Standardimoottori kausiksi 2010..2012?

Chip^

Well-known member
Liittynyt
21.10.2006
Viestit
656
Kaikille vaan samanlaiset moottorit niin ei voitettaisi sitä mestaruutta kestävimmällä moottorilla, vaan ajamalla! Vaikka kaksi vuotta ois mersun moottorit, sitten ferrarin, sit bemmun jne.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Ihan perseestä kuten nykyisetkin säännöt. Innovaatiot tapetaan.
 

neos

Well-known member
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
262
En nyt ole uutisia enempää asian tiimoila seurannut mutta mikä siinä budjettikatossa eniten hankaa vastaan?

Sinne jonnekin 100-200 miljoonaan...
Eikö se säilyttäisi innovaatiot, asettaisi tallit samalle viivalle ja samalla vältyttäisiin tältä standartoimisvimmalta?

Jos itse tuolla olisin vaikuttamassa niin ainakin jotai tuollasta ajaisin lävitse... Noh, onneks en oo
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Ei tässä lajissa ole oikeasti kohta enää mitään. :thumbdown
Jos tämä tie onkin ainoa tapa saada Business Bööni pois kuvioista. Mosley ajaa F1:set alas älyvapailla sääntöuudistuksilla, jolloin isot tallit äänestävät jaloillaan ja perustavat oman Real Formula sarjan.
Vanha pudjettileikattu F1 konsepti, jonka oikeudet Bööni omistaa, voisi kierrellä näitä uusia Tilken turva-alueita Mäkin avioniikalla ja Mersun koneella ryyditettynä. :wink:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mikä autonvalmistaja haluaisi, että autoon laitetaan jonkun kilpailijan moottori
Ei standardimoottori välttämättä tule nykyisten F1-valmistajien kilpailijalta. Ainakin minä näkisin mahdollisena, että tästä olisi kiinnostuneita kisamoottorien rakentajat kuten Judd, AER tai Menard, joita en miellä autotehtaiden suoriksi kilpailijoiksi.
Olisi kai sitten kiva katsella kuinka tulosluettelossa löytyvät vaikkapa Ferrari-Honda, BMW Sauber -Honda, Toyota-Honda jne.
Näinpä tässä ei voi käydä, sillä kuten tuolla tarjouspyynnössä todetaan, voittavan tarjoajan kanssa tehtävä sopimus ei sisällä mitään nimeämisoikeuksia. Valittu valmistaja ei saa edes omissa mainoksissaan yms. mainita olevansa F1-sarjan moottoritoimittaja.
En nyt ole uutisia enempää asian tiimoila seurannut mutta mikä siinä budjettikatossa eniten hankaa vastaan?
Valvonnan mahdottomuus?
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Helvetin hyvä juttu. Nyt sopivat sinne moottoriksi sen litraisen turbokoneen etanolilla. Saman koneen täytyy kestää koko viikonloppu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Helvetin hyvä juttu. Nyt sopivat sinne moottoriksi sen litraisen turbokoneen etanolilla. Saman koneen täytyy kestää koko viikonloppu.
Mitä turhia. Pistetään saman tien, että pitää kestää koko kauden. Jokaisesta moottorivaihdosta 10 lähtöpaikan rangaistus, niin saadaan lisää ohituksia. Ja kun jotkut halusivat lisää keskeytyksiä, niin varmaan siellä riskillä mielummin ajetaan poksahtamiseen saakka kuin vapaaehtoisesti otetaan rangaistus vähän väliä.

;)
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Vielä en sanoisi noinkaan. Äkkiäkös tuon peruu ja sikäli se ainakin toimi, että ilmeisesti tiimipomot ryhtyivät Kiinassa tekemään tosissaan töitä saadakseen aikaan yhtenäisen ehdotuksen, jolla standardimoottorit vältettäisiin.
Joo, otan takaisin. Toistaiseksi. Jännästi Mosley vielä tiistainakin (ennen kokousta, tai silloin ainakin uutinen on julkaistu) puolusti ideaansa, joten jos tätä ei ole kiveen hakattu niin tuskin on vielä järveenkään heitetty.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/71636

Maxin mielestä esim. KERS on tulevaisuudessa nopeuserojen tekijä F1:ssä, ei moottori, vaihdelaatikko eikä aerodynamiikka. Ironisesti ilmassa on ollut jo puhetta standardi-KERS:stä!
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Mutta en kyllä tosiaankaan usko, että moottorin standardoiminen ainakaan lisäisi tallien lukumäärää. En todellakaan voi kuvitella, että esim. Ferrari pysyisi mukana sarjassa, jos ei itse saisi tuottaa omia moottoreitaan. Eivätkä luultavasti muutkaan tehdastallit.
Maxin iltapäiväuni taitaa olla F1 joka on tehdastalleista vapaa. Ja pitäisi olla niin halpaa yksityistalleille, että vertauskuvallisesti pre-quali pitäisi tuoda uudelleen mukaan...
 

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
431
Sijainti
Lievestuore
Maxin iltapäiväuni taitaa olla F1 joka on tehdastalleista vapaa. Ja pitäisi olla niin halpaa yksityistalleille, että vertauskuvallisesti pre-quali pitäisi tuoda uudelleen mukaan...
Heh,miksei ne samantien tee F1:stä yksityyppiluokkaa,se on ihan sama mistä ne koittaa laskea kustannuksia,isoilla talleilla ne säästetyt rahat menee kuitenkin muuhun kehitystyöhön,josta pikkutiimit kärsii,kaukana on ne ajat,jolloin ne teki auton valmiiksi talven aikana,ja valot sammutettiin kauden ajaksi,kyllä se on kriisi,ehkäpä pitäisi asettaa budjettikatto,ainakin sponsorit tykkäis...:alppu:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Joo, otan takaisin. Toistaiseksi. Jännästi Mosley vielä tiistainakin (ennen kokousta, tai silloin ainakin uutinen on julkaistu) puolusti ideaansa, joten jos tätä ei ole kiveen hakattu niin tuskin on vielä järveenkään heitetty.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/71636

Maxin mielestä esim. KERS on tulevaisuudessa nopeuserojen tekijä F1:ssä, ei moottori, vaihdelaatikko eikä aerodynamiikka. Ironisesti ilmassa on ollut jo puhetta standardi-KERS:stä!
Eiköhän "hyödytön" aerodynamiikka ratkaise jatkossakin.

Oliko se nyt niin että pelkästään Honda on laittanut F1 KERSin kehittämiseen jo jotain lähelle 60 miljoonaa dollaria. Eli ilman tätä Mosleyn autoteollisuuden ja autoilun pelastajaa Honda olisi pyörittänyt Super Aguria kevyesti koko kauden?

Rahaa on siis palanut jo pinoittain. No talvitesteissä ei ihan vielä näe saammeko urheilullisesti jotakin. Mutta jos tekniikan käyttö ykkösissä epäonnistuu syystä tai toisesta, tietää se vaikeuksia myös tekniikkaa käyttävien autojen markkinointiin...
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
En jaksa kahlata kaikkia topiceja aiheesta (=onko jo joku postannut), mutta onhan nuo moottorisäännöt jo nyt TODELLA tiukat. Kannattaisi ehkä lukea ne läpi ja sitten alkaa itkemään kuin FIA nyt kuristaa koko lajin. Eihän siellä nytkään jätetä paljoa omalle innovaatioille.
Toisekseen. Mosley on ihan oikeassa: koko mäntämoottorikehitys, jossa haetaan vain maksimaalista tehoa, on tullut tiensä päähän.
Pidän sitä huomattavasti parempana, että kehitys suunnataan tuonne KERS:n puolelle. Sen sijaan, jos sekin aioataan standartoida; sitten en ymmärrä enää mitään.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Toisekseen. Mosley on ihan oikeassa: koko mäntämoottorikehitys, jossa haetaan vain maksimaalista tehoa, on tullut tiensä päähän.
Höpönlöpön. Jännästi kaverit vain taikoivat viimeisinä V10-vuosina useamman kymmentä hevosvoimaa lisää joka kausi, huolimatta erittäin lyhyestä kehitysajasta talvitestien aikana (joo, kehittivät toki myös kauden aikana, mutta silloin ei kai autoon kovin suuria muutoksia enää tehty).

Koko mäntämoottorikehitys on kaikkea muuta kuin tiensä päässä. Nykyaikaisten bensakoneiden hyötysuhteet pyörii tuolla jossain vähän 30%:n paremmalla puolella, joten voisi vaikka luulla, että konseptissa on vielä jonkin verran parantamisen varaa.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Autosport kertoo, että useat tahot ovat ilmaisseet kiinnostuksensa toimittaa koneet fykkösiin. Sitä, keitä nämä tahot ovat, ei tiedätä, mutta sen sijaan tiedetään keitä ne eivät ole:

The FOTA source told autosport.com: "None of the FOTA members will apply. This has been confirmed by all the members."

Eli nykyiset F1-valmistajat ovat sopineet, etteivät jätä tarjousta standardimoottoreista.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
"The FIA also made it clear that it would ensure that manufacturers that chose to make their own standard engine would not be allowed to gain any significant performance benefit from doing so."
 

kana-fin

Well-known member
Liittynyt
19.12.2006
Viestit
873
Mersu kaivaa tallistaan vuoden 2004 version. "Tuli tehtyä varmuuden vuoksi vähän liikaa kun ne niin poksahteli". Tulis ainakin jännitystä kisoihin. :alppu:
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Höpönlöpön. Jännästi kaverit vain taikoivat viimeisinä V10-vuosina useamman kymmentä hevosvoimaa lisää joka kausi, huolimatta erittäin lyhyestä kehitysajasta talvitestien aikana (joo, kehittivät toki myös kauden aikana, mutta silloin ei kai autoon kovin suuria muutoksia enää tehty).

Koko mäntämoottorikehitys on kaikkea muuta kuin tiensä päässä. Nykyaikaisten bensakoneiden hyötysuhteet pyörii tuolla jossain vähän 30%:n paremmalla puolella, joten voisi vaikka luulla, että konseptissa on vielä jonkin verran parantamisen varaa.
Olet tuossa oikeassa, mutta yksi tärkeä seikka unohtui: onko noissa todellakin HYÖTYSUHDE noussut vaiko vain teho? Selkokielellä, lisää soppaa koneeseen, kyllähän se teho nousee. Entäpäs, jos lisäteho pitäisikin saada koko ajan samalla polttoainemäärällä?

Se, mikä olisi oikeasti hyödyttävää on se, että laitettaisiin esim jonkinlainen CO2 raja, tai vastaavasti, jos saisi sitten esim jotain etua, jos tuo arvo olisi pienempi.

Otsikon aiheeseen: koko konekehitys on nyt niin jäädytetty, että ei ole mitään eroa, jos koneet tekee yksi ja sama tehdas. Uskokaa jo. Käykää nyt lukemassa ne konesäännöt FIA:n sivuilta. vapausasteita on todella vähän tällä hetkellä.
 
Ylös