70-luvun suurajot

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Rakennan pienoismalleja 1:24 mittakaavaan ja teemana on lentävät suomalaiset. Viimeksi aloitin Curt Lincolnin Ferrari 250 Testa Rossan Rakentamisen ja seuraavana vuorossa olisi Timo Mäkisen 1967 suurajo Mini. Tuohon Miniin pitäisi vielä saada lisää kuvia tutkittavaksi, oikea kylki ja katto ovat vielä osittain näkemättä. Huomasin että aiemmin tässä ketjussa illi mainitsi hänellä olevan värifilmin juurikin tuosta ministä, jonka Makka on ilmeisesti saanut kopioida itselleen. Olisiko tuon näkeminen mahdollista?

Tässä vielä pari kuvaa jo valmistuneista malleista.

Hienoja malleja! Ihan mielenkiinnosta kysyn millainen kustannus olisi jos tuollaisen mallin teettäisi sinulla. Olen haaveillut meidän ralli 99:stä pienoismallia aidoilla Suurajoiteipeillä yms. hilppeillä.
 

Petri Huhtala

Member
Liittynyt
22.2.2011
Viestit
13
Hienoja malleja! Ihan mielenkiinnosta kysyn millainen kustannus olisi jos tuollaisen mallin teettäisi sinulla. Olen haaveillut meidän ralli 99:stä pienoismallia aidoilla Suurajoiteipeillä yms. hilppeillä.
Jos myyntiin rakentaisin, niin kyllähän tuo hinta aika korkealle nousisi. Escortia rakensin melkein vuoden, kun siihen piti rakentaa niin paljon osia. Alusta ja sisusta ovat lähes kokonaan omaa valmistetta. Käytän mallien pohjana muovista rakennussarjaa, josta lähden muokkaamaan mallia oikeaan suuntaan. Escort oli siinä mielessä helppo että nuo siirtokuvat sai ostettua, mutta tuohon tulevaan miniin joutuu kaikki tekemään itse. Saab 99 on vaikea jo sen takia että siitä ei ole rakennussarjaa tarjolla, joku vanha lelu Saab on olemassa mutta siinä taisi olla mittakaava 1:20. Korista pitäisi ottaa muotti ja tehdä hartsi kopio, mikä lisää pelkkiä materiaalikuluja aika reilusti. Tuohon voisi mennä aikaa helposti pari vuotta että malli olisi siinä kunnossa että sitä kehtaa esitellä. Tuon perusteella en itsekään osaa hinnoitella mitä tuollaiselle tulisi lopulta hintaa. Mutta valmiin mallin voisi periaatteessa joskus myydäkin, jos vain joku on valmis sellaisesta tarpeeksi maksamaan. Enemmän ajattelen kuitenkin sellaista että jos tällaisen lainaisi vaikka johonkin museoon näytille, silloin näitä pääsisi katselemaan muutkin. Mutta toistaiseksi rakennan näitä vain omaksi ajankuluksi. Hyllyssä on muuten 96 Saab joka rakentuu aikanaan Lampisen ajokiksi.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Rakennan pienoismalleja 1:24 mittakaavaan ja teemana on lentävät suomalaiset. Viimeksi aloitin Curt Lincolnin Ferrari 250 Testa Rossan Rakentamisen ja seuraavana vuorossa olisi Timo Mäkisen 1967 suurajo Mini. Tuohon Miniin pitäisi vielä saada lisää kuvia tutkittavaksi, oikea kylki ja katto ovat vielä osittain näkemättä. Huomasin että aiemmin tässä ketjussa illi mainitsi hänellä olevan värifilmin juurikin tuosta ministä, jonka Makka on ilmeisesti saanut kopioida itselleen. Olisiko tuon näkeminen mahdollista?

Tässä vielä pari kuvaa jo valmistuneista malleista.

mahdollistahan se on kyllä,asun helsingissä,olen eläkkeellä,miten haluat yhteydenoton.
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Jos myyntiin rakentaisin, niin kyllähän tuo hinta aika korkealle nousisi. Escortia rakensin melkein vuoden, kun siihen piti rakentaa niin paljon osia. Alusta ja sisusta ovat lähes kokonaan omaa valmistetta. Käytän mallien pohjana muovista rakennussarjaa, josta lähden muokkaamaan mallia oikeaan suuntaan. Escort oli siinä mielessä helppo että nuo siirtokuvat sai ostettua, mutta tuohon tulevaan miniin joutuu kaikki tekemään itse. Saab 99 on vaikea jo sen takia että siitä ei ole rakennussarjaa tarjolla, joku vanha lelu Saab on olemassa mutta siinä taisi olla mittakaava 1:20. Korista pitäisi ottaa muotti ja tehdä hartsi kopio, mikä lisää pelkkiä materiaalikuluja aika reilusti. Tuohon voisi mennä aikaa helposti pari vuotta että malli olisi siinä kunnossa että sitä kehtaa esitellä. Tuon perusteella en itsekään osaa hinnoitella mitä tuollaiselle tulisi lopulta hintaa. Mutta valmiin mallin voisi periaatteessa joskus myydäkin, jos vain joku on valmis sellaisesta tarpeeksi maksamaan. Enemmän ajattelen kuitenkin sellaista että jos tällaisen lainaisi vaikka johonkin museoon näytille, silloin näitä pääsisi katselemaan muutkin. Mutta toistaiseksi rakennan näitä vain omaksi ajankuluksi. Hyllyssä on muuten 96 Saab joka rakentuu aikanaan Lampisen ajokiksi.
Näin vähän ajattelinkin että aika isotöinen homma tuollaisen tekeminen on, varsinkin kun se tehdään oikeasti kunnolla. Klassikot lehdessä on ollut juttuja samantyylisistä projekteista, vaatii aika mielikuvitusta kun alkaa jostain pikkunippelistä muokkaamaan jotain aivan muuta osaa johonkin malliin. Aihe kiinnostaa, mutta aika ja hermot ei tuohon taivu. Pojalle kokosin jonkun vanhan kaapin perukoilta löytyneen hävittäjäpienoismallin, ei tullut ihan niin hieno kun kuvassa...
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Miksi Achim Warmbold joutui lähtemään viimeisenä vuoden 1973? Hän oli kuitenkin tekijämies tuohon aikaan ja tehdas kuski. Varmasti lähtöpaikasta oli haittaa?
Vai pitääkö mun lukea suurajokirja. :D
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Achim 73

Miksi Achim Warmbold joutui lähtemään viimeisenä vuoden 1973? Hän oli kuitenkin tekijämies tuohon aikaan ja tehdas kuski. Varmasti lähtöpaikasta oli haittaa?
Vai pitääkö mun lukea suurajokirja. :D
Hän tuli jälki-ilmoittauteena, siksi viimeinen numero. Hän ajoi kuitenkin numeron 12 jälkeen, eli ei kärsinyt..
 

EsaSC

Active member
Liittynyt
4.6.2009
Viestit
42
Nyt on kirja luettu. Uskomatonta miten hyvin kisafiilis oli saatu kuvattua. Mieleen palasi monta muistoa mm. Mikkolan v.- 71 lipasta kun katselin Hesarista kuvia autosta.
Jatkoa odotellessa. Se tulee olemaan itselleni vielä mielenkiintoisempi koska
v.- 76 - 80 tuli oltua paikalla.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Porsche

Jossain vaiheessa joku metsästi kuvia Henkan Porschesta 1978. Itse en ole tämän parempaan kuvaan törmännyt:
http://rallikari.kuvat.fi/kuvat/Jyv%E4skyl%E4+1978/Jyv%E4skyl%E4+1978029.jpg
Juu, minä metsästin. Tuo on kyllä jo luokkaa pirun hyvä. Se tulee seuraavaan kirjaanikin.

Joskus 2008 näin vain unta, että löytyisi edes joku kuva siitä Carrerasta. Ensimmäinen oli semmoinen suttuinen otos videokuvasta...Nyt on jo montakin eri kuvaa, ja mikä parasta tiedossa on mies, joka oli silloin Toivosen huollossa ja tietää tarkkaan autosta ja siitä, mikä meni vikaan...Näin se homma menee, pitää vaan jaksaa uskoa eikä luovuttaa liian helpolla.

Nyt mun kuvatoivelistalta vuosilta 75-79 ei puutu oikeastaan yhtään autoa. Aika monesta tilanteestakin on jo kuvia, niistä sitten kirjassa lisää (Vatasen ulosajo 1975, Airikkalan vastaava, Grönholmin kaato 1978, jne...)
 

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
237
Suurajot 1968

Vanhemmat veljeni pääsivät isän mukana jo 1967 Suurajoja katsomaan Ouninpohjaan, jossa näkivät mm. Timo Mäkisen kuuluisan kone pelti pystyssä -ajon. Ymmärsin tuolloin 8-vuotiaana jo ihmeen paljon rallista, ja tenttasin veljiäni heidän sieltä kotia palattuaan. Mua kiinnosti erityisesti Porschet, että miten ne meni, minkä värisiä ne oli.
Jo seuraavana vuonna pääsin sitten jo itsekin Suurajoja katsomaan Väärinmajan pikataipaleelle. Isän Saab 95:ssa oli täyttä, kun mukana oli veljiä ja enoja, olin porukan pienimpänä kyydissä takatavaratilassa.
Tänä päivänäkin muistan paikan, mihin asetuimme rallia katsomaan tienvarsiladon edustalle. Paikassa tie tulee peltoaukealle, sen keskellä 90 -mutka, josta ylämäkeen talon taakse häipyen.
Oli rallin avausilta, perjantai, kuitenkin valoisaa vielä.
Elämäni ensimmäinen ralliauto minkä näin, oli numerolla 1 ajanut punainen Fiat 850 Coupe. Sitten seurasi Trabantteja, Warreja, ja hyvin mieleeni jääneitä lyhytnokkaisia 2-tahti Saabeja.
Illan hämärtyessä alkoi autojen vauhti kohota, koska tuolloin hitaimmat autot oli lähtölistan alkupäässä.
Ilman viiletessä yötä kohti sumu laskeutui peltoaukealle, pikkupojan silmissä aavemaiseksi harsoksi.
Noin numeron 30 jälkeen oli sitten huippukuskien vuoro näyttää vauhtinsa. Rallin voittajan Hannu Mikkolan Escortista ei ole mitään mielikuvaa, mutta Simo Lampisen ajamasta sekä kahdesta muusta punaisesta pitkänokkaisesta V-4 Saabista kylläkin.
Porschet katsoin tietysti tarkasti, värit ja äänet. Hans Laine ajoi mustaa, Markku Salo keltaista, Leo Kinnunen punaista ja Pauli Toivonen oranssinpunaista Porschea. Viime mainittu oli tehtaan auto, viritykseltään kaikista kovin. Ja sen huomasi! Kylmät väreet meni selässäni Toivosen Porschen raa'an ärjynnän kaikuessa usvaisella peltoaukealla takavalojen häipyessä aavemaisessa hämärässä talon nurkan taakse...
Timo Mäkinen ajoi 1968 viimeisen kerran Morris Cooperilla. Muistan auton ampiaismaisen äänen, sekä ylileveät eturoiskeläpät, jotka takaa katsottuna näkyi hyvin auton valaisemaa tietä vasten.
Lähtölistan loppupäässä oli Pekka Pirttiniemi Citroen ID:llaan. Autossa oli ohjauksen mukana kääntyvät ajovalot. Tuota tekniikan ihmettä odottelimme viimeisenä ennen kotia lähtöä keskellä yötä.
Seuraavana päivänä lauantaina suuntasimme sama sakki rallia katsomaan Ehikkiin, joka ajettiin "ylöspäin". Katselupaikkamme oli, sittemmin legendaariseksi tullut, aittaristeys, heti aitan nurkan jälkeen.
Päällimmäisenä muistissa Ehikistä se, että Saabeista tuli siihen vain kolme pitkä nokkaista veenelosta. Vanhat 2-tahtiset oli uupuneet matkan varrelle pitkällä Etelä-Suomen lenkillä, reittihän kävi ennen tuota lauantai-iltapäivää kääntymässä Keimolassa asti.
Pauli Toivosen keskeytettyä ulosajoon perjantai-iltana, loput Ehikkiin tulleet kolme Porschea muistan kyllä. Hans Laine tervehti meitä katsojia kättä nostamalla kiihdyttäessään mustaa Porscheaan rajusti risteyksestä eteenpäin.
Hannu Mikkolan voitto-Escortista ei edelleenkään mitään muistikuvaa.

Näin alkoi 38 vuotinen Suurajokatselu -putkeni, päättyäkseen -05 Urriaan. Tuossa hurjassa "Hirvos-paikassa" olivat tuolloin myös Makka ja Mika. Se Hakkine.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Urriassa

Näin alkoi 38 vuotinen Suurajokatselu -putkeni, päättyäkseen -05 Urriaan. Tuossa hurjassa "Hirvos-paikassa" olivat tuolloin myös Makka ja Mika. Se Hakkine.
Juu, kyllä se oli 2005, kun Häkkinen yhtäkkiä tuli tien yli ja meidän viereen. Ihmiset vinoili sille juomapullon mukana kantamisesta, että tee sopimus sinne Williamsille ettei tartte pulloja keräillä.

Oltiin FranzGallen kanssa vuosina 1980-1982 juuri siinä, mihin Hirvonen tööttäs autonsa . Ei ollut silloin kiellettyä aluetta se notko. Eilen kattelin netistä videoo vuodelta 1987 siitä paikasta. salosen Madza ei noussut yhtään ilmaan siinä taitossa, mutta Alenin Lancia kyllä.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3629
Sijainti
JKL
Juu, kyllä se oli 2005, kun Häkkinen yhtäkkiä tuli tien yli ja meidän viereen. Ihmiset vinoili sille juomapullon mukana kantamisesta, että tee sopimus sinne Williamsille ettei tartte pulloja keräillä.

Oltiin FranzGallen kanssa vuosina 1980-1982 juuri siinä, mihin Hirvonen tööttäs autonsa . Ei ollut silloin kiellettyä aluetta se notko. Eilen kattelin netistä videoo vuodelta 1987 siitä paikasta. salosen Madza ei noussut yhtään ilmaan siinä taitossa, mutta Alenin Lancia kyllä.
Eikä siinä B-ryhmäläisetkään hirveästi hypänneet vaikka hyppäsivät kyllä. Ero kuitenkin WRC:n ja B-ryhmän välillä on suorastaan silmin nähtävä juuri tuossa paikassa. Hieno paikka...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kiinasta

Kirjottelen tänne, kun blogi ei suostu aukeamaan täällä kaukana idässä.

Itse asiassa kirjoitan täällä juuri parasta aikaa vuoden 1975 osiota, koska mulla on juuri nyt aikaa, kun kolleega pitää luentoja. Mun vuoro tulee huomenna.

Monta ihmeellistä asiaa on taas nähty täällä Shanghaissa:

- ruokakaupassa oli lihatiskillä eläviä sammakoita myytävänä. Isompia kuin lapsuuteni rupisammakot, mutta muuten samannäköisiä
- aamuliikenteessä ukko ajoi mopolla sianpuolikas tarakalla

Päätän raporttini tällä erää tähän.
 

EsaSC

Active member
Liittynyt
4.6.2009
Viestit
42
^Juu ja ruokatoreilla näkee nyljettynä kaikenlaisia nelijalkaisia, koirasta rottaan :eek!:.
Aikoinaan Kiinassa lähes vuoden viettäneenä tuumin että terveet ennakkoluulot ruoan suhteen kannattaa unohtaa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Väjästi aiheeseen liittyen: Miksiköhän sekä A-ryhmän Mazdat (323) että vanhat Mitsut (Lancer Turbo ja Starion) ovat pienoismalli-markkinoilla täysin kiven alla. Lanciaa (Stratos ja Fulvia), Fiudee, Escortteja yms. kyllä löytää pilvin pimein.

Samoin Aaltosen Safari-Datsunia (260Z) löytyy helposti, mutta A-ryhmän Supraa taasen ei mistään....
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Back home

Kotona ollaan. Matkan parasta antia oli se, että siellä sain mailaitua M. Mäkisen kanssa ja sain hyviä Porsche-kuvia Suurajoista. Samoin tein diilin Daniel Kleinin kanssa kirjani myynnistä heidän webbikaupassaan Rallywebshopissa. Suomenkielisenä se ei tietenkään ole kauhea myyntimenestys, mutta saammepahan pään auki maailman johtavaan rallinettikauppaan.
 
Ylös