Jari-Matti Latvala

Mise

Well-known member
Liittynyt
7.3.2008
Viestit
90
Sijainti
Tampere
No ei voi silti. Jos Duval taistelee Bloebin kanssa voitosta vaikka viimeisen pätkän loppuun asti ja jää toiseksi, on viimeisellä ATllä helppoa ottaa myöhät, jotta Hirvonen nousee toiseksi, ei se sen kummempaa ole.
Ahaa. Toi vaihtoehto ei kyllä tullu mieleen. Melkosta perseilyä kyllä jos tommosta menevät tekeen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
No kun just äsken sanoin, että tallin pitäisi nimenomaan luottaa kuljettajaansa huonoinakin hetkinä!
Sekö Latvalan suoritukset tosiaan saa nousuun, että talli paapoo? Oli lahjakas tai ei, on Jari-Matin ralliura sujunut turhankin onnellisten tähtien alla. Pienet vastoinkäymiset (mikään iso juttuhan tämä ei vielä ole) voivat olla pikemminkin jopa hyväksi. Mitä tulee korvien välin kestävyyteen, niin vika on tainnut tällä kaudella olla jopa useammin huolimattomuudessa (nuotit päin honkia) kuin pääkopassa.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Sekö Latvalan suoritukset tosiaan saa nousuun, että talli paapoo? Oli lahjakas tai ei, on Jari-Matin ralliura sujunut turhankin onnellisten tähtien alla. Pienet vastoinkäymiset (mikään iso juttuhan tämä ei vielä ole) voivat olla pikemminkin jopa hyväksi. Mitä tulee korvien välin kestävyyteen, niin vika on tainnut tällä kaudella olla jopa useammin huolimattomuudessa (nuotit päin honkia) kuin pääkopassa.
Toi on kyllä tasan tarkkaan juuri näin. Ei kai pään silittelyä kannata merkkimestaruuden kustannuksella harrastaa, kun Duval nyt kuitenkin on todennäköisempi pisteidenkärääjä asvalttikisoissa, kuin Latvala. Bisnestä ralli kuitenkin loppupeleissä on, sen kai J-M:kin ymmärtää.
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
Ehkäpä Duval niitä pisteitä sieltä tallille tuo. Toivottavasti ei kuitenkaan Hirvosen kustannuksella. Tarkoitan tällä sitä, että mikäli tilanne loppupätkillä olisi Duvalin eduksi ja Mikko seuraavana heti Duvalin jälkeen edes siedettävällä erolla, niin Hirvonen saisi myös niitä kipeästi tarvitsemiaan henkiklökohtaisia pisteitä kisasta enemmä kuin Duval. (tarkoittaa siis käytännössä jonkinlaista tallin puuttumista maaliintulojärjestykseen, joka kyllä totta puhuaksen on epäurheilijamaista, mutta niinhän se on aina ollut)
Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä miten tässä käy, mitkäs ne olikaan ne syyt minkä takia Citroen ei halunnut jatkaa Duvalin sopimusta...?
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Hmm. jos muistelen taaksepäin ei Duvalin vauhti muissa asfaltti ralleissa ole ollut kuitenkaan mitään ihmeellistä. Saksassa aina mennyt kovaa.

No nyt sitten nähdään mihin pystyy..

Ehkä J-M saa lisää potkua tästä..
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
915
Fiksu veto Malcomilta,
Ratkaisu ei vaikuta JMn kokemuksen kartuttamiseen tai vauhtiin.

Tulevaisuudesta sen verran, että Wilson tietää kuka on tulevaisuuden mestari. Ei se Latvalaa päästä mihinkään päästä. Ens vuonna alkaa tapahtuun ja sitten kun säännöt muuttuu katotaan tilanne uudelleen, oma fiilis on se, että se on vain paremmaks JMlle kun tekniikkaa häviää. Kaadotkin tulee halvemmaksi ;)

Nuotitukset on mennyt kyllä JMllä käteen.

Kertokaas kun ei ole mitään kokemusta asiasta, että miten paljon nuotteihin on kartturilla sanaa?! Tuntuu oudolta, ettei kumpikaan nähnyt esimerkiksi sitä kiveä Jyskälässä! Eikös JMn kartturin pitäisi olla myös kokenut häiskä!
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Kertokaas kun ei ole mitään kokemusta asiasta, että miten paljon nuotteihin on kartturilla sanaa?! Tuntuu oudolta, ettei kumpikaan nähnyt esimerkiksi sitä kiveä Jyskälässä! Eikös JMn kartturin pitäisi olla myös kokenut häiskä!
Siis kartturilla siihen nuottien päättämiseen? Kuskihan ne kyllä suurimmalta osin päättää. Kartturi kyllä sanoisi jos näkee tommosen kiven mikä toikin oli, mutta kartturi on niin työn touhussa siinä kirjoittaessa/lukiessa niitä että tuskin edes kerkeää pahemmin kiviä etsimään.

Kuski sanoo nuotituksessa ja kartturi kirjottaa, toisella nuotituskerralla kartturi lukee nuotit ja kuski sanoo jos on väärin ja kartturi korjaa. Illalla hotellissa kartturilla menee vielä noin 3-5h nuottien läpikäymiseen/korjailuun/puhtaaksi kirjoittamiseen. Joskus kuskit käyttivät myös kameroita nuotituksessa ja katsoivat vielä illalla pätkiä videolta, en tiedä käyttävätkö enää...
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
915
Siis kartturilla siihen nuottien päättämiseen? Kuskihan ne kyllä suurimmalta osin päättää. Kartturi kyllä sanoisi jos näkee tommosen kiven mikä toikin oli, mutta kartturi on niin työn touhussa siinä kirjoittaessa/lukiessa niitä että tuskin edes kerkeää pahemmin kiviä etsimään.

Kuski sanoo nuotituksessa ja kartturi kirjottaa, toisella nuotituskerralla kartturi lukee nuotit ja kuski sanoo jos on väärin ja kartturi korjaa. Illalla hotellissa kartturilla menee vielä noin 3-5h nuottien läpikäymiseen/korjailuun/puhtaaksi kirjoittamiseen. Joskus kuskit käyttivät myös kameroita nuotituksessa ja katsoivat vielä illalla pätkiä videolta, en tiedä käyttävätkö enää...
Kiitos, niin vähän aattelinkin. Tuntu vaan jotenkin sillon Jyskälän aikaan niin uskomattomalta, ettei kumpikaan ollut koskaan sitä kiveä nähnyt.

Kyllä potutti kuunnella sitä meteliä, kun JMn raivas ojaa. Oltiin kattoon siinä mäen toisella puolella. Ei tiennyt olisko itkenyt vai nauranut.
 

Mustiskuusviis

Well-known member
Liittynyt
21.9.2006
Viestit
230
Hmm. jos muistelen taaksepäin ei Duvalin vauhti muissa asfaltti ralleissa ole ollut kuitenkaan mitään ihmeellistä. Saksassa aina mennyt kovaa.
Totta, Duval on loistanut lähinnä Saksassa, mutta on silti JM:ää nopeampi kestopäällystellä. Tosin en sanoisi että Duval on mikään varma pisteiden kerääjä, kaikki varmaan muistaa kauden 2005 ja kun Sainz hälytettiin keräämään pisteitä, kun Duval pisti Xsaroja poikki ja pinoon. Huippu oli Korsika kun Duvalin piti varmistaa merkkimiestaruus ajamalla Loebin perässä kakkoseksi ja kaveri rullas auton katolleen vikana päivänä...:jaska:
 

tehdaskuski

Ei se siitä...
Liittynyt
25.8.2008
Viestit
30
Fiksu veto Malcomilta,
Ratkaisu ei vaikuta JMn kokemuksen kartuttamiseen tai vauhtiin.

Tulevaisuudesta sen verran, että Wilson tietää kuka on tulevaisuuden mestari. Ei se Latvalaa päästä mihinkään päästä.
Juurikin näin... Hirvonen pitää tallin nenää pinnalla kunnes Latvala pääsee vauhtiin.. se on vähän niinku Bosse tekisi comebackin :ahem:
 

Ffast

Well-known member
Liittynyt
12.7.2008
Viestit
144
Vielä paistaa aurinko risukasaan, J-M

Olen samaa mielipuolta. J-M on uudestisyntynyt Grönholm, leijona joka ajaa vain voitosta. Munakasta ei voi tehdä rikkomatta munia, sanoo J-M ojanpohjia kyntäessään.

Kun 110% täysillä yrittää ylivoimaista ja varmaa Loebia vastaan niin virheitä tapahtuu väistämättä, näinhän kävi Grönholmillekkin. Jollei Loebia olisi niin J-M olisi ihan varmasti kolmen sakissa jo nyt.

Uuden-Seelannin voitto tulisi nyt kuitenkin J-M:lle enemmän kuin tarpeeseen. Toivottavasti tähdet ovat kohdallaan sillä tässä valmistetaan tietä tulevalle rallitaivaan kiintotähdelle. Toivottavasti J-M ei jää vain tähdenlennoksi. Hirvonen puolestaan on jo henkisesti lyöty lyttyyn?
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Uuden-Seelannin voitto tulisi nyt kuitenkin J-M:lle enemmän kuin tarpeeseen... Hirvonen puolestaan on jo henkisesti lyöty lyttyyn?
Mulla nyt jäi vähän epäselväksi.

Tottakai olisi J-M:n kannalta hienoa, jos voitto tulisi. Mutta enemmän, kuin tarpeeseen? Kyllä se mun mielestä Mikolle tulisi enemmän, kuin tarpeeseen, ihan vaan jo mestaruudestaiston kannalta. Latvalalla kuitenkin on tallipaikka ensikin kaudeksi, joten voitoille on aikaa.

Ja nimenomaan henkinen puoli on mun käsityksen mukaan yksi niitä Hirvosen vahvimpia osa-alueita.
 

Ffast

Well-known member
Liittynyt
12.7.2008
Viestit
144
Henkinen kanttikivi

Tietysti hyvä jos Hirvosella henkinen puoli kestää tietäen että Loeb lyö hänet soralla(kin). Kyllähän Mikko hyvin nyt vetää joten lienee pääkoppa kunnossa Nesteen ja Saksan löylytyksen jälkeen. Jos ja kun Mikon pää on aina kunnossa ja maksimisuoritukset tulossa niin ei hätää loppukautta ajatellen. Uuden Seelannin voitto tai ei, muutamasta pisteestä kun on kysymys niin ei väliä.

J-M:lle sen sijaan NZ voitto olisi palsamia tosi syville haavoille.
 

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
431
Sijainti
Lievestuore
Tietysti hyvä jos Hirvosella henkinen puoli kestää tietäen että Loeb lyö hänet soralla(kin). Kyllähän Mikko hyvin nyt vetää joten lienee pääkoppa kunnossa Nesteen ja Saksan löylytyksen jälkeen. Jos ja kun Mikon pää on aina kunnossa ja maksimisuoritukset tulossa niin ei hätää loppukautta ajatellen. Uuden Seelannin voitto tai ei, muutamasta pisteestä kun on kysymys niin ei väliä.

J-M:lle sen sijaan NZ voitto olisi palsamia tosi syville haavoille.
Kyllähän Mikolla pää kestää,ja noilla pisteillä on hirveä merkitys,jos meinaa mestaruudesta ajaa,jos Loeb voittaa,ja Mikko on toinen,niin siinähän tulee taas neljä pojoa Loebille lisää,mutta jos esmes Mikko voittaa ja J-M on kakkonen,niin pistetilanne on tasan.:alppu:
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Kun 110% täysillä yrittää ylivoimaista ja varmaa Loebia vastaan niin virheitä tapahtuu väistämättä, näinhän kävi Grönholmillekkin. Jollei Loebia olisi niin J-M olisi ihan varmasti kolmen sakissa jo nyt.
Noh, taisi niitä ulosajoja tulla ranskiksellekin yhtä monta Bossen Ford-aikana, kun joutui vetämääb ihan tosissaan.

Latvalalla on vielä matkaa Bossen tasolle. Vauhdillisesti ei enää paljoa, jossain ralleissa ei ehkä lainkaan.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Latvalasta tuli mieleen sellanen offtopic aihe, kuin kuljettajan näkö. Latvalallahan kisoissa näkee välillä päässä ne keltaiset lasit. Onkohan ne vaan lisävaruste, kuten F1 kuskeilla joskus keltaiset visiirit sateella, vai liittyykö jotenkin näköön?

Vaikuttaisi, että nykyään on muillakin kuljettajilla laseja Mads Östberg, Matti Rantanen, ketä lie. Bourdais tulee mieleen F1 puolella. Entisajoista tulee mieleen lähinnä Timo Salonen, Ivan Capelli, Paul Tracy ja Jacques Villeneuve. Joten ei kai ne ainakaan nopeuteen vaikuta. Ihmettelen vaan sitä, että olettaisin näkökentän olevan laseja laajempi, esim. piilolaseilla tai silmäleikkauksella, mutta muistaakseni edellä mainitut "lasi"kuljettajat ovat jääneet mieleeni juuri kuvista, missä he ovat ajamassa aikansa muodin mukaisilla silmälaseilla.
 

Kartturi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
185
Latvalasta tuli mieleen sellanen offtopic aihe, kuin kuljettajan näkö. Latvalallahan kisoissa näkee välillä päässä ne keltaiset lasit. Onkohan ne vaan lisävaruste, kuten F1 kuskeilla joskus keltaiset visiirit sateella, vai liittyykö jotenkin näköön?

Vaikuttaisi, että nykyään on muillakin kuljettajilla laseja Mads Östberg, Matti Rantanen, ketä lie. Bourdais tulee mieleen F1 puolella. Entisajoista tulee mieleen lähinnä Timo Salonen, Ivan Capelli, Paul Tracy ja Jacques Villeneuve. Joten ei kai ne ainakaan nopeuteen vaikuta. Ihmettelen vaan sitä, että olettaisin näkökentän olevan laseja laajempi, esim. piilolaseilla tai silmäleikkauksella, mutta muistaakseni edellä mainitut "lasi"kuljettajat ovat jääneet mieleeni juuri kuvista, missä he ovat ajamassa aikansa muodin mukaisilla silmälaseilla.
Eikös Sainzilla ollut Ruotsissa joskus lasit? Samoin Loebilla ollut? Onko nämä kaverit käyttänyt vain apuvälineitä tyyliin aurinkolasit?

Käyttääkö JM koko ajan ajaessaan laseja vai vain joissakin kisoissa?
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Noista laseista on ollut juttua Ilkka-lehdessä, en muista oliko tänä- vai viime vuonna.
Muistaakseni Latvala on jo jonkin aikaa tehnyt yhteistyötä seinäjokisen optikon kanssa. He pyrkivät yhdessä valitsemaan linssien värit kuhunkin kilpailuun.
Erivärisiä sorapintoja ja lunta varten valitaan erivärisiä linssejä. Kai siinä sitten kuski pystyy hahmottamaan paremmin ojat ja tien pinnan muutokset.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Keltainen värihän lisää kontrastia, eli siis keltaisilla prilleillä näkee paremmin pinnanmuodot. Laskettelussa käytetään paljonkin, koska valkeasta rinteestä on muuten hankala nähdä oikein mitään.
 
Ylös