Fernando Alonso-Oviedon ihmisohjus

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mutta siis Kubica oli Renaultilla sekunnin Massaa nopeampi. Eli autojen tasoero ei ollut mitenkään ylivoimaisesti Ferrarin eduksi. (Nopeimmat kierrokset on tehty kierroksilla 51-52, eli ovat sikäli keskenään vertailukelpoisia.)
Milläs kierroksilla pojat kävi renkaita vaihtamassa? Massahan tais hakea gummit jo siellä 15 kierr. paikkeilla, eli oli aika vanhoilla nakeilla tuossa kohtaa menossa...
Eiksö Kubi taas käynyt vähän tuota ennen, vai muistanko väärin?
Eli jos saat uudet gummit kevyeeseen kärryyn, on niillä helpompi vetääkin parempaa aikaa...
(Petrovhan kävi heti alussa vaihtaa nakit, Kubi vasta lopulla)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Milläs kierroksilla pojat kävi renkaita vaihtamassa? Massahan tais hakea gummit jo siellä 15 kierr. paikkeilla, eli oli aika vanhoilla nakeilla tuossa kohtaa menossa...
Eiksö Kubi taas käynyt vähän tuota ennen, vai muistanko väärin?
Eli jos saat uudet gummit kevyeeseen kärryyn, on niillä helpompi vetääkin parempaa aikaa...
(Petrovhan kävi heti alussa vaihtaa nakit, Kubi vasta lopulla)
Niin no, se "sikäli" viittasikin polttoainemäärään.

Renkaanvaihtokierrokset:
1 Petrov
1 Alguersuari
13 Massa
15 Alonso
37 Buemi
46 Kubica

Eli kyllähän tuosta Buemin ja Kubican nopeampiin kierrosaikoihin jonkinlaista selitystä myös löytyy. Toki sitä emme tiedä kuinka lujaa Ferrarit olisivat voineet mennä ellei edellä olisi ollut tulppaa.
 

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
http://www.autosport.com/news/report.php/id/88537
Autosport: Pablo Elizalde and Matt Beer sanoi:
Fernando Alonso says he took great satisfaction from his margin of superiority over Ferrari team-mate Felipe Massa this season, with the Spaniard seeing the gap as evidence that he was in his best form yet.

In an interview with Onda Cero radio, Alonso said that beating Massa by the margin that he did - with Alonso qualifying in front 15 times in 19 races and out-scoring his team-mate by 108 points - showed he had raised his game in 2010.

"It's probably the biggest gap that I have ever had to a team-mate and that makes me happy because of the results that I've had over the past years," said Alonso.

"My level of driving is better than ever and I hope I can keep it up next year."

The former world champion added that he had put the disappointment of his last-gasp defeat in this year's title race behind him, and was now only thinking about the successes that he had achieved in his first season with Ferrari.

"Over the first few days you always think about the race," he said of the Abu Dhabi result.

"Then you start to focus on your next goal. In any case, the balance of my first year with Ferrari is unbeatable.

"In 2009 I was on the podium once and Ferrari was only average with a car that was not too competitive. In 2010 we started pretty strongly in the first race, we won five grands prix and we scored a good amount of points.

"Everything has gone better than expected in this great family that is Ferrari. It has been a wonderful year for me."
Alonso se jatkaa tätä ferrarin tyylikästä linjaa.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Fernando Alonso on ilmoittanut jäävänsä eläkkeelle vuonna 2020, silloin hän on iältään 39 vuotias ja toivoo ajavansa Ferrarilla uransa loppuun asti Formula Ykkösissä.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Vain Alonso voi verrata omia tuloksiaan kakkoskuljettajaan. Näin ei oikein voisi tehdä koska lähtökohdat eivät ole samat. No, tämä kierolla tavalla vain vahvistaa sitä käsitystä, että Alonsolla on aina ollut ykköskuljettajan status tallissa kuin tallissa, ja tällöin on toki relevanttia verrata Alonson eroa Massaan ja verrata sitä eroon minkä Alonso on tehnyt muihin tallikavereihin aiempina vuosina koska lähtökohta/vertailupohja on sama.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Vain Alonso voi verrata omia tuloksiaan kakkoskuljettajaan. Näin ei oikein voisi tehdä koska lähtökohdat eivät ole samat. No, tämä kierolla tavalla vain vahvistaa sitä käsitystä, että Alonsolla on aina ollut ykköskuljettajan status tallissa kuin tallissa, ja tällöin on toki relevanttia verrata Alonson eroa Massaan ja verrata sitä eroon minkä Alonso on tehnyt muihin tallikavereihin aiempina vuosina koska lähtökohta/vertailupohja on sama.
Milläs perusteella lähtökohdat eivät olleet samat Massalla ja Alonsolla? Mikä esti Felipeä ajamasta yhtä kovaa tai kovempaa kuin Alonso, kun autot kuitenkin taisivat olla samanlaiset? Alkukaudestahan Massa saikin ajella Alonson edellä, mutta toimi yleensä ainoastaan tulppana ja hidasti Alonsoa.

Totuushan on, että Alonso voitti Massan aivan ylivoimaisesti ihan ajamalla. Ykköskuskiasema vaikutti ainoastaan Hockenheimissä.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Milläs perusteella lähtökohdat eivät olleet samat Massalla ja Alonsolla? Mikä esti Felipeä ajamasta yhtä kovaa tai kovempaa kuin Alonso, kun autot kuitenkin taisivat olla samanlaiset? Alkukaudestahan Massa saikin ajella Alonson edellä, mutta toimi yleensä ainoastaan tulppana ja hidasti Alonsoa.

Totuushan on, että Alonso voitti Massan aivan ylivoimaisesti ihan ajamalla. Ykköskuskiasema vaikutti ainoastaan Hockenheimissä.
Alonson ajotyyli on niin uniikki, että tallikaverin on hyvin vaikeaa saada autoa itselleen sopivaksi jos se on Alonson mieltymysten mukaan rakennettu.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Ja Alonsonko pitäisi mennä sanomaan että reiluuden nimissä rakentakaa sellainen auto, jolla Felipe pääsee yhtä kovaa?
Olisi hiljaa vaan. Niinkuin monessa muussakin tilanteessa.

Itse asiassa, kun asiaa miettii, niin Alonsoa voisi helpommin arvostaa, jos hän olisi tehnyt ja pitäisi lupauksen olla julkisuudessa sanomatta sanaakaan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Alonson ajotyyli on niin uniikki, että tallikaverin on hyvin vaikeaa saada autoa itselleen sopivaksi jos se on Alonson mieltymysten mukaan rakennettu.
Alonso siirtyi Ferrarille hieman yli vuosi sitten ja ensitesti tapahtui vasta helmikuussa. Melko vakuuttava sälli, jos auto tosiaan tuossa ajassa muutettiin hänen mieltymyksiään vastaavaksi.
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Alonso liittyi Ferrarille hieman yli vuosi sitten ja ensitesti tapahtui vasta helmikuussa. Melko vakuuttava sälli, jos auto tosiaan tuossa ajassa muutettiin hänen mieltymyksiään vastaavaksi.
Sehän on tunnettua, että kuskien oman imputin merkitys testien muodossa auton kehittämiseen on marginaalinen. Alonson saapuminen ja ajotyyli oli kuitenkin insinöörien tiedossa jo pitkään ennen kuin Alonso työnsä aloitti.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Sehän on tunnettua, että kuskien oman imputin merkitys testien muodossa auton kehittämiseen on marginaalinen. Alonson saapuminen ja ajotyyli oli kuitenkin insinöörien tiedossa jo pitkään ennen kuin Alonso työnsä aloitti.
Vähän epäilen, ettei asiaan ole juuri kiinnitetty huomiota. Massan ongelma renkaiden kanssa oli sama, joka tallia on vaivannut jo jokusen vuoden. Jos auto Alonsolle sopikin, ei Massan kertoma sen ongelmista poikkea mitenkään siitä, mitä hän ja erityisesti Kimi manasivat 2008. Voidaan toki kysyä, miksei Massan ongelmaan löytynyt ratkaisua tai keskityttiinkö siihen ylipäätään, mutta koska ongelma ei rajoittunut pelkästään Ferrariin vaan oli melko yleinen, voisi syy olla enemmänkin renkaissa kuin autossa. Samansuuntaisia puheli myös Felipe Pirelli-testien yhteydessä.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Sehän on tunnettua, että kuskien oman imputin merkitys testien muodossa auton kehittämiseen on marginaalinen.
Tällä kaudella ainakin Williamsilla ollaan oltu tästä aika lailla eri mieltä.

Kaiken kaikkiaan, jos Ferrarin autonsuunnittelufilosofiaa ei merkittävästi muutettu täksi kaudeksi, niin olisi voinut olettaa Massan olleen etulyöntiasemassa. En usko että ainakaan tietoisesti oli yritetty suunnitella juuri Alonsolle sopivaa autoa, kun hän ei ollut vielä kertaakaan Ferraria edes ajanut. Se, että oli kuulopuheiden perusteella tiedetty miten Alonso ajaa, ei vielä mun mielestä korvannut sitä että tallilla oli 3,5 kauden ajalta tietoa Massan ajotyylistä ja mieltymyksistä. Oli miten oli, niin tällä kaudella se oli sitten Massa, joka Ferrarilla kärsi ongelmista rengaslämpöjen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Vähän epäilen, ettei asiaan ole juuri kiinnitetty huomiota. Massan ongelma renkaiden kanssa oli sama, joka tallia on vaivannut jo jokusen vuoden. Jos auto Alonsolle sopikin, ei Massan kertoma sen ongelmista poikkea mitenkään siitä, mitä hän ja erityisesti Kimi manasivat 2008. Voidaan toki kysyä, miksei Massan ongelmaan löytynyt ratkaisua tai keskityttiinkö siihen ylipäätään, mutta koska ongelma ei rajoittunut pelkästään Ferrariin vaan oli melko yleinen, voisi syy olla enemmänkin renkaissa kuin autossa. Samansuuntaisia puheli myös Felipe Pirelli-testien yhteydessä.
Boldasin avainkohdan. Autoa pyrittiin sovittamaan Felipelle vain, jos se ei ollut Fernandon mieltymysten vastaista. Siis täysin eri politiikka kuin alkukesällä 2008, kun pulassa olleelle Felipelle lähdettiin hakemaan paremmin istuvaa autoa.

Ainahan voidaan argumentoida, että Ferrari ratkaisi nerokkaasti auton renkaiden lämpöongelman valitsemalla kuljettajan, jonka ajotyyli minimoi ongelmakohtaa. Mutta jos näin olisi, niin sitä oltaisiin varmasti julkisuudessa rummutettu jo pitkään.

Tällä kaudella ainakin Williamsilla ollaan oltu tästä aika lailla eri mieltä.
Poikkeus vahvistaa jne. Rubens on jo pitkään tiedetty kuljettajaksi, jolla on oikeasti autonkehitykseen kykyjä ja siksi saa asian suhteen myös vastuuta.

Rubens on kuitenkin ollut kehittämässä viittä maailmanmestaruuden tuottanutta autoa aikana, jolloin massiivisella testaamisella oli mahdollista autoa hioa.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Poikkeus vahvistaa jne. Rubens on jo pitkään tiedetty kuljettajaksi, jolla on oikeasti autonkehitykseen kykyjä ja siksi saa asian suhteen myös vastuuta.
Totta. Ja varmasti myös tulokas tallikaverina on nostanut hänen palautteensa vielä suurempaan rooliin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Boldasin avainkohdan. Autoa pyrittiin sovittamaan Felipelle vain, jos se ei ollut Fernandon mieltymysten vastaista. Siis täysin eri politiikka kuin alkukesällä 2008, kun pulassa olleelle Felipelle lähdettiin hakemaan paremmin istuvaa autoa.

Ainahan voidaan argumentoida, että Ferrari ratkaisi nerokkaasti auton renkaiden lämpöongelman valitsemalla kuljettajan, jonka ajotyyli minimoi ongelmakohtaa. Mutta jos näin olisi, niin sitä oltaisiin varmasti julkisuudessa rummutettu jo pitkään.
Onko tästä nyt minkä tason tietoa tarkalleen, että Massan on vain annettu kiehua omissa liemissään? Rengasongelma on kuitenkin tiedostettu pitkään, joten olisi melko erikoista, mikäli talli olisi jättänyt asian sikseen. Todennäköisemmin koko konsepti olisi täytynyt laittaa uusiksi, jotta siihen olisi voitu kunnolla puuttua. Nyt ongelmaa on lähdetty ratkomaan tallien toimesta vaatimalla Pirelliltä erityyppistä eturengasta ja veikkaan, että Massa on tästä syystä ensi kaudella lähempänä Alonsoa kuin oli tänä vuonna.

Mitä "nerokkaaseen" ratkaisuun rengasongelmiin tulee, niin kommenttihan olisi melkoisen lyhytnäköinen. Uusi rengasvalmistaja tuo todennäköisemmin mukanaan uudet, erilaiset ongelmat. Itse näkisin, että Alonso ei tyylillään ole yhtä nopea kuin Räikkönen parhaimmillaan oli, muttei ole niin riippuvainen auton käytöksestä. Auton kehittämisen suhteen en jaksa mitenkään uskoa Ferrarin kykenevän kehittämään autonsa espanjalaisen messiaansa ajotyylille ennen tämän tuloa talliin kuten esität. Huomattavasti uskottavampi vaihtoehto on, että auton käytös ja renkaat sattuivat sopimaan erityisen hyvin Alonsolle.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Ferrarilla ollaan usein keskitytty turhankin pitkään yhden asian selvittämiseen. Ja siksi jääty kyydistä. Kaudella 2009 keskityttiin kehittämään tupladiffua, siinä onnitumatta. Tällä kaudella alkukausi meni kehitellessä F-ductia. Kyllä siinä silloin jäi selkeästi kuskien ongelmiin keskittyminen toissijaiseksi.

Tämän myönsi kauden mittaan molemmat Ferrari kuskit sekä kaudella -09, että -10.

2009 kärsijänä oli Kimi, toki Kimistä oltiin muutenkin haluamassa eroon, joten turha sen vinkumista oli edes kuunnella. Kunnes oli pakko Felipen onnettomuuden jälkeen.

Tällä kaudella taas Alonson annettiin käyttää heti alkukaudesta jopa hieman kyseenalaisia toimia Felipeä vastaan. Tosin sehän ei ole Alonson vika, jos hän on röyhkeä ja Felipe lapanen. Päinvastoin, sillä saa sen psykologisen edun itselleen.

Jos Ferrari olisi keskittynyt muihin kuin f-ductin kehittämiseen, olisi voinut hyvinkin olla, että Ferrari olisi, ainakin Alonson ajotyylille paremmin sopineena saattanut pystyä paremminkin haastamaan RB:n. Vaan kun kyseessä on nihkeän hitaasti kääntyvä Ferrari-laiva, niin sai Alonso kokea sen minkä sekä Kimi, että Massa ovat kokeneet.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
2009 kärsijänä oli Kimi, toki Kimistä oltiin muutenkin haluamassa eroon, joten turha sen vinkumista oli edes kuunnella. Kunnes oli pakko Felipen onnettomuuden jälkeen.
Tätähän täällä toistetaan, mutta kauden 2009 auton kehitystyö oli lopetettu siinä vaiheessa, kun Massan onnettomuus tapahtui. Melko erikoiselta kuulostaa se, että olemassa jo olleilla palikoilla olisi yhtäkkiä pystytty tekemään joku selkeä muutos autoon selvästi Kimiä auttaneeseen suuntaan. Autosportissa arveltiin kauden päättymisen yhteydessä, että suorituskyvyn parantuminen johtui siitä, että päästiin radoille, joille Ferrari sopi.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös