herb sanoi:
Ongelma onkin juuri siinä että kun tälläisiä tilastoja tehdään, niin aina tulee joku ääliö joka ei tajua mistään mitään ja alkaa toitottaan että mestarillinen Massa rules.
Kuka nyt ääliöitä uskoisi?
Tällainen tilasto ei kertakaikkiaan kerro yhtään mitään
Kertoo se, se ei vain kerro sitä mitä jostain syystä ilmeisesti haluaisit sen kertovan. Olemme yhtä mieltä siitä, ettei noista luvuista voi 1:1 päätellä mitään kuskien ohituskyvyistä, joten eiköhän tämä inttäminen jo riitä?
Se ei kerro radan helppoudesta/vaikeudesta ohittaa, ainahan voi olla että nopeat kuskit/autot starttaa takaa tai vaikka että sade sotkee pakan.
Tästä se kyllä kertoo jotain, koska aineistoa on niin paljon. Kyllä 10 (oikeastaan 12) vuoden tilastoinnilla selvät trendit on löydettävissä. Yksittäisten kisojen tai kuljettajien tulokset menettävät tilastollisen merkityksensä aineiston kasvaessa, koska ne erityisolosuhteet jakautuvat ajan myötä tasaisemmin eri radoille. Joillain radoilla myös erityisolosuhteet ovat osa radan luonnetta, eikä niitä siten edes pidä poistaa yhtälöstä.
Kuten ratojen ohitustilastoista kirjoittaessani totesin, sadekisat nostavat joidenkin kisojen keskiarvoa, mutta kun tämä on myös tiedossa, niin se myös osataan ottaa huomioon tilastoa tulkittaessa. Kuten yleensäkin tilastojen kanssa, pelkkä numeroihin tuijottaminen on harvoin kovin hedelmällistä.
PS. Modet voisivat ehkä yhdistää näistä Silverstonen ennakon ja F1-uutisten tilastojarnoista yhden uuden ketjun "Ohitustilastot".