Singaporen GP: Ennakko / Vapaat harjoitukset

Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Hyvä vaan jos pitää poikien uskaltaa vähän painaa sitä kaasua, eikä ole turva-alueita. Tietysti ohitusten kannalta varmaan huono, mutta muuten ihan jees, kun on muuten mennyt vähän sellaseksi "kokeillaan, voisko tästä ajaa näin" -meiningiksi monet radat.

Sade vois kyllä tehdä kisalle gutaa...
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ja tasan samanlaista unimössöä siellä Monacossakin nähdään joka vuosi (paitsi tänä vuonna kun satoi). Singapore kuitenkin on tyylikkään näköinen, oli kisa miten tylsä tahansa.
Nythän sopimus oli 5-vuotinen, mutta tullee pysymään kalenterissa pitkään (Singaporesta tuskin raha loppuu), vähän samoilla kriteereillä kuin Monaco. Kisasta ei väliä kunhan on hienot puitteet ja tapahtumana onnistunut... Tosin kai sentään fanit, sikäli kun niitä tuolta päin maailmaa löytyy, pääsevät oikeasti paikan päälle eikä tarvitse mennä mihinkään pussikaljakatsomoon kuten Monacossa.

Ei ollut sitä "Amerikan meininkiä" niinkuin Valenciassa oli, vaan kyseessä oli Adelaidemainen, ympäristöltään viihtyisä rata-alue ja rata. Puhumattakaan hulppeista pilvenpiirtäjistä radan lähettyvillä.
Mielestäni Valencia oli kaikkea muuta kuin amerikkalainen. Sitähän voisi kutsua eurooppalaiseksi, koska missään muualla ei ole yhtä massiivista rataa rakennettu kaduille joita ei ennen rataa edes ollut olemassa.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1998
Ohituksen "hienouden" syö kyllä se että Trulli vaurioitti siinä autoaan ja joutui tekemään ylimääräisen varikkokäynnin pudoten pisteiltä.
No joo, mutta olihan siinä tyyliä kyllä, riskillä ohi jos ei muuta.

Moni kuski on sanonut että rata ei sitten loppupeleissä olekkaan niin hyvä kuin aluksi on luultu, tokihan se näkyi jo tv-kuvista että rata on todellakin pomppuinen, jopa Interlagos taitaa jäädä tässä kategoriassa kakkoseksi, huikea rata on kyseessä kun jotkut sanoivat sitä jopa Monacoakin haastavammaksi.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Moni kuski on sanonut että rata ei sitten loppupeleissä olekkaan niin hyvä kuin aluksi on luultu, tokihan se näkyi jo tv-kuvista että rata on todellakin pomppuinen, jopa Interlagos taitaa jäädä tässä kategoriassa kakkoseksi, huikea rata on kyseessä kun jotkut sanoivat sitä jopa Monacoakin haastavammaksi.
Mieluummin kyllä tällaisia "huonoja" ratoja kuin Valencian tasasempi-kuin-vauvan-pylly kaltaisia. Jostain seiskamutkasta vikaan mutkaan on meno juuri sellaista kuin katuradalla pitääkin olla.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
tokihan se näkyi jo tv-kuvista että rata on todellakin pomppuinen, jopa Interlagos taitaa jäädä tässä kategoriassa kakkoseksi, huikea rata on kyseessä kun jotkut sanoivat sitä jopa Monacoakin haastavammaksi.
Kyllä, taitaa olla kuskien yksi suurimmista haasteista tuo. Adrian Sutil sanoi pomppujen jopa voivan satuttaa:

Adrian Sutil sanoi:
There were also several bumps, probably more than at any other circuit, and sometimes it actually hurt when I was driving, particularly my legs as they crashed into the monocoque over some bumps. The whole race will be really hard.
Toisaalta osa kuskeista näyttää myös sanoneen ettei rata kuitenkaan ollut niin haastava.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Trullikin hieman manaa rataa...
http://www.autosport.com/news/report.php/id/70890

Jarno Trulli sanoi:
"It is all 90-degrees corners and unfortunately extremely bumpy - so it is not extremely exciting.
--
On top of that the circuit is also very, very bumpy.
--
...it is so bumpy it is quite hard to drive the car.
--
...unfortunately it is bumpy which isn't very good for our car.
--
There are some spots that are still quite dark, the bumpiness and some kerbs.
--
And the bumpiness is pretty bad, like never before, and the circuit layout is what it is.
--
It looks like our car doesn't really like this kind of bumpy circuit..."
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
"Tämä on parasta, mitä formula ykkösissä on koskaan tapahtunut" :doubtful:
Oli Kekeltä vähän amerikkalaistyylinen superlatiivikommentti. Mutta räväköitä kommentteja aina tarvitaan jotta lehdistöllä on muutakin kirjoitettavaa kuin tulokset. :wink:
 

Antti

Administraattori
Ylläpitäjä
Liittynyt
27.12.1998
Viestit
1967
Sijainti
Suomi
Jos Keke tarkoitti viihteellisyyttä TV-katsojien kannalta niin silloin hieno juttu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Keke epäilemättä kommentoi katsojan näkökulmasta. Näytti olevan oikein innoissaan näkemästään. Harvinaista niinkin kyyniseltä kaverilta. Olihan se komean näköistä kaikkine valoineen ja heijastuksineen.

No, saamme ilmeisesti kuivan viikonlopun, mikä epäilemättä johtaa jossain määrin säntilliseen, mutta tapahtumaköyhään kisaan, turva-autoja ehkä lukuunottamatta. Rata sinällään sisältää paljonkin parannettavaa. Muutama mutka ja varsinkin varikkotiet pitää ensi vuodeksi suunnitella uudelleen. Sikäli anteeksiantamatonta, että juuri tuo osuus tehtiin neitseelliseen ympäristöön puhtaasti F1:n tarpeet huomioiden. Ja silti mentiin noin pahasti metsään. Tekisi mieli sanoa, että olisin pystynyt parempaan (helppoa jälkikäteen, kun en älynnyt kritisoida noita ajoissa ;)).

Olen silti huolestunut siitä mitä tapahtuu, jos tuolla sattuu oikein kunnon sade. Se lienee väistämätöntä jonain vuonna. Saatamme jopa nähdä sen, että kisa jää kokonaan ajamatta.

-Edit- Pomppuisuudesta vielä. Kuskit ja tallit ovat ehiteet tottua tasaisiin ratoihin, kun kalenterissa on niin paljon tuliteriä tulokkaita ja vanhojakin ratoja on päivitetty nykystandadeihin. Vaikka se on myös turvallisuustekijä, niin en välttämättä ole sillä kannalla, että tämä erilainen haaste pitäisi kokonaan poistaa. Se on haaste, johon tallien tulee sopeutua säätämällä maavaraa ja jousitusta.
 
Viimeksi muokattu:

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
-Edit- Pomppuisuudesta vielä. Kuskit ja tallit ovat ehiteet tottua tasaisiin ratoihin, kun kalenterissa on niin paljon tuliteriä tulokkaita ja vanhojakin ratoja on päivitetty nykystandadeihin. Vaikka se on myös turvallisuustekijä, niin en välttämättä ole sillä kannalla, että tämä erilainen haaste pitäisi kokonaan poistaa. Se on haaste, johon tallien tulee sopeutua säätämällä maavaraa ja jousitusta.
Näin on. Ja tuleepahan lisää sitä paljon kaivattua vaihtelua. Minulla ainakin nousi hymyn kare suupieleen kun näin ensimmäisen harjoituksen alussa autojen pomppivan ja iskevän kipinää - eipä olla samanlaista nähty juuri ollenkaan F1:ssä viimeisen 10 vuoden aikana. Nyt ajetaan ihan aidolla katuradalla, eikä millään Valencian parkkipaikalla. :thumbup:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
...varsinkin varikkotiet pitää ensi vuodeksi suunnitella uudelleen. Sikäli anteeksiantamatonta, että juuri tuo osuus tehtiin neitseelliseen ympäristöön puhtaasti F1:n tarpeet huomioiden. Ja silti mentiin noin pahasti metsään. Tekisi mieli sanoa, että olisin pystynyt parempaan (helppoa jälkikäteen, kun en älynnyt kritisoida noita ajoissa ;)).
Singaporen radan maalialueesta ei saanut kovinkaan tarkkaa kuvaa ennenkuin vasta viikonloppuna.

Singtel GP:n virallisilta sivuilta ladattavissa olevassa simulaattorissa varikon ulostulo oli ekan mutkan jälkeen. Siksi ihmettelenkin, miksi päädyttiin toisenlaiseen ratkaisuun. Varikon sisääntuloa tuohon simuun ei ollut mallinnettu ollenkaan.

Kun näin päri päivää sitten youtube klipissä Nico Rosbergin ajavan Williamsin omalla simulla Singaporen rataa, jossa varikon sisääntulo oli mallinnettu sellaiseksi kun se nyt todellisuudessa on, Ihmettelin heti, että kuinka tuo voi toimia. Ja eihän se toimikaan. Se on jopa vaarallinen varikkohenkilöstöllekin, mikäli spinnaava auto ajautuu varikkotielle.

-Edit- Pomppuisuudesta vielä. Kuskit ja tallit ovat ehiteet tottua tasaisiin ratoihin, kun kalenterissa on niin paljon tuliteriä tulokkaita ja vanhojakin ratoja on päivitetty nykystandadeihin. Vaikka se on myös turvallisuustekijä, niin en välttämättä ole sillä kannalla, että tämä erilainen haaste pitäisi kokonaan poistaa. Se on haaste, johon tallien tulee sopeutua säätämällä maavaraa ja jousitusta.
:thumbup:

Toisin sanoen: nykykuskit ovat kermaperseitä.
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Harvoin on viimevuosina tarvinnut uusiin ratoihin tehdä mitään muutoksia. Onkos tuossa varikkotiellä sattunut jotain tilanteita? Ulostulo ei omasta mielestäni ainakaan tule ajolinjalle mutta en tosin ole tarkasti sitä nähnytkään.:dunno:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Harvoin on viimevuosina tarvinnut uusiin ratoihin tehdä mitään muutoksia. Onkos tuossa varikkotiellä sattunut jotain tilanteita? Ulostulo ei omasta mielestäni ainakaan tule ajolinjalle mutta en tosin ole tarkasti sitä nähnytkään.:dunno:
Varikolle sisääntulevat aiheuttavat takana-ajavalle todennäköisen ulosajon/leveäksi menon viimeisessä mutkassa. Varikolle menijät hidastavat mutkan lakipisteessä keskellä ajolinjaa. Takanatulija menettää downforcea ja joutuu muutenkin väistämään ulkokautta, joten turva-alueelle on käyttöä.

Varikolta ulostulo on niin lähellä ykkösmutkaa että sieltä tullaan melko hitaasti tuohon mutkaan ja jälleen keskelle ajolinjaa.
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Asia selvä. Pomppuista on, mutta ei niin pomppuista, kuin katuradalla "parhaimmillaan" voi olla. Ajo näyttääkin ihan erilaiselta, kun auto vähän sätkii:alppu:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Marina Bay oli miellyttävä tuttavuus tämänpäiväisen perusteella.

Ei ollut sitä "Amerikan meininkiä" niinkuin Valenciassa oli, vaan kyseessä oli Adelaidemainen, ympäristöltään viihtyisä rata-alue ja rata. Puhumattakaan hulppeista pilvenpiirtäjistä radan lähettyvillä.

Ööh, tota?
 
Ylös