Standardimoottori kausiksi 2010..2012?

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Olet tuossa oikeassa, mutta yksi tärkeä seikka unohtui: onko noissa todellakin HYÖTYSUHDE noussut vaiko vain teho? Selkokielellä, lisää soppaa koneeseen, kyllähän se teho nousee. Entäpäs, jos lisäteho pitäisikin saada koko ajan samalla polttoainemäärällä?

Se, mikä olisi oikeasti hyödyttävää on se, että laitettaisiin esim jonkinlainen CO2 raja, tai vastaavasti, jos saisi sitten esim jotain etua, jos tuo arvo olisi pienempi.

Otsikon aiheeseen: koko konekehitys on nyt niin jäädytetty, että ei ole mitään eroa, jos koneet tekee yksi ja sama tehdas. Uskokaa jo. Käykää nyt lukemassa ne konesäännöt FIA:n sivuilta. vapausasteita on todella vähän tällä hetkellä.
Hyötysuhde on kierroksilla varmaan hiukkasen noussut koko ajan, polttoaineen kulutus on kuitenkin hiukan vaikuttava seikka ykkösissä. Tosin polttomoottorilla on jokin teoreettinen maksimihyötysuhde - oma arvaus on että se ei ainakaan paljoa yli 50% ole.

CO2-päästöt tulevat polttoaineesta, eli ehdotat polttoainemäärän rajoitusta joka onkin jo FIA:n suunnitelmissa tuleville vuosille.

Vapautta on vähän mutta silti saadaan käyttää omaa moottoria joka nykyautossa on varsin ratkaiseva osa myös aerodynamiikan suunnittelua. En kyllä tiedä paljonko FIA:n standardikone sitten oikeasti vaikuttaisi tuohonkin.

Eiköhän nyt jo selvinnyt, Ferrarin ilmoituksen jälkeen, että ihan tuolta pohjalta ei ainakaan FIA:n ehdotus mene läpi.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Voi elämä näitä moottoripelleilyjä. Kaikki oli hyvin ennen kuin alettiin rajoittamaan kierroksia ja keksittiin moottorin kestolle typeriä sääntöjä. Nythän Bernien fantasioissa standardimoottorin on kestettävä puoli kautta.. Oikeata sirkusta.

(10min tästä viestistä -> Webslave suu vaahdossa kumoaa tämän mielipiteen vedoten kustannuksiin ja muuhun lässytykseen. :) )
 
Viimeksi muokattu:

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
FIA jyrää eteenpäin standardimoottoria
27.10.2008 21:25
Renault-moottori, kuva: DPPI/RenaultF1 Team

Kansainvälinen autoliitto FIA jyrää eteenpäin F1-autojen standardimoottorien käyttöönottoa, huolimatta Ferrarin ja Toyotan tiukkasanaisesta vastustuksesta.

Maanantaina FIA ilmoitti, että F1:n standardimoottorin suunnittelijaksi haluavien tahojen on jätettävä hakemuksensa 7. marraskuuta mennessä. FIA lupaa tehdä alustavan valinnan moottorintoimittajasta 28. marraskuuta mennessä.

FIA ei kuitenkaan sitoudu siihen, että marraskuun moottorintoimittajan valinta loppujen lopuksi johtaisi mihinkään konkreettiseen.

- FIA voi tehdä asian suhteen minkä tahansa päätöksen, jonka se katsoo olevan lajin edun mukainen, FIA korosti tiedotteessaan.

(MTV3)
:yuck: Ei niinkään tolle että ei olis huono asia noin yleisesti että FIA päättää asiat, vaan se että mikä on sen mielestä lajin edun mukaista.

Jos Ferrari lähtee niin se on jo kuolinisku sarjalle kuten tiedämme.
 

Alexej

Well-known member
Liittynyt
19.10.2008
Viestit
122
Sijainti
Turku
Mielestäni voivat ihan hyin vaatia, että samaa moottoria käytetään vaikka oko kauden, tai muuttaa dieseliksi tai vaikkapa hybridimoottoriksi, mutta pelleilyksi se vain menee, jos standardisoidaan ja kielletään auton/moottorinvalmistajilta oman moottorin suunnittelu.

Vaikea uskoa, että Ecclestone alun perinkään olisi ollut tosissaan.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Melkein kävi viikko sitten kommentoimassa tähän ketjuun että standardimoottorit ovat kuolinisku F1:lle, mutta aihe on niin masentava etten jaksanut ottaa osaa. Nytpä tuo on aika virallista - Ferrarin lähtiessä F1 ei ole enää "ykköset", vaan luokka muiden joukossa.

Tuon uhkauksen voisi tavallaan rinnastaa viime vuoden kesän aikaisiin lausuntoihin joissa Ferrari oli kovasti vetäytymässä MM-sarjasta jos McLaren ei saa ansaitsemaansa tuomiota, mutta toisaalta nyt on kyseessä vielä aika paljon perustavan laatuisemmat asiat. :eek!:

Ahneella on paskanen loppu. Toivottavasti Bernie jättäisi perinnöksi jotain muutakin kuin hiiltyneet rauniot. :eek:
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Ai että pojat kun nykyään mentäs vanhoilla säännöillä ja kuskin takana pauhais 3 litranen V10 yli 20 000 rpm ja tuottas sellaset 1000+ heppaa. Kyllä maistuis mulle :D
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Vapautta on vähän mutta silti saadaan käyttää omaa moottoria joka nykyautossa on varsin ratkaiseva osa myös aerodynamiikan suunnittelua. En kyllä tiedä paljonko FIA:n standardikone sitten oikeasti vaikuttaisi tuohonkin.
V8, lohkolulma 90 astetta, max syl halkaisija (en muista mikä), 4 kansiventtiiliä/syl. Imu keskeltä ja reunoilta ulos. Lohkon materiaali muistaakseni alumiini jne jne. Miten ihmeessä tuo voi vaikuttaa enää aerodynamiikan suunnitteluun?
Ilmeisesti jotkut vielä elävät jossakin haavemaailmassa, että nuo koneet ihan oikeasti poikkeavat toisistaan. Kun vielä lisätään yhteinen ECU ja max kierrokset, se on siinä. Lukekaapa myös nuo materiaalirajoitukset eri osille. Ovat hiukka tiukat.

Tuo Ferrarin uhittelu on pelkkää teatteria, haluavat vain taas lisää rahaa tms.

Onhan se totta, että BRÄNDIN takia pitää olla mukaomat koneet, ei minkään muun takia.

Tuon koneyhteneväisyyden takia tänä päivänä kärki ja peräpää ovat niin lähellä toisiaan. erot tulevat aerodynamiikasta ja osittain mekaanisesta rakenteesta (ripustukset jne). Veikkaan, että, jos nyt joku yhteinen putiikki tekisi koneet ja venakoppiin vain laitettaisiin eri logot, tuloslista olisi suurin piirtein samanlainen. Ainoastaan Rellun kone taisi olla hieman muita huonompi.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Tuon uhkauksen voisi tavallaan rinnastaa viime vuoden kesän aikaisiin lausuntoihin joissa Ferrari oli kovasti vetäytymässä MM-sarjasta jos McLaren ei saa ansaitsemaansa tuomiota, mutta toisaalta nyt on kyseessä vielä aika paljon perustavan laatuisemmat asiat. :eek!:
Samaa mieltä, paljon vakavemmin otettava uhkaus.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Enzo Ferrari olisi ylpeä...

Yllättäen löydän itseni kannustamasta FIA:n viimeaikaisia ehdotuksia kustannussäästöjen aikaansaamiseksi. Suuren johtajaherra Mosleyn tulee nyt pitää tiukka linja autonvalmistajien uhkailuista huolimatta. F1:n tulevaisuus vaatii jämäkkää johtajalinjaa ja Mosleyn on nyt näytettävä olevansa todellinen Johtaja. FOTA:n kanssa ei sovi neuvotella. Ei mistään hinnasta. Mitä heillä edes on? Yhtenäinen linja ja valtaa? Ei F1:n tulevaisuus sitä tarvitse. Se tarvitsee vihreitä arvoja, joita KERS edustaa. Se tarvitsee vahvan ja kunniallisen autoliiton johtamaan keskustelua. Hyvä herra Mosley hyvä. Jatka samalla linjalla. :thumbup:

Siis oikeasti. Ferrari näyttää vihdoinkin seisovan muiden autonvalmistajien kanssa samassa rintamassa. Toisin kuin Brasiliassa muutama vuosi takaperin, kun he myivät yhteisen sovun taskurahan takia. Mosley pelkää suunnattomasti tallien yhteistä linjaa ja tekee kaikkensa hajoittaakseen ja hallitakseen. Toivottavasti Ferrari pitää linjastaan kiinni hamaan loppuun asti. Toivottavasti Mosley vihdoinkin löysi vertaisensa Luca di Montezemolosta. Lucalla kun tuntuu tämän perusteella olevan käytössä Molseyn oma likaisen pelin sääntökirja. Nyt pallo on FIA:n päädyssä. Tiedämme, kuka pakenee kentältä ensin, joten nyt tuli ensimmäinen iso polittinen taka-isku Mosleyn muuten niin kunnioitettavalle uralle. Ei voisi toivoa paremmalle miehelle.

FIAT-konserni muuten oli edustettuna molemmissa IMS:n järjestämässä moottorikokouksessa... ;)
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Ja minä se luulin että slicksien poistaminen otti pattiin ja paljon aikoinaan. No en kyllä usko että moinen höpöhöpö menee läpi.
 

Tehomylly

Vihainen mies
Liittynyt
24.3.2002
Viestit
610
Sijainti
Tampere
Heh. Taas hirveä poru.

Säännöt ovat jo nyt niin kireät, että mitään todellista innovatiivista kehitystä aerodynamiikan tai moottorin suhteen ei ole voinut tehdä yli vuosikymmeneen.

Muistan kun Adrian Newey valitti vielä Williamssilla ollessaan, että säännöt eivät salli mitään luovaa kehityöstyötä - sen tilalla on pelkkää aivotonta inkrementaalista millimetrin sadaosien ja sekuntien tuhannesosien hiomista, jonka voisi hoitaa koulutettu apinakin. Ei ihme, että Newey halusi purjeveneitä suunnittelemaan. Missä on todellinen innovaatio kuten Lotuksen maaefekti, Tyrrellin 6-pyöräkokeilu, Brabhamin imuriauto tai Williamssin täysin ylivoimainen 90-luvun alun aktiivijousitettu elektroniikkaihme? No todellinen innovaatiohan on kielletty tietenkin!

Mikään ei muutu, jos moottori ja runko vakioidaan. Ne kun ovat jo nyt de facto vakioituja.

Edit: Ja mitä tulee siihen, että ohitukset vähenisivät vakiomoottorien myötä. Väärin. Tällöin KERSin vaikutus korostuu ja ne joilla homma toimii, saavat myös ohituksiin potkua.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Tuo Ferrarin uhittelu on pelkkää teatteria, haluavat vain taas lisää rahaa tms.

Onhan se totta, että BRÄNDIN takia pitää olla mukaomat koneet, ei minkään muun takia.
Anteeksi nyt vain, mutta mitä ihmettä oikein sekoilet? Jos autonvalmistajat eivät saa ajaa kuninkuusluokassa vapaasti omilla itse rakentamillaan moottorilla (ja itse kehittämillään KERS:eillä), niin on lähes mahdotonta nähdä syitä miksi ne jatkaisivat kymmenien ja taas kymmenien miljoonien panostusta sarjaan.
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
Parempi olisi sallia "kaikki" ja olla muuttamatta niitä sääntöjä joka helvetin vuosi. Isot tiimit vain siirtävät pelimerkit muihin osa-alueisiin, todellisuudessa säästöt ovat +-0 ja voimasuhteet pienten ja suurten tallien kesken pysyy samana. Ellei sitten mennä niin pitkälle, että F1 ovat lähes sama asia kuin joku Formula Renault. Siinä vaiheessa tosin itseäni ei kiinnosta F1 lajina yhtään, kun ei nytkään meinaa enään kiinnostaa.

Päinvastoin, jos kaikki olisi sallittua, niin pienemmillä tiimeillä voisi olla paljon paremmat mahdollisuudet yllättää teknisten innovaatioiden takia ja ehkä houkuttelisi lisää tiimejä mukaan. Tupakkafirmat tietysti takaisin sponsoroimaan. Samat säännöt vähintään 10v.

Onko jossain ihan faktaa siitä, että onko kulut todellisuudessa laskeneet yhtään näiden viimeisimpien budjetti sääntöjen jälkeen?
 

Kapteeni Koo

Well-known member
Liittynyt
15.6.2007
Viestit
125
FIAn pitäisi määrätä tiimeille yksinkertaisesti budjettikatto (esim. 100m$) ja sinne pistää yksi Fian työntekijä valvomaan, että budjetissa pysytään. Valvojat raportoisi kulungeista kerran kuukaudessa FIAlle yhteisessä miitingissä, jossa voidaan käydä läpi tiimien kulurakennetta. Joku siake tietysti yrittää kiertää sääntöjä jotenkin, mutta tuollaisella valvonnalla siihen voitaisiin puuttua hyvinkin nopeasti. Palaverin jälkeen valvojat menisivät eri tiimin valvomaan, kuin missä olivat edellisen kuukauden. Tällä voitaisiin kitkeä korruptio.

Osallistumismaksu kisoihin pitäisi pudottaa pois, jotta saataisiin uusia tiimejä mukaan. Nythän osallistumismaksu on kai pelkästään parikyt miljoonaa, sekin vie jo vähän osallistujia pois.

Niin ja kaikki säännöt pois. Moottoriksi kaikille kakslitrainen vapaahengittävä, muuten vapaata. Moottoria saa vapaasti kehittää, mutta eihän sitä hirveästi sadalla miljoonalla kehitettäisi. Fia tarjoisi ns. bulkkikonetta 10m kausimaksua vastaan, niille jotka eivät saa tehtyä moottoreita.

Fia voisi rakentaa yhteisen cockpitin autoon, jossa on kaikki turvallisuusaspektit otettu huomioon ja se olisi pakollinen tiimille. Se annettaisiin ilmaiseksi tiimeille, jotta voivat rakentaa oman ratkaisunsa sen ympärille. Erilliset törmäystestit voitaisiin täten lopettaa.

Jotkut tiimit varmasti panostaisi aerodynamiikkaan, jotkut jousitukseen ja Ferrari moottoriin.

<jatka listaa eteenpäin>

- Koo
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Päinvastoin, jos kaikki olisi sallittua, niin pienemmillä tiimeillä voisi olla paljon paremmat mahdollisuudet yllättää teknisten innovaatioiden takia ja ehkä houkuttelisi lisää tiimejä mukaan. Tupakkafirmat tietysti takaisin sponsoroimaan. Samat säännöt vähintään 10v.
Nimenomaan. Ja palkata uusia lupaavia insinöörejä halvalla ja lyödä näiden päät yhteen (aivoriihi). Tosin ehkä välttämättä ihan kaikkea ei kannattaisi sallia, mutta ainakin katkoa nykyisestä suunnittelun ja kehityksen pakkopaidasta nyöri tai pari.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
En ymmärrä itkua teknisten innovaatioiden perään. F1 ei oikeasti ole liki koskaan ollut kehityksen kärjessä ja helpompaa olisi, mikäli tämä hyväksyttäisiin ja keskityttäisiin luomaan parempaa kilvanajoa. Teknisten sääntöjen vapauttamisesta on täysin turhaa haaveilla, sillä se nostaisi nopeudet äkkiä niin järjettömiksi, että kuskit loppuisivat nopeasti kesken. Sikäli kun haastetta kaivataan, niin nykyisin muotia olevan downsizingin hengessä voitaisiin kokeilla pieni-iskutilavuuksisia turbomoottoreita nykyistä vapaammin säännöin. Tällöin kulutetusta rahasta voisi olla jotain oikeaakin hyötyä tehtaille.
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
En ymmärrä itkua teknisten innovaatioiden perään. F1 ei oikeasti ole liki koskaan ollut kehityksen kärjessä ja helpompaa olisi, mikäli tämä hyväksyttäisiin ja keskityttäisiin luomaan parempaa kilvanajoa. Teknisten sääntöjen vapauttamisesta on täysin turhaa haaveilla, sillä se nostaisi nopeudet äkkiä niin järjettömiksi, että kuskit loppuisivat nopeasti kesken. Sikäli kun haastetta kaivataan, niin nykyisin muotia olevan downsizingin hengessä voitaisiin kokeilla pieni-iskutilavuuksisia turbomoottoreita nykyistä vapaammin säännöin. Tällöin kulutetusta rahasta voisi olla jotain oikeaakin hyötyä tehtaille.
Ei pidä ylitulkita tuota "kaikki" vapaaksi kommenttia, tietysti jokin pohjasääntö oltava. Tuo pieni turbomoottori olisi erittäin hyvä muutos niin, että ainoastaan kuutiotilavuus, sylinterimäärä, ahtopaine ja polttoaine olisivat rajoitettu. Muu vapaata. Esimerkiksi V6 ja 1.6l, ettei niistä moottoreista tule ns. maa-moottoreita. Kilpa-auton moottorin pitää kiertää.

Toinen minkä haluasin nähdä olisi aktiivinen downforce, sehän säästäisi polttoainettakin kun ei jouduta jurnuttamaan suoria samalla downforcella. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Ei pidä ylitulkita tuota "kaikki" vapaaksi kommenttia, tietysti jokin pohjasääntö oltava. Tuo pieni turbomoottori olisi erittäin hyvä muutos niin, että ainoastaan kuutiotilavuus, sylinterimäärä, ahtopaine ja polttoaine olisivat rajoitettu. Muu vapaata. Esimerkiksi V6 ja 1.6l, ettei niistä moottoreista tule ns. maa-moottoreita. Kilpa-auton moottorin pitää kiertää.

Toinen minkä haluasin nähdä olisi aktiivinen downforce, sehän säästäisi polttoainettakin kun ei jouduta jurnuttamaan suoria samalla downforcella. ;)
Miksi edes ahtopainetta pitäs rajottaa? Sama polttoaine kaikille ja vaikka 1,5 litranen v6. Motin pitäs kestää vaikka pari kisaa. Jos haluaa hirmu paineet, niin sitten ottaa, mutta voipi pannu kosahtaa.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ei pidä ylitulkita tuota "kaikki" vapaaksi kommenttia, tietysti jokin pohjasääntö oltava.
Jos mietitään, millaisia parannuksia tallit saavat nyt aikaan yhdessä vuodessa hiilikuidunpalasen muotoa hiomalla, uskoisin homman karkaavan äkkiä käsistä jos rahat saisi käyttää johonkin oikeasti merkitykselliseen.
Tuo pieni turbomoottori olisi erittäin hyvä muutos niin, että ainoastaan kuutiotilavuus, sylinterimäärä, ahtopaine ja polttoaine olisivat rajoitettu. Muu vapaata. Esimerkiksi V6 ja 1.6l, ettei niistä moottoreista tule ns. maa-moottoreita. Kilpa-auton moottorin pitää kiertää.
Laittaisin ehkä ennemmin niin, että vain kuutiotilavuus olisi tarkkaan rajattu ja jättäisin suht tiukan kestovaatimuksen voimaan. Sitä tuskin voidaan kiistää, etteikö pienempi valmistettujen moottorien määrä toisi mukanaan säästöjä, Tätä kautta moottori olisi myös ehkä hitusen lähempänä vakiomoottoreita ja niistä hankittu tietotaito olisi jossain määrin käytettävissä.
 
Ylös