Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tarkentaisitko ystävällisesti, onko tämä joku yleisesti sovittu empiirinen fakta vai kenties herran henkilökohtainen ja täysin subjektiivinen mielipide? Tietäisi syyllistynkö ajatus rikokseen, kun itse lasken myös radan maiseman osaksi rataa ja ratakokemusta.
Omalla kohdallani joillain radoilla tämä merkityksetön "maisema" myös auttaa hahmottamaan ajolinjoja ja jarrutuspaikkoja. Sen puuttuminen myös vaikeuttaa allekirjoittaneella joidenkin ratojen oppimista ja muistamista. Tämähän tosin saattaa johtua jo alunperin väärästä ajattelumallista, kun en ole oppinut jättämään maisemaa huomioitta.:dunno:
Niin, käytetäänhän korkeita puita ym. "tähtäys- tai jarrumerkkeinä" joillain radoilla.

Esim. Nordschleifen Karussell-mutkan ulkokurvissa on muistaakseni iso kuusi, joka toimii kiintopisteenä haettaessa ajolinjaa. Ainakin takavuosina, en tiedä onko enää.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Aikoinaan Österreichringilla pitkän takasuoran päässä piti käyttää erittäin jyrkkään ja loivasti oikealle kääntyvään mutkaan kiintopisteenä alppien huippua tai sitten mukavasti piilotettua kumparetta.

Alpit oli vain helpompi erottaa vaikeasti tärisevästä autosta. Ja väärä ajolinja kostautui yleensä ulosajona. Maisemalla voi tietyllä tapaa olla siten merkitystä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Oikeastaan juuri ennen sitä sillä pitkän mutkaisen suoran päässä oleva seuraava mutka tarjosi kauniita metsämaisemia, mutta ei oikeastaan mitään kunnolista kiintopistettä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Österreichringilla myös lähtöalue oli erittäin kapea. Noin 10 metriä parhaimmillaan oli leveyttä kun taas useilla muilla radoilla leveyttä oli ainakin 18-24 metriä lähtöalueella. Lähtökolarit olivat radalla tiheitä koska autoilla ei juuri pystynyt ohittamaan ongelmissa olevia autoja tai pysähtyneitä autoja.

Vasta aivan loppuvuosina radalle alkoi tulla kunnollisia turva-alueita ja nekään eivät riittäneet kun pahoja kolareita ja ilmalentoja sattui silti. Historicissa ajetaan nykyisen radan eli Red Bull Ringin radalla vanhoilla autoilla.

Tosin alkuperäistä rataa ei uudistukset ikävä kyllä voita vaikka ovatkin turvallisempia. Jotain kertoo myös se, että Hella-Lichtin pystyi aikanaan ajamaan jopa kolmosella vaikka se oli vanhan radan hitain mutka. Yleensä mentiin kuitenkin ykkösellä tai kakkosella läpi. Tosin shikaania edeltävän Vost-Hugelin läpi mentiin jopa nelosella vaikka silloin siinä oltiin jo aivan kestävyyden rajoilla.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3549
CCMK, olisiko mitenkään mahdollista rajoittaa tuota tuplapostailua?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tarkentaisitko ystävällisesti, onko tämä joku yleisesti sovittu empiirinen fakta vai kenties herran henkilökohtainen ja täysin subjektiivinen mielipide?
Kyllähän tuosta lainauksestakin ilmenee, että kyse on siitä miten minä ratoja arvioin. Tosin mielestäni kyseessä on ihan looginen erottelu. Koska radan vieressä oleva metsä ei ole radalla, se ei ole osa rataa eikä siis vaikuta radan arviointiin. Jos sitten arvioidaan koko rata-aluetta, asia on toinen.
Omalla kohdallani joillain radoilla tämä merkityksetön "maisema" myös auttaa hahmottamaan ajolinjoja ja jarrutuspaikkoja.
Mitä itse olen formulapelejä pelannut, niin käytin etäisyyskylttejä ja kanttareita ja joissain tapauksissa (lähinnä katuradoilla) radanvarsimainoksia. Radanvarsimaisemaa en muista ainakaan tietoisesti käyttäneeni.

-Edit- Saattaa kyllä johtua siitä, ettei puusto välttämättä ollut näkyvissä, kun piti vähentää grafiikkoja jotta peli olisi pyörinyt jouhevasti.
 
Viimeksi muokattu:

finlandica

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
206
Kyllähän tuosta lainauksestakin ilmenee, että kyse on siitä miten minä ratoja arvioin. Tosin mielestäni kyseessä on ihan looginen erottelu. Koska radan vieressä oleva metsä ei ole radalla, se ei ole osa rataa eikä siis vaikuta radan arviointiin. Jos sitten arvioidaan koko rata-aluetta, asia on toinen.

Mitä itse olen formulapelejä pelannut, niin käytin etäisyyskylttejä ja kanttareita ja joissain tapauksissa (lähinnä katuradoilla) radanvarsimainoksia. Radanvarsimaisemaa en muista ainakaan tietoisesti käyttäneeni.
Perus Grand Prix 2 jarrupaikkahan on 100m kyltin kohalla :D
 

finlandica

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
206
no okei 100 lappu + reaktioaika = 95m kohdalla :alppu:

Edit: Kaasun nostatus mutkat ja syheröt tietty erikseen.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Mulla onkin tuo GP2-peli. Heh, Jean-Paul Belmondo (00:56 Websin linkissä) (vaikka se on poikansa kun siellä ajoi) :thumbup:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös