että hän ei osaa muokata ajotyyliä autolle sopivaksi tai ei sitten vaan halua. Miksi Heikki, Fernando ja Lewis muuttavat tarpeenvaatiessa ajotyyliä. Eikä se tuota heille ongelmia, toki Kovalaisella on ajoittain ollut ongelmia. Nyt Kovalaisen mukaan paranemaan päin.

Alonso joutui käsittääkseni muuttamaan McLaren-kaudella radikaalisti ajotyyliä, minkä Heikkikin taisi jossain haastattelussa vahvistaa.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Siltä näyttäisi. Suoritukset McLarenilla ja Ferrarilla osoittavat, että vauhtia kyllä miehestä löytyy. Mutta silloin kun ei löydy, niin Kimi ei tee asialle mitään, vaan vain toteaa, että tänään auto ei ollut hyvä, tai tein virheen.

Olisiko niin, että Kimi ei inhoa häviämistä riittävästi tehdäkseen asialle jotain? Kommentit ovat olleet sen tyylisiä, että kaikki vastoinkäymiset vain kuuluvat lajiin. Sellainen perusvire Kimistä on kyllä huokunut jo McLaren-aikana. Toki laitteiden pettäessä turhautuminen tuli näkyvästi esiin tv-kuvissakin, mutta alkureaktion jälkeen unohdettiin menneet ja toivottiin seuraavasta kisasta parempaa.

Kimi on päässyt pitkälle luontaisella lahjakkudellaan. Nykyisessä tilanteessa se ei enää riitä. Nyt pitäisi sopeutua autoon, joka ei sovi käteen. Vaikka vertailu on aina epäreilua ihmisistä joita ei oikeasti tunne, niin olisi helppo uskoa, että Senna tai Schumacher suhtautuisivat tilanteeseen toisin.
Pitäiskö muistuttaa tuosta Benettonin porukan poistumisesta Ferralilta. Mielestäni samalla poistui myös Ferrarin merkittävin etu. Eli omaa testausta on rajoitettu merkittävästi ja Ferrarin radat loistavat tyhjyyttään. Eikö se Sumi hinkanut kaikki vapaa-ajat noita ratoja (luotettavuus, auto satiin sopimaan lähes kaikille radoile, muutos herkkyys) ja olenkin varma että niin tekisi Kimikin jos se olisi mahdollista. Ollaanko tästä syystä hieman jäljessä simulaattorin kehityksessäkin , ollaan!
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8805
Sijainti
Vantaa
Pitäiskö muistuttaa tuosta Benettonin porukan poistumisesta Ferralilta. Mielestäni samalla poistui myös Ferrarin merkittävin etu. Eli omaa testausta on rajoitettu merkittävästi ja Ferrarin radat loistavat tyhjyyttään. Eikö se Sumi hinkanut kaikki vapaa-ajat noita ratoja (luotettavuus, auto satiin sopimaan lähes kaikille radoile, muutos herkkyys) ja olenkin varma että niin tekisi Kimikin jos se olisi mahdollista. Ollaanko tästä syystä hieman jäljessä simulaattorin kehityksessäkin , ollaan!
No jotenkin Kimistä ei saa sellaista kuvaa, että olisi yötäpäivää testaamassa. Ainakin mitä median kautta saa, todellisuus voi olla toista. Mitäs hyötyä simulaattorista olisi Räikköselle, koska hän ei sitä käytä??

Ketäs Ferrarilta lähti Schumacherin lopettaessa: Itse Schumacher, Todt ja Brawn. Kyllähän F1:ssä vaihtuvuutta on ollut ennenkin ja nämä nykyiset jehutkin ovat olleet pitkänlinjan Ferrari-miehiä. Lähtihän McLareniltakin Andrian Newey ja mestaruuksista vaan taistellaan. Uskoisin Ferrarin koulinneen henkilöt nykyisiin asemiin, koska kukaan herroista ei lähteny ovet paukkuen, ainakaan julkisesti.
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Minusta tuossa Kimin sanomana tuli selväksi, että hän ei osaa muokata ajotyyliä autolle sopivaksi tai ei sitten vaan halua. Miksi Heikki, Fernando ja Lewis muuttavat tarpeenvaatiessa ajotyyliä. Eikä se tuota heille ongelmia, toki Kovalaisella on ajoittain ollut ongelmia. Nyt Kovalaisen mukaan paranemaan päin.

Alonso joutui käsittääkseni muuttamaan McLaren-kaudella radikaalisti ajotyyliä, minkä Heikkikin taisi jossain haastattelussa vahvistaa.
Ei kait Lewisin ole tarvinut muuttaa ajotyyliään missään vaiheessa, pikemminkin luulisin, että auto sopi heti hyvin hänen ajotyylille.

Ferrarin puolelta en yhtään ihmettele, että auto sopii paremmin Massalle. Schumi muokkasi kymmenen vuoden ajan autoa itselle sopivaksi 96-06 ja ainakin itse olen käsittänyt, että Massa on ajotyyliltään samankaltainen kuin Schumi ja Kimi taas aivan päin vastainen.
Toistakymmentä vuotta totuttu rakentamaan autoa samalle tyylille, niin voi olla vaikea kovin nopeasti muuttaa täysin erillaiseksi.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
No niinhän siellä ferrarilla ihmeteltiin kuinka yliohjaavalla autolla joku voi edes ajaa kun yrittivät Kimille saada autoa sopivaksi. Että eikö se jo kerro aika paljon tilanteesta?
 

kasper

Well-known member
Liittynyt
16.2.2007
Viestit
493
Lopettakaa nyt herranjumala nuo Alonson ja Hamiltonin vertaukset Kimiin! Kimi ei ole samanlaisessa asemassa tallissaan kuin nuo kaksi, joille tehdään juuri sellainen auto kuin he haluavat ja tallikaveri pärjää jos pärjää.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös