Välitankkaukset

Refuel - jees or nou?

  • Puolesta - Välitankkaukset jees. Systeemi säilytettävä nykyisellään

    Äänet: 28 42,4%
  • Puolesta- Mutta tankkauskertojen määrää rajoitettava

    Äänet: 4 6,1%
  • Vastaan - Välitankkaukset poistettava nopealla aikataululla

    Äänet: 20 30,3%
  • Vastaan - Välitankkaukset poistettava, mutta kiirettä ei ole

    Äänet: 9 13,6%
  • EOS

    Äänet: 5 7,6%

  • Äänestäjiä yhteensä
    66

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Kysytään viimeinkin rehellinen mielipide suoran demokratian keinoin. Eli oletko puolesta vai vastaan?

Itsehän en ole koskaan kannattanut ylimääräisiä bensanlisäyksiä varsinaisen GP:n aikana sotkemaan pakkaa keinotekoisesti. Vaikka kaudelle 1994 jälleen kymmenen vuoden tauon jälkeen mukaanotettujen välitankkausten piti tuoda lisää väriä ja mielenkiintoa lajiin, niin tankkausten sallimisen jälkeinen aika osoittaa täysin päinvastaista. Kuljettajien välinen kilpailu on siirtynyt lähestulkoon täydellisesti pois radalta taktiikkapöytiin sekä varikolle, eikä tuo muutos varmasti ole kenenkään mielestä aidosti mielenkiintoisen autourheiluviihteen voitto. Ei sovi myöskään unohtaa sitä, että välitankkaukset (huolimatta kaikista turvallisuuspanostuksista) sisältävät kuljettajien ja kaikkien varikolla työskelevien kannalta suuria riskejä jos jotain sattuu(kin) menemään pieleen.

Tankkauskieltoon tulisi näinä ekologisesti tiedostavina aikoina liittää ehdottomasti myös rajoitettu bensamäärä, mikä tehokkaasti motivoisi autotehtaita kehittämään huomattavasti nykyistä vähemmän janoisia moottoreita.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Tankkauskieltoon tulisi näinä ekologisesti tiedostavina aikoina liittää ehdottomasti myös rajoitettu bensamäärä, mikä tehokkaasti motivoisi autotehtaita kehittämään huomattavasti nykyistä vähemmän janoisia moottoreita.
Tämä olisi ihan hyvä idea. Kierrosrajoittimet samalla pois päältä.. Mites nuo renkaanvaihdot?
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Jonossa ajeluksi menisi, pisteet voitaisiin jakaa aika-ajojen perusteella. Varikkokäynnit tuovat edes jotain mahdollisuutta ohittaa ja joskus lisää väriä kun joku ottaa riskitaktiikan (neljä varikkokäyntiä / yksi varikkokäynti).

Mutta rengaspelleily pois. Pehmeä/kova ei tuonut mitään lisää. Renkaanvaihdot kokonaan pois, niin kisan lopussa voisi olla taas selkeitä eroja kierroajoissa kuten rengassodan parhaimpina aikoina.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Jos tankkaus kiellettäisiin, niin voisihan varikkokäyntien aikana ohittaa siten että saa tuoreet renkaat alle jos muilla on vielä kuluneet renkaat. Ihan hyvä idea olisi siten että jos asetettaisiin pienempi tankki joka vuosi ja kiellettäisiin välitankkaus niin tulisi varmasti vähemmän bensaa syöviä moottoreita.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Jonossa ajeluksi menisi, pisteet voitaisiin jakaa aika-ajojen perusteella. Varikkokäynnit tuovat edes jotain mahdollisuutta ohittaa ja joskus lisää väriä kun joku ottaa riskitaktiikan (neljä varikkokäyntiä / yksi varikkokäynti).
Nykyään kisat ovat suurelta osin täydellistä jonossa ajelua vailla minkäänlaisia muutoksia, ja ohituksia radalle tuovat ainoastaan turva-auto tai esim. pakan perusteellisesti sekoittanut aika-ajo ym.

Lähihistoria tuntee aivan liikaa kuninkuusluokan puolitoistatuntisia sunnuntaiautoiluja, missä oikeat radalla kisamatkan aikana tapahtuneet ohitukset lasketaan akselilla 1-3 kpl. Ja nämäkin kaukana kärjen takana - ulkona TV-ruuduista.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Black Leopard selittikin oleellisen. Välitankkaus ei anna mitään mahdollisuuksia ohittaa reilusti: jos juuttuu jonkun taakse, niin samantien tulee kutsu varikolle.

Renkaanvaihdot saa säilyttää omasta puolestani.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Eikö sitten uusilla renkailla voisi ohitella porukoita joilla on ehkä vähän kuluneemmat renkaat?
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Eikö sitten uusilla renkailla voisi ohitella porukoita joilla on ehkä vähän kuluneemmat renkaat?
Mutta kun ne ei kulu, vaan kestävät juuri sen 15-20 kierrosta hyvinä ja sitten vaihdetaan uudet. Jos ei saisi vaihtaa lainkaan niin joku "raivoaisi" renkaansa huonoon kuntoon jo alussa. Esim. motogp:ssä on näkee juuri hienosti loppupuolella kun renkaat ovat kuluneet eri asteisesti eri kuljettajilla niin lopussa riittää tapahtumia.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Tankkauskieltoon tulisi näinä ekologisesti tiedostavina aikoina liittää ehdottomasti myös rajoitettu bensamäärä, mikä tehokkaasti motivoisi autotehtaita kehittämään huomattavasti nykyistä vähemmän janoisia moottoreita.
Tämä olisi hyvin linjassa moottorin jäädytyksen tai standardispeksiskenaarion kanssa... eikun hetkinen.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Mutta kun ne ei kulu, vaan kestävät juuri sen 15-20 kierrosta hyvinä ja sitten vaihdetaan uudet. Jos ei saisi vaihtaa lainkaan niin joku "raivoaisi" renkaansa huonoon kuntoon jo alussa. Esim. motogp:ssä on näkee juuri hienosti loppupuolella kun renkaat ovat kuluneet eri asteisesti eri kuljettajilla niin lopussa riittää tapahtumia.
Niinhän se kyllä on. Muistakaamme Monaco 2005 ja Alonso:thumbup:
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Kyllä kisat ovat mielenkiintoisampia välitankkauksella. Nykyinen systeemi on ihan hyvä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Minähän olen aiemminkin ollut sillä kannalla, että sallitaan vaan, mutta tehdään varikkokäynneistä epäedullisempia. Hitaampi/pitempi rajoitus, vähemmän ukkoja auton kimpussa eikä tankkausta ja renkaanvaihtoa samalla stopilla.

Black Leopard sanoi:
Lähihistoria tuntee aivan liikaa kuninkuusluokan puolitoistatuntisia sunnuntaiautoiluja, missä oikeat radalla kisamatkan aikana tapahtuneet ohitukset lasketaan akselilla 1-3 kpl.
Jos lähihistoriaksi lasketaan viimeiset 10 vuotta, niin 7 kpl (plus yksi nollaohituskisa). 170 kisassa.
Koodi:
0 MON 03
1 HUN 02
2 MON 07, MON 00
3 SPA 08, HUN 08, SPA 05, FRA 03
Poistetaan Unkari, Monaco ja Barcelona kalenterista, niin ongelma on ratkaistu. ;)
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikös tuon tilaston mukaan Spakin joutaisi samallalailla mäkeen?
SPA on Spain, eli Circuit de Catalunya.

Käytin sen enempiä ajattelematta kansainvälisiä lyhenteitä.
MON=Monaco
SPA=Spain
HUN=Hungary
FRA=France
 
Viimeksi muokattu:

PohjoisenPike

Nappula
Liittynyt
15.12.2007
Viestit
1258
Sijainti
JJ:n pelaamo
Välitankkauskielto harkinnassa formula ykkösiin

14.10.2008 16:48

F1-tallien yhdistys FOTA kokoontuu tällä viikolla Kiinan Shanghaissa pohtimaan formula ykkösten sääntömuutoksia tuleville vuosille.

Autosport-lehden saamien tietojen mukaan kokouksen asialistalla on muun muassa ehdotus välitankkauksen kieltämisestä. Taustalla ovat varikolla tällä kaudella tapahtuneet onnettomuudet, joista viimeisin osui Ferrarin Felipe Massalle Singaporessa.

Välitankkauksen kieltäminen pakottaisi tallit tekemään muutoksia autojensa suunnitteluun, sillä nykyiset bensatankit ovat liian pieniä täyden kilpailun ajamiseen. Yksi FOTA:n kokouksessa esillä oleva vaihtoehto on kilpailujen pituuden lyhentäminen.

Lisäksi kokouksessa keskustellaan mm. GP-viikonlopun ohjelman muuttamisesta sekä laajamittaisista testirajoituksista.

- Pohdimme, olisiko perjantain harjoituksiin saatavissa lisää väriä ja jonkinlaista kilpailua. Katsomme myös, pystyttäisiinkö lauantain ja sunnuntain tapahtumista tekemään vähemmän ennustettavia, McLarenin toimitusjohtaja Martin Whitmarsh sanoi Autosport.comille.

Kansainvälinen autoliitto FIA on antanut FOTA:lle valtuudet tehdä lokakuun loppuun mennessä ehdotuksensa kauden 2011 sääntömuutoksista.
Että tämmöstä
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Kannatan välitankkauskieltoa, mutta mielestäni bensamäärää ei tulisi kuitenkaan rajoittaa. Kisat menisivät pahimmillaan 80-luvun tyylisiksi taloudellisuusajoiksi, jolloin voittaja ei välttämättä ole nopein vaan myös säästeliäimmin bensaa kuluttanut, mikä ei mielestäni oikein ole F1:n hengen mukaista. Sitä paitsi moottoreista kannattaisi tällöin joka tapauksessa yrittää tehdä vähäruokaisia, jolloin matkaan voisi lähteä aavistuksen muita kevyemmällä autolla.

Toisaalta Webslaven ehdotus epäedullisemmista varikkokäynneistäkin toimisi varmasti hyvin. Kun asettaa auton parissa hääräävien mekaanikkojen määrän naurettavan pieneksi, ei kiusausta stoppeihin ehkä syntyisi.
 

Quklis

oiyp)ia
Liittynyt
13.4.2008
Viestit
4119
Sijainti
Behind 7 proxys
Jos ei tankita, niin ei kai niiden varikkoheppujenkaan saunahaalareissaan tarvi keikkua. Voi niitäkin joskus ajatella.

Jos rajottaa esim. kahteen tyypikkääseen per stoppi, niin kyllä niiden renkaiden vaihdossakin vähän aikaa menisi.
 
Ylös