Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tilke ei piirtele summanmutikassa toimivia mutkia uusiksi kuten sinä tuossa teit.
Kyse ei ollut summanmutikasta vaan huonojen mutkayhdistelmien poistamisesta ja ohituspaikkojen lisäämisestä.

Esses ja Peraltada taasen olivat turva-alueiltaan ongelmallisia. Muuten olisin pitänyt radan ennallaan takaosan Horquilla-neulansilmästä maalisuoralle saakka.

Alkuosa AHR:n nykyisestä versiosta ei mitään legendaarisuusarvoa tuo. Ekat 3 mutkaa kirraavat loppua kohden ja se ei tuo minkäänlaista flowta. Sama koskee näiden jälkeistä kahta seuraavaa mutkaa suoran päässä. Radan alkuosa muokattiin jo 1980-luvulla uusiksi joten nuo paikat eivät ole täysin edes alkuperäisellä linjauksella enää.

Hyvää tuolla radalla on ainoastaan Esses ja Peraltada, eikä Essesin turva-alueita pysty laajentamaan radan ulkopuolella rakennusten takia. Peraltada täytyisi pilata shikaanilla tai sitten linjata uudelleen.


Hockessa käsky oli pätkäistä metsäosuus pois. Vanhoista mutkista Tilke uudelleenprofiloi vain ykkösmutkan, jossa oli liian pieni turva-alue. Muita ratoja Tilke ei sitten olekaan uudistanut kuin joltain tietyltä kohtaa.
Hockenheimissä alkuperäisiä mutkia on jäljellä 4 kappaletta. Vanhalle stadionille tulokurvi, Sachs mutka ja sen jälkeinen s-mutka. Kaksi viimeistä mutkaakin on uudelleenprofiloitu. Lievästi, mutta kuitenkin.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
T1:stä enemmän Road American T1:n kaltainen, tiukan ysikympin sijaan nopeampi ysikymppi. T2 näyttää upeelta, mutta T3:n hiusneula mäen päällä on todellinen antikliimaksi, itse korvaisin sen nopeammmalla luupilla. T4:ssä palaisin oikealle radalle, mutta T5-9-osuuuden korvaisin nopeammilla mutkilla, pikkunättien shikaanien sijaan. T10-11:n luuppi on minusta ainoa hyvä mutka Intian radalla. T14-15 korvaisin pitkällä nopeella mutkalla.
T14-T15 nykyisellään rattimies ajaa radan ulkokautta käyttäen härskisti hyväkseen sitä asfaltoitua turva-aluetta(vrt.Kimi Spa 2009). :ahem:
Olisi vuoden ohitus tai sitten varikon läpiajorangaistus. :eek:

Tässä muuten meikän tilketys Meksikosta. Ässiä siirretään sisemmäksi rataa, mutta profiili säilytetään, samalla saaden turva-alueet nykyisen radan paikalle. Tylysti vaan shikaani ennen Peraltadaa, jolloin siinä ei vauhdit ehdi kasvaa niin vaaraliisiksi kuin ennen, sekä uusi rataa pidentävä sisälenkki, eka jarru pääsuoralta hieman Magny-cours tyyppiseksi. Lisäksi takasuoran päässä toinen tiukka jarru, jossa voi kokeilla ohitusta. Takasuoralle tulevien sweeppien pitäisi olla sellaisia että perässä voi ajaa kaasu pohjassa.

 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Velociudadin piti tulla noin 80 km päähän Buenos Airesista, ja se saattaisi viedä kisoja pois Gálvezilta. Tämä puolestaan saattaisi aiheuttaa paineita muuttaa Gálvezin alue muuhun taloudellisesti kannattavampaan käyttöön.
Velociudadin radan rakentamisesta on vastuussa Study of Architecture in Pilar niminen yhtiö ja se pitäisi valmistua odotettavasti vuodeksi 2015.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Ei välttämättä, maa-alue olisi jo valmiina. Tosin tässä onboard-kierros vuodelta 2007. Ei näytä mitenkään vaaralliselta esim. uusiin katuratoihin verrattuna.
Ainakin tuon perusteella pitkä vasen-oikea -sektio on sen verta hidas, että vain toiseksi viimeiseen mutkaan pitäisi jotain tilketä. Ovaalikurvi ei sinällään ole vaarallinen, koska nopeusvektori suhteessa kaiteeseen on loiva - paitsi ennenkö auto on taitettu sisään kurviin. Eli sisääntuloa ennen pitäisi ottaa vauhtia pois, jotta tuo turva-alue riittäisi. Veisin tuon shikaanin mahdollisimman lähelle ovaalikurvin alkua siten, että paluu laajentaisi ovaalikurvin yli 180 asteen ja siirtäisi apexin pois mutkan keskeltä.

Btw, harvinaisen tyylikkäät - ihan oikeat kanttikivet! Ne pitäisi ehdottomasti säilyttää tuolla esses-osuudella. Olisi vähän haastetta - varsinkin Massalle :D

Ykkösmutkan ja "neulansilmän" välisen osuuden voisi pistää aikalailla uusiki. Ykkösmutkan ja takasuoran väliin joku lisälooppi - kaksi mahdollisimman pitkää suoraa ja takasuoralle loppua kohden avautuva loiva mutka, joka pidentäisi suoraa.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Laitetaan nyt omakin tilketys Meksikosta. Laitoin turva-alueet mukaan, mutten ryhtynyt muuten maisemoimaan. Nelosmutkan profiilia tiukensin ja sen jälkeen mennään hetki eri tavalla kuin nykyradalla (lyhyt uusi pätkä turva-alueettoman kärjen ohittamiseksi). Mutkaa radalla on ihan riittävästi, jotta lisälenkkiin niitä tarvitsisi enempiä lähteä ymppäämään. Peraltadalle ei mitään voi, varsinkaan jälkiosalle, joten siellä täytyy tyytyä TecPro-muuriin. Samaa laitetaan ässämutkien alueelle.

Erotin uuden radan maalauksilla, mutta vanhakin rata siis jää sellaisenaan olemaan.

-Edit- Jaa, lisälenkki pitäisi varmaan kuitenkin vetää ovaalin ali, vaikka tuossa näyttää, että se tulee yli tai samassa tasossa.

 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Lokon kanssa olen samaa mieltä, että törmäys Peraltadassa tapahtuisi aikalailla sivuttain, ellei sitten jarrut pettäisi. Sisääntulossa on kuitenkin ulkopuolella tilaa turva-alueelle, minkä Websi onkin merkinnyt. Ja apexin jälkeen törmäys olisikin sivuttainen. Muuria voisi vetää vähän ulospäin ja jättää ulkoreunaan autonlevyisen asfalttikaistan. Silloin olisi tilaa korjata virhe, ja mahdollinen muuriin osunut auto jäisi törmäyksen jälkeen ajolinjan ulkopuolelle.

Lisäkieputuksia minusta ei kuitenkaan tarvittaisi. T3:n jälkeistä suoraa voisi jatkaa jonkin verran ja päättää erilaiseen mutkaan. Rata on nykyisellään tarpeeksi pitkä, ja vaikka ohituspaikkoja olisi vähemmän, niin yrityksiä ohituspaikkaa kohden olisi enemmän useamman kierroksen myötä.

Kurskin eilen chatissa postaama artikkeli tosin saattaa jättää F1-vaatimusten toteuttamisen tarpeen pois.

http://www.speedwaymedia.com/?p=15874

IndyCar haluaa kisan AHR:lle, ja F1 tuskin käyttää samaa rataa kuin IndyCar.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Tässä oma tilketys Autódromo Hermanos Rodríguezista:
tsinivuo sanoi:
Tässä muuten meikän tilketys Meksikosta.
WebSlave sanoi:
Laitetaan nyt omakin tilketys Meksikosta.
Herra varjele. :yuck:
WebSlave sanoi:
Peraltadalle ei mitään voi, varsinkaan jälkiosalle, joten siellä täytyy tyytyä TecPro-muuriin. Samaa laitetaan ässämutkien alueelle.
Ei TecPro-muuria noin ahtaaseen ja nopeaan paikkaan voi laittaa. SAFER-muuri on turvallisempi. Jos sellainen olisi Peraltadassa, niin Champ Car olisi voinut käyttää kaarretta ilman shikaania.

En myöskään ymmärrä miksi ehdotuksesi ohittaa Horquillan. Miksi turhaan poistaa radalta ohituspaikka? Turva-aluettahan tuolla on vanhan radan verran ja en myöskään muista, että kukaan olisi koskaan tuossa paikassa ulos mennyt.

Forsythe ja paikalliset modernisoivat radan 2000-luvun alussa puitteet F1-tasoisiksi rataprofiiliin suuremmin koskematta. AHR kuuluukin samaan kategoriaan Road American kanssa eli mitä ikinä F1 niille tekisikin, niin se olisi pyhäinhäväistys. Jos ei rata nykyisellään ykkösille muka riitä, niin pysykööt jatkossakin poissa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En myöskään ymmärrä miksi ehdotuksesi ohittaa Horquillan.
Koska sitä ei enää ole olemassa (näkeehän sen tuosta satelliittikuvastakin). Nopean tutkimisen perusteella näyttää viimeksi käytetyn joskus 1986.
Forsythe ja paikalliset modernisoivat radan 2000-luvun alussa puitteet F1-tasoisiksi rataprofiiliin suuremmin koskematta. AHR kuuluukin samaan kategoriaan Road American kanssa eli mitä ikinä F1 niille tekisikin, niin se olisi pyhäinhäväistys. Jos ei rata nykyisellään ykkösille muka riitä, niin pysykööt jatkossakin poissa.
Tässä tapauksessa "tehtävänä" oli miettiä mitä Tilke radalle mahdollisesti tekisi, ja ymmärsin myös lähtökohdaksi radan pidentämisen yli 5-kilometriseksi.

Siitä olen samaa mieltä, että mielummin kokonaan uusi rata.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Ainoa paikka AHR:llä, jota minusta kannattaisi muuttaa olisi osuus T3:sta Horquillaan. Itse tekisin ko. paikkaan vajaan kilometrin mittaisen flat-out-osuuden, joka päättyisi hiusneulaan, T4-T5:n shikaani ja T6 eivät vaikuta mitenkään legendaarisilta mutkilta.



Peraltadaa muuttaisin näin:



Varikon sisääntulo nopeassa kaarteessa näyttää hieman hurjalta. Siksi erottaisin radan sisäreunasta kaistan varikkotielle. Muuri aivan radan vieressä saattaisi kuitenkin haitata näkyvyyttä, joten erottaisin varikkotien radasta Peraltadassa pelkällä kanttarilla. Peraltadan sisääntulon turva-alue näyttäisi riittävän isolta, Abu Dhabin toisen pitkän suoran jälkeinen turva-alue näyttäisi olevan jopa pienempi. Ulostulossa asfaltoisin radan viereen jäävän alueen, jolloin auto olisi hallittavissa leveäksiajon sattuessa, estäen muuriosumia. Ja silloin auto jäisi muuriosuman sattuessa radan sivuun. Ulostuloon laittaisin kuitenkin kanttarin estämään tahallisia leveäksiajoja.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tuo näyttää osin aika lähelle siltä mitä kaavailin alun alkaen omassa räpellyksessäni.

Tosin Peraltada taitaa olla liian nopea mutka noin lyhyelle turva-alueelle. Yksi mahdollisuus olisi käyttää SAFER -muuria. Silloin ulkomutkan muurin täytyisi olla radan reunassa kiinni alusta saakka, jotta mahdolliset osumiskulmat olisivat riittävän loivia koko mutkan matkalla.

Ekaa kolmea mutkaa ei myöskään voi kovin legendaarisina pitää. Alkuperäisen radan ekat mutkat (Espiral alla olevassa kuvassa) olivat hyvin vaikeita ainakin simukokemuksen perusteella ja niiden kaltaisia ratkaisuja toivoisi enemmän nykyratoihinkin.

 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Brands Hatchiiin suunnitellaan "parannusta". Ei kyllä turva-alueiden suhteen vaikuta järkevältä, ainakaan nykyisellä ajosuunnalla.

 

*Alexei*

Well-known member
Liittynyt
21.4.2011
Viestit
548
Sijainti
Jns
^ tuossa Brands Hatchin muutoksessa nyt ei olisi mitään järkeä.

Mutkaa seuraava suoranpätkä on muutenkin niin lyhyt, ettei sillä juuri ohituksia nähdä. Ja ajamieni simujen perusteella olen sitä mieltä, että nykyinen mutka tuossa kohtaa on aika haastava.

Onko tietoa, kenen kynästä kyseinen ehdotelma on lähtöisin?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Brands Hatchiiin suunnitellaan "parannusta". Ei kyllä turva-alueiden suhteen vaikuta järkevältä, ainakaan nykyisellä ajosuunnalla.

Tolla muutoksella vain pilattaisiin ohitusmahdollisuudet seuraavalla suoralla, neulansilmässä mennää kuminauhaefektiä ja kukaan ei siinä voi saada niin suurta nopeuseroa toiseen nähden että matka seuraavalla suoralla riittäisi ohitukseen.
 

*Alexei*

Well-known member
Liittynyt
21.4.2011
Viestit
548
Sijainti
Jns
Tolla muutoksella vain pilattaisiin ohitusmahdollisuudet seuraavalla suoralla, neulansilmässä mennää kuminauhaefektiä ja kukaan ei siinä voi saada niin suurta nopeuseroa toiseen nähden että matka seuraavalla suoralla riittäisi ohitukseen.
Ei sillä mutkaa seuraavalla suoranpätkällä juuri muutenkaan pääse ohitusetäisyydelle, sen verran lyhyehkö pätkä on kyseessä.

Mut tuo "parannusehdotus" toisi kyllä mielenkiintoisen korkeuseron uuteen mutkayhdistelmään, nyt kun pari onboard-videota tsekkasin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös