Fernando Alonso-Oviedon ihmisohjus

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Pade_ sanoi:
Alonso on tuonut mukavasti väriä lähtöruudukon paremmalle puolelle. Umpisurkealla Renaultilla ei taida vaan tänä kautena olla podiumille asiaa, ei vaikka sataisi. Ens vuonna sitten. :alppu:
Sepä siinä ihmetyttääkin, että miten Alonso ei ole leadershippeineen, tiimin motivointeineen ja auton kehittämistaitoineen saanut autoa kuin hitaammaksi viimevuodesta. Vaikka sanoi ensitestissään viime vuoden autosta jotain tähän tyyliin(yksi suosikeistani :))

"Testi oli hyvin antoisa, ratkoin autoa vaivannutta ongelmaa, ja löysimme hyvin mielenkiintoisia asioita, sain ajasta noin sekunnin nipistettyä tässä testissä." :D

Mikä tässä ei nyt oikein täsmää?
 
Viimeksi muokattu:

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
formulastara sanoi:
Sepä siinä ihmetyttääkin, että miten Alonso ei ole leadershippeineen, tiimin motivointeineen ja auton kehittämistaitoineen saanut autoa kuin hitaammaksi viimevuodesta. Vaikka sanoi ensitestissään viime vuoden autosta jotain tähän tyyliin(yksi suosikeistani :))

"Testi oli hyvin antoisa, ratkoin autoa vaivannutta ongelmaa, ja löysimme hyvin mielenkiintoisia asioita, sain ajasta noin sekunnin nipistettyä tässä testissä." :D

Mikä tässä ei nyt oikein täsmää?
Eipä sitä Alonsoa kannata ihan maanrakoon hakata. Onhan hän ajanut tällä kaudella muutaman todella hyvän aika-ajon. Siis on sekoittanut kuuden nopeimman pakkaa normaalillakin bensakuormalla. Mutta kisat on tietysti menneet vähän miten sattuu, eihän sitä huonolla autolla voi muuta kuin ottaa riskejä, ja sitten napsahtaa. :wink:
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Rupesin huvikseni jossittelemaan..
Jos Alonso olisi saanut viime kaudella yhden pisteeen enemmän, hän olisi vienyt kolmannen MM:n putkeen. Alonson tämän kauden vaikeudet laitettaisiin varmasti enemmän auton piikkiin kuin nyt.
Pointti? Kun/jos mies saa taas nopeimman tai toiseksi nopeimman auton niin hän osoittaa ettei ajonlahjat ole mihinkään hävinneet.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
formulastara sanoi:
"Testi oli hyvin antoisa, ratkoin autoa vaivannutta ongelmaa, ja löysimme hyvin mielenkiintoisia asioita, sain ajasta noin sekunnin nipistettyä tässä testissä." :D

Mikä tässä ei nyt oikein täsmää?
Muut kuskit nipistivät kaksi sekuntia ajastaan.
 

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
petrolhead sanoi:
Rupesin huvikseni jossittelemaan..
Jos Alonso olisi saanut viime kaudella yhden pisteeen enemmän, hän olisi vienyt kolmannen MM:n putkeen. Alonson tämän kauden vaikeudet laitettaisiin varmasti enemmän auton piikkiin kuin nyt.
Pointti? Kun/jos mies saa taas nopeimman tai toiseksi nopeimman auton niin hän osoittaa ettei ajonlahjat ole mihinkään hävinneet.
Jos nyt oikein muistan, niin Alonsolla oli kauden loputtua yksi mm-piste ja kaksi voittoa vähemmän kuin Kimillä, eli ei yksi piste olisi auttanut.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
petrolhead sanoi:
Rupesin huvikseni jossittelemaan..
Jos Alonso olisi saanut viime kaudella yhden pisteeen enemmän, hän olisi vienyt kolmannen MM:n putkeen. Alonson tämän kauden vaikeudet laitettaisiin varmasti enemmän auton piikkiin kuin nyt.
Pointti? Kun/jos mies saa taas nopeimman tai toiseksi nopeimman auton niin hän osoittaa ettei ajonlahjat ole mihinkään hävinneet.
Sellaista tuli mieleen, että kun heppu on kehunut nipsaisseensa auton kierrosajasta sekunnin pois yhdessä testissä, mutta tämän kauden tulokset ovat kutakuinkin samaa luokkaa Kovalaisen viime kauden tulosten kanssa, niin puhuuko se paskaa vai eikö se ole niin hyvä kuski kuin kertoo olevansa, vai hiukan molempia, vai jotain muuta.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
JPP sanoi:
Sellaista tuli mieleen, että kun heppu on kehunut nipsaisseensa auton kierrosajasta sekunnin pois yhdessä testissä, mutta tämän kauden tulokset ovat kutakuinkin samaa luokkaa Kovalaisen viime kauden tulosten kanssa, niin puhuuko se paskaa vai eikö se ole niin hyvä kuski kuin kertoo olevansa, vai hiukan molempia, vai jotain muuta.
Mediahypessä vain unohtuu, että kuljettaja voi olla vain tasan niin nopea kuin auto on. Tuulitunnelit ja insinöörit tuovat sekunnit, kuljettajat enintään kymmenykset.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Felix sanoi:
Mediahypessä vain unohtuu, että kuljettaja voi olla vain tasan niin nopea kuin auto on. Tuulitunnelit ja insinöörit tuovat sekunnit, kuljettajat enintään kymmenykset.
Insinöörit voivat vain suunnitella ja kehittää nopean auton. Jonkun pitää sitten löytää sen auton limitit ja ajaa siellä. Se on kuljettaja.
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
JPP sanoi:
Sellaista tuli mieleen, että kun heppu on kehunut nipsaisseensa auton kierrosajasta sekunnin pois yhdessä testissä, mutta tämän kauden tulokset ovat kutakuinkin samaa luokkaa Kovalaisen viime kauden tulosten kanssa, niin puhuuko se paskaa vai eikö se ole niin hyvä kuski kuin kertoo olevansa, vai hiukan molempia, vai jotain muuta.
No siis, Renaulthan rakensi auton joka on kierroksella 1½ sekuntia kärkeä hitaampi ja näkeehän sen sokeakin että Alonso on ottanut sen sekunnin pois omasta autostaan :thumbup:

Uusimmassa VM:ssa oli tämän kauden kuskien Top8, jossa arvioitiin kuskeilta aika-ajonopeus, kilpailunopeus, tekninen palaute, fyysinen kunto ja pr-kyvyt.
Alonson tekninen palaute kohdasta:
"10/10. Loistavalla tasolla. Väittää itse tuoneensa viime vuonna McLarenille 0,6 sekuntia hyvää/kierros. Sitä voi hyvin uskoa, sillä heti kun Alonso palasi Renaultille, alkoi talli kuroa muiden etumatkaa umpeen. Motivoi hyvin työkavereitaan ja osaa antaa heille myös merkittävää palautetta teknisellä puolella. Näissä asioissa Alonso on koko porukan paras.

Tulokset muuten olivat:
1. Hamilton 44p
2. Alonso 43p
3. Räikkönen ja Rosberg 40p
5. Heidfeld, Kubica ja Massa 39p
8. Kovalainen 38p

Perään oli vielä kirjoitettu että jos tiimeillä ei olisi sponsoreita olisi Räikkönen tässä vertailussa paras. Ei vaan kukaan sattunut laskemaan että pr-kyvyt kohta poistamalla Alonso on selvä ykkönen :eek:
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
TIMOMIES sanoi:
"10/10. Loistavalla tasolla. Väittää itse tuoneensa viime vuonna McLarenille 0,6 sekuntia hyvää/kierros. Sitä voi hyvin uskoa, sillä heti kun Alonso palasi Renaultille, alkoi talli kuroa muiden etumatkaa umpeen. Motivoi hyvin työkavereitaan ja osaa antaa heille myös merkittävää palautetta teknisellä puolella. Näissä asioissa Alonso on koko porukan paras.
Ehkäpä tuossa on kirjoittajansa mielestä jotain järkeä, mutta en kyllä oikein ymmärrä mistä moinen päättely? Jos ihan vaan tuloksia katsotaan niin viime vuoden Renault oli lopputuloksissa kolmas Ferrarin ja BMW:n jälkeen eli olisi ollut neljäs jos Mclaren olisi saanut pitää pisteensä. Tällä hetkellä Renault on vasta seitsemäs tallien sarjassa, niin että mistä johtuu VM toimittajan käsitys että Renault alkoi heti kuroa eroa umpeen muihin talleihin kun Alonso käveli ovesta sisään?
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
herb sanoi:
...mistä johtuu VM toimittajan käsitys että Renault alkoi heti kuroa eroa umpeen muihin talleihin kun Alonso käveli ovesta sisään?
Samaa itse hymyilin. Nyt on pari-kolme tallia lisää mennyt ohi tai ainakin tasoihin. Keskikastin talleilla on vain ollut varaa kehittää autojaan enemmän, kuin kärkitalleilla jotka jo viime vuonna olivat lähempänä optimia suorituskyvyssä. Vissiin ensi kaudeksi voimasuhteet taas saattavat sääntömuutoksin heilahtaa enemmänkin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
herb sanoi:
Tällä hetkellä Renault on vasta seitsemäs tallien sarjassa, niin että mistä johtuu VM toimittajan käsitys että Renault alkoi heti kuroa eroa umpeen muihin talleihin kun Alonso käveli ovesta sisään?
Vaikken itsekään pidä moista näkemystä kovin oikeutettuna, pelkkiin tallipisteisiin tuijottaminen on kyllä tässä vertailussa harhaanjohtavaa. Se ei liene Renaultin tai Alonson vika, että Piquet on töpeksinyt oman osuutensa pisteidenkeruusta.

Mutta eipä tuo Alonsokaan ole kyennyt rellukuskien viimevuotisiin tuloksiin. Kahdeksan kisan jälkeen Fisicolla oli viime vuonna 16 pistettä, Heikillä 12. Fernando on kerännyt tähän mennessä vasta 10.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
WebSlave sanoi:
Mutta eipä tuo Alonsokaan ole kyennyt rellukuskien viimevuotisiin tuloksiin. Kahdeksan kisan jälkeen Fisicolla oli viime vuonna 16 pistettä, Heikillä 12. Fernando on kerännyt tähän mennessä vasta 10.
Alonso on kyllä ajellut ylempänä ja taistellut paremmista sijoituksista, mutta virheet ja tekniset ongelmat ovat syöneet 10-15 pistettä. Alonso ei tyydy vain kurvailemaan joukon jatkona.

Viime vuonnahan Heikkin ja Fisin pistesijoille yltäminen muutamia poikkeuksia lukuunottamatta edellytti, että joku edeltä keskeytti. Ja aika-ajossa kympin joukkoon pääsyä sai yleensä jännätä. Alonso ajaa sinne aina.
 

EdHunter

Uuden Englannin Nahkamies
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
1128
Sijainti
Brave New World
Menee vähän OT:n puolelle, mutta kun kerran tuosta VM:n uusimman numeron kuskivertailusta keskustellaan - niin itse ainakin ihmettelin, miksi hermokontrolli puuttui arvostelukriteereistä kokonaan? Eikö se ole kuitenkin yksi tärkeimmistä huippukuljettajan ominaisuuksista..

Hermokontrollikriteerin lisääminen kuskivertailuun olisi laskenut varmasti ainakin Hamiltonin ja Massan kokonaispistemäärää ja vastaavasti lisännyt Räikkösen ja Alonson kokonaispistemäärää.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
CamoN sanoi:
Eipä sitä Alonsoa kannata ihan maanrakoon hakata. Onhan hän ajanut tällä kaudella muutaman todella hyvän aika-ajon. Siis on sekoittanut kuuden nopeimman pakkaa normaalillakin bensakuormalla. Mutta kisat on tietysti menneet vähän miten sattuu, eihän sitä huonolla autolla voi muuta kuin ottaa riskejä, ja sitten napsahtaa. :wink:

No joo, oikeastaan tuo kirjoitus oli vähän kuittia niille, jotka edelleen kuvittelevat, että jollain kuljettajan liidership-ominaisuudella on jotain tekemistä auton nopeuden kanssa tänä päivänä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Zaikom sanoi:
Alonso on kyllä ajellut ylempänä ja taistellut paremmista sijoituksista, mutta virheet ja tekniset ongelmat ovat syöneet 10-15 pistettä. Alonso ei tyydy vain kurvailemaan joukon jatkona.
Minä olen pitänyt tuota lähinnä taktiikan ansiona. Espanjasta lähtien, jolloin Renaultin "nousu" alkoi Alonso on ollut Q3:ssa ja siis myös kisan alussa kevyellä autolla liikkeellä. Kisan edetessä meno on sitten hiipunut. Tosin Espanjan jälkeisistä kisoista vain Turkki on mennyt joten kuten normaaleissa merkeissä Alonson osalta. Sielläkin hän oli ensimmäinen tankkaamaan tullut, mutta pystyi ajamaan kuudenneksi Ferrarien, Hamiltonin ja BMW:den takana. Eli pitkälti juuri sillä paikalla kuin Renault oli viime vuonnakin.
Viime vuonnahan Heikkin ja Fisin pistesijoille yltäminen muutamia poikkeuksia lukuunottamatta edellytti, että joku edeltä keskeytti. Ja aika-ajossa kympin joukkoon pääsyä sai yleensä jännätä. Alonso ajaa sinne aina.
Aika-ajomenestys on polttoainekysymys. Mitä pistesijoille ajamiseen tulee, niin tilannehan on sama kaikilla keskikastin talleilla, kun ensimmäiset 6 sijaa on "varattu" kolmelle kärkitallille. Se talli, joka useimmin onnistuu niille jämäpisteille nousemaan on sitten tallien MM-sarjan neljäs.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Zaikom sanoi:
Insinöörit voivat vain suunnitella ja kehittää nopean auton. Jonkun pitää sitten löytää sen auton limitit ja ajaa siellä. Se on kuljettaja.
Kyllä, ja uskoisin että ykkösistä löytyy aika läjä kuljettajia, jotka ne rajat voi löytää. Alonso tuskin on siinä mielessä mitenkään poikkeus. Jos puhutaan rajojen ylittämisestä, tilanne on toinen.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
formulastara sanoi:
Kyllä, ja uskoisin että ykkösistä löytyy aika läjä kuljettajia, jotka ne rajat voi löytää. Alonso tuskin on siinä mielessä mitenkään poikkeus. Jos puhutaan rajojen ylittämisestä, tilanne on toinen.
Kyllähän niitä liuta nimiä löytyy... Toiset vaan osaa ajaa limitillä ja toiset eivät! Itse näkisin, että se onkin yksi tekijä kärkikuljettajissa. (Hamilton, Alonso, Kovalainen, Räikkönen, Massa..)

Eikä Alonso niitä rajoja kyllä ylittele sen enempää kun muutkaan kärkikuskit...:wink:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös