Fernando Alonso-Oviedon ihmisohjus

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
EdHunter sanoi:
Menee vähän OT:n puolelle, mutta kun kerran tuosta VM:n uusimman numeron kuskivertailusta keskustellaan - niin itse ainakin ihmettelin, miksi hermokontrolli puuttui arvostelukriteereistä kokonaan? Eikö se ole kuitenkin yksi tärkeimmistä huippukuljettajan ominaisuuksista..

Hermokontrollikriteerin lisääminen kuskivertailuun olisi laskenut varmasti ainakin Hamiltonin ja Massan kokonaispistemäärää ja vastaavasti lisännyt Räikkösen ja Alonson kokonaispistemäärää.
No se on yksi tärkeä valtti, mikä pitäisi huomioida!

Sanoisin, että Hamiltonin hermot on suht kireellä eikä taida oikeen painetta nyt kestää. Massan kohdalla olen erimieltä. Äijä selätti alkukauden vaikeudet (ja median potku puheet) taistellen Räikköstä vastaan tasapäisesti paineiden alla!
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Zaikom sanoi:
Viime vuonnahan Heikkin ja Fisin pistesijoille yltäminen muutamia poikkeuksia lukuunottamatta edellytti, että joku edeltä keskeytti. Ja aika-ajossa kympin joukkoon pääsyä sai yleensä jännätä. Alonso ajaa sinne aina.
Ei Alonsollakaan ole ollut tällä kaudella aina helppoa päästä 3. osioon, varsinkaan ennen Espanjan kisaa. Näiden isojen uudistustenkin jälkeen Alonso esimerkiksi oli Monakon 2. osion 9.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
formulastara sanoi:
Kyllä, ja uskoisin että ykkösistä löytyy aika läjä kuljettajia, jotka ne rajat voi löytää. Alonso tuskin on siinä mielessä mitenkään poikkeus. Jos puhutaan rajojen ylittämisestä, tilanne on toinen.
Rajan ylittäjä löytää itsensä radan ulkopuolelta. ;)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
formulastara sanoi:
Kyllä, ja uskoisin että ykkösistä löytyy aika läjä kuljettajia, jotka ne rajat voi löytää. Alonso tuskin on siinä mielessä mitenkään poikkeus. Jos puhutaan rajojen ylittämisestä, tilanne on toinen.
Sellaista kuskia ei olekaan, joka pystyy ajaa aina ja kaikkialla limitillä. Toiset vain pääsevät useammin ja tasaisemmin lähelle sitä kuin toiset. Ihminen ei pysty ajamaan millin tarkasti edes yhtä täydellistä kierrosta, kokonaisesta kisasta puhumattakaan.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Mä arvostan Alonsossa juuri yrittämistä. Mikäli olisi tilasto, jossa on ulosajot, joiden jälkeen on kilpailu jatkunut, saattaisi Alonso olla listalla korkealla, samoin kuin Kimi. Mä luulen, että menestyvä kuljettaja miettii ja tutkii paikat, missä voi yrittää jotain rajumpaa temppua ja osaa tarvittaessa nopeasti muuttaa ajamisen selviytymis/ulosajo-modeen. Tietenkin hyvä auto, jossa moottorin- ja vaidelaatikon ohjausautomatiikka on kehittynyt, auttaa matkan jatkumista.

Schumi jäi mieleen tyyppinä, joka harjoituksissa pyöräteli melko paljon, ilmeisesti tutkien pidon rajoja, mutta on myös jäänyt kisoistakin mieleen pitkiäkin, aitojen vierustan nurmialueiden kiertoja takaisin kisaan. Osansa varmaan on että kärkikuskien liikkeitä lähetyksissä seurataan tiiviisti.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Alonsolla homma on osittain mennyt yliyrittämiseksi ja se näkyy tuloksissa. Hyvähän se on jälkikäteen kuitata tilanne sillä, että on pakko yrittää kun ei muuten ylletä pisteille. Tottahan se kuitenkin on.

Mitä tulee Renaultin tilanteeseen, niin aikalailla samalla viivalla talli on mitä viime kaudella, ellei jopa hieman takana. Pistetilannetta en juuri katsoisi. Piquetilla on ollut myös epäonnea sen lisäksi, että hän on tupeltanut itse kisansa suhteellisen usein. Pisteitä siis voisi olla enemmänkin, jos tallista löytyisi tasaiset puurtajat kuten viime kaudella.

Se, että Alonso on Q3:ssa mukana johtuu webslaven huomion mukaan juuri tyhjästä tankista. Viime kaudella Renault käytti tätä Heikin perustaktiikka tankki täyteen meininkiä ja sen mukaiset oli aika-ajosijoitukset.

Tuo VM:n juttu on hieman huvittava kirjoitus jopa :D
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Zaikom sanoi:
Sellaista kuskia ei olekaan, joka pystyy ajaa aina ja kaikkialla limitillä. Toiset vain pääsevät useammin ja tasaisemmin lähelle sitä kuin toiset. Ihminen ei pysty ajamaan millin tarkasti edes yhtä täydellistä kierrosta, kokonaisesta kisasta puhumattakaan.

Minusta on nähty paljonkin hienoja kisoja, joissa esim. kaksi kärkikuskia ajaa selkeästi limiitillä KOKO AJAN. esim. lukuisat Sumi-Häkä-kamppailut. Se, ettei jokainen kierros onnistu täsmälleen samalla tavoin, ei tarkoita, etteikö kuljettaja silti ajaisi limiitillä. Jokainen mutka menee parhaassakin tapauksessa jokaisella kierroksella hieman eri tavoin, mutta pidon rajalla, jos taidot sen suo.

Joku hullu voisi jopa väittää, että kuskit ajavat limiitillä jatkuvasti, kun selkeä kisatilanne on päällä, ellei sitten ole mahdollista tai järkevää esim. säästellä bensaa tai renkaita esimerkiksi toisen auton takana, kun ohi ei pääse. Edelleen, jotkut ylittävät limiitin useammin ja/tai pahemmin kuin toiset. On varmasti myös kuljettajia, joille joskus tai aina limiitin löytäminen ja sen kupeessa jatkuvasti ajaminen on hankalampaa kuin toisille.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No juu, sehän on selvä, että limiitillä ajetaan koko ajan. Sitten kun talli kehoittaa säästelemään, niin silloinhan saattaa kärkimieskin herpaantua, kun ei saa ajaa limiitillä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
formulastara sanoi:
Minusta on nähty paljonkin hienoja kisoja, joissa esim. kaksi kärkikuskia ajaa selkeästi limiitillä KOKO AJAN. esim. lukuisat Sumi-Häkä-kamppailut. Se, ettei jokainen kierros onnistu täsmälleen samalla tavoin, ei tarkoita, etteikö kuljettaja silti ajaisi limiitillä. Jokainen mutka menee parhaassakin tapauksessa jokaisella kierroksella hieman eri tavoin, mutta pidon rajalla, jos taidot sen suo.
Voitaisiin lanseerata termi 'inhimillinen limitti'. Se on sellainen johon maailman parhaiten homman taitavat kuskit pystyvät säännöllisesti. Se ei kuitenkaan vastaa nopeimpia teoreettisia kierrosaikoja. Yksikään ihminen ei pysty koskaan ottamaan aivan maksimia irti autosta. Ei sen puoleen, ei täydellisin robottiohjauskaan pystyisi teoreettiseen maksimiin.
Joku hullu voisi jopa väittää, että kuskit ajavat limiitillä jatkuvasti, kun selkeä kisatilanne on päällä, ellei sitten ole mahdollista tai järkevää esim. säästellä bensaa tai renkaita esimerkiksi toisen auton takana, kun ohi ei pääse. Edelleen, jotkut ylittävät limiitin useammin ja/tai pahemmin kuin toiset. On varmasti myös kuljettajia, joille joskus tai aina limiitin löytäminen ja sen kupeessa jatkuvasti ajaminen on hankalampaa kuin toisille.
Mitäs tarkoitat limitillä? Onko se sitä, ettei ylitetä pidon maksimia? Ja limitin ylitys olis niinku ajovirhe? Pidon maksimille pääsy jossain vaiheessa kurvia ei vielä takaa nopeimpia mahdollisia kierrosaikoja eikä virheetöntä ajoa

Itse pidän limittinä teoreettistä rajaa, joka saavutettaisiin aivan täydellisellä ajolla. Ja limitin ylitys on mahdotonta. Aina ajetaan limitin alle, varmistelun tai virheen vuoksi. Täydellisyys on mahdotonta.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kyse taitaa taas vaihteeksi olla juuri siitä, mitä kyseisellä termillä tässä asiayhteydessä tarkoitetaan.

Oikeastaan olen ajatellut limiitin pidon rajaksi noin kärjistäen. Tätä mystistä pidon rajaa sitten lähestytään ja parhaassa tapauksessa aivan sen tuntumassa killutaan koko mutkan läpi. Tai sitten se ylitetään ja mennään pöpelikköön. mm. vauhdista, mutkan ja radan luonteesta sekä kuljettajan hoksottimista ja perstuntumasta riippuu, kuinka paljon. Myös hallittu sladi voi tulla kyseeseen.

Tietysti pidon rajalla - eli limiitillä - voidaan ajaa myös anaalista olevilla ajolinjoilla, joka näkyy armotta kellossa. Pidän kuitenkin todennäköisenä, että huippukuljettajilla on myös ajolinjat kohdallaan. Niitäkin tietysti joutuu hieman kompromisseeraamaan auton ajo-ominaisuuksien ja omien mieltymysten sekä kykyjen mukaan.

edit. Eli asia on juuri niinkuin JJ on sen sanonut. Kaikki riippuu siitä, miten sitä peliä oikein pelataan.
 
Viimeksi muokattu:

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
formulastara sanoi:
edit. Eli asia on juuri niinkuin JJ on sen sanonut. Kaikki riippuu siitä, miten sitä peliä oikein pelataan.
JJ:n legendaariset pelit. :thumbup: :eek:
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
petrolhead sanoi:
Rupesin huvikseni jossittelemaan..
Jos Alonso olisi saanut viime kaudella yhden pisteeen enemmän, hän olisi vienyt kolmannen MM:n putkeen. Alonson tämän kauden vaikeudet laitettaisiin varmasti enemmän auton piikkiin kuin nyt.
Pointti? Kun/jos mies saa taas nopeimman tai toiseksi nopeimman auton niin hän osoittaa ettei ajonlahjat ole mihinkään hävinneet.
...JOS olisi LISÄKSI lyönyt ROOKIE tallikaverin täysin maanrakoon, kuten oikeasti kovan kuljettajan olisi joka tapauksessa pitänyt tehdä. Vaan kun ei tehnyt. Koska ei ole oikeasti kova. Olisi pitänyt hoksata jo 2004 perusteella. 2007 oli vain muistutus. Piste.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Turha jossitella. Se on oikeastaan aika sama saiks kerättyä yhden tai kahden pistettä enemmän taiu vähemmän. Ei se kuskia sen huonommaksi tai paremmaksi tee. Jostain tulee mestareita joskus ja jostain taas ei tule. On se toiseks paraskin lyönyt kaikki paitsi yhden, että oikeastaan kaksi kakkossijaa on parempi kuin yksi mestaruus.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Itse arvioisin Alonson menevän ensi kaudella Toyotalle. Tallin meno on näyttänyt koko kauden huomattavasti paremmalta kuin kaksi edellistä, lukuunottamatta unelmakautta 2005. Trullikin vielä ponnahti podiumille. Minä en ainakaan näe mitään muuta syytä kuin rahan sille miksi asturialainen jäisi Renaultille taas hieromaan viimeisistä pistesijoista. Kärkitalleista ei paikkoja tule aukeamaan ja McLaren ei kyseistä miestä ota niin kauan kun Hamilton, Ron Dennis ja puolet mekaanikoista työskentelee siellä.

Toyotalle rohkeasti kokeilemaan, Alonsohan nosti Renaultin kaksinkertaiseksi mestaritalliksi. Ties mitä Toyotan kanssa tapahtuu. Yksi vuosi ei tekisi edes huonoa, parempi osakkeita on nostella tasaisen Tojon ratissa kuin tuskailla Renaultilla vielä toista kautta.
 

kana-fin

Well-known member
Liittynyt
19.12.2006
Viestit
873
Hookah sanoi:
Itse arvioisin Alonson menevän ensi kaudella Toyotalle. Tallin meno on näyttänyt koko kauden huomattavasti paremmalta kuin kaksi edellistä, lukuunottamatta unelmakautta 2005. Trullikin vielä ponnahti podiumille. Minä en ainakaan näe mitään muuta syytä kuin rahan sille miksi asturialainen jäisi Renaultille taas hieromaan viimeisistä pistesijoista. Kärkitalleista ei paikkoja tule aukeamaan ja McLaren ei kyseistä miestä ota niin kauan kun Hamilton, Ron Dennis ja puolet mekaanikoista työskentelee siellä.

Toyotalle rohkeasti kokeilemaan, Alonsohan nosti Renaultin kaksinkertaiseksi mestaritalliksi. Ties mitä Toyotan kanssa tapahtuu. Yksi vuosi ei tekisi edes huonoa, parempi osakkeita on nostella tasaisen Tojon ratissa kuin tuskailla Renaultilla vielä toista kautta.
Taisipa Toyota vahvistaa nykykuskiensa jatkon myös ensi kaudeksi.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Hookah sanoi:
Itse arvioisin Alonson menevän ensi kaudella Toyotalle. Tallin meno on näyttänyt koko kauden huomattavasti paremmalta kuin kaksi edellistä, lukuunottamatta unelmakautta 2005. Trullikin vielä ponnahti podiumille. Minä en ainakaan näe mitään muuta syytä kuin rahan sille miksi asturialainen jäisi Renaultille taas hieromaan viimeisistä pistesijoista. Kärkitalleista ei paikkoja tule aukeamaan ja McLaren ei kyseistä miestä ota niin kauan kun Hamilton, Ron Dennis ja puolet mekaanikoista työskentelee siellä.

Toyotalle rohkeasti kokeilemaan, Alonsohan nosti Renaultin kaksinkertaiseksi mestaritalliksi. Ties mitä Toyotan kanssa tapahtuu. Yksi vuosi ei tekisi edes huonoa, parempi osakkeita on nostella tasaisen Tojon ratissa kuin tuskailla Renaultilla vielä toista kautta.
Alonso mitään nostanut. Jos kerta nosti, niin miksei nyt sitten nosta? Vai onko se nyt autosta kiinni, mutta silloin ei ollut? Ja Toyota on ihan paska talli. Niin on kyllä Renoo ja kaikki muutkin.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
formulastara sanoi:
Alonso mitään nostanut. Jos kerta nosti, niin miksei nyt sitten nosta? Vai onko se nyt autosta kiinni, mutta silloin ei ollut? Ja Toyota on ihan paska talli. Niin on kyllä Renoo ja kaikki muutkin.
Kukaan ei tiedä nostiko Alonso vai ei. Tosiasia on se, että Alonso on ollut kaikista paras tällä kaudella suhteessa tallikaveriin.

Mikäs talli on sitten hyvä, jos kaikki ovat paskoja. Ensi kaudella säännöt muuttuvat niin rajusti, että voi olla, että tulee uusia kärkitalleja.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
JML82 sanoi:
Ensi kaudella säännöt muuttuvat niin rajusti, että voi olla, että tulee uusia kärkitalleja.
Tosiaan, Alonso voi vittuuntuneena tosissaan miettiä Hondan rahakasta(?) tarjousta. Hondahan on kehittänyt uutta autoansa uusia sääntöjä silmällä pitäen muita pitempään.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös