Ohitukset ja niiden tilastointi

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
herb sanoi:
kyllä ainakin minulle on selvää että kuski joka ei saanut ruksia ohitus ruutuun teki parempaa työtä kuin se joka sai merkintöjä ohituksista.
Riippuu miten hän ne sijat hankki. Ensimmäisellä kierroksella myös edelläajavat ovat saattanet käväistä ulkona ja palata kisaan esimerkkikuljettajan takana. Kaikki sijanparannukset eivät ole ohituksia, ja koska niitä kaikkia ei voi rekonsruoida, ensimmäinen kierros on eritelty omaksi tilastokseen.

Sitäpaitsi kisan kestäessä ohittaminen on hankalampaa. Se ensimmäisellä kierroksella ohittanut siis teki helpompia ohituksia.
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
WebSlave sanoi:
1.Joidenkin kriteereiden mukaan se tilastointi on tehtävä...

-------------------------------------------------------------------------

2. Metodi ei ole täydellinen eikä tilasto virheetön, kuten Lawrence itsekin myöntää. Parempaakaan ei ole kukaan viitsinyt tarjota.
1. Miksi pitää tehdä tilastointia asiasta jos niistä tilastoista ei voi kuitenkaan lukea mitään? Eikö se ole melkosta ajan ja vaivan hukkaan heittoa?

2.Jos ohituksista tehdään tilastoja niin tarkoituksena lienee löytää se paras ohittaja, eikö? No, minähän jo yhdessä toisessa topicissa listasin muutaman syyn miksi ei näillä tilastoilla saada selville kuka on paras ohittaja, ainoastaan kuka on startannut useimmin huonosta ruudusta hyvällä autolla - mokannut startin - startannut varikolta jne. Syy miksei kukaan ole tarjonnut parempaakaan metodia on yksinkertaisesti se, että ei ole olemassa mitään metodia. Joka kisa on oma tapahtumansa, Ferrari tai Mclaren starttaa varikolta Span radalla on eri asia kuin vaikkapa se että Trulli starttaa kolmannesta ruudusta Unkarissa ohitusten kannalta.
 
Viimeksi muokattu:

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
WebSlave sanoi:
Riippuu miten hän ne sijat hankki. Ensimmäisellä kierroksella myös edelläajavat ovat saattanet käväistä ulkona ja palata kisaan esimerkkikuljettajan takana. Kaikki sijanparannukset eivät ole ohituksia, ja koska niitä kaikkia ei voi rekonsruoida, ensimmäinen kierros on eritelty omaksi tilastokseen.

Sitäpaitsi kisan kestäessä ohittaminen on hankalampaa. Se ensimmäisellä kierroksella ohittanut siis teki helpompia ohituksia.
Siis jos pääset ohi hitaammista autoista ensimmäisellä kierroksella olet huonompi kuin tallikaverisi joka pääsee niiden ohi vasta myöhemmin? :confused:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
herb sanoi:
1. Miksi pitää tehdä tilastointia asiasta jos niistä tilastoista ei voi kuitenkaan lukea mitään? Eikö se ole melkosta ajan ja vaivan hukkaan heittoa?
Kyllähän niistä jotain voi lukea. Asia ei vain ole niin yksinkertainen kuin ohitustilaston toivoisi olevan, koska todellisuuskaan ei ole. Ymmärtääkseni Lawrence on ihan harrastuneisuudesta liikkeellä, eli tekee näitä huvikseen. Tekeehän täälläkin tyypit tilastoja huvikseen.
2.Jos ohituksista tehdään tilastoja niin tarkoituksena lienee löytää se paras ohittaja, eikö?
Ei välttämättä (lienee muutenkin mahdoton tehtävä). Lawrencen tilastoissa se ainakaan ei ole ensisijainen tavoite. Ensisijainen tavoiten on luoda keskenään vertailukelpoinen tilastomateriaali. Inhimillinen tekijä jää sitten tulkitsijan varaan.
Syy miksei kukaan ole tarjonnut parempaakaan metodia on yksinkertaisesti se, että ei ole olemassa mitään metodia.
Niinpä. Miksi siis mollata sitä ainoaa edes jonkinlaista dataa tarjoavaa tahoa? Se, ettei Lawrencen tilastot tarjoa juuri sellaista dataa kuin itse kukin haluaa ei ole Lawrencen vika.
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
WebSlave sanoi:
Riippuu miten hän ne sijat hankki. Ensimmäisellä kierroksella myös edelläajavat ovat saattanet käväistä ulkona ja palata kisaan esimerkkikuljettajan takana. Kaikki sijanparannukset eivät ole ohituksia...

Kuitenkin "Silverstonen ennakko" topicissa sinun mielestäsi Massan ohitus Kimistä Ranskan GPssä täytti tilastoinnin kriteerit eli oli siis oikeutettu ruksi ruutuun Massan ohitus tilastoissa? Mutta nyt sitten spekuloit että riippuu siitä miten sijat hankintaan... "kaikki sijan parannukset eivät ole ohituksia..." :rolleyes:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
herb sanoi:
Siis jos pääset ohi hitaammista autoista ensimmäisellä kierroksella olet huonompi kuin tallikaverisi joka pääsee niiden ohi vasta myöhemmin? :confused:
En minä mistän kuskien huonoudesta puhunut, vaan ohitusten helppoudesta. Ohittaminen on ensimmäisellä kierroksella helpompaa, koska autot ovat lähempänä toisiaan. Millään muulla kierroksella useamman auton ohittaminen ei ole juurikaan edes mahdollista.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
herb sanoi:
Kuitenkin "Silverstonen ennakko" topicissa sinun mielestäsi Massan ohitus Kimistä Ranskan GPssä täytti tilastoinnin kriteerit eli oli siis oikeutettu ruksi ruutuun Massan ohitus tilastoissa? Mutta nyt sitten spekuloit että riippuu siitä miten sijat hankintaan... "kaikki sijan parannukset eivät ole ohituksia..." :rolleyes:
En käyttänyt tuossa ohitusta tilastointikelpoisuuden synonyyminä. Se viisi sijaa ensimmäisellä kierroksella parantanut ei välttämättä oie tehnyt parempaa työtä -kuten asian ilmaisit - kuin myöhemmin ohitellut, jos yksi edelläollut jäi ruutuun, kaksi ajoi ulos ja kaksi menetti etusiipensä.
 
Viimeksi muokattu:

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
WebSlave sanoi:
En minä mistän kuskien huonoudesta puhunut, vaan ohitusten helppoudesta. Ohittaminen on ensimmäisellä kierroksella helpompaa, koska autot ovat lähempänä toisiaan. Millään muulla kierroksella useamman auton ohittaminen ei ole juurikaan edes mahdollista.
K: Mikä on kuskin tehtävä kisassa?
V: Sijoittua mahdollisimman korkealle.

Jos olet samaa mieltä tuosta, niin silloin kuski joka nousee mahdollisimman nopeasti ohi hitaiden autojen (mielellään ekalla kierroksella) ettei menetä aikaa näiden takana, tekee parempaa työtä kuin kuski joka pääsee näiden hitaiden autojen ohi vasta myöhemmin. Piste. Tosin tämä huonompaa työtä tehnyt saa rukseja "ohittanut kisassa ensimmäisen kierroksen jälkeen" ruutuihin ja voi iloita niistä pimeinä talvi-iltoina kun mestaruus on jälleen kerran karannut tallikaverin hyppysiin. Ja jos kerran se on niin paljon helpompaa ohittaa ekalla kierroksella kuin myöhemmin, niin miksei sitten esim Massa käytä tätä tilaisuutta ja ohita hitaita ekan kierroksen aikana niinkuin Kimi tekee?
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
WebSlave sanoi:
En käyttänyt tuossa ohitusta tilastointikelpoisuuden synonyyminä. Se viisi sijaa ensimmäisellä kierroksella parantanut ei välttämättä oie tehnyt parempaa työtä -kuten asian ilmaisit - kuin myöhemmin ohitellut, jos yksi edelläollut jäi ruutuun, kaksi ajoi ulos ja kaksi menetti etusiipensä.

Kuten ei myöskään kisan puolivälissä tallikaverinsa ohittanut ole välttämättä tehnyt sitä ajamalla. Kyllä niitä kuskeja ajaa leveäksi ja menettää etusiipiään kesken kisankin, ei pelkästään startissa, joten ainoa pointti mikä sinulla tuossa oli, on se että joku jää lähtöruutuun... mutta nykyisellä luotettavuudella sekin on kyllä todella harvinaista.
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
WebSlave sanoi:
Niinpä. Miksi siis mollata sitä ainoaa edes jonkinlaista dataa tarjoavaa tahoa? Se, ettei Lawrencen tilastot tarjoa juuri sellaista dataa kuin itse kukin haluaa ei ole Lawrencen vika.
Ongelma onkin juuri siinä että kun tälläisiä tilastoja tehdään, niin aina tulee joku ääliö joka ei tajua mistään mitään ja alkaa toitottaan että mestarillinen Massa rules. Tällainen tilasto ei kertakaikkiaan kerro yhtään mitään - se ei kerro kuskien ohitus taidoista koska varikolta starttaaminen Spaassa parhaalla autolla takaa paljon ohituksia kuskista riippumatta kun taas hitaimmalla autolla starttaaminen mistä ruudusta tahansa Monacossa takaa kuskista riippumatta 0 ohitusta. - Se ei kerro radan helppoudesta/vaikeudesta ohittaa, ainahan voi olla että nopeat kuskit/autot starttaa takaa tai vaikka että sade sotkee pakan.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
herb sanoi:
Jaa, no entäs kuka ohitti ja missä Kimin?
Kovalainen ja Alonso ohittivat Räkän Australian kisassa viimeisen turva-auto-episodin jälkeen. Ensiksi Räikkönen peitti, mutta Kovalainen tuli kuitenkin sisäkautta ohi. Samalla Alonso pääsi molemmista ohi paremman ajolinjan vuoksi. Tähän tosin ehkä vaikutti Räikkösen moottoriongelmat, jotka _ehkä_ olivat alkaneet jo tällöin.

http://www.youtube.com/watch?v=ODLTNzcCkDU&feature=related
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Tässä Massan 12 Silverstonen ohitusta viime vuodelta:Video

Hyvä suoranopeus Ferrarissa...
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
Nipsuhuuli sanoi:
Kovalainen ja Alonso ohittivat Räkän Australian kisassa viimeisen turva-auto-episodin jälkeen. Ensiksi Räikkönen peitti, mutta Kovalainen tuli kuitenkin sisäkautta ohi. Samalla Alonso pääsi molemmista ohi paremman ajolinjan vuoksi. Tähän tosin ehkä vaikutti Räikkösen moottoriongelmat, jotka _ehkä_ olivat alkaneet jo tällöin.

http://www.youtube.com/watch?v=ODLTNzcCkDU&feature=related
Tämä johtui nimenomaan moottori ongelmista, siksi kysyinkin että onko kukaan ohittanut Kimi tai Massaa silloin kun ei ollut luotettavuus ongelmia (tai Massan tapauksessa eri taktiikka).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
herb sanoi:
Ongelma onkin juuri siinä että kun tälläisiä tilastoja tehdään, niin aina tulee joku ääliö joka ei tajua mistään mitään ja alkaa toitottaan että mestarillinen Massa rules.
Kuka nyt ääliöitä uskoisi? ;)
Tällainen tilasto ei kertakaikkiaan kerro yhtään mitään
Kertoo se, se ei vain kerro sitä mitä jostain syystä ilmeisesti haluaisit sen kertovan. Olemme yhtä mieltä siitä, ettei noista luvuista voi 1:1 päätellä mitään kuskien ohituskyvyistä, joten eiköhän tämä inttäminen jo riitä?
Se ei kerro radan helppoudesta/vaikeudesta ohittaa, ainahan voi olla että nopeat kuskit/autot starttaa takaa tai vaikka että sade sotkee pakan.
Tästä se kyllä kertoo jotain, koska aineistoa on niin paljon. Kyllä 10 (oikeastaan 12) vuoden tilastoinnilla selvät trendit on löydettävissä. Yksittäisten kisojen tai kuljettajien tulokset menettävät tilastollisen merkityksensä aineiston kasvaessa, koska ne erityisolosuhteet jakautuvat ajan myötä tasaisemmin eri radoille. Joillain radoilla myös erityisolosuhteet ovat osa radan luonnetta, eikä niitä siten edes pidä poistaa yhtälöstä.

Kuten ratojen ohitustilastoista kirjoittaessani totesin, sadekisat nostavat joidenkin kisojen keskiarvoa, mutta kun tämä on myös tiedossa, niin se myös osataan ottaa huomioon tilastoa tulkittaessa. Kuten yleensäkin tilastojen kanssa, pelkkä numeroihin tuijottaminen on harvoin kovin hedelmällistä.

PS. Modet voisivat ehkä yhdistää näistä Silverstonen ennakon ja F1-uutisten tilastojarnoista yhden uuden ketjun "Ohitustilastot".
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
herb sanoi:
K: Mikä on kuskin tehtävä kisassa?
V: Sijoittua mahdollisimman korkealle.

Jos olet samaa mieltä tuosta, niin silloin kuski joka nousee mahdollisimman nopeasti ohi hitaiden autojen (mielellään ekalla kierroksella) ettei menetä aikaa näiden takana, tekee parempaa työtä kuin kuski joka pääsee näiden hitaiden autojen ohi vasta myöhemmin. Piste.
Juu, mutta toisinaan myös ilman omaa ansiotaan. Jos muiden ongelmatkin lasketaan tuolla tavalla hyväksi työksi, niin sittenhän Massa teki hyvää työtä ohittaessaan Kimin Ranskassa. ;)
Kuten ei myöskään kisan puolivälissä tallikaverinsa ohittanut ole välttämättä tehnyt sitä ajamalla.
Toki, mutta ensimmäisellä kierroksella se on yleisempää.
Ja jos kerran se on niin paljon helpompaa ohittaa ekalla kierroksella kuin myöhemmin, niin miksei sitten esim Massa käytä tätä tilaisuutta ja ohita hitaita ekan kierroksen aikana niinkuin Kimi tekee?
No, jos noita ensimmäisen kierroksen sijaparannuksia tällä kaudella katsotaan parjaamistasi Lawrencen tilastoista, niin Massan saldo on +2 sijaa, Kimin nolla. Kimin keskimääräinen lähtöpaikka on myös ollut huonompi (ohitettavia enemmän edessä) ja toisin kuin Massa, hän on myös menettänyt ensimmäisellä kierroksella sijoja.

Viime vuonna Massa toki hävisi tuon ensimmäisen kierroksen vertailun Kimille 3-0. Tuon suuruusluokan erot eivät kuitenkaan ole kovin merkittäviä mainittujen erityisolosuhteiden vuoksi ja on periaatteessa selitettävissä yhdellä kisalla (Kimin tapauksessa Monaco).
 
Viimeksi muokattu:

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
WebSlave sanoi:
No, jos noita ensimmäisen kierroksen sijaparannuksia tällä kaudella katsotaan parjaamistasi Lawrencen tilastoista, niin Massan saldo on +2 sijaa, Kimin nolla. Kimin keskimääräinen lähtöpaikka on myös ollut huonompi (ohitettavia enemmän edessä) ja toisin kuin Massa, hän on myös menettänyt ensimmäisellä kierroksella sijoja.
Nykyisellä autojen aerodynamiikalla voisi paremminkin laatia rehellisempiä tilastoja nopeista kierroksista ennen ekaa varikkopysähdystä. Sitähän se puhdas vauhti on puhtaassa ilmassa ja kovimmat kilpakumppanit ohitetaan nykyjään pysähdyksien aikana, eikä kylki kyljessä. Sääntöjen vaatimat bensakikkailut ovat vieneet lajin tähän suuntaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Troy McLure sanoi:
Nykyisellä autojen aerodynamiikalla voisi paremminkin laatia rehellisempiä tilastoja nopeista kierroksista ennen ekaa varikkopysähdystä. Sitähän se puhdas vauhti on puhtaassa ilmassa ja kovimmat kilpakumppanit ohitetaan nykyjään pysähdyksien aikana, eikä kylki kyljessä. Sääntöjen vaatimat bensakikkailut ovat vieneet lajin tähän suuntaan.
Kyse on silloin tietenkin ihan toisesta tilastosta. Eihän tässä mistään kuskien paremmuudesta ole kyse. Kaikenlainen vertailu kuskien kesken on turhaa niin kauan kuin kalusto ei ole vertailukelpoista. Ja kuten Kimin tai Heidfeldin tapauksista tiedämme, edes vertailu tallikaveriin ei ole aina ole kovin valaiseva.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Ite olen suht samoilla linjoilla WebSlaven kanssa näiden ohitustilastojen suhteen. Siis miten niitä pitäis lukea ja mitä niistä saa irti!

Itelle on jääny siis ihan mieleenkin Massan agressiivinen ajotyyli. Kyllähän Massa hamuaa ohittamista aika tavalla aina kun ei ole kärjessä. Tosin niitä virheitäkini sitten syntyy...

Oma lista ohittamisen taidosta on seuraava (On siis omia mielikuvia, kun olen kilpailuja seurannut telkkarista)

1. Massa
2. Kovalainen / Hamilton
3. Alonso
4. Räikkönen
5. Kubica

EDIT: Lisäksi noita ohittamistilastoja sotkee esim. sellainen tilanne jos kaveri nilkuttaa varikolle (kuten Hamilton Monacossa). Siinä sitten moni ohittaa sen nilkuttajan...
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Heh, joillakin toimii hoksottimet hieman hassusti mutta eipä siinä, sellasta se on elämä :D

Heräsi kysymys. Onko ohitus silloin ohitus jos kuitenkin lopputuloksissa on ohitetun takana? Eli kun "päästää" ohi toisen, jonka tietää vielä menevän varikolle. Jonka aikana voi kuitata oman paikkansa takaisin. Saako siitä "ohituspisteen"?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
JML82 sanoi:
EDIT: Lisäksi noita ohittamistilastoja sotkee esim. sellainen tilanne jos kaveri nilkuttaa varikolle (kuten Hamilton Monacossa). Siinä sitten moni ohittaa sen nilkuttajan...
Jomman kumman varikkokierroksella tehtyjä ohituksia ei lasketa, olivatpa ne sitten miten aitoja tahansa.
 
Ylös