Turunsanomista:
http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:701:1:2008-10-11;4:35:0:0:0;4:36:0:0:0,104:34:569761,1:0:0:0:0:0:
TAKTIIKKANURKKA
Turun Sanomat, Shizuoka
LUIS VASCONCELOS
Japanin Grand Prix -startti kihelmöi jännitystä. Fujin pitkällä suoralla on lähtöruudusta 850 metriä leveää asvalttia ensimmäiseen mutkaan. Tällainen startti vaatii erittäin aggressiivista otetta. Varman päälle ei kannata ottaa, sillä sen jälkeen asemat helposti jämähtävät paikoilleen.
Kimi Räikkösen on aivan ehdottomasti ohitettava paalumies Lewis Hamilton starttisuoralla. Jos Kimi ei siihen pysty, Hamilton saa renkaansa toimimaan paremmin ensimmäiset 4-5 kierrosta ja silloin Kimi voi pudota kyydistä liian kauas yrittääkseen ohitusta varikkokäynnillä.
Toisessa rivissä Heikki Kovalaisen on samalla lailla tehtävä raivokkaat ratkaisut heti startissa. Jos Räikkönen on yllätettävissä, se olisi tehtävä heti kättelyssä. Toisaalta Heikin on myös keskittyttävä Felipe Massan ja kevyimmällä autolla starttaavan Fernando Alonson pitämiseen takanaan.
Luultavasti Kovalainen keskittyykin estämään nimenomaan Massan ryntäilyt Hamiltonin kintereille. Toisaalta myös Ferrari voi odottaa Räikkösen mahdollisesti kärkeen päästessään jarruttelevan Hamiltonia niin, ettei ero Massaan veny liikaa.
Ferrarilla on selvä etu rengaspuolella. Fujin rata on rankka varsinkin takarenkaille ja veto-osuus pehmeällä kumilla jääkin varmasti lyhyeksi. Kovemmallakin kumilla Ferrari on sitä vahvempi, mitä enemmän kierroksia ajetaan.
Jokaisella on kahden pysähdyksen taktiikka. Näyttää, että keli säilyy kuivana, joskin lämpötila on 4-5 astetta matalampi kuin aika-ajossa. Ensimmäiset stopit kärjestä tekevät Hamilton ja Alonso, jotka tankkaavat 15-16 kierroksen tietämillä. Massa, Räikkönen ja Robert Kubica pysähtyvät 16-17 kierroksen paikkeilla ja Kovalainen ajaa 19-20 kierrosta - kuten Toyotatkin.
Kirjoittaja on portugalilainen F1-asiantuntija
Katsotaanpa miten luiksen veikkaukset pysähdyksistä pitää paikkaansa.:dunno: