Jos tämä tie onkin ainoa tapa saada Business Bööni pois kuvioista. Mosley ajaa F1:set alas älyvapailla sääntöuudistuksilla, jolloin isot tallit äänestävät jaloillaan ja perustavat oman Real Formula sarjan.Ei tässä lajissa ole oikeasti kohta enää mitään. :thumbdown
Ei standardimoottori välttämättä tule nykyisten F1-valmistajien kilpailijalta. Ainakin minä näkisin mahdollisena, että tästä olisi kiinnostuneita kisamoottorien rakentajat kuten Judd, AER tai Menard, joita en miellä autotehtaiden suoriksi kilpailijoiksi.Mikä autonvalmistaja haluaisi, että autoon laitetaan jonkun kilpailijan moottori
Näinpä tässä ei voi käydä, sillä kuten tuolla tarjouspyynnössä todetaan, voittavan tarjoajan kanssa tehtävä sopimus ei sisällä mitään nimeämisoikeuksia. Valittu valmistaja ei saa edes omissa mainoksissaan yms. mainita olevansa F1-sarjan moottoritoimittaja.Olisi kai sitten kiva katsella kuinka tulosluettelossa löytyvät vaikkapa Ferrari-Honda, BMW Sauber -Honda, Toyota-Honda jne.
Valvonnan mahdottomuus?En nyt ole uutisia enempää asian tiimoila seurannut mutta mikä siinä budjettikatossa eniten hankaa vastaan?
Mitä turhia. Pistetään saman tien, että pitää kestää koko kauden. Jokaisesta moottorivaihdosta 10 lähtöpaikan rangaistus, niin saadaan lisää ohituksia. Ja kun jotkut halusivat lisää keskeytyksiä, niin varmaan siellä riskillä mielummin ajetaan poksahtamiseen saakka kuin vapaaehtoisesti otetaan rangaistus vähän väliä.Helvetin hyvä juttu. Nyt sopivat sinne moottoriksi sen litraisen turbokoneen etanolilla. Saman koneen täytyy kestää koko viikonloppu.
Joo, otan takaisin. Toistaiseksi. Jännästi Mosley vielä tiistainakin (ennen kokousta, tai silloin ainakin uutinen on julkaistu) puolusti ideaansa, joten jos tätä ei ole kiveen hakattu niin tuskin on vielä järveenkään heitetty.Vielä en sanoisi noinkaan. Äkkiäkös tuon peruu ja sikäli se ainakin toimi, että ilmeisesti tiimipomot ryhtyivät Kiinassa tekemään tosissaan töitä saadakseen aikaan yhtenäisen ehdotuksen, jolla standardimoottorit vältettäisiin.
Maxin iltapäiväuni taitaa olla F1 joka on tehdastalleista vapaa. Ja pitäisi olla niin halpaa yksityistalleille, että vertauskuvallisesti pre-quali pitäisi tuoda uudelleen mukaan...Mutta en kyllä tosiaankaan usko, että moottorin standardoiminen ainakaan lisäisi tallien lukumäärää. En todellakaan voi kuvitella, että esim. Ferrari pysyisi mukana sarjassa, jos ei itse saisi tuottaa omia moottoreitaan. Eivätkä luultavasti muutkaan tehdastallit.
Heh,miksei ne samantien tee F1:stä yksityyppiluokkaa,se on ihan sama mistä ne koittaa laskea kustannuksia,isoilla talleilla ne säästetyt rahat menee kuitenkin muuhun kehitystyöhön,josta pikkutiimit kärsii,kaukana on ne ajat,jolloin ne teki auton valmiiksi talven aikana,ja valot sammutettiin kauden ajaksi,kyllä se on kriisi,ehkäpä pitäisi asettaa budjettikatto,ainakin sponsorit tykkäis...:alppu:Maxin iltapäiväuni taitaa olla F1 joka on tehdastalleista vapaa. Ja pitäisi olla niin halpaa yksityistalleille, että vertauskuvallisesti pre-quali pitäisi tuoda uudelleen mukaan...
Eiköhän "hyödytön" aerodynamiikka ratkaise jatkossakin.Joo, otan takaisin. Toistaiseksi. Jännästi Mosley vielä tiistainakin (ennen kokousta, tai silloin ainakin uutinen on julkaistu) puolusti ideaansa, joten jos tätä ei ole kiveen hakattu niin tuskin on vielä järveenkään heitetty.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/71636
Maxin mielestä esim. KERS on tulevaisuudessa nopeuserojen tekijä F1:ssä, ei moottori, vaihdelaatikko eikä aerodynamiikka. Ironisesti ilmassa on ollut jo puhetta standardi-KERS:stä!
Höpönlöpön. Jännästi kaverit vain taikoivat viimeisinä V10-vuosina useamman kymmentä hevosvoimaa lisää joka kausi, huolimatta erittäin lyhyestä kehitysajasta talvitestien aikana (joo, kehittivät toki myös kauden aikana, mutta silloin ei kai autoon kovin suuria muutoksia enää tehty).Toisekseen. Mosley on ihan oikeassa: koko mäntämoottorikehitys, jossa haetaan vain maksimaalista tehoa, on tullut tiensä päähän.
Cosworthit vaan kaikille.Eli nykyiset F1-valmistajat ovat sopineet, etteivät jätä tarjousta standardimoottoreista.
Olet tuossa oikeassa, mutta yksi tärkeä seikka unohtui: onko noissa todellakin HYÖTYSUHDE noussut vaiko vain teho? Selkokielellä, lisää soppaa koneeseen, kyllähän se teho nousee. Entäpäs, jos lisäteho pitäisikin saada koko ajan samalla polttoainemäärällä?Höpönlöpön. Jännästi kaverit vain taikoivat viimeisinä V10-vuosina useamman kymmentä hevosvoimaa lisää joka kausi, huolimatta erittäin lyhyestä kehitysajasta talvitestien aikana (joo, kehittivät toki myös kauden aikana, mutta silloin ei kai autoon kovin suuria muutoksia enää tehty).
Koko mäntämoottorikehitys on kaikkea muuta kuin tiensä päässä. Nykyaikaisten bensakoneiden hyötysuhteet pyörii tuolla jossain vähän 30%:n paremmalla puolella, joten voisi vaikka luulla, että konseptissa on vielä jonkin verran parantamisen varaa.