Toni_V
Well-known member
- Liittynyt
- 7.12.2004
- Viestit
- 984
Hyötysuhde on kierroksilla varmaan hiukkasen noussut koko ajan, polttoaineen kulutus on kuitenkin hiukan vaikuttava seikka ykkösissä. Tosin polttomoottorilla on jokin teoreettinen maksimihyötysuhde - oma arvaus on että se ei ainakaan paljoa yli 50% ole.Olet tuossa oikeassa, mutta yksi tärkeä seikka unohtui: onko noissa todellakin HYÖTYSUHDE noussut vaiko vain teho? Selkokielellä, lisää soppaa koneeseen, kyllähän se teho nousee. Entäpäs, jos lisäteho pitäisikin saada koko ajan samalla polttoainemäärällä?
Se, mikä olisi oikeasti hyödyttävää on se, että laitettaisiin esim jonkinlainen CO2 raja, tai vastaavasti, jos saisi sitten esim jotain etua, jos tuo arvo olisi pienempi.
Otsikon aiheeseen: koko konekehitys on nyt niin jäädytetty, että ei ole mitään eroa, jos koneet tekee yksi ja sama tehdas. Uskokaa jo. Käykää nyt lukemassa ne konesäännöt FIA:n sivuilta. vapausasteita on todella vähän tällä hetkellä.
CO2-päästöt tulevat polttoaineesta, eli ehdotat polttoainemäärän rajoitusta joka onkin jo FIA:n suunnitelmissa tuleville vuosille.
Vapautta on vähän mutta silti saadaan käyttää omaa moottoria joka nykyautossa on varsin ratkaiseva osa myös aerodynamiikan suunnittelua. En kyllä tiedä paljonko FIA:n standardikone sitten oikeasti vaikuttaisi tuohonkin.
Eiköhän nyt jo selvinnyt, Ferrarin ilmoituksen jälkeen, että ihan tuolta pohjalta ei ainakaan FIA:n ehdotus mene läpi.