70-luvun suurajot

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Leksan takaluukku

Perhana,nyt asiaa eli muistan jotaan 1978-79 kun Lexan AAV-911 oli isolla takasiivellä ja siihen ei löytyny luokitustodistusta katsastuksessa, muut nosti siitä äläkän ja lexa itse oli tietenkin taas se "väärin ymmärretty" täs asiassa.SE sai kuitenkin starttiluvan, en tiedä miten ja millä, mutta keskeytti ja luokkarijuttu jäi siihen.
Eli totta vai tarua..?
Mä muistan semmosen, että Tunturirallissa Leksa oli monenakin vuonna Algot Kettusen (pääkatsastaja) hampaissa, ja ainakin kerran se joutu vaihtaan Porsseen takaluukun, eli varmaan siksi, että siinä oli vääränlainen siipi...Kerran siltä vietiin eka siirtymällä ekalle pätkälle pyörä, kun siinä oli jokin kielletty kuviointi...

LJyväskylässä 1977 Leksan autossa ei ollut siipeä (on tietty voitu poistattaa), 1979 sillä taas oli se siipi.

Mutta se AAV-911 oli mallia 911 S vm. 1972 tai jotain (on tossa mun avatar-kuvassani 1972 Tunturissa), eikä siihen kyllä varmana oltu luokiteltu semmosta siipee, mikä siinä 1979 oli. 911 SC:ssä taas semmonen siipi kai oli, olisko se auto muutettu siihen luokitukseen tai jotain.

Mä kysyn tätäkin asiaa meidän 'katsastusinssiltämme'.
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kuvasatoa

tässä taas yksi otos Vaherin heinapellolta 1978 lauantaiaamusta, jossa tuleva voittaja M. Alen tuo Fiatia hienosti, melkein kuulen sen korkeaviritteisen kiljunnan korvissani.
Kuvassa muuten näkyy yksi Mirafiorin suunnitteluvirhe Suomen oloihin, etuspoileri jäi yleensä ekaan kunnon hyppyyn...muttei se tainnut menoa haitata. Ainoa, joka sitä ei tainnut Suurajoissa saada rikki oli Simo Lampinen -78, eli ei kai sitten hypännytkään kunnolla...

Ne spoilerinpalaset Alitalian logolla olis varmaan hienoja ja arvokkaita muistoja, kai ne jonkun liiterissä on...
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Myhinpää

Huomasin että tolla rallivideot foorumilla oli yksi kuva liitettynä joka oli oheinen Myhinpään kartta. Onkohan toi siis se originalil pätkä mitä ne veti 70- luvusta lähtien??

Mä vien tyttären pariun viikon päästä Rautalammille johonkin heppalairille, ja nyt tiedän mitä teen väliajan, mä ajelen Myhinpäätä edestakas kameran kanssa :)
 

jiipee64

Well-known member
Liittynyt
29.4.2008
Viestit
133
Sijainti
Jyväskylä
>>Ainoat tarrat mitä ei tule on KONELA Racing, Nortti ja Lada joka
>>on ovinumerossa,
>>ellei jollain ole hyvää kuvaa KONELA racing tarrasta,

Voipi olla ettitään....
 

jiipee64

Well-known member
Liittynyt
29.4.2008
Viestit
133
Sijainti
Jyväskylä
>>vanhat norti-teamin lehdet

"moon aina niin hätänen "
mulla taitaa olla yksi lehti jossain tallella

Jos mä tietäisin millasia kuvia haetaan niin mulla vois olla vanhoja tarroja (ja kuvia) joista vois skannaamalla ja suurentelemalla mahdollisesti kötöstellä hyvät pohjat???
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Jos mä tietäisin millasia kuvia haetaan niin mulla vois olla vanhoja tarroja (ja kuvia) joista vois skannaamalla ja suurentelemalla mahdollisesti kötöstellä hyvät pohjat???
http://www.f1-forum.fi/vb/attachment.php?attachmentid=6669&stc=1&d=1215161440

Tuossa katossa näkyy hieman minkätyyppinen tarra on kyseessä. Muutenhan järjestäjän puolesta 1977 taisivat olla:

Rantasipi
UPO
RankXerox
Omega
SuurSeura

Lisäksi tulee:

Castrol
Saab Sport & Rally
Cibie
Bilstein
Vuoden 1977 Suurajot ikkunatarra
Nimet + suomenliput

Norttia ei kehtaa nykyisen lainsäädännön puitteissa laittaa...
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Huomasin että tolla rallivideot foorumilla oli yksi kuva liitettynä joka oli oheinen Myhinpään kartta. Onkohan toi siis se originalil pätkä mitä ne veti 70- luvusta lähtien??

Mä vien tyttären pariun viikon päästä Rautalammille johonkin heppalairille, ja nyt tiedän mitä teen väliajan, mä ajelen Myhinpäätä edestakas kameran kanssa :)
Voi olla että toi on vuoden 1992 pitkä Myhinpää, Alkuperäinen pätkä kulkee Säkinmäestä 14,5-19,3 kilometriä. Tosin Myhinpäässä vauhdit on niin hurjia että sitä ajettiin jopa 22,3 kilometrisenä pitkänä pätkänä.

Vuoden 1992 Suurajoissa. Ne hyppyrit muistan ikäni. Kun nimittäin ne kerran näkee niin ei niitä heti unohda. Käytiin aikanaan ajamassa lauantai-aamuna harjoitusten aikaan pätkä sellasena kun se oli 1992 Suurajoissa. Myhinpään hyppyreissä on useita koviakin kuskeja koulutettu. Ari Vatanen hyökkäsi aina Myhinpäässä. Ei vähiten "Ravolaisen Poikien" talon vuoksi.

Myhinpäässä kannattaa siviiliautolla ajaa ylityksiin tosin en tiedä missä kunnossa museotien osuuden ylitykset nyt ovat. Hyvin hiljaa koska niitä hyppyreitä todella riittää. Rautallamilta mennessä menet Hoikankylässä pätkälle ja Säkinmäessä on sitten maali. Kyllä se hieno pätkä on kumpaan tahansa suuntaan.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Aamulehti 1973 ja 1974

Kävin lukeen mikrofilmiltä noi kaksi vuotta, ja oli tosi paljon sellaista tietoa kisoista, mitä ei Keskisuomalaisessa tai VM:ssä ollutkaan. Yllättävän paljon siis on toimittajan varassa mitä eri maakunnissa asioista kerrottiin...ainakin oli silloin.

Siitä Vesa Niemisen Mini-onnettomuudesta Ouninpohjassa 1974 oli paljonkin juttua. Mini lehden mukaan kippasi päin kaidetta 5 km pätkän lähdöstä, eli oli kai niillä main, missä Galli tänä vuonna kaatoi. Järjestäjien valmiutta lehti moitti rajusti, uhri S. Jämsä oli joutunut odottaan tajuttomana 15 min. tien poskessa, sitten se oli viety siviiliautolla lähimmän kyläkaupan pihaan, jossa taas 15 min. odotus ennen kuin ambulanssi saatiin paikalle. Siinä kaupan pihassa oli katsojana ollut lääkäri antanut ensiapua. Lehden mukaan kartturi alkoi jo sunnuntaina toipumaan, mutta menehtyi sitten kai vähän myöhemmin...MInistä aukesi katto ja kartturin puoleinen kylki kokonaan...

Paljon muita pikku yksityiskohtia selvisi, niistä myöhemmin...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Varaslähtösääntö

Aamulehti tiesi, että Hannu Mikkola sai 1973 Sirkkamäessä varaslähdöstä 60 sek. aikasakkoa. Varaslähtö todennettiin tuohon aikaan aika yksinkertaisesti, jos aikakortti jää lähettäjävirkailijan käteen, kyse on varaslähdöstä! Aika idiootti sääntö. Sitten sääntökirja myös sanoi, että autokunta ei saa peruuttaa takasi, vaan kartturin on juostava hakeen aikakortti (tai sitten se oli just toisinpäin). JOka tapauksessa, aika hölmö pykälä, monesti se kortti varmaan putosi lähtöhetkellä jomman kumman näpeistä...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Ruuhimäki 1973

Aamulehti 05.08.1973: Sunnuntai-aamuna Ruuhimäen startissa 3 kilpailija pohdiskelee tulevaa pätkää. Timo Mäkinenja Leo Kinnunen sanoo tuntevansa tulossa olevat hypyt ja tietävänsä, että niihin voi vetää täysillä. Hannu Mikkola sen sijaan sanoo kyllä jarruttavansa niihin. No, kisassa volvo n:eek: 5 ei katsojien mukaan yhtään hiivistä siihen isoon loikkaan, ja volvo sitten lensikin yli 30 m ja korkealla kuten kuva alla osoittaa. Hannu kai sitten alkoi kuitenkin ajatteleen, että jos noikaan ei jarruta en minäkään...

Kuvan lähde: BBC:n materiaali
 
Viimeksi muokattu:

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17751
Sijainti
East of Eden
Huomasin että tolla rallivideot foorumilla oli yksi kuva liitettynä joka oli oheinen Myhinpään kartta. Onkohan toi siis se originalil pätkä mitä ne veti 70- luvusta lähtien??

Mä vien tyttären pariun viikon päästä Rautalammille johonkin heppalairille, ja nyt tiedän mitä teen väliajan, mä ajelen Myhinpäätä edestakas kameran kanssa :)
Ajelehan siviiliautolla sitten rauhallisesti.

Jos ajelet Hankamäen suunnasta niin siinä Sulasalmen jälkeen nousu Kannaksen mäelle on yhtä juhlaa, ja Kannakselta se laskeutuminen alamäkimutkineen todella huimaa. Samahan se on, vaikka ajais sen toisestakin suunnasta. Silloin laskeudutaan Kannaksen mäeltä alas Sulasalmea kohti ja huimia alamäkimutkia ja -paikkoja on siinäkin luvassa. Ehkäpä yksi Suurajojen komeimmista paikoista silloin, ja huimimmistakin.

Kannaksen mäellä oli aikoinaan yksi paha maakivi sisämutkassa ja se oli usein merkitty nuotteihinkin "lievästi keventävänä" :D.

Todella kokemisen arvoinen pätkä siviiliautollakin ajettaessa.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Myhinpää

Ajelehan siviiliautolla sitten rauhallisesti.

Kannaksen mäellä oli aikoinaan yksi paha maakivi sisämutkassa ja se oli usein merkitty nuotteihinkin "lievästi keventävänä" :D.
Joo, otan pätkän tosi rauhallisesti mun farmariNissanilla. Timo salonenhan teki 1978 pikakkaadon Fiatilla juuri Myhinpäässä, olikohan se vielä niin, että jostain sisämutkasta leikkasi vähä liikaa ja heitti auton päin kalliota ja siitä selälleen...Matka jatkui kuitenkin niin, että jäi pohjista 40 sekkaa..
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Asko Mäkelän seikkailut

Aamulehden Moro-liitteessä oli hieno tarina Neuvostomossesta, jolla Asko Mäkelä ajoi 1973.
Aamulehti kertoi tämän veijarin seikkailuista useassakin otteessaan. Mosse meni jo Urriassa nurin, ja pari ajoi koko ekan yön ilman tuulilasia!! MIettikää! Sisään tuli kuulemma 1000000 hyttystä ja kaupan päälle kiinni ajetusta Ministä kivi suoraan kuskia huuleen!

Sitten Mosse kaatui toisen kerran ek 25:llä, jossa se kanssakilpailijan (jo siinä ulosajaneen) ilmoituksen mukaan teki kiepin ilmassa ja se rusina kuulemma ei millään voi jatkaa kisaa. Kaveri ilmoitti kisa-keskukseen asian, mutta MOssepa vaan jatkoi kisaa hammasta purren. Tuulilasi pantiin taas teipillä kiinni, sitä meni joka huollossa 20 m.

Pyhäaamuna ruuhimäessä kartturi sanoi ennen isoja loikkia että ei kahta ilman kolmatta, vedä täysillä, mutta Asko Mäkela ei enaa uskaltanu...ja niin Mosse tuli maaliin. Sääli ettei siitä ole kuvia, niin paskana se kuulemma oli ollut!
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17751
Sijainti
East of Eden
Joo, otan pätkän tosi rauhallisesti mun farmariNissanilla. Timo salonenhan teki 1978 pikakkaadon Fiatilla juuri Myhinpäässä, olikohan se vielä niin, että jostain sisämutkasta leikkasi vähä liikaa ja heitti auton päin kalliota ja siitä selälleen...Matka jatkui kuitenkin niin, että jäi pohjista 40 sekkaa..
Se maakivi, tai oikeemmin kallionliuska, on Hankamäen suunnasta tultaessa Kannaksen mäen korkeimmalla kohdalla oikeessa reunassa ja lisäksi mutka on väärinpain kallellaan ja se kivi vielä heittää enemmän kallistusta samalla kun huomaa pidon melkein lähteneen; sateella erityisen paha paikka. Oon siviili Quattrolla meinannut poistua ko. paikassa vasemmalle ja vauhdilla mutta neliveto pelasti pahemmalta, tosin ojan pohjia mentiin jonkun matkaa ja veto päällä sieltä vielä tielle noustiin. Panssari sai hieman osumia mutta muuten ei kummempia vaurioita autoon, itse tosin kävin polttamassa pari tupakkia sen jälkeen.
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Joo, otan pätkän tosi rauhallisesti mun farmariNissanilla. Timo salonenhan teki 1978 pikakkaadon Fiatilla juuri Myhinpäässä, olikohan se vielä niin, että jostain sisämutkasta leikkasi vähä liikaa ja heitti auton päin kalliota ja siitä selälleen...Matka jatkui kuitenkin niin, että jäi pohjista 40 sekkaa..
Salonen jäi Suurajoissa 1978, Myhinpäässä kaadosta huolimatta vain 14 sekuntia. Se oli kisan viidenneksi nopein aika sillä Linttaläjä-Mirafiorilla, joten voi kuvitella kuinka kovaa Timo oli ennen kaatoa tullut. Ajatushan oli ennen pätkää "28 sekuntia eroa Aléniin nyt aletiin ajaa ja otan Markun etumatkan kiinni!"

Se hässäkkä tapahtui kolmisen kilometriä lähdöstä ja siitä huolimatta että tuulilasi oli hävyksissä ja takalasi lähti irti. Timo ulkomuistista ajoi niinkin kovan ajan.
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Salosen kaato 78

Salonen jäi Suurajoissa 1978, Myhinpäässä kaadosta huolimatta vain 14 sekuntia. Se oli kisan viidenneksi nopein aika sillä Linttaläjä-Mirafiorilla, joten voi kuvitella kuinka kovaa Timo oli ennen kaatoa tullut. Ajatushan oli ennen pätkää "28 sekuntia eroa Aléniin nyt aletiin ajaa ja otan Markun etumatkan kiinni!"

Se hässäkkä tapahtui kolmisen kilometriä lähdöstä ja siitä huolimatta että tuulilasi oli hävyksissä ja takalasi lähti irti. Timo ulkomuistista ajoi niinkin kovan ajan.
Joo, mä muistelin että 40 sek, mutta toi 14 saattoi olla oikein. Tässä mun kokoelmista kaikki kuvat Timosta kaadon jälkeen. Ainaki yhdessä puuttuu takalasi...
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Sponsorijuttuja

Semmonen on kanssa osunut aina välillä silmiin, että joissain kisoissa (ei Jyskälässä) sponssi (monesti vain se 1 kisa) on maalannut koko auton omiin väreihinsä, vaikka tallin väritys olisikin joku muu...

esimerkkejä on mm. Timo Mäkinen (ja Markku ja Hannu) RAC-voittajana 1974, auto oli ruskeissa sytkärifirman väreissä.

No, mä oon joskus sitäkin pähkäillyt aikani kuluksi, että miksi Pärre Eklundin valkoinen Porsche (1978) olikin yhtäkkiä 1981 Jyskälässä sininen. No, VM kertoikin että Ruotsin rallissa 1981 monacolainen firma sponssas Pärren Porssea, Stigun turboSaabia, Björnin fordia ja Anders Kullangin Opelia ja kaikki autot vedettiin Publimmo-väreihin siniseksi. Nyt joku sitten on tehyt niistä pienoismallit, ja ne näkyykin olevan Monte Carlosta. Eli ko. firma sponssas ne sielläkin jo ennen Ruotsia...että tämmönen tarina.

Onko Jyskälässä ollut tämmöstä kertaluontoista sponssausta että vedetään omat värin koko kaaraan??Mä en ainakaan nyt heti muista. Tietysti Valio-Vatanen yhdistelmä oli aika lähellä sitä 1988 ja 1991. Onko muita? Jaa niin, Tommi 1995 Shellin värisellä Mitsulla...
 
Viimeksi muokattu:

jiipee64

Well-known member
Liittynyt
29.4.2008
Viestit
133
Sijainti
Jyväskylä
Linkissä skannatut mainostarrat/kortit...

http://kuvablogi.com/nayta/1482493/

Fontti taitaa olla oikein mutta kattotarraan tarvitsee kyllä "askarrella" että tulee hyvä!! Mulla on kyllä "Konelan uutisia" tolta ajalta mutta just nyt ne on semmosessa arkistossa että kaivaminen ei ole järkevää...

>>Rantasipi
>>UPO
>>RankXerox
>>Castrol
>>Saab Sport & Rally
>>Cibie
>>Bilstein
>>Vuoden 1977 Suurajot ikkunatarra

Noita muita tarroja saattaa olla kanssa yhdessä vanhassa kansiossa tallessa

>> Onko Jyskälässä ollut tämmöstä kertaluontoista sponssausta että
>>vedetään omat värin koko kaaraan??

jussi 1995

http://kuvablogi.com/nayta/1482494/
 

M_RS

Well-known member
Liittynyt
13.7.2008
Viestit
92
Semmonen on kanssa osunut aina välillä silmiin, että joissain kisoissa (ei Jyskälässä) sponssi (monesti vain se 1 kisa) on maalannut koko auton omiin väreihinsä, vaikka tallin väritys olisikin joku muu...

esimerkkejä on mm. Timo Mäkinen (ja Markku ja Hannu) RAC-voittajana 1974, auto oli ruskeissa sytkärifirman väreissä.

VM kertoikin että Ruotsin rallissa 1981 monacolainen firma sponssas Pärren Porssea, Stigun turboSaabia, Björnin fordia ja Anders Kullangin Opelia ja kaikki autot vedettiin Publimmo-väreihin siniseksi. Nyt joku sitten on tehyt niistä pienoismallit, ja ne näkyykin olevan Monte Carlosta.

Onko Jyskälässä ollut tämmöstä kertaluontoista sponssausta että vedetään omat värin koko kaaraan??Mä en ainakaan nyt heti muista. Tietysti Valio-Vatanen yhdistelmä oli aika lähellä sitä 1988 ja 1991. Onko muita? Jaa niin, Tommi 1995 Shellin värisellä Mitsulla...
Noi pienoismallit on itse tehtyjä rakennusmalleja mutta ei se asiaan vaikuta eli Publimmo sponssas jo Montessa,kyllä. Ja onhan noita ollu Jyväskylässäkin, mm. se Mikkolan Vauhdin Maailma-Escort-79. Ruotsissahan se jo oli samana vuonna VM:n väreissä myös. Mutta mestarimiehistä Vatasella on ollu niitä kyllä eniten,Maito-Escort oli jo -82, musta WRC Escort /V-Rally väreissä ja ne kaikki eri maitoautot eri vuosilta. On noita lisääkin varmaan kun lunttais valokuvamapista. Niin joo, ei se Timo Mäkisen punavalkonen 131 Abarttikaan ihan tavallisen värinen Fiat ollu, mikäs sen tausta oiken oli eli oliko se Autonovon vai tehtaan auto.?

Varmaan tuota sponssaamista oli kyllä Jyväskylässä vähemmän kuin muissa maissa,taas kerran tulee se meidän liian pieni markkina-alue vastaan tässäkin...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Colttifiat

Niin joo, ei se Timo Mäkisen punavalkonen 131 Abarttikaan ihan tavallisen värinen Fiat ollu, mikäs sen tausta oiken oli eli oliko se Autonovon vai tehtaan auto.?
Joo, tosiaan Timohan ajoi 1977 Autonovon Fiatilla joka oli coltin väreihin maalattu. Ajoi Ruotsissa ja RAC:ssä ulkomaillakin.

Kuvassa Timo menee Tunturissa 1977. JOssain oon nähnyt tosta kisasta hienon värikuvankin, mutten nyt löydä sitä...
 
Ylös