Fujin GP 2008 - Jälkipuinnit

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Mitä kuvittelet niiden renkaille tekevän?
Toteutuksesta riippuen, ei yhtään mitään. Itse kuvittelet "heppoisten" väistävien läppien aiheuttavan suurtakin tuhoa vai?
Paljon kovempaa damagea renkaat saa kanttareita ylitellessä, ne on paikoitellen hyvinkin korkeita, teräviä ja ne ei väistä.

Mitenkähän auto käyttäytyy jos toisen puolen renkaat menevät läppien yli ja kuski kääntää takaisin radalle?
Toivottavasti lähtee käsistä ja jotain hajoaisi. Tarkoitushan nimenomaan on ehkäistä helppo radalle paluu turva-alueelta. Turva-alue kun ei ole osa kilparataa.


Eihän tuollaiset kanttarifläpit varmaan mikään todellinen vaihtoehto ole, vähän sellainen keinotekoinen ja pilipali juttu. Tarkoitus oli tarjoita keskustelupohjaa, asfalttialueet kun on tulleet jäädäkseen ja jokin tuon tapainen ratkaisu olisi "helposti" toteutettavissa vanhoillekkin radoille. Helpointahan tietysti olisi, jos kaikki kuljettajat kunnioittaisivat lajia ja edes yrittäisivät kilpailla rataa pitkin. Se vain taitaa olla toiveajattelua.
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Mitenkähän auto käyttäytyy jos toisen puolen renkaat menevät läppien yli ja kuski kääntää takaisin radalle?
Jos en ole pahasti tilanteesta pihalla, niin sanoisin että ei mitään. Jos vain toisen puolen renkaat menevät läppien yli, auton pohja pitää läpät alhaalla ja ongelmaa ei ole? Idean isä voi selvittää onko asia näin :eek:
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Hiekkaturva-alueet kieltämättä lisäävät auton kaatumisriskiä varsinkin, jos hiekka on huonosti tasoitettu. Eipä ole silti pitkään aikaan ketään kuollut sen tyyppisessä onnettomuudessa, kuin mitä esim. Albers ja Heidfeld kokivat kaudella 2006.
Itse ehdottaisin erittäin tasaisia keinonurmia turva-alueiksi. Tämän EHTONA olisi se, että ratamuurit ja rengasvallit siirrettäisiin vielä kauemmaksi, kuin mitä ne nyt ovat. Voisi ainakin kokeilla tälläistä. Tietenkin autot saattaisivat lähteä ulos hirvittävällä voimalla liukasta nurmikkoa pitkin, mutta jos vallit olisivat kaukana radasta, niin se ei olisi niin vaarallista. Ongelmana on vain se, että monilla radoilla turva-alueiden laajentaminen on hyvin vaikeaa tilanpuutteen takia.

Jos nyt pitää vielä loppuun sanoa, niin uskon seuraavan vakavan onnettomuuden tulevan Coulthrad-Wurz 2007 tyyppisestä tilanteesta, en seinään ajosta. Toinen on sitten varikkotilanteet, siellä on tälläkin kaudella tullut pipiä.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Hiekkaturva-alueet kieltämättä lisäävät auton kaatumisriskiä varsinkin, jos hiekka on huonosti tasoitettu. Eipä ole silti pitkään aikaan ketään kuollut sen tyyppisessä onnettomuudessa, kuin mitä esim. Albers ja Heidfeld kokivat kaudella 2006.
Itse ehdottaisin erittäin tasaisia keinonurmia turva-alueiksi. Tämän EHTONA olisi se, että ratamuurit ja rengasvallit siirrettäisiin vielä kauemmaksi, kuin mitä ne nyt ovat. Voisi ainakin kokeilla tälläistä. Tietenkin autot saattaisivat lähteä ulos hirvittävällä voimalla liukasta nurmikkoa pitkin, mutta jos vallit olisivat kaukana radasta, niin se ei olisi niin vaarallista. Ongelmana on vain se, että monilla radoilla turva-alueiden laajentaminen on hyvin vaikeaa tilanpuutteen takia.

Jos nyt pitää vielä loppuun sanoa, niin uskon seuraavan vakavan onnettomuuden tulevan Coulthrad-Wurz 2007 tyyppisestä tilanteesta, en seinään ajosta. Toinen on sitten varikkotilanteet, siellä on tälläkin kaudella tullut pipiä.
Itsekkin ottaisin hiekka- tai nurmiturva-alueet tervetulleena takaisin, vaikka pienen turvallisuusriskinkin kera. Mutta näyttää siltä, että asfalttialueet ovat tulleet jäädäkseen, käsittääkseni juurikin tehokkaan hidastuvuuden ja ohjattavuuden ansiosta. Eli kuljettajalle annetaan onnettomuuden sattuessa vielä mahdollisuus vähentää törmäysnopeutta. Jos hiekkaa ei voi käyttää, voisi asfalttialueiden heikkouksia eliminoida vaikka läppäsyysteemillä tai paremmalla tekniikalla. Korkeat kanttareiden ulkoreunat toimisi kanssa, mutta ne toimisivat samalla myös hyppyreinä ja ohjattavuus olisi taas menetetty.


Vähän paremmin havainnollistava kuvatus.
 
Viimeksi muokattu:

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
No kun kaikissa on sama erotiikkalaatikko, niin voisihan tuon tilapäisen "kastraation" tehdä hyödyntäen tuota. Eli kaikkiin velliperseasfalttipaikkoihin virtuaalinen aita, ja kuka tuon ylittää, joutuu ajamaan rajoittajalla vaikkapa 5-10 s. Ei vaarannu gummien puhkeaminen, jarrutuspaikka säilyy ja tuosta saa kuitenkin rangaistuksen. Kaikki palikat on tuohon olemassa ja testin tekeminen ei ole kummoinen juttu. Tuon "aidan" tekemiseen löytyy montakin eri teknologiaa ja ehkä paras voisi olla kombinaatio parista... esim. ihan perintainen videokuva yhtenä ja tuohon hieman hahmontunnistusta yms. Helpoin siirtää radalta toiselle ja tuohan on jo yhdessä jos toisessa pelissä testattu. Toimii :)
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
No kun kaikissa on sama erotiikkalaatikko, niin voisihan tuon tilapäisen "kastraation" tehdä hyödyntäen tuota. Eli kaikkiin velliperseasfalttipaikkoihin virtuaalinen aita, ja kuka tuon ylittää, joutuu ajamaan rajoittajalla vaikkapa 5-10 s. Ei vaarannu gummien puhkeaminen, jarrutuspaikka säilyy ja tuosta saa kuitenkin rangaistuksen. Kaikki palikat on tuohon olemassa ja testin tekeminen ei ole kummoinen juttu. Tuon "aidan" tekemiseen löytyy montakin eri teknologiaa ja ehkä paras voisi olla kombinaatio parista... esim. ihan perintainen videokuva yhtenä ja tuohon hieman hahmontunnistusta yms. Helpoin siirtää radalta toiselle ja tuohan on jo yhdessä jos toisessa pelissä testattu. Toimii :)
Jos tuo on luotettavasti toteutettavissa, niin esitutkinnan arvoinen ajatus tuokin.
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Kun täällä tietyt henkilöt tuntuvat jumaloivan asvaltti turva-alueita, heille kysymys: Viimeinen fatal accident formula1:ssä, mikä oli kyseisen mutkan turva-alueen päällyste? aivan.
 
Viimeksi muokattu:

Edustinen

Rekisteröitynyt käyttäjä
Liittynyt
29.6.2006
Viestit
71
No kerroppas, olisiko hiekka tai nurmikko estänyt Ayrtonin kuoleman ? :)
 

Jackson5

Well-known member
Liittynyt
23.8.2008
Viestit
136
Mitähän Hamiltonin pääkopassa tapahtuu, jos se sössii tämänkin vuoden mestaruuden?

Tämä skenaario saisi toteutua jo pelkästään tuon takia.
Myös Ron Denniksen ilme pitäisi saada tv-lähetykseen sillä hetkellä kun Lewis sössii mestaruutensa lopullisesti. :D:D:D
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
No kerroppas, olisiko hiekka tai nurmikko estänyt Ayrtonin kuoleman ? :)
Varmaan koko onnettomuuden kulku olisi mennyt eritavalla eikä etutukivarsi olisi lävistänyt kypärää mikä kait lähinnä todettiin aiheuttaneen kuoleman. Mahdollista...
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Tämä skenaario saisi toteutua jo pelkästään tuon takia.
Myös Ron Denniksen ilme pitäisi saada tv-lähetykseen sillä hetkellä kun Lewis sössii mestaruutensa lopullisesti. :D:D:D
Tai silloin kun Lewis varmistaa mestaruutensa. Tarkoittaa: joskus joulukuussa, kun FIA on suurennuslasilla tutkinut viimeisen kisan tapahtumat ja yrittänyt väkisin keksiä jotain, millä Massalle saataisiin extrapisteitä...turhaan!:alppu:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Tai silloin kun Lewis varmistaa mestaruutensa. Tarkoittaa: joskus joulukuussa, kun FIA on suurennuslasilla tutkinut viimeisen kisan tapahtumat ja yrittänyt väkisin keksiä jotain, millä Massalle saataisiin extrapisteitä...turhaan!:alppu:
Hamiltonin MM haaveiden esteenä on pääasiassa hän itse.

Sama koskee Dennisin aateloimista. Edelliseen adressiin laittoi nimensä 941 Roni mukaanlukien...

http://petitions.number10.gov.uk/KnightRon/
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Silti sitä näkee siellä radan varsilla vielä tänäkin päivänä. :doubtful:
jos ihan aikuisten oikeasti ajatellaan: monessako paikassa näet formuloissa ulosajopaikoissa (mutkien jälkeen) turva-alueena nurmikkoa? sen päällähän auto vain liukuu toisin kuin asvaltilla tai hiekalla. nurtsia taidetaan pitää vain koristeena radan reunalla ja tietynlaisten shikaanien välissä koska se vaan näyttää hyvältä.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
jos ihan aikuisten oikeasti ajatellaan: monessako paikassa näet formuloissa ulosajopaikoissa (mutkien jälkeen) turva-alueena nurmikkoa? sen päällähän auto vain liukuu toisin kuin asvaltilla tai hiekalla. nurtsia taidetaan pitää vain koristeena radan reunalla ja tietynlaisten shikaanien välissä koska se vaan näyttää hyvältä.
Jaa, että mutkista puhuttiin. Luulin että tässä puhuttiin turva-alueista yleensä, joita voi olla vaikka suoran kummallakin puolella (niin kuin Spassa missä Kimi meni ryssimään kisansa tänä vuonna).

Jos mutkista puhutaan, niin en muista kyllä heti äkkäseltään mutkaa jossa olisi pelkkää nurtsia siitä eteenpäin mihin mutka loppuu.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Jos mutkista puhutaan, niin en muista kyllä heti äkkäseltään mutkaa jossa olisi pelkkää nurtsia siitä eteenpäin mihin mutka loppuu.
Kanadan toinen mutka, se johon tullaan suoraan varikolta. (jossa Trulli veti tylysti seinään)
 
Ylös