Euroopan Grand Prix 2008, Valencia-Kisa

Keijo

Well-known member
Liittynyt
17.3.2001
Viestit
118
Kuinkas uskottavalta tämä nyt sitten kuulostaa? Niinpä niin, ei kovinkaan. Olisiko syy esim. siinä, ettei Kimi osaa antaa tarpeeksi selkeää palautetta siitä, millaisen auton haluaa? Tuntuu siltä, että jotkut yrittävät uskomattomalla tarmolla kääntää asiat niin, ettei Kimissä vain ole mitään vikaa. Mies ajaa muka yhtä hyvin kuin aina mutta kun auto ei sovi käteen. Ja auto ei sovi käteen koska tiimi ei saa siitä säädettyä. Ja tiimi ei saa sitä säädettyä koska insinöörit ovat suunnitelleet sen Massalle. Ihan oikeasti nyt, avatkaa silmät. Vaikka kuinka olisi Kimi-fani (itsekin olen) niin kyllä aika varmaa on, että Kimi on itse ongelman ydin tässä nykytilanteessa eikä mikään 'viaton uhri'.
Samaa mieltä edellisen puhujan kanssa:thumbup:

Itsekin diggaan Kimiä,siitä asti digannut kun ajoi Formula Relluja.

Olen aina pitänyt Kimiä enemmän luonnonlahjakkuutena joka tykkää vaan ajaa niin maan perkuleesti eikä yleensä ole välittänyt varikolla viettää ylimääräistä aikaa autonkehityspuuhissa(tämä siis vaan mun perstuntuntuma ja mitä hänestä olen lukenut).

Ehkä nyt on todella käynyt niin että kun Kimi vaihtoi mäkilta fertsulle vaihtui samalla rengasmerkki misukoista näihin japskin(sanonko mihin..)renkaantapaisiin niin Kimi ei vaan yksinkertaisesti saa näistä kumeista parasta irti,ainakaan aika-ajoissa minkä olemme voineet todeta näiden kahden kauden aikana.

Kisoissahan Kimi on yleensä saanut autonsa vauhtiin jos ei ole joutunut köröttelemään Trulli(tai Heikki)junassa jossain mikkihiiriradalla(ne kaikki pitäis heittää romukoppaan,Monaco myös)

Jaksan vielä uskoa Kimin nousuun tälläkin kaudella,joskin odotan ensi kautta jolloin autojen alle laitetaan ihan oikeat kisarenkaat ja silloin Kimiä ei pysäytä kukaan,paitsi fertsun epäluotettava moottori...:mad_old:

Ja niille jotka veisaa nyt jo sitä virttä että Kimin pitää alkaa sössön apupojaksi niin sanon että haistakaa nyt jo HOME!
Kimi on"peräti"7 pojoa sössöä perässä ja kisoja jäljellä 6kpl joten hieman jotain rajaa näille jutuille!

Ps.Aika jännä juttu että täällä ei paljoa puhuta Heikki Kovalaisen suorituksista,ilmeisesti Heikiltä ei juuri kukaan odotakaan(enää) mitään ja hänet on tavallaan jo teilattu täysin goldenboyn apukuskiksi...:alppu:
 

Keijo

Well-known member
Liittynyt
17.3.2001
Viestit
118
Oheinen juttu oli pakko lainata maikkarin sivulta koska siinä jopa pahimman kilpailijan tallipäällikkö jaksaa edelleen uskoa tähän suomalaiseen formulajumalaan,muistutuksena vain kaikille niille(takinkääntäjille) jotka jo ovat luopuneet toivosta :thumbup:

Dennis: Kimi yhä mukana taistelussa
26.08.2008 12:32



McLarenin tallipäällikön Ron Dennisin mukaan Kimi Räikkönen on edelleen mukana formula ykkösten mestaruustaistelussa suomalaisen viime aikojen heikoista suorituksista huolimatta.

Räikkönen on juhlinut voittoa viimeksi Espanjan GP:ssä huhtikuussa, ja on jäänyt säännöllisesti Ferrari-tallikaverinsa Felipe Massan vauhdista. Räikkösen entinen tallipäällikkö Dennis pitää häntä kuitenkin edelleen huomioon otettavana uhkana.

- Kimi on raivokas taistelija, erittäin lahjakas kuski, enkä kritisoisi häntä millään lailla, Dennis sanoi.

- Loppujen lopuksi kaikilla kuljettajilla on hyviä ja huonoja kisoja, ja olen varma, että hän unohtaa tämän. Hän on enemmän kuin kyvykäs voittamaan, joten en missään nimessä sulje häntä pois tässä vaiheessa. En halua tehdä mitään ennustuksia hänestä. Se olisi pahinta, mitä voisimme tehdä.

(MTV3)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vaikka kuinka olisi Kimi-fani (itsekin olen) niin kyllä aika varmaa on, että Kimi on itse ongelman ydin tässä nykytilanteessa eikä mikään 'viaton uhri'.
Toki, asian voi katsoa kummin päin tahansa. Sopeutuuko Kimi Ferrariin vai saadaanko Ferrarista Kimille sopiva. Todellisuus on tietysti jossain puolivälissä. Mutta koska Massalla ei vastaavia ongelmia ole, niin sikäli "ydin" on Kimi (ja hänen ajotyylinsä).

Palautteen antamisesta ei varmaankaan ole kyse, siitä on päinvastaisia lausuntoja sekä Sauberilta että McLarenilta. Tosin Kimistä on sanottu, ettei hän ole erityisen teknisesti suuntautunut, eli ilmeisesti ei niinkään yritä sanoa mitä autolle pitäisi tehdä, vaan miltä sen pitäisi tuntua. Mikä sinällään ei ole katastrofi, sillä kuski ei ole insinööri eikä osaa näiden hommia heitä paremmin.

Mitä Kimin ajosuorituksiin tulee, niin tottakai huonosti toimivalla autolla on siihen vaikutusta. Ihan konkreettisesti luottamuksen puutteen vuoksi, sekä motivaatiotekijänä.
petrolhead sanoi:
Ajotyylin muutoksen jälkeenkin suoritustason pitäisi olla 100 eikä 99.
Epärealistista. Edes omimmalla ajotyylillä suoritustaso ei ole 100 (jos se esittää maksimia) kuin hetkellisesti. Tyyliä vaihtamalla ei voi päästä samaan pitkään aikaan, jos koskaan. Vertailu on toki mahdotonta, koska kalustokin toimii eri tavalla.
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
...eli ilmeisesti ei niinkään yritä sanoa mitä autolle pitäisi tehdä, vaan miltä sen pitäisi tuntua. Mikä sinällään ei ole katastrofi, sillä kuski ei ole insinööri eikä osaa näiden hommia heitä paremmin.
Eikös itse Brown ole sanonut että eivät ne kuskit sano miten se auto pitää säätää, vaan kertoo mille sen pitäisi tuntua, ja kertovat miten ajotuntuma muuttui uusien säätöjen myötä. Ja Kimi on kuulemma harvinaisen hyvä siinä.

Mä veikkaan että auto + renkaat ei vain yksinkertaisesti ole sitä mitä Kimi haluaisi / osaisi. Sitten tietty pitää miettiä kuinka paljon Kimi pystyisi tosiaan näkemään vaivaa asian ratkaisemiseen. Viettää kaiken ajan varikolla / tehtaalla mekaanikkojen kanssa... ajaa siellä simulaattorissa vaikka kuinka tulisi paska olo... ..uhrautua.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
On kummallisia selityksiä. Ongelma on ainoastaan siinä, ettei Kimi saa renkaita riittävän lämpimiksi aika-ajon yhtä kierrosta varten.

Silti pystyy taistelemaan itsensä neljän joukkoon. Verrattuna esim. Quick-Nickin suorituksiin, niin aika hyvin Kimi tulee tämän ongelmansa kanssa toimeen.

Se mikä syö miestä, niin varmasti vituttaa kun tietää itsensä nopeammaksi kuin edellä olevat mutta edelle ei pääse. Joten herpaantumisiakin voi tulla, kuten viimeisin varikkostoppi.

Eiköhän Kimi tuosta nouse ja jos aika-ajo ongelma edes vähän korjaantuu ja Kimi saisi edes kerran sen kevyemmän bensalastin, niin eiköhän Kimi ole edelleen siinä mestaruustaistossa se yksi kovimmista haastajista.

Ei Dennis turhaan pidä Kimiä varteenotettavana vastustajan, eiköhän hänellä ole Dominecalin ohella parhaiten tietoa siitä mihin Kimi kykenee.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Dennis: Kimi yhä mukana taistelussa
No joo, mitäs muutakaan Dennis voisi sanoa? Sanoa, että Kimi on ulkona MM-taistosta? :D Tuo nyt on just tollasta diipadaapaa, mitä kaikki jauhaa. Aina pitää muistaa mainita, että vastustaja on kova ja tulee varmasti antamaan hyvän vastuksen jne jne jne. Ettei vain sitten käy omaan nilkkaan jos erehtyy niitä dissaamaan. Tuosta lausunnosta ei kannata lukea yhtään sen enempää.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikös itse Brown ole sanonut että eivät ne kuskit sano miten se auto pitää säätää, vaan kertoo mille sen pitäisi tuntua, ja kertovat miten ajotuntuma muuttui uusien säätöjen myötä. Ja Kimi on kuulemma harvinaisen hyvä siinä.
Brawn? Kyllä jotkin kuskit ehdottavat mitä autolle pitäisi tehdä, ainakin kisoissa (kuultu team radiostakin). Säätöjä etsittäessä tilanne on toki toisenlainen, sillä muutettavissa olevia asioita on koko liuta enemmän.
Mä veikkaan että auto + renkaat ei vain yksinkertaisesti ole sitä mitä Kimi haluaisi / osaisi.
Ei kai tätä nyt ole enää pitkään aikaan tarvinnut veikkailla?
Sitten tietty pitää miettiä kuinka paljon Kimi pystyisi tosiaan näkemään vaivaa asian ratkaisemiseen. Viettää kaiken ajan varikolla / tehtaalla mekaanikkojen kanssa... ajaa siellä simulaattorissa vaikka kuinka tulisi paska olo... ..uhrautua.
Ei taida kiinnostaa. ;) Eli ei ole vaivan arvoista, menee hauskuus.
 

rmac

Member
Liittynyt
25.2.2008
Viestit
5
"MTV3 26.08.2008 16:38

....Italialaistalli kertoi verkkosivuillaan, että sillä oli syytä epäillä samanlaista vikaa kuin mikä ilmeni Felipe Massan autossa Unkarin GP:ssä kaksi viikkoa aiemmin. Räikkösen moottorin alustavat analyysit osoittivat, että vika oli samanlainen kuin Massalla. Keskeytyksen syyksi osoittautui katkennut kiertokanki.

- Insinöörit olivat tietoisia mahdollisesta riskistä liittyen 056-moottoriin, jota käytettiin Kimin autossa ja joka oli käytössä toisessa kilpailussaan, koska kiertokanget olivat peräisin samasta erästä kuin Felipen moottorissa, Ferrarilta kerrottiin...."

Miksi tällaisessa tilanteessa ei vähennetä/rajoiteta lauantain harjoitusajoja ja
aika-ajossa turhia kierroksia. Näin menetellen Kimi olisi voinut päästä jopa maaliin?
Emmie kyll mitn ymmärrä näistä hommista.
 

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
Miksi tällaisessa tilanteessa ei vähennetä/rajoiteta lauantain harjoitusajoja ja
aika-ajossa turhia kierroksia. Näin menetellen Kimi olisi voinut päästä jopa maaliin?
Emmie kyll mitn ymmärrä näistä hommista.
Ehkä niin tehtiin mutta se ei riittänyt silti, ei ne säädöt yhdestä laakista mene nappiin.
 

rmac

Member
Liittynyt
25.2.2008
Viestit
5
Ehkä niin tehtiin mutta se ei riittänyt silti, ei ne säädöt yhdestä laakista mene nappiin.
Kimi ajoi kaiketi 20 kierrosta lauantain harjoituksissa.
Näin erikoisessa tilanteessa, siis oli syytä odotella konerikkoa, olisi perjantain harjoitukset voinnu muokata sopivaksi tilanteeseen ja lauantaille myös?

Kyllä tuo nykyinen varikkomuurilla istuva Ferraritiimi on mielestäni jotenkin hukassa.
 

Janne A.

Well-known member
Liittynyt
13.2.2006
Viestit
541
Sijainti
Mäntsälä
Vaikka kisa vaikutti tv:ssä tylsältä, oli sitä kiva katsoa paikan päällä :cool: .
Josko joku viittisi laittaa Mika Salon kolumnin eilisestä Ilta-sanomista tänne ??, dänks
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Brembon antamien tietojen mukaan radan vitosmutkan jarrutukseen vaikuttaa 5g jarrutusvoima ja jarrupoljinta joutuu tallaamaan 163kg voimalla pahinmillaan...

Muutenkin ratakierroksesta vietetään 16% jarruttaen. Melkoisia voimia...

Mutkaan mennään noin 312 km/t
Nopeus jarrutuksen jälkeen 83 km/t
Jarrutusmatka 113 m
Jarrutusaika 2,38 s
Hidastuvuus 5 g
Poljinvoima suurimmillaan 163 kg
 

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
Miettikää nyt, kuinka monessa eri luokassakin nuo kaverit ovat ajaneet uransa aikana. Ei niillä kaikilla voi ajaa samalla lailla. Kyllä se ajotyyli on varsin dynaaminen käsite eikä suinkaan mikään betoniin valettu muuttumaton tekijä.

Nyt on vain niin, että nykytilanteessa Kimin pitäisi muokata ajotyyliään vähän enemmänkin ja jostain syystä se ei ole onnistunut.
Tuota, eikös Kimi oo kuuluisa siitä että pääsi Fykkösiin suunnilleen suoraan polkuautoista.....eli Kimi ei oo oikeesti ajanu kovin monessa luokassa. Alkaisko se pikkuhiljaa kostautuun. En tiedä, tuli vaan mieleen.
 
Ylös