Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Brands Hatchiiin suunnitellaan "parannusta". Ei kyllä turva-alueiden suhteen vaikuta järkevältä, ainakaan nykyisellä ajosuunnalla.
Kai tuossa on nykyversiossa vähän turhan lyhyt turva-alue, siis pituussuunnassa. Exitissä jos lähtee lapasesta tai jotain hajoaa, turva-alueen kavennuksen muodostama seinä on aika ikävän näköisesti tangenttiin nähden kohtisuorassa. (Ellen sitten arvioi mittasuhteita väärin.)

Toisaalta, ei tuo parannus kovin hyvältä näytä. Toki nykyisiä rata-aitoja on mahdollista viedä kauemmas, mutta silti. Ennemmin profiloisi tuota nykyistä mutkaa uusiksi - säilyttäen tai jopa lisäten nopeutta ja haastavuutta mutta parantaen samalla turvallisuutta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kai tuossa on nykyversiossa vähän turhan lyhyt turva-alue, siis pituussuunnassa. Exitissä jos lähtee lapasesta tai jotain hajoaa, turva-alueen kavennuksen muodostama seinä on aika ikävän näköisesti tangenttiin nähden kohtisuorassa. (Ellen sitten arvioi mittasuhteita väärin.)

Toisaalta, ei tuo parannus kovin hyvältä näytä. Toki nykyisiä rata-aitoja on mahdollista viedä kauemmas, mutta silti. Ennemmin profiloisi tuota nykyistä mutkaa uusiksi - säilyttäen tai jopa lisäten nopeutta ja haastavuutta mutta parantaen samalla turvallisuutta.
Uuden hiusneulan tai "karusellin" ongelma on siinä, että sille ei jää turva-aluetta juuri lainkaan, kun turva-alueen paikalla on radan alittava tunneli.

Jos siihen hidasvauhtinen vinkkeli haluttiin, niin olisivat vain laittaneet tiukemman ysikymppisen ilman tuota ylimääräistä kiepausta.
 

European_Minardi

Well-known member
Liittynyt
30.8.2011
Viestit
214
Estorillin ja Buenos Airesin sekasikiöristeytys... Tollanen ajatus pulpahti samantien pääkoppaan ku kuvan näki. Ekan mutkanki ovat saakeli Koreasta kopioinu. Sanokaa mitä sanotte, meikän silmää ei hivele...
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Outo sykkyrä, joku kaatanut vahingossa maalipurkin lattialle ja tuli tommonen kuvio...

Ja aika tarkaan on koitettu sulloa tuo neliön sisään, lupaa hyvää näiden korkeuserojen kannalta. Löytäneet kivan tasaisen parkkipaikan jolle tehdään rata.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Ja aika tarkaan on koitettu sulloa tuo neliön sisään, lupaa hyvää näiden korkeuserojen kannalta. Löytäneet kivan tasaisen parkkipaikan jolle tehdään rata.
Argentiinassa kun olis jo se vuoristoon järven ympärille tehty "lättänä" rata.

Miksei vain tunkea noitakin rahoja sinne jotta saataisiin nostetua Grade ykköseen.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4354
Argentiinassa kun olis jo se vuoristoon järven ympärille tehty "lättänä" rata.

Miksei vain tunkea noitakin rahoja sinne jotta saataisiin nostetua Grade ykköseen.
Tämä olisi klassikko jo ensimmäisenä vuotenaan! Taitaa vaan nykyiset fasiliteetit ja liikenneyhteydet estää radan tulemisen F1-kalenteriin.

Uuden radan viimeinen puolikas vaikuttaa ajajan kannalta haasteelliselta, radalla on hyvä flow.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
PdlF saa Grade 1 luokituksen varmaan yhtä todennäköisesti kuin Bathurst. Eli ei koskaan.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ja edellisen vakioautosarjan headlineri...
Back when FIA GT was still awesome

Pahkasika sanoi:
PdlF saa Grade 1 luokituksen varmaan yhtä todennäköisesti kuin Bathurst. Eli ei koskaan.
Mutta toisin kuin Mount Panoraman tapauksessa, tähän nyt kuitenkaan vaadittaisi mitään valtavia muutoksia itse radan suhteen. Webbis-mallin mukaisesti kaikki turva-alueet ovat 100% asfalttia.
 
Viimeksi muokattu:

Googlahoo

Well-known member
Liittynyt
18.11.2011
Viestit
372


Mummielestä toi näyttää, toisten kommenttien jälkeenkin, hyvältä. Okei, eka mutka on suoraan Koreasta, mutta siellä se taitaa toimia? Oikeassa alakulmassa ja keskellä oikeassa reunassa olevat mutkat vaikuttavat tosi hyviltä, hitaahko mutka ennen suoraa. Sitten toi kuvan vasemman- ja alalaidan kattava "suora" saattaa olla semmonen että siinä voitaisiin mennä melkein kaasu pohjassa koko matka.

Sisältäisi paljon ohitusmestoja.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26888
Kai tuossa on nykyversiossa vähän turhan lyhyt turva-alue, siis pituussuunnassa. Exitissä jos lähtee lapasesta tai jotain hajoaa, turva-alueen kavennuksen muodostama seinä on aika ikävän näköisesti tangenttiin nähden kohtisuorassa. (Ellen sitten arvioi mittasuhteita väärin.)

Toisaalta, ei tuo parannus kovin hyvältä näytä. Toki nykyisiä rata-aitoja on mahdollista viedä kauemmas, mutta silti. Ennemmin profiloisi tuota nykyistä mutkaa uusiksi - säilyttäen tai jopa lisäten nopeutta ja haastavuutta mutta parantaen samalla turvallisuutta.
Toivottavasti ei tule tuota muutosta. Mielestäni tuo mutka on nykyisellään hyvä ja haastava. Siinä taitaa olla jopa kallistusta ulospäin.

Turva-aluetta pitäisin Brands Hatchin mittapuuna hyvänä verrattuna vaikka tähän pitkän suoran jälkeiseen mutkaan.

 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Ajamisen kannalta sanoisin paremmaksi kuin monia Tilken ratoja. Varsinkin jälkimmäinen puolisko näyttää mukavan nopealta. Mutta kilpailemisen kannalta näyttää huonolta. Pääsuora on käytännössä ainoa ohituspaikka, mutta sekin huono sellainen, johtuen lyhyestä pääsuorasta.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18425
Eliseo Salazar ilmoitti että Grade 2 tason ratasuunnitelmat ovat käynnissä Chilen, Santiagoon. Hänen mukaansa siellä pitäisi ajaa aikaisintaan 2013 tai viimeistään alkuvuodesta 2014. Kyseisellä radalla voisivat vierailla aluksi Salazarin mukaan ainakin brasilian Rekka sarja, Argentiinan Top Race V6 ja American Le Mans Series. Radan suunnittelijana tuttuun tapaan toimii Herman Tilke.
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1407
Sijainti
Home
Eteläisessä Brasiliassa sijaitsevan Santa Catarinan osavaltion hallinto kertoo Bernie Ecclestonen käyneen visiitillä pari viikkoa sitten ja kyselleen osavaltion halukkuutta F1-osakilpailun järjestämisestä. Santa Catarinan osavaltio ei ole halukas korvaamaan São Paulossa Interlagosin radalla ajettavaa kisaa. Jos projekti toteutuu, saatetaan Brasiliassa nähdä tulevaisuudessa kaksi osakilpailua. Ecclestonen ja Santa Catarinan on tarkoitus neuvotella kilpailuhankkeesta ja radan rakentamisesta tarkemmin ensi vuoden huhtikuussa.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
"And Fiorano is not an advantage any longer because it has become a go-kart track."
Autosport linkki
Milloin tämä on tapahtunut, vai onko niin että rata ei enää nykyisille formuloille sovi?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jo Enzo Ferrarin eläessä puhuttiin, että rata on liian lyhyt F1-autolle ja olemassa pikemminkin siksi, että Enzo näkisi autonsa radalla. Nykyisin kontrasti on vielä valtavampi.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös