Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
New Jerseyn ratahanke edelleen elossa ja/tai uudessa muodossa:
Big Apple Grand Prix

I know many of my readers aren’t buying it, but that New Jersey F1 proposal is very, very real. Those who have seen the details say this is a “street course that works,” meaning, as I understand it, that it’s not a typical “point-and-shoot, see-the-tops-of –the-cars” race track, but rather a good driver’s and spectator’s track. Baltimore [viitaten tähän] has turned out much better than anticipated – so far, anyway – and that will certain add some impetus to the New Jersey street course idea.

Chris Pook and Leo Hindery, Jr. are among those involved in this deal. It also has the support of key local politicians, and with the skyline of Midtown Manhattan as a backdrop (the south end of the course that runs along JFK Boulevard and Port Imperial Boulevard is across the river from the north end of Times Square, with the north extremity of the circuit at about the mid-point of Central Park), it has Big Apple cachet without directly impacting NYC streets.

The two things required for any F1 seem to be present: cash and political clout.
http://murphythebear.com/blog/index.php/2011/09/13/unlimited-racing-championship-rands-go-to-jail-national-press-club-bust-leading-proto-teams-go-public-with-demands/
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Velociudad, Argentiinan seuraava F1-rata?

Yhden miehen ajatus rakentaa oma rata omia kurvailuja varten on kasvanut F1-haaveeksi. Argentiinankanadalainen Eddie Freedman on palkannut Populouksen (uusi Silverstone, Dubai) hiomaan suunnitelmat F1-tasoisiksi. Rahat kuulemma järjestyy (niin kuin aina tässä vaiheessa).

Radasta tulisi 5,3 km pitkä, kierros kestäisi n. puolitoista minuuttia ja huiput olisivat 273 km/h. Pisin suora olisi kuitenkin vain 530 metriä, mikä on kovin vähän ykkösiä ajatellen. Kuvien perusteella näyttää vapaalla kädellä piirretyltä, sillä pääsuoran lisäksi ei oikein suoria kohtia radassa olekaan.

Joe Sawardin blogista voi lukea lisää ja katsella kuvia.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Radasta tulisi 5,3 km pitkä, kierros kestäisi n. puolitoista minuuttia ja huiput olisivat 273 km/h. Pisin suora olisi kuitenkin vain 530 metriä, mikä on kovin vähän ykkösiä ajatellen. Kuvien perusteella näyttää vapaalla kädellä piirretyltä, sillä pääsuoran lisäksi ei oikein suoria kohtia radassa olekaan.

Joe Sawardin blogista voi lukea lisää ja katsella kuvia.
Mukavan kovavauhtinen ja vanhanaikainen rataprofiili :thumbup:

Ei rataosuuksien täysin luotisuoria tarvitse ollakaan ohitusten mahdollistamiseksi, kuten esim. A1-ringillä nähtiin.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Yhden miehen ajatus rakentaa oma rata omia kurvailuja varten on kasvanut F1-haaveeksi. Argentiinankanadalainen Eddie Freedman on palkannut Populouksen (uusi Silverstone, Dubai) hiomaan suunnitelmat F1-tasoisiksi. Rahat kuulemma järjestyy (niin kuin aina tässä vaiheessa).

Radasta tulisi 5,3 km pitkä, kierros kestäisi n. puolitoista minuuttia ja huiput olisivat 273 km/h. Pisin suora olisi kuitenkin vain 530 metriä, mikä on kovin vähän ykkösiä ajatellen. Kuvien perusteella näyttää vapaalla kädellä piirretyltä, sillä pääsuoran lisäksi ei oikein suoria kohtia radassa olekaan.

Joe Sawardin blogista voi lukea lisää ja katsella kuvia.
Tuo kuva taitaa olla vanhentunut, sillä Velocudidadin sivuilla on tämänlainen kuva radasta:
 

European_Minardi

Well-known member
Liittynyt
30.8.2011
Viestit
214
Mun silmään ei ihan toi Argentiinan projekti iske. Buenos Aireskin oli sellanen mikkihiiri-rata, että alta pois. Jos Argentiina kaipaa jotain F1-projektia, niin tekisivät vähän nopeamman radan kun tollasen... oksennuspallon. Rata olis vähän katurata-tyylinen, jossa olis pari ysikymppistä, muutama pitkä suora, pari kurvaa ja viimonen mutka vois olla barabolica, jossa olis lievää kämpperiä. Kuulostaa erikoiselta ja sehän se tarkotus oliskin :)
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tuo kuva taitaa olla vanhentunut, sillä Velocudidadin sivuilla on tämänlainen kuva radasta:
Vastapalloon ajettava rata. Ihan mielenkiintoinen edelleenkin.

Tuo tuskin on kuitenkaan aivan lopullinen versio suunnitelmasta koska varsinkin radan viimeisen mutkan turva-alue on suunniteltu päin prinkkalaa.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Olisihan se kiva saada Argentiinan GP takaisin, Argentiinalla on kuitenkin pisimmät moottoriurheiluperinteet Etelä-Amerikassa. Muutenkin Latinalaiseen Amerikkaan tietynlaista vetoa tuntevana näkisin mielelläni myös Meksikon GP:n F1:ssä, josta onkin jo tässä toikissa mainittu. Jos Mexico Cityn rata on F1:ssä, niin toivottavasti radan viimeinen mutka Peraltada ajetaan kuten ennen vanhaan, eikä Champ Car tyylin baseball-stadionin läpi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuo kuva taitaa olla vanhentunut, sillä Velocudidadin sivuilla on tämänlainen kuva radasta:
Minusta näyttää, että tuo kuva on mahdollisesti se mitä Populous on ehdottanut. (Otsikko on "tie kohti hyväksyntää".)

Jos menet Velociudad > Race Track -sivulle, tulee se profiili mikä Sawardin sivuilta löytyy.

Sawardin blogin kuvat eivät siis ehkä vastaa F1-suunnitelmia, mutta ei ne kirjaimellisesti ottaen vanhentuneitakaan ole.

-Edit- Ainakin tuossa olisi 100% asfalttikuorrutus Dubain tapaan. :p
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Minkä takia uusille radoille pitää rakentaa 100 m asfalttiset ulosajoalueet? Muutaman sekunnin menetys on täysin eri asia kuin keskeytys. Asfalttiset turva-alueet ovat rumia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Minkä takia uusille radoille pitää rakentaa 100 m asfalttiset ulosajoalueet? Muutaman sekunnin menetys on täysin eri asia kuin keskeytys. Asfalttiset turva-alueet ovat rumia.
Asia on käsitelty tässä ketjussa useasti aiemmin, varmaan kolmisen kertaa vuodessa, ellei useammin.

Lyhyesti: Turva-alueiden tehtävä on lisätä turvallisuutta, ei vaikeuttaa kuskien maaliinpääsyä. Saati olla kauniita. Asfaltti on useimmissa paikoissa turvallisin materiaali.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Asia on käsitelty tässä ketjussa useasti aiemmin, varmaan kolmisen kertaa vuodessa, ellei useammin.

Lyhyesti: Turva-alueiden tehtävä on lisätä turvallisuutta, ei vaikeuttaa kuskien maaliinpääsyä. Saati olla kauniita. Asfaltti on useimmissa paikoissa turvallisin materiaali.
Kyllä, tämä on ikuisuusjarnojen ikuisuusjarna, mutta turva-alueiden tehtävänä pitäisi olla turvallisen ulosajoalueen takaaminen ulosajaville kuljettajille sekä loogisesti rangaista ajovirheitä tekeviä kuljettajia konkreettisesti. Näin oli ennen, eikä vielä ole esitetty ainuttakaan järkevää syytä miksi näin ei ole edelleen.

Kauneusarvojakaan ei olisi varaa väheksyä. Esim. Yas Marinaan onnistuttiin tuhlaamaan lähes 1,5 miljardia dollaria, mutta lopputulos on yhtä persoonallinen, värikäs, lämmin, puoleensavetävä ja kaunis kuin Neuvostojen talo. Tai ehkä laajuudessaan sopivaa vertailua täytyy hakea DDR:n betonilähiöistä.

Saavutus toki tuokin, myönnetään. Eikä Abu Dhabin "Tilkeringin" rataprofiilin erinomaisuudesta vielä edes puhuttu.
 
Viimeksi muokattu:

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Asia on käsitelty tässä ketjussa useasti aiemmin, varmaan kolmisen kertaa vuodessa, ellei useammin.

Lyhyesti: Turva-alueiden tehtävä on lisätä turvallisuutta, ei vaikeuttaa kuskien maaliinpääsyä. Saati olla kauniita. Asfaltti on useimmissa paikoissa turvallisin materiaali.
Kai se asfaltti on myös halvempaa ja helppohoitoisempaa kuin niiden hiekkakakkujen kanssa pelaaminen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kai se asfaltti on myös halvempaa ja helppohoitoisempaa kuin niiden hiekkakakkujen kanssa pelaaminen.
Sitäkin. Sen lisäksi, että (varsinaiseen ulosajoon liittyvien etujen ohessa) se helpottaa turvahenkilöstön ja nostureiden pääsyä auton luo, auton irrottamista vaarallisesta paikasta, viemistä suojaan, eikä radalle palaava auto vie "marmorikuulia" mukanaan. Eli käytännössä myös vähentää Safety Carin tarvetta tai sen vaatimien kierrosten määrää.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Sitäkin. Sen lisäksi, että (varsinaiseen ulosajoon liittyvien etujen ohessa) se helpottaa turvahenkilöstön ja nostureiden pääsyä auton luo, auton irrottamista vaarallisesta paikasta, viemistä suojaan, eikä radalle palaava auto vie "marmorikuulia" mukanaan. Eli käytännössä myös vähentää Safety Carin tarvetta tai sen vaatimien kierrosten määrää.
On se silti niin tylsä materiaali turva-alueilla. :p

Ja itse radasta, niin mun mielestä tuollaisia mikkihiireilyjä ei ykkösissä tarvita. Buenos Aires, anyone?:thumbdown
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös